Mercedes Benz Vito 1996--2004

37 kommenttia
«1

kokemuksia/tietoa kyseisen korisesta Vitosta?



olen kuullut että on varsinkin ruoste/maalipintaongelmia, tehty espanjassa :open_mouth:



2004 tullut uudempikorinen malli mulla aiemmin olikin, mutta tämä edeltäjähän on etuvetoinen, ja minulle tuntematon.



nuita näyttäis olevan nettiautossa paljon tarjolla, mitä kannattaa tsekata ostaessa?

  
  • Kyseinen espanjan paku on tunnettu katastrofaalisesta luotettavuudesta. Oikeasti. Mikset katsoisi samanikäistä Transporteria? Pistää hyvinkin kampoihin tuo uusi malli uudelle Vitolle. On jopa parempi ajaa. Tosin eipä se Vitoa halvempi ainakaan uutena ole ollut.



    Vanhasta Transporterista ei niinkään kokemuksia.

      
  • simppa:



    Kyseinen espanjan paku on tunnettu katastrofaalisesta luotettavuudesta. Oikeasti.






    -siinä käsityksessä minäkin hieman olen.



    Mutta Mersu siksi että sitä kumarretaan.



    Tuo on kokeiltu juttu; kun mersulla saapuu katsomaan potentiaalista työkohdetta, asiakas on jo puoliksi lompakolla :weary:

      
    • ruostettahan niistä löytyy, metallinhohtoväreissä vähän vähemmän

      - vetoakselien suojakumet menee jatkuvasti rikki, jos niitä ei heti vaihda niin menee myöskin vetoakselit

      - ainakaan minulla olleessa 108D mallissa alkuperäinen kannentiiviste ei kestänyt kuin 90tkm

      - mut muuten ajettavuudeltaan oikeinkin hyvä paku!
      
  • Meillä on firmassa ollut näitä kaksi, toinen ihan ensimmäisiä Suomeen tulleita (110D) ja toinen uudempi facelift malli (110 CDI). Tuo jälkimmäinen on huomattavasti laadukkaampi ja kestävämpi, mutta ongelmia siihenkin saattaa kyllä tulla, tuo Vito ei ole kyllä kovin kestävän auton maineessa. Meillä tosin tuossa 110 CDI:ssä ei ole ollut muuta vikaa noin 120 tkm matkalla kuin hajonnut radio, joten tuo on ollut erittäin luotettava yksilö, varmaan vain hyvää tuuria. Vanhemmassa olikin sitten vikoja vaikka muille jakaa. Pintaruostetta kertyy myös.



    Jos hakee mahdollisimman laadukasta pakua, tuo kannattaa unohtaa, tuo on kyllä poikkeuksellisen huonolaatuinen Mersuksi. Esim hiukan järeämpi Sprinter on jo aivan eri laatuinen peli. Noissa tosin melkeimpä vanhat esikammiokoneet olivat vieläkin kestävämpiä, tiedän monia yli 500 tkm veivattuja yksilöitä, CDI koneisissa on joissain ollut joitain murheita.



      
  • individual:



    No eipä tuo Viton laatu poikkea juurikaan noista mersun tuonaikaisista tekeleistä. Mersulla oli tuolloin melkein kaikkien mallien kanssa vähän sitä sun tätä ongelmana.

      
  • Simppa:



    No kyllä tuon aikaisissa Mersuissa oli erittäin laadukkaitakin malleja, kuten minulla olleet vuoden -97 SLK ja -98 sekä -99 CLK. Noissa kolmessa ei ollut muuta vikaa kuin SLK:sta 68 tkm kohdalla hajonnut iskari, jonka tehdas maksoi takuun jo umpeuduttua! Peruste oli se, ettei yhdestäkään SLK:sta ole hajonnut iskareita, joten tuossa täytyi olla valmistusvirhe. Tuo on minusta asiakaspalvelua.



    Laatuongelmat koskivat lähinnä vuosituhannen vaihteen ympärillä valmistettuja E-, M-, Viano/Vito sarjan malleja. Tosin kyllä varmasti yksittäisissä yksilöissä on voinut muissakin olla ongelmia, mutta yleuislaatu oli mielestäni edelleen hyvä noita malleja lukuunottamatta. Tämä tulee hyvin esiin myös laatututkimuksissa, missä tuon aikaisten Mersujen laadunvaihtelut ovat huimia, jotkin ovat ihan kärjessä (esim SLK) ja jotkin ihan peräpäässä (M ja Viano/Vito).



    Sprinter on aina ollut luotettavan vehkeen maineessa, vaikka esim 316 CDI mallissa on omia murheita ollutkin. Silti väittäisin tuota Hiacen jälkeen kestävimmäksi pakuksi.

      
  • No eipä 90-luvun ikonimersu "väyrynen" ole koskaan ollut kovin kestävän auton maineessa. Meikäläisellä kesti siinä pelissä ainoastaan kone. pellitkin mätänivät ympäriltä.



    W211 on nykyään ihan kestävä, mutta ensimmäisten mallivuosien osalta se ei todellakaan ollut ongelmaton peli.

      
  • Lasken väyrysen juurikin tuohon vuosituhannen vaihteen ympärille valmistettuun sarjaan, eikös tuota tehty 96-02? tai jotain sinnepäin. Harvinaista kyllä, facelift malli oli pahempi vikaantumaan kuin edeltäjänsä, yleensä tilanne on toisinpäin. Niissä oli omia ongelmiaan, jotka eivät todellakaan vastanneet minkään auton laatustandardeja, saati sitten Mersun. Eihän Mersu ole ikinä ollut täysin viaton peli, vaikka niin joku luulee, mutta noissa oli kyllä paljon kaikkea. Tosin jotain laadusta kertoo tuossa E-sarjassakin se, että kyllä noillakin on aikamoisia kilometreja ajettu, kunhan lastentaudit on saatu korjattua ja autot ovat edelleen siistejä ja toimivia. Jos vertaa esim Bemarin 5-sarjaa 90-luvun lopusta, jolla on ajettu yli 500 tkm ja saman ikäistä ja saman verran ajettua E:tä, ero on aika huima E:n hyväksi. Tuossa Mersu on mielestäni edelleen johtava merkki.



    Firmassa aiemmin olleista S-sarjoista toinen oli vuoden -99 malli ja toinen muistaakseni -01 malli ja noissa ei ihmeempää ollut kokonaisuudessa. Toiseen tosin vaihdettiin jokin ilma-alustaa säätävä yksikkö takuun jälkeen, joka olikin sitten erittäin kallis. Noillakin ajettiin itse asiassa nykyautoksi ja suhteutettuna sähköhimmelien määrään erittäin huolettomia kilometreja.

      
  • Itsekin olen kiinnittänyt huomiota ruosteisiin väyrysiin, toki niillä on monesti ajettu paljon mutta silti.

      
  • jjvi:



    Väyrysen ruostesuojaushan on ainakin tiettyjen mallivuosien osalta suorastaan kelvoton.



    Individual:



    väyrystä tehtiin kai 95-02. 95 oli jokatapauksessa se ensimmäinen mallivuosi



    Eikai ässissä mitään pahempia vikoja ole ollut. W211 (nykyinen E) oli ensimmäisten valmistusvuosien osalta aika vikainen sähköjen osalta. Myöskään ne surullisenkuuluisat jarrut eivät olleet ihan loppuunsaakka ajateltu ratkaisu, ja lopultahan niistä luovuttiinkin. Sprinter varmaan onkin todella kestävä, ei sitä pääse kiistämään. Ihan eri luokka kuin Viano tai Vito.



    Nykyään W211 on kyllä ihan peruskestävä menopeli.

      
  • Juu, tuosta W211 mallista ei ole hirveästi kokemusta lähipiiristä, tiedän vain kaksi yksilöä, molemmat olleet lähes viattomia, toisella ajettu jo 450 tkm (taksi) ja menee nyt vaihtoon uuteen samanlaiseen. Tuulilasin käytettyjen autojen testissä tuon luotettavuutta kehuttiin noita sähköhydraulisia jarruja lukuunottamatta. Nekin on tosin saatu takaisinkutsujen jälkeen toimimaan, pääsyy noista luopumiseen oli kai niiden kalleus suhteessa saavutettuun etuun, kun nykyään voidaan lähes samat ominaisuudet toteuttaa perinteisinkin keinoin. Tosin kun nuo tulivat, ne oli aika edistykselliset (jarrujen automaattinen kuivaus, auton paikallaan pito ilman jarrun painamista ja ruuhkatoiminto).



    Uudesta SL:stä nuo taitaa vielä löytyä, täytyy hiukan testailla niitä, kun saan auton pariksi päiväksi käyttöön.

      
  • takaisin Vitoon, onko olemassa yhtä edustavaa ja hyvää ajoista pientä pakua?



    Omien kokemusteni perusteella kyllä vastaavan ikäiset Tansitit, Hiacet, ym ovat jostain toiselta planeetalta.



    Transporter on kyllä jo hyvä, mutta ei mielestäni yhtä edustava kuin mersu.

      
  • Mites Subaru Sambar? Sehän on kaikkien pakujen kingi, Subaru kun on:



    http://www.batfa.com/newcar-subarusambarvan.htm

      
  • Luuletko olevasi hauska?



    Jos ei osaa Vitoa tai sen kilpailijoita kommentoida tai ole kokemuksia, mitä helvet*** tänne nälvimään subarua jollain sen keicar-autolla... :sleepy:



    kehityskeskustelut kun on käyty, voidaan näköjään taas palata vanhaan kyräilyyn... :grin:

      
  • Kommentoin jo Vitoa. Kun et sellaista halunnut, eikä mainio Transporterkaan kelpaa, niin ehdotin Sambaria: Käytettynä kun vielä ostat, niin saksastahan noita Sambareja ainakin saisi. Siihen saa nelivedonkin, ja tekniikka on varmasti kestävää, kun sama auto on ollut markkinoilla jo vuodesta 1990. Subarun suomenkielisessä historiikissakin mainitaan Sambar, joten ihan aito Subaru se on. Suomestakin Sambareita löydät, jos tyydyt sähkökäyttöiseen versioon. Elcat sähköauto on nimittäin moottoria lukuunottamatta ehta Sambar.



    Miten minä muuten nälvin Subarua?

      
  • simppa:

    Kommentoin jo Vitoa. Kun et sellaista halunnut, eikä mainio Transporterkaan kelpaa,


    -en ole sanonut ettenkö halua vitoa. Yritän tässä vain ottaa selvää mihin saa varautua kun sen hankkii, ja jos löytyisi joku vaihtoehto.

    Eipä ole näkynyt.


    Miten minä muuten nälvin Subarua?

    -jos sanot että: ''Sehän on kaikkien pakujen kingi, Subaru kun on'', ja sitten katsoo tuota sambaita, en minä voi tuota juuri muuksi kuin nälvimiseksi tulkita.

    Eihän tuollainen japanin miniauto ole millään tavalla vaihtoehto Vitolle...

      
  • Mites Petos olisi uusi Hyndai H1, tuossa olisi potkua kivasti, lukkoperä vakiona ja ainakin startin mukaan tuo on hyvä ajettava?



    Ei se ehkä Viton imagoa, ajettavuutta tai muotoilua tarjoa, mutta tehokkaan koneen yhdistettynä todennäköisesti laadukkaaseen tekniikkaan.



    Toinen vaihtoehto, jonka itse ostaisin Viton sijaan, olisi hieman järeämpi pieni sprinter hyvällä koneella, eli mallil 213. Jos löytyy kuorma-autokortti, 313 tai 316 olisi myös hyvä vaihtoehto. Noilla voisi lisäksi ajaa huoletta myös yksityisajot, eikä tarvitse pelätä autoetua tai vaivautua perimään kilometrejä.



    Sprintteriin saisi vielä kaikkia kivoja varusteita, kuten puoliautomaattilaatikon (mikä toimii vieläpä hyvin jos vähän viitsii kaasua keventää vaihdon yhteydess&#228:wink:, kapteeninpenkit ilmajousilla, sähköisesti kytkettävän lukkoperän, yms.

      
  • Sorry Petos offtopic, mutta onkos simpalla muuten jotain faktaa noiden sähköhydraulisten jarrujen toiminnasta muuten kuin että niissä on ollut isot takaisinkutsukampanjat? Toimiiko ne nykyään takuukorjausten jälkeen? Koskiko ongelmat vain alkupään autoja? Olen ainakin lukenut Mb forumilta, että tehdas on maksanut kaikki korjaukset noihin riippumatta takuusta.



    Viikko uudehkon SL 500:n ratissa herätti älyttömän autokuumeen ja nyt meinasin hankkia Mb 500:n noilla jarruilla, mutta en SL:ää enkä E:tä. Hiukan pelottaa kieltämättä myös muiden eksoottisten varusteiden toimivuus, kuten Distronic ja aktiivi-istuin, mutta onhan nuo kivoja leluja, varsinkaan viime mainittua ei taida kovin monelta valmistajalta löytyä? Aktiivinen ilmajousitus on ollut tuotannossa jo vuodesta 99 asti samantyylisenä, joten tuo on varmaan nykyään suht varma toiminnaltaan.



    Nuo jarrut ovat aivan loistavat käytössä, auto pysyy helposti ja loogisesti paikallaan ilman jarrun painalusta, lähtee huomattavasti tasaisemmin liikkeelle kuin kilpailijoiden vastaavissa systeemeissä ja siitä löytyy ihan loistava ruuhka-avustin, mitä ei taida mistään kilpailijasta löytyä.

      
  • individual:

    Mites Petos olisi uusi Hyndai H1, tuossa olisi potkua kivasti, lukkoperä vakiona ja ainakin startin mukaan tuo on hyvä ajettava?

    Ei se ehkä Viton imagoa, ajettavuutta tai muotoilua tarjoa, mutta tehokkaan koneen yhdistettynä todennäköisesti laadukkaaseen tekniikkaan.

    Toinen vaihtoehto, jonka itse ostaisin Viton sijaan, olisi hieman järeämpi pieni sprinter hyvällä koneella, eli mallil 213. Jos löytyy kuorma-autokortti, 313 tai 316 olisi myös hyvä vaihtoehto. Noilla voisi lisäksi ajaa huoletta myös yksityisajot, eikä tarvitse pelätä autoetua tai vaivautua perimään kilometrejä.

    Sprintteriin saisi vielä kaikkia kivoja varusteita, kuten puoliautomaattilaatikon (mikä toimii vieläpä hyvin jos vähän viitsii kaasua keventää vaihdon yhteydess&#228:wink:, kapteeninpenkit ilmajousilla, sähköisesti kytkettävän lukkoperän, yms.






    -Hyndaista ei ole omia kokemuksia, ainoastaan muilta kuultua.



    Se ei maineensa/imagonsa takia jokatapauksessa täytä tuota edustavuus vaatimusta. Ei sillä että sitä jotenkin halveksuisin, mutta kun käytössäni törmään ihmisiin jotka noista asioista vetävät johtopäätöksiä. Autohan on tietynlainen käyntikortti.



    Sprinter mahdollisimman pienenä versiona voidaan kyllä laittaa korvan taakse :warning:

      
  • Sen verran vielä Hyundaista, että sitä saisi mukavan puhdikkaalla koneellakin. 170hv on ihan kelpo luku työkoneelle, kun sitä vertaa vaikkapa Hiaceen.



    Millä alalla muuten asiakkaat katselevat pakettiauton merkkiä? Kuulostaa aika kummalliselta.

      
  • No itse olen jonkin verran ajanut noilla sähköjarruisilla mersuilla. Toiminta on käsittääkseni ihan ok, mutta itse en niitä havainnut mitenkään merkittävästi paremmiksi kuin perinteiset jarrut. Vikoja noissa on kyllä piisannut, ja ensimmäisten sähköjarruisten mersujen poljintuntuma oli aika kummallinen (testasin silloin eemeliss&#228:wink:.



    SL on erittäin hieno auto, mutta minun mielestäni jotenkin hieman liian saksalaisen tuntuinen, jos ymmärrät mitä tarkoitan. Siis tarkoitan, että tietyllä tapaa urheiluautoksi vähän liian hajuton ja mauton. Silti voisin sitä harkita vaikkapa seuraavaksi menopeliksi.



    Luulisin, että tuo etäisyystutka ei aiheuta päänvaivaa. Ainakin omassa jaggessani on toiminut vallan loistavasti. Jos todella rankasti sataa vettä, niin silloin jaggen vakkari ei ehkä ihan fiksusti suostu toimimaan lainkaan, vaan lyö herjaviestiä. Lumisade myös tuppaa kuulemma pakkaantumaan noiden etäisyystutkien antureiden eteen estäen toiminnan. Näin ainakin Hondisteilta olen kuullut. Täällä ei lunta liiemmin satele, joten paha sanoa.



    Sitten vielä OT:



    Start! on mielestäni täyttä kuraa ohjelmana, kun olen niiden nettisivuja lukenut. Jätkillä ei tuntuisi olevan minkäänlaista käsitystä hyvästä ajettavuudesta tai ylinpäänsä autoista herra Geiteliä lukuunottamatta.

      
  • simppa:



    Millä alalla muuten asiakkaat katselevat pakettiauton merkkiä? Kuulostaa aika kummalliselta.






    -en tiedä onko hyvä idea tätä kommentoida, mutta menköö, ei ole tapana pantata ajatuksia.



    Eli:



    Niin kummalliselta kun se kuulostaakin, rakennusalalla.



    Kun mennään yksityisten ihmisten ( monesti enemmän tai vähemmän varakkaiden ) kotiin ja arvioimaan hommaa, kertoo ennestään tuntemattomalle asiakkaalle jotain jos ilmestyy paikalle arvokkaan ja edustavan oloisella autolla.



    Painotan että EI siis minulla ole mitään ''auton hinta on ihmisen hyvyyden mittari''- ajattelua, mutta nämä jotkut tahvot (varsinkin vanhempi väki ) ajattelevat tosiaan niin että mersu on auto, ja lada on lada. Tuo on kyllä kokeiltu juttu, ja toimii.



    Pääkaupunkiseudulla varsinkin on kaikenmaailman hiihtäjää remonttia menossa tekemään ( ja ryssimään ja sen jälkeen pieruna saharaan ) joten olen huomannut että asiakkaalle on tärkeää että kun hommista mennään neuvottelemaan, mahdollinen jobinsaaja menee siististi pukeutuneena ja näyttävällä autolla, kun että paskaisilla verkkareilla ja rämäsellä pakulla.



    Eipä tuo auto sen paremmaksi työmieheksi ketään muuta, mutta antaahan se mielikuvan että tyypillä pyyhkii hyvin.



    Ja painotan vielä, että ei tuo asia useimpia kiinnosta lainkaan. Mutta jos tuo silloin tällöin poikii hyvän homman, niin hyvä niin.



      
  • Herättääkö ruosteinen Vito sitten hirveää luottamusta? Varsin moni tuntee myös auton maineen! Taitaa olla petoksen harhaa tuo uskomus pakun merkin merkityksestä asiakkaalle! Sama se on jos auto näyttää laholle oli se Mersu tai Huyndai!

      
  • petos:

    simppa:


    Millä alalla muuten asiakkaat katselevat pakettiauton merkkiä? Kuulostaa aika kummalliselta.



    -en tiedä onko hyvä idea tätä kommentoida, mutta menköö, ei ole tapana pantata ajatuksia.

    Eli:

    Niin kummalliselta kun se kuulostaakin, rakennusalalla.

    Kun mennään yksityisten ihmisten ( monesti enemmän tai vähemmän varakkaiden ) kotiin ja arvioimaan hommaa, kertoo ennestään tuntemattomalle asiakkaalle jotain jos ilmestyy paikalle arvokkaan ja edustavan oloisella autolla.

    Painotan että EI siis minulla ole mitään ''auton hinta on ihmisen hyvyyden mittari''- ajattelua, mutta nämä jotkut tahvot (varsinkin vanhempi väki ) ajattelevat tosiaan niin että mersu on auto, ja lada on lada. Tuo on kyllä kokeiltu juttu, ja toimii.

    Pääkaupunkiseudulla varsinkin on kaikenmaailman hiihtäjää remonttia menossa tekemään ( ja ryssimään ja sen jälkeen pieruna saharaan ) joten olen huomannut että asiakkaalle on tärkeää että kun hommista mennään neuvottelemaan, mahdollinen jobinsaaja menee siististi pukeutuneena ja näyttävällä autolla, kun että paskaisilla verkkareilla ja rämäsellä pakulla.

    Eipä tuo auto sen paremmaksi työmieheksi ketään muuta, mutta antaahan se mielikuvan että tyypillä pyyhkii hyvin.

    Ja painotan vielä, että ei tuo asia useimpia kiinnosta lainkaan. Mutta jos tuo silloin tällöin poikii hyvän homman, niin hyvä niin.




    Ihan vaan omasta näkökulmasta katsottuna: Raksakaveri ajaa pihaan siistillä ja pestyllä Hyundailla, "onpas siinä järkevän, ja huolellisen tuntuinen kaveri."

    Vaihtoehto 2: RK ajaa pihaan lommoisella ja likaisella vm. 2001 Vitolla; "kaveri luulee vissiin ajavansa laatuautolla, vaikka ajeleekin pikkuvikaisella Espanjan Hanomakilla."

    Ensin mainittu saisi minulta urakan, mutta meitähän on (onneksi) moneksi. :wink:



      
  • Nasse:

    Herättääkö ruosteinen Vito sitten hirveää luottamusta? Varsin moni tuntee myös auton maineen! Taitaa olla petoksen harhaa tuo uskomus pakun merkin merkityksestä asiakkaalle! Sama se on jos auto näyttää laholle oli se Mersu tai Huyndai!






    Ei varmaan herätä. Hetkinen Nasse! oliko tässä tarkoitus hankkia sellainen ruosteinen ja lommoinen Vito siistin ja arvokkaan vaikutelman pakuksi?



    Et tainnut kovin ajatuksella tuota juttuani lukea, tai muuten vaan ymmärrä nyt mistä on kyse.

      
  • TC05:



    Ihan vaan omasta näkökulmasta katsottuna: Raksakaveri ajaa pihaan siistillä ja pestyllä Hyundailla, "onpas siinä järkevän, ja huolellisen tuntuinen kaveri."
    Vaihtoehto 2: RK ajaa pihaan lommoisella ja likaisella vm. 2001 Vitolla; "kaveri luulee vissiin ajavansa laatuautolla, vaikka ajeleekin pikkuvikaisella Espanjan Hanomakilla."
    Ensin mainittu saisi minulta urakan, mutta meitähän on (onneksi) moneksi. :wink:






    kyllä, tuo on fiksua, ja ihan samalla tavalla itsekkin ajattelisin.



    Mutta kun se äijänkäppänä asiakas ei välttämättä tiedä espanjan mersun laadusta mitään, vaan ajattelee mielessään että

    '' tässä on varmaan pätevä kaveri jolla pyyhkii hyvin, kun ajaa oikein mersulla''.





    Jos henkilöautoista puhutaan, mersulla on ollut valtavat laatuongelmat E-sarjan kanssa, mutta tuskin se on sen arvokkuutta ja edustavuutta haitannut tippaakaan. Vai onko?



    Miksi siis asia olisi toinen pakettiauton ollessa kyseessä?

      
  • petos:

    TC05:


    Ihan vaan omasta näkökulmasta katsottuna: Raksakaveri ajaa pihaan siistillä ja pestyllä Hyundailla, "onpas siinä järkevän, ja huolellisen tuntuinen kaveri."
    Vaihtoehto 2: RK ajaa pihaan lommoisella ja likaisella vm. 2001 Vitolla; "kaveri luulee vissiin ajavansa laatuautolla, vaikka ajeleekin pikkuvikaisella Espanjan Hanomakilla."
    Ensin mainittu saisi minulta urakan, mutta meitähän on (onneksi) moneksi. :wink:



    kyllä, tuo on fiksua, ja ihan samalla tavalla itsekkin ajattelisin.

    Mutta kun se äijänkäppänä asiakas ei välttämättä tiedä espanjan mersun laadusta mitään, vaan ajattelee mielessään että
    '' tässä on varmaan pätevä kaveri jolla pyyhkii hyvin, kun ajaa oikein mersulla''.


    Jos henkilöautoista puhutaan, mersulla on ollut valtavat laatuongelmat E-sarjan kanssa, mutta tuskin se on sen arvokkuutta ja edustavuutta haitannut tippaakaan. Vai onko?

    Miksi siis asia olisi toinen pakettiauton ollessa kyseessä?




    Ymmärrän paremmin kuin hyvin pointtisi. Vähän kun ajattelee omaakin tuttavapiiriä, niin... :sunglasses:



      
  • Kyllä minä ymmärrän petoksen pointin, aika harva kuitenkaan tuntee autoja niin hyvin, että tietää millainen Vito on oikeasti laadultaan.

      
  • simppa:

    No itse olen jonkin verran ajanut noilla sähköjarruisilla mersuilla. Toiminta on käsittääkseni ihan ok, mutta itse en niitä havainnut mitenkään merkittävästi paremmiksi kuin perinteiset jarrut. Vikoja noissa on kyllä piisannut, ja ensimmäisten sähköjarruisten mersujen poljintuntuma oli aika kummallinen (testasin silloin eemeliss&#228:wink:.

    SL on erittäin hieno auto, mutta minun mielestäni jotenkin hieman liian saksalaisen tuntuinen, jos ymmärrät mitä tarkoitan. Siis tarkoitan, että tietyllä tapaa urheiluautoksi vähän liian hajuton ja mauton. Silti voisin sitä harkita vaikkapa seuraavaksi menopeliksi.

    Luulisin, että tuo etäisyystutka ei aiheuta päänvaivaa. Ainakin omassa jaggessani on toiminut vallan loistavasti. Jos todella rankasti sataa vettä, niin silloin jaggen vakkari ei ehkä ihan fiksusti suostu toimimaan lainkaan, vaan lyö herjaviestiä. Lumisade myös tuppaa kuulemma pakkaantumaan noiden etäisyystutkien antureiden eteen estäen toiminnan. Näin ainakin Hondisteilta olen kuullut. Täällä ei lunta liiemmin satele, joten paha sanoa.

    Sitten vielä OT:

    Start! on mielestäni täyttä kuraa ohjelmana, kun olen niiden nettisivuja lukenut. Jätkillä ei tuntuisi olevan minkäänlaista käsitystä hyvästä ajettavuudesta tai ylinpäänsä autoista herra Geiteliä lukuunottamatta.




    Käytitkö tuota ruuhkatoimintoa ollenkaan? Se pitää nimittäin laittaa erikseen päälle. Ainakin itselle se ja sitten auton automaattinen paikallaan pysyminen ja liikkeellelähdön sulavuus oli todella positiivinen asia, kun ajelen päivittäin keskustaan töihin ja sieltä pois ja liikun valitettavasti päivittäin muutenkin ruuhkissa. Esim verrattuna Audin automaattiseen paikallaan pysymisen järjestelmään tuo Mb:n vastaava toimii huomattavasti vaivattomammin ja liikkeellelähtö on paljon sujuvampaa. Tuo toimii Mersussa kuin ajatus, muissa kokeilemissani tuon käyttöön täytyy keskittyä. Lisäksi tuota hyvää ruuhkatoimintoa ainakaan itselleni ei ole tullut missään muussa autossa vastaan. Ainakin näissä uusimmissa poljintuntuma on ihan hyvä, mutta ei loistava. Ehkä tuossa mielessä ne eivät ole parhaat mahdolliset.



    Ongelmista minäkin olen alkupään autojen kanssa kuullut, mutta en enää takuukorjauksien ja muutetun järjestelmän jälkeen. Lisäksi on positiivista, että nuo on kaikki mennyt tehtaan piikkiin, mistä olen kuullut/lukenut.



    Ymmärrän hyvin mitä tarkoitat SL:n kohdalla, mutta se on toisaalta myös auton vahvuus minulle. Itse kuitenkin käyttäisin sitä jokapäiväisessä ajossa vuoden ympäri. Lisäksi en ole ajanut yhtäkään autoa, jossa mukavuus ja urheilullisuus yhdistyy niin hyvin, tosin tuossa oli lisävarusteinen ABC aktiivijousitus. Esim Corvette kävisi minulle vallan mainiosti ja tuossa ei ole tuota "liian saksalainen ja järkevä" ongelmaa, mutta en usko tuon olevan kaikkein mukavin auto ympärivuotisessa päivittäisessä ajossa Suomessa. Lisäksi sisusta häiritsisi minua joka päivä. Ei tuosta SL:stä rata-autoksi ole, mutten ole sellaista hakemassakaan. Sanottakoon nyt kuitenkin, että suljetulla alueella tuo menee luistossakin kuivalla asvaltilla loogisesti ja vauhti kasvaa pitkälti toiselle sadalle nätissä sivuluisussa, joten tehoa on minulle aivan riittävästi vaikkei tuo nyt mitään räjähtävää kiihtyvyyttä tarjoakkaan. Kun on omat kädet ja Häkkisen jalat, tuntuu jo tuon tarjoama suorituskyky kunnolla autoa vietäessä aika huimalle, todelliset rattimiehet on sitten erikseen.



    Haluaisin SL 500:n kuitenkin vm 05 tai uudempaa ja 7 pykäläisellä laatikolla, jolloin tuo menee jo liian kalliiksi. Siksi tilasin vähän samankaltaisen ja samalla koneella ja lähes kaikilla varusteilla, mutta ei avoauto. Tosin tuossa ei ole aktiivialustaa vaan halvempi säätyvä/säädettävä ilmajousitus, joka SL:ssäkin on vakiona. Nyt vain sitten niitä kalliita vikoja odotellessa, tosin onneksi autossa on vuoden takuu.. Vaihtoehtoja ei sittenkään ollut hirveästi, uusikorinen XK on vielä Suomessa liian kallis minulle, 911 tuossa hintaluokassa ei vielä innosta, 6-sarjasta en kauheasti pidä, Corvette on liiaksi pelkkä kesäauto, E, A6 ja 5-sarja liian tavallisia, yms. XJ Jaggen olisi saanut erittäin halvalla, mutta pelkään, etten pääse siitä tarvittaessa eroon.



    En minäkään startista pidä, mutta kai ne pakusta jotain osaa sanoa, onko se ihan kauhea vai ei.

      
  • XK:ta ei mielestäni kannata edes harkita, vaan mennä suoraan XKR-malliin. Se kone on kompura-ahdettuna kuin eri planeetalta.



    Corvette tosiaan on talvikäyttöön varmaan vähän hankala. Samoin se sisustan laatuvaikutelma on valehtelematta ihan hirveä. Huonompi kuin monessa pikkuautossa.



    Miten joku pienempi sportti? Vaikkapa Porsche Cayman S tai Boxster? Noilla pikkuporsaillahan ajellaan yleisesti vuodet ympäri.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit