Kokemuksia vanhan liiton Ford Transitista talvella?

5 kommenttia

Onko kellään kokemuksia tästä legendaarisesta automallista eli vanhan liiton takapotku Ford Transitista (1970-luvulta...90-luvulle),varsinkin talvikokemukset kiinnostaa? Tuo auto,josta sanonta kuuluu,että "jos on pieni kivi takarenkaan edessä aamukasteisella nurmikolla,niin siihenhän jää sutimaan..." :smile: Kaiken kaikkiaan teknisesti mahtavan kestävä peli,mutta kevyestä perästä luulisi monella olevan kerrottavaa.

  
  • En tiedä, mutta sellaisen jutun olen kuullut että jos sen moottorin alle laittaa kesällä styroxlevyn...niin se luulee että on talvi eikä lähde käyntiin.

      
  • Tarkoitatko siankärsä-mallia, siis sitä, jolla Reinikainen ajeli?



    Vaiko uudempaa, 80-luvun puolivälissä tullutta mallia, joka oli markkinoilla jonnekin vuosituhannen vaihteeseen asti?



    Yhtä kaikki, Perkinsin diesel oli aivan legendaarisen huono käynnistymään pakkasella. Savutuksesta nyt ei kannata edes mainita, mutta kyllä se kone kestävä oli, kunhan ei päästänyt talvella jäähtymään.



    Et vissiin tiedä, että nykyistä Transitia tehdään etu-, taka- ja nelivetoisena. Taitaa olla ainakin Suomessa ainut automalli, jossa on tarjolla kaikki vetotavat. Kevyimmät ovat etuvetoisia, mutta keskiraskaissa saa valita kaikista kolmesta vetotavasta ja kaikkein raskaimmat ovat takavetoisia.



    Tuo kevytperäisyys liittyy kaikkiin takavetoisiin pakuihin. Melkeinpä voisi väittää, että Hiacen perä on ollut - ja on edelleekin - Transitia kevyempi. Hiacella olen jäänyt tasaisella kiinni, kun oli roiskeläpästä pudonnut lumikökkäre, johon eturengas pysähtyi. Siitä ei päästy eteen eikä taakse. Tilanteen pelasti, kun ykkönen pesässä nosti kytkimen ja auto jäi sutimaan paikalleen. Ei muuta kuin ulos ja työntämään. Sitten vain ripeästi takaisin kuskin pukille, ettei Hiase karkaa.

      
  • Tarkoitin sekä vanhan ajan "siankärsä-Transitia",että 80-luvun lopulla tullutta luiskanokka mallia,molemmissahan oli alustatekniikka ja vetotapa samanlainen,ja kyllä on hyvin tiedossa nykyajan Transitien eri vetotavat.Itselläkin kokemusta 80-luvun HIACESTA eri keleissä,isäukolla on sellainen yhä,kerran onnistuin jäämään sillä kiinni tasaisella kotipihalla,kun oli juuri satanut 10 senttiä uutta lunta,Hiacen takakontti tyhjä,ja erehdyin lähtemään pakittamalla samaan tyyliin kuin tavan henkilöautolla,eli normaali kaasulla,kun ois pitänyt kaasuttaa hyvin varovasti,no takapyörät sutaisi tyhjää,perä luiskahti sivulle,ja siinä oltiin...huippua! :sunglasses:

      
  • Hiacessa on sentäs lukkoperä (jos vain sattuu toimimaan).

      
  • Jo jos Hiacen lukkoperä sattuu toimimaan,niin ei siitä juurikaan apua ole... :smile:

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit