Skoda Superb tyhjäkäyntiongelmia

10 kommenttia

Moros,

Eli auto sammuu silloin tällöin ollessaan tyhjäkäynnillä. Joinain päivinä voi olla ongelmitta vaikka puoli tuntia tyhjäkäynnillä, mutta joskus vain kierrokset alkavat ensin laskea, moottori vähän "köhii" ja sitten laskee jo niin alas, että auto sammuu.

Yleensä ei mitään ongelmia ole, kun moottori on kylmä, koska tyhjäkäyntikierrokset tuppaavat olemaan automaattisesti korkeammalla. Kun moottori on lämmennyt ja vaikka liikennevaloissa on kytkin pohjassa odottamassa lähtöä, niin kierrokset muutenkin hieman "vaeltelevat", eli ei käy aivan tasaisesti. Joskus sitten kierrokset romahtavat yhtäkkiä liian alas ja auto sammuu.

Mikähän voisi tällaisen aiheuttaa ja mikä olisi ratkaisuksi? Ongelmaa esiintyy suunnilleen kerran viikossa tai harvemminkin. Nyt on jo oppinut reagoimaan tuohon, kun kierrokset meinaa laskea niin painaa lisää kaasua. Mutta kyllä auton nyt käynnissä pitäisi oletusarvona pysyä :)

Kiitän, lepo.

  
  • Kuulostaa ihan klassiselta Alfa 156:den vialta. Alfassa juurikin tuollaista aiheuttaa viallinen ilmamassamittari.

      
  • Putsaa tai vaihda ohivirtausvena! :sunglasses:

      
  • No niin, samaa ongelmaa täällä. Ajossa auto tuntuisi toimivan normaalisti, mutta paikallaan käydessä yskii ikään kuin kolmella sylinterillä ja moottorin varoitusvalo alkaa vilkkua. Ei ole vielä kokonaan sammunut, mutta en ole kyllä antanutkaan tuollaisena kovin pitkää aikaa käydä.



    Tuttu juttu?



      
  • Auto tuli taas kuntoon. Vaihdettiin jokin ohivirtausventtiili, EGR, tms. Noita on jo vaihdettu pariin kertaan aiemminkin...

      
  • vesihiisi:

    Auto tuli taas kuntoon. Vaihdettiin jokin ohivirtausventtiili, EGR, tms. Noita on jo vaihdettu pariin kertaan aiemminkin...






    Ilo oli lyhytaikainen. Kesti n. 2 vrk ja moottorin varoitusvalo taas päällä :smirk: Huollon mukaan nyt vikaa ahtopaineessa...

      
  • Onkos se varoitusvalo se päästövalo vai jokin muu? 3BG Passatissa nimittäin paloi aikoinaan vähän väliä oranssi moottorivalo joka paljastui jonkin pakokaasuanturin viaksi. Ajoon kyseisellä vialla ei ollut vaikutusta.

      
  • Minulla oli aikanaan sitikassa vastaava vika ja kymmenien korjaamokäyntien jälkeen kun lopulta auto totaalisesti sammui niin viaksi paljastui moottorin lämpömittari joka ei antanut koneelle oikeita arvoja

      
  • Prkl! Nyt kesti kolme vrk että varoitusvalo (onko siellä jokin päästövalokin?) syttyi. Diagnoosi oli "ajoittain liian laiha seos". Vikavalo syttyi tällä ja edellisellä kerralla kun auto kävi tyhjäkäynnillä 2-3 min.



    Vuotaakohan siellä jokin letku tai liitos?

      
  • ...toivottavasti pysyvästi, koska auto on jo seuraavalla omistajalla. Täsmälleen samalla tavalla sammuileva 1,25 Fiesta otettiin autoliikkeen pukille pörisemään niin pitkäksi aikaa, että se lopulta sammui. Sen jälkeen ilmeisen pitkällisen korjausurakan ainoaksi huoltotoimenpiteeksi ilmoitettiin veden kuivaus jonkin sähkölaitteen kotelosta (ehkä kondenssivettä tms.). Tämän jälkeen vikaa ei esiintynyt niinä vuosina, kun auto minulla oli. Toisaalta, taisi vanhan Fiestan tekniikka ja siten myös viat olla paljon yksinkertaisempia,

      
  • meillä oopelissa oli samanlainen vika. huollossa ilmoitti aina ilmamassa anturia viaksi, mutta ecussa se vika oli

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit