Citroën C5 2003 ja Xenon valot

6 kommenttia

Kuulin joitakin huhuja että vanhempiinkin C5:iin voisi asentaa jälkiasennuksena Xenon valot ilman tasonsäädintä, koska hydraulijousitetussa C5:ssähän se on jo vakiona. Onko tässä mitään perää?

  
  • Käsittääkseni auto jonka korkeus pysyy vakiona kuormasta huolimatta ei tarvitse erillistä säädintä.

      
  • Eikö sinne nokalle voi laittaa vaan lisävaloja niin ovat paremmat kuin sellaiset tuning-kaupasta ostetut "xenonit"

      
  • Ei taida lainsäädäntö sallia ajo-(lähi)valojen kahdentamista. Ruotsissa tämä(kin) asia on sallittua. Mondeo (01-07) Wagoneissa (Trend/Ghia) on takapään automaattinen korkeussäätö. Tuolla logiikalla siihenkään ei tarvitsisi asentaa erillistä korkeussäätöä jälkiasennus ksenonien yhteyteen.

      
  • Millainen automaattinen korkeudensäätö fordeissa on,? Sitikka säätää kaikkia jousia niin että auton korkeus pysyy vakiona kuormasta huolimatta eli kuormaus ei muuta valojen suuntausta misään tilanteessa paitsi tietenkin silloin jollei jousitus toimi. Sinällään pelkkä takapään korkeuden muutos ei riitä pitämään valojen suuntausta oikeana koska kuormattaessa myös etupään korkeuden pitäisi jonkun verran muuttua. Itselläni on ollut serllainen käsitys että sitikka on ainoa joka käyttää tuota hydraulisesti säätyvää jousitusta pois lukien rolssi josssa myös käytetään joissain malleissa tuota samaa järjestelmää takapäässä.

      
  • Fordissa säätyvät vain takajouset. Tuo sitikan systeemi on tällä hetkellä täysin uniikki.

      
  • Toisaalta xenonit on "perseestä"?

    Kuka keksii mitä hyötyä niistä on, siis muille kuin valmistajille, myyjille ja korjaamoille? :snotty:

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit