Volvo S40:stä minulla ei ole kokemusta, mutta Saab 900 SE vm -95 minulla on ollut. Auton perusolemus on: tukevasti tehty ja hyvä ajaa - etenkin talvisin. Ajoin autolla n. 130 tkm. Tässä muutamia muistamiani vikoja: moottori alkoi kuluttaa öljyä - syyksi osoittautuivat venttiilikumien tiivisteet. Olen kuullut että myöhemmistä vuosimalleista ao. ongelma olisi tehtaan toimenpiteillä poistunut. Kojelaudassa olevan infonäytön segmenttejä meni pimeäksi, lopussa jo häiritsevän paljon. Sähköisesti sisään/ulosmenevä antenni huurtui pakkasella, eikä suostunut toimimaan ennen ilmojen lämpenemistä - useissa Saabeissa näyttää vaihdetun antenni tavalliseksi. Pakoputkisto meni yllättäen takapäästä puhki n. 110 tkm kohdalla. Sitä korjailtiin huollossa hitsailemalla, mutta auton mennessä vaihtoon putkisto oli lahonnut jo vaihtokuntoon. Kallis juttu oli myös käyttöhihnojen sekä niiden välipyörien vaihto n. 100 tkm kohdalla - venttiileitä kyllä liikuttaa jakoketju. Sitten ei varsinainen vika, mutta silmää häiritsevä juttu kumminkin: auton koripellit olivat hutiloiden asennetut - yksikään ei ollut samassa tasossa viereisen kanssa. Varsinkin jos aurinko paistoi viistosti joko edestä tai takaa, näky oli melko rujo.
Auton "kalleus" tuntuu ylimaallisena rauhana matkustamossa - sinne tukevien rakenteiden sisään eivät maailman melskeet ulotu. Huomioitava juttu on myös hirvikolaritestattu korirakenne. Infonäyttö oli hauska juttu - tosin välillä säikäytti pahan kerran. Esimerkiksi: kesken maantieajon kuuluu äkkiä "PingPong" ja näyttöön syttyy iso varoituskolmio. Huh huh - äkkiä tien sivuun. Kun alkaa sitten hiki otsalla lukea infonäyttöön tullutta tekstiä, siinä ilmoitetaan tuulilasin pesunestettä olevan vain vähän jäljellä. Samoin infonäyttö varoittaa määräaikaishuollon lähestymisestä, palaneista polttimoista tai jäähdytysnesteen vajauksesta (sitäkin ilmeni).
Ao. Saab on tehty ensimmäisen Vectra-version (A-Vectra) jäykistetylle alustalle - siksi takapenkin polvitilat ovat pienet. Toisaalta tavaratila on tosi iso ja aukosta myös mahtuu sisään isoja esineitä.
Vaikka kokemukseni S40:stä pohjautuvat pelkkään luettuun tekstiin ja kuulopuheisiin, uskoisin Saabin olevan parempi matka- ja talviauto.
[MatLog muokkasi tätä viestiä 16.01.2005 klo 12:35]
Kaverini meinasi ostaa tällaisen. Innostui täysin piti ajettavuudesta, hallintalaitteista ja kaikesta. Melutaso oli kuulemma aika korkea.
Tuomaksen viestistä ei oikein saa selville, "millaisen" hänen kaverinsa oli aikeissa ostaa. Tarkennanpa kuitenkin Saab 900 SE:n osalta (oli muuten 2.0-malli), että lehtien autotesteissä aika vähälle huomiolle jäänyt ulkoisten äänien kantautuminen sisätiloihin oli Saabissa todella minimaalista. Auton vieressä sai kaveri huutaa kurkku suorana, ja mitään ei kuulunut matkustamoon. Samoin käyttöhihnan/välipyörien parkunan tiedostin vasta, kun naapuri kävi kysymässä, mikä vinkuu? Sisään ei kuulunut mitään, vaikka ulkona kuului melkoinen "konsertti". Ajaessani seuraavaa autoani (Ooppeli) ensi kerran maantiellä hätkähdin äkkiä alkanutta vonkunaa - mikä vikana?? Olin vain saavuttanut edessä olevan rekan, ja sen renkaiden volina täytti matkustamon -uusi ilmiö Saabin jälkeen. Saabissa oli paksut, raskaat ovet ja myös ikkunalasi oli selvästi paksumpaa kuin "volyymiautoissa". Tällaiset asiat selittänevät hiljaisuuden.
Anteeksi... tarkennan kaverini meinasi ostaa Volvo S40 karvalakkimallin muistaakseni. Mutta sitten hän päätyikin Alfaan, kai siksi että Alfa oli halvempi. Ymmärsin jotenkin että Volvo olisi kyllä ollut parempi, no tiedä häntä.
Muistakaa, että niiden alkupään S40/V40 -mallien ajo-ominaisuudet olivat pepusta. En suosittelisi vanhempaa kuin 2000 -mallinen, johon alustaa oli jo parannettu.
Volvo S40:stä minulla ei ole kokemusta, mutta Saab 900 SE vm -95 minulla on ollut. Auton perusolemus on: tukevasti tehty ja hyvä ajaa - etenkin talvisin.
Ajoin autolla n. 130 tkm. Tässä muutamia muistamiani vikoja: moottori alkoi kuluttaa öljyä - syyksi osoittautuivat venttiilikumien tiivisteet. Olen kuullut että myöhemmistä vuosimalleista ao. ongelma olisi tehtaan toimenpiteillä poistunut. Kojelaudassa olevan infonäytön segmenttejä meni pimeäksi, lopussa jo häiritsevän paljon. Sähköisesti sisään/ulosmenevä antenni huurtui pakkasella, eikä suostunut toimimaan ennen ilmojen lämpenemistä - useissa Saabeissa näyttää vaihdetun antenni tavalliseksi. Pakoputkisto meni yllättäen takapäästä puhki n. 110 tkm kohdalla. Sitä korjailtiin huollossa hitsailemalla, mutta auton mennessä vaihtoon putkisto oli lahonnut jo vaihtokuntoon. Kallis juttu oli myös käyttöhihnojen sekä niiden välipyörien vaihto n. 100 tkm kohdalla - venttiileitä kyllä liikuttaa jakoketju. Sitten ei varsinainen vika, mutta silmää häiritsevä juttu kumminkin: auton koripellit olivat hutiloiden asennetut - yksikään ei ollut samassa tasossa viereisen kanssa. Varsinkin jos aurinko paistoi viistosti joko edestä tai takaa, näky oli melko rujo.
Auton "kalleus" tuntuu ylimaallisena rauhana matkustamossa - sinne tukevien rakenteiden sisään eivät maailman melskeet ulotu. Huomioitava juttu on myös hirvikolaritestattu korirakenne.
Infonäyttö oli hauska juttu - tosin välillä säikäytti pahan kerran. Esimerkiksi: kesken maantieajon kuuluu äkkiä "PingPong" ja näyttöön syttyy iso varoituskolmio. Huh huh - äkkiä tien sivuun. Kun alkaa sitten hiki otsalla lukea infonäyttöön tullutta tekstiä, siinä ilmoitetaan tuulilasin pesunestettä olevan vain vähän jäljellä. Samoin infonäyttö varoittaa määräaikaishuollon lähestymisestä, palaneista polttimoista tai jäähdytysnesteen vajauksesta (sitäkin ilmeni).
Ao. Saab on tehty ensimmäisen Vectra-version (A-Vectra) jäykistetylle alustalle - siksi takapenkin polvitilat ovat pienet. Toisaalta tavaratila on tosi iso ja aukosta myös mahtuu sisään isoja esineitä.
Vaikka kokemukseni S40:stä pohjautuvat pelkkään luettuun tekstiin ja kuulopuheisiin, uskoisin Saabin olevan parempi matka- ja talviauto.
Kaverini meinasi ostaa tällaisen. Innostui täysin piti ajettavuudesta, hallintalaitteista ja kaikesta. Melutaso oli kuulemma aika korkea.
Tuomaksen viestistä ei oikein saa selville, "millaisen" hänen kaverinsa oli aikeissa ostaa. Tarkennanpa kuitenkin Saab 900 SE:n osalta (oli muuten 2.0-malli), että lehtien autotesteissä aika vähälle huomiolle jäänyt ulkoisten äänien kantautuminen sisätiloihin oli Saabissa todella minimaalista.
Auton vieressä sai kaveri huutaa kurkku suorana, ja mitään ei kuulunut matkustamoon. Samoin käyttöhihnan/välipyörien parkunan tiedostin vasta, kun naapuri kävi kysymässä, mikä vinkuu? Sisään ei kuulunut mitään, vaikka ulkona kuului melkoinen "konsertti". Ajaessani seuraavaa autoani (Ooppeli) ensi kerran maantiellä hätkähdin äkkiä alkanutta vonkunaa - mikä vikana?? Olin vain saavuttanut edessä olevan rekan, ja sen renkaiden volina täytti matkustamon -uusi ilmiö Saabin jälkeen.
Saabissa oli paksut, raskaat ovet ja myös ikkunalasi oli selvästi paksumpaa kuin "volyymiautoissa". Tällaiset asiat selittänevät hiljaisuuden.
Suosittelen Saabia. Se on hyvä ajaa ja jämäkkä. S40:n ajettavuus ei vastaa isoja Volvoja.
Saab ei ole kokoluokkansa hiljaisin, viattomin ja ylellisin, mutta hyvä ajaa kaikissa olosuhteissa, kohtuullisen mukava ja kohtuullisen laadukas.
Omakohtaista kokemusta minulla on vanhemmista Saabeista sekä vuoden 2000 9-3:sta, joka on uuden 900:n "jalostettu" versio.
Anteeksi... tarkennan kaverini meinasi ostaa Volvo S40 karvalakkimallin muistaakseni. Mutta sitten hän päätyikin Alfaan, kai siksi että Alfa oli halvempi. Ymmärsin jotenkin että Volvo olisi kyllä ollut parempi, no tiedä häntä.
Muistakaa, että niiden alkupään S40/V40 -mallien ajo-ominaisuudet olivat pepusta. En suosittelisi vanhempaa kuin 2000 -mallinen, johon alustaa oli jo parannettu.