Audi A6 3.0 tdi hehkun vaihto.

9 kommenttia

Audissa A6 rupesi hehkun valo vilkkumaan, diesel Audeissa tämä tarkoittaa jotakin vikaa jossakin. Kävin vika koodin luvussa ja siellä selvisi että ykkös sylinterin hehku on pimeä. Asentaja yritti samalla käynnillä selvittää onko autossa keraaminen vai metallihehku. Tankkiin laitettiin forttea siltä varalta että keraamiset hehkut jotta iroittaminen voisi olla helpompaa.



Nyt tänään auto hehkujen vaihtoon ja sieltä ilmoitus että yrittivät irroittaa hehkua ja nyt molemista kansista yksi keraaminen hehku poikki. Remontti arvio noin 2000€ eli molemmat kannet irti ja hehkut pois (kohtuullisen kallis hehkujen vaihto).



Nyt kysynkin onko kenelläkään tietoa voiko tuota katkennuta keraamista hekua saada mitenkään muuten irti kuin kannet purkamalla?

Tuotevastuu on kuulema minulla eli auton omistajana minä maksan kulut.

  
  • Minä jättäisin kyllä maksamatta, jos "korjatessaan" korjaamo rikkoo jotakin. Kuuluu minusta kyllä ehdottomasti tekijän vastuulle, jos ei saa osia rikkomatta irti.

      
  • Just tämän kaltaisten hyper kalliden diesel ongelmien takia ei ollut enää varaa ajaa dieselillä. Hehkun vaihto pitäisi olla ihan normijuttu mutta kyllä senkin voi tyriä myös.

    Auto toimii hyvin jos puolet hehkuista on pimeenä, sen jälkeen rupeaa käynnistäminen olemaan hankalaa pakkasella. Odota että loputkin pimenee niin ettei tarvitse jokahekun vaihodossa kansia uusia.

      
  • Korjaamon vika ja joutuu maksaan töppäilynsä! :warning:

    Tiedän miten poistaa vanha, mutta ilmaiseksi en kerro kaikille jotta tuo "ammattilaisten" pulju ei kärsi tappiota! :snotty:

      
  • Ei joudu maksamaan, soitin kuluttajaneuvontaan ja siellä sanoivat että huolto ei vastaa jos autossa on materiaalia joka ei sinne sovi (vaikkakin rikkoivat sen). He kehoittavat ottamaan yhteyttä maahantuojaan. Näin "hieman" tulkiten maahantuojan vastaus oli että ei ole maahantuojan vika jos ostit Audin ja Suomi auton, maksa itse kun teit sen virheen ja ostit Audin.

    Tämä prosessin aikana kyselin huoltamot läpi täällä Kuopiossa ja kaikki kertoivat että tuollainen keraaminenkärki on mahdoton irroitettava.

    Audi keskusteluista sain kuitenkin vinkin irroitukseen ja sain itse molemmat katkennet kärjet pois. Nyt olen liottanut loppuja ehjiä hehkuja että saisin ne itse irti ja käyn sitten ohjelmoimassa autoni noille uusille metallihehkuille. Voiko ohjelmoinnissa rikkoa auton ja jos voi olenko minä taas joka maksaa?



    Jos käytät autoasi merkkihuollossa ja sinulla on Suomi auto, ei sen omistajan kohtelu eroa mitenkään loppupelissä tuonti auton omistamisesta.Siis ostakaa autonne sieltä mistä saatte halvimmalla ja huoltakaa itse.

      
  • Tai jos ostaa Sokotan niin on halvempaa "itkeä"? :snotty:

      
  • nii mut jos haluu ajaa autolla :open_mouth:

      
  • No mistäs se sopimaton materiaali on autoon tullut! Jos se on tehtaan asentama, niin takuuvarmasti korjaamon osaamattomuus ei tule asiakkaan maksettavaksi, paitsi ehkä Kuopion L......lla!

      
  • "Onneksi" ko. firma teki minulle huonon tarjouksen uudesta quattrosta, niin eipä ole minulla jatkossakaan kyseisenlaisia ongelmia. Mutta en tiedä onko muunlaisia toisen merkin kanssa:tongue: Edelleen olen sitä mieltä (kuten tuossa Nassekin), että korjaamon pitää pystyä vaihtamaan alkuperäinen osa uuteen ihan normaalilla hinnalla ja ajalla. Eikö Audilla ole "kiinteää" työhinnastoa tyyliin: 1 hehkunvaihto x euroa ja sitten 6 hehkunvaihtoa 4x euroa, plus tietysti osat (koska sarjana vaihtoihin kuluu vähemmän aikaa)? Tällöin riski ylimääräisistä töistä on korjaamolla eikä asiakkaalla. No tulipahan taas yksi syy lisää välttää asioimista ko. liikkeessä ja pysyä "naapurien" asiakkaana.

      
  • materiaali on tosiaankin Audin ja Boch:n yhteistyönä sinne laitettu ja tähän mekin vetosimme kun soitimme maahantuojalle. Ei ole kuulema heidän asiansa. Mielestäni tuolle hehkun vaihdolle on sovittu summa ja se on 300€. Mekin ajattelimme että maahantuoja ja huolto olisivat myöntäneet virheensä ja tulleet vastaan noissa kustannuksissa, mutta ei.

    Nyt kun sain itse nuo kärjet pois, tulee vääjämmättä mieleen huollon tahtotila joka on rahastaa noilla tulpilla. En voi mitenkään käsittää että minä autonasennukseen kouluttamaton ihminen saan nuo kärjet pois ja maahantuonnin valtuuttama merkkihuolto ei.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit