Vuoden 1990 Vectran vaihto uudempaan - Opel vai Peugeot?

37 kommenttia
«1

Taloudessamme on vuoden 1990 vuosimallia oleva Opel Vectra 2.0 GLS, jolla on ajettu noin 300 000 km. Auto on aikoinaan uutena ostettu, ja se on toiminut mainiosti. Kertaakaan ei se ole jättänyt tien päälle. Nyt siitä on kuitenkin aika pikku hiljaa jättämässä, ja on tullut aika katsella uutta kulkuneuvoa. Tässä tarkoituksessa otankin kiitollisuudella vastaan kommentteja ja ehdotuksia.



Koska asumme Helsingin kantakaupungissa, on kaupunkiajo meidän osaltamme hyvin vähäistä, suorastaan olematonta. Käytämme autoa lähes yksinomaan ”linja-ajoon” kesämökkimatkoilla (noin 180 km suuntaansa, josta noin 75 % moottoritietä]. Autoa ei myöskään käytetä juurikaan talvella.



Auton tulisi täyttää mahdollisimman moni seuraavista kriteereistä:



- korimalli sedan tai hatchback (farmari ei tule kysymykseen)

- vähintään 2-litrainen bensiinimoottori

- reilunpuoleiset sisätilat 2-3 aikuiselle ja lapselle

- 187-senttisen henkilön pitäisi mahtua kuskinpaikalle

- kunnon tavaratila (mieluummin lähempänä 500 kuin 400 litraa)

- alhainen melutaso

- ilmastointi ja vakionopeudensäädin

- vuosimalli noin vuodesta 2002 eteenpäin

- hinta noin 10 000 € ±3000 €



Vanhana Opel-miehenä olen alustavasti ajatellut yhtenä vaihtoehtona nykyistä C-korimallin Opel Vectraa 2.2 l moottorilla. Ja vaikka auto onkin meille vain kulkuväline eikä imagonrakennusväline, on myös tehokkaammalla moottorilla varustettu 3.2 GTS V6 alkanut tuntua houkuttelevalta vaihtoehdolta.



Toisena alustavana vaihtoehtona olen ajatellut Peugeotia, joko 406:ta tai 607:aa. (407 vaikuttaa jotenkin ahtaalta, ja siinä on ymmärtääkseni pienempi tavaratila kuin 406:ssa). Molemmissa Pököteissä olen ajatellut lähinnä 2-litran perusmoottoria, mutta myös näiden autojen osalta tehokkaampi moottorivaihtoehto kiinnostaa. Esimerkiksi 406 3.0 V6:ta on kait saatavilla ihan kohtuuhinnoilla.



Kaikki kommentit ovat tervetulleita, ja aivan erityisen mielenkiintoista olisi saada kommentteja henkilöiltä, joilla on omakohtaisia kokemuksia yllä mainituista autoista. Oletteko olleet tyytyväisiä, mitä hyviä ja huonoja puolia? Kommentit, joissa jokin automerkki kategorisesti haukutaan tai kehutaan ilman omia kokemuksia, eivät sen sijaan ole erityisen relevantteja.



Koska itselläni ei koskaan ole ollut isompaa V6-konetta, olisi mielenkiintoista kuulla kokemusta omaavien näkemyksiä niistä. Ne luonnollisesti kuluttavat enemmän bensaa, ja korjauskulutkin ovat varmasti kovemmat, mutta mitä muita eroja on? Kuinka paljon kalliimpaa on esimerkiksi vakuuttaminen?

  
  • Ei kannata unohtaa myöskään SIGNUMIA! Saatavana myöskin 2.0 turbo. Taloudellisuudella ei pääse rehvastelemaan, mutta jos ajelee pääasiassa maantieajoa kulutus pysynee kohtuullisena. Takatilat loistavat ja etuosastaan normaali C- Vectra. Hintapyynnöt liikkeissäkin asiallisella tasolla.

      
  • Valintakriteerinä ei ollut luotettavuutta mainittu ollenkaan. Peugeot on siis valintasi.

      
  • Oletko jo uudemman Opelin hankkinut?

      
  • Kyllä C Vectra olisi parempi valinta. Luotettavuus ainakin dieselissä on hyvin kohdallaan ja 50 000 kilometrin huoltoväli on luksusta. Autossa todella on tilaa joka suuntaan, myös Sedanina ja takanakin loistavat tilat, eikä jalkatiloista ole puutetta. Turvallisuusvarustelu on hyvä ja taisi saada EuroNCAPistakin hyvät pisteet aikanaan. Mitään sen suurempia mukavuuspuutteita ei ole. Ei ole kovin meluisa, vaikka tähänkin vaikuttaa toki asiat kuten renkaat. Joten itse väittäisin että C Vectra on hyvä vaihtoehto.



    Omakohtaista kokemusta C Vectrasta, tosin dieselinä.

      
  • Kun ei luotettavuudelle anneta juurikaan painoarvoa niin puoli-ilmaiseksi käytettynä myytävä pökö voisi olla valinta.

      
  • Onkohan paljonkaan ominaisuuksia joissa pökö on kilpailukykyinen ? Yksi ja ainut on, ja sekin on ulkomäkö. Ohjaustuntumaa Vectrassa on myös joskus moitittu, mutta ei se yhtään huonokaan loppujen lopuksi ole.



    Esimerkiksi tiloissa, ei mitään jakoa C-Vectralle. Peugeotin takatilat on onnettomat ja muotoilu on mennyt edelle siinäkin. Vectrassa on sen sijaan yhdet parhaimmista takatiloista kokoluokassaan, eikä pitkälläkään ole taatusti valittamista.



    Pösön valtava etumaski myös syö talvella paljon sontaa sisäänsä. :smile:



    Suosittelen aloittajaa kuitenkin itse perehtymään asiaan ja käymään koeajolla, valitsemaan mieleisensä sillä perusteella.



    EDIT: Huomasin vasta nyt että aloittaja olikin jo itse todennut pösön ongelmat. Kommentini koski nimenomaan 407 mallia. 406 alkaa olemaan jo todella vanha malli C-Vecrtaankin verrattuna. C-Vectran ikäinen vertailukohde on enempi 407.



    Aloittaja voisi itse tarkentaa luotettavuuden merkitystä. Itse käsitin että sillä oli merkitystä, koska hän aloitti listaamalla auton jolla on ajettu kohtuullisen paljon ilman ainuttakaan tiellejääntiä, joten tästä todellakin saa käsityksen että luotettavuus olisi arvostettu ominaisuus. Siksi tyrkytin sitä edellisessä viestissäni. :smile:

      
  • Pösöstä en sano mitään, kun ei ole kokemusta.



    Mulla oli kerran pari viikkoa C-vekra käytössä sijaisautona.



    En tykännyt kyllä yhtään, ohjaus oli oikein nykytyyliin pilalle tehostettu ( aivan älyttömän liian kevyt ja tunnoton ), ja rengasmelu huimaa suhteutettuna kokoluokkaan. Tästä melusta olin varsinkin yllättynyt koska omaan paljon kokemusta samankokoisista japanilaisista, joiden pitäisi niitä melutoosia olla saksalaiseen verrattuna.



    Hallintalaitteet ja katkaisimet tuntuivat tosi hempuleilta ja leikkiautomaisilta, ja opelin suuntavilkun kilkutus oli tosi ärsyttävää kuunnella.



    Kaikenlisäksi monenlaista temppuilua esiintyi sen parin viikon aikana, vaikka autolla oli ajettu vain muutama tuhat kilometriä.



    Vaikka kuulostaa provolta, en mitään keskivertoa parempaa autosta ole valitettavasti ikinä löytänyt.

      
  • Skoda Superbin voisi nippa nappa saada 1.8T-koneella tuohon hintaan. Superbissa ainakin tilaa riittäisi joka suuntaan, eikä autossa muutenkaan liene mitään vikaa.

      
  • Molemmat ovat tietysti halpoja ostaa uutena, mutta siihen on tietysti syynsä. Itse vaihdoin (mikä kaduttaa) vajaa vuosi sitten C-Maxin vm.-04 samanikäiseen diesel 407. Minusta Peugeot on kyllä hyvä ajaa ja ulkonäkö on hyvä mutta kyllä siinä on ollut vikoja. "Tyyppivikoja" matala maavara tekee pohjamuovista kertakäyttötavaraa (alumiininen 350 €), alusta pitää isoissa heitoissa ääntä eikä kanna kuormaa. Vectraa kerran ajaneena en tosiakaan ole Opel asiantuntia, mutta tuntui kyllä ajoltaan ihan pikkautolta.

      
  • petos:


    En tykännyt kyllä yhtään, ohjaus oli oikein nykytyyliin pilalle tehostettu ( aivan älyttömän liian kevyt ja tunnoton )




    Ohjauksesta olet oikeassa. Se on hyvin kevyeksi tehostettu eikä välitä juurikaan tuntumaa kuljettajalle. Tämä onkin ehkä isoimpiin miinuksiin kuuluva juttu.



    petos:


    rengasmelu huimaa suhteutettuna kokoluokkaan.Tästä melusta olin varsinkin yllättynyt koska omaan paljon kokemusta samankokoisista japanilaisista, joiden pitäisi niitä melutoosia olla saksalaiseen verrattuna.




    Tähän voin ain todeta että todella todella outoa, koska omat kokemukseni ovat täysin päinvastaisia. Mutta sen olen huomannut että renkailla on suuri merkitys, jos kulmat ovat väärät ja rengas on epätaisaisesti kulunut siitä tulee jurnutus joka kuuluu kyllä minkä tahansa eristyksen läpi. Kokemuksella tämä, mutta ehjillä renkailla ei ole mielestäni yhtään tavainomaista enempää rengasmelua ja moottoriäänet on myös kitketty aivan hyin. Silti tiedän ja väitän että paljon hiljaisempiakin nykyautoista löytyy.



    Myöskään tuulilasin testaajat eivät ole kanssasi samaa mieltä melusta tai sisätiloista. Autoa kehutaan hiljaiseksi ja todetaan että mitään häiritseviä ääniä ei ole.

    http://www.tuulilasi.fi/uudetautot/?subarea=kestotestit&article=113312&tekpage=1



    petos:


    Hallintalaitteet ja katkaisimet tuntuivat tosi hempuleilta ja leikkiautomaisilta, ja opelin suuntavilkun kilkutus oli tosi ärsyttävää kuunnella.




    Makuasioita tuo vilkku. Heppoisuudestakin olen täysin erimieltä, paljon paremman tuntuiset mitä useissa japseissa. Opelin sisätilathan ovat mielesäni jämerät ja asialliset. Katkaisijat voisivat olla laadukkaammat, mutta on niin paljon huonompiakin ja muovisempia esityksiä nähty.



    petos:


    Kaikenlisäksi monenlaista temppuilua esiintyi sen parin viikon aikana, vaikka autolla oli ajettu vain muutama tuhat kilometriä.

    Vaikka kuulostaa provolta, en mitään keskivertoa parempaa autosta ole valitettavasti ikinä löytänyt.




    Minustakin kuulostaa oudolta, koska niin useasta asiasta olen täysin eri mieltä.



    Lastentauteja varmaan, pieniä vikoja näissä kaiketi on, mutta täysin viatonta autoa tuskin on olemassakaan. Perusluotettavuus on hyvin kohdallaan. Laadusta moittimista lähinnä tuo narina, jota voi näköjään esiintyä. Saa sitä toki negatiivisakin kommentteja antaa, mutta oudoksuin vain vähän, koska omat kokemukseni puhuvat täysin muuta.



    Suurimpina miinuksina itse pitäisin muotoilua ja ohjaustuntuman puutetta.

      
  • Matti-:



    Ohjauksesta olet oikeassa. Se on hyvin kevyeksi tehostettu eikä välitä juurikaan tuntumaa kuljettajalle. Tämä onkin ehkä isoimpiin miinuksiin kuuluva juttu.


    -mutta jokuhan voi taas tykätä siitä, on tosi kevyt käännellä parkkipaikoilla ja kadunkulmissa.

    Minun makuuni karmea.



    Tähän voin ain todeta että todella todella outoa, koska omat kokemukseni ovat täysin päinvastaisia.

    -voi olla sitten että hieman liioittelin, koska odotukset oli korkeammalla. Ja kuten tunnettua rengaistus ja tiestö missä ajaa on ratkaisevaa.



    Lastentauteja varmaan, pieniä vikoja näissä kaiketi on, mutta täysin viatonta autoa tuskin on olemassakaan. Perusluotettavuus on hyvin kohdallaan.


    -Valitin temppuiluista tutulle automyyjälle ja korjaamopäälikölle ( siis liikkeessä josta sain vectran ), ja myönsivät ( tuttuja kun ollaan ) että vectroissa on todella paljon vikoja, varsinkin kaikkia sähkö ja varoitusvalosekoilua, ja että ''repivät hiuksia päästään näitten kanssa''. Ja kyllähän opelin maine toimivana pelinä romuttui totaalisesti tossa yhdessä vaiheessa. Vectra ja Vivaro taitavat olla pahimpia. Astra ei sentään ole enää lähivuosina ollut sellainen pommi kuin 90-luvun loppuun asti oli.

    Tuota tukee myös tyytyväisyys autoon- tutkimkset, koska opel on usein siellä alle keskiarvon.

    Opelhan on todella tilava, ok-näköinen, edullinen, joten en keksi muuta syytä kuin että asiakkaat on pettyneitä näihin vikoihin ja korjaamolle ravaamiseen.

    Mutta jos sinusta se ''perusluotettavuus'' on ihan hyvää, niin anna palaa. Kerroin vaan oman mielipiteen.

    Minusta perusluotettavuus on hyvää niillä merkeillä ja niillä malleilla joissa takuuaikana on harvoin/juuri koskaan vikoja, Opel ei kuulu niihin, joten en ymmärrä miksi sen päätä pitäisi silittää.

    Minusta ei ole ''hyvää perusluotettavuutta'' jos säännölliseen pitää käydä vikakoodit lukemassa ja airbagin ( tai jonkun muun ) valo nollaamassa.
      
  • petos:


    Ja kyllähän opelin maine toimivana pelinä romuttui totaalisesti tossa yhdessä vaiheessa. Vectra ja Vivaro taitavat olla pahimpia. Astra ei sentään ole enää lähivuosina ollut sellainen pommi kuin 90-luvun loppuun asti oli.




    Astrassa oli 90-luvulla viitisentoista erilaista moottoria, ja montaakaan noista ei koskaan ehditty edes nähdä Vectran keulalla. Ei siis mikään ihme, että se kärsi lastentaudeista. Omasta mielestä B-Vectra on ollut jopa aikaansa edellä monessa asiassa. Yhtään todella mielenkiintoista moottoria siinä ei tosin valitettavasti ikinä ollut. Mutta ajettavuudeltaan, muotoilultaan, varustelultaan ja tiloiltaan se on mielestäni nyky-Astran tasolla. Katsastustilastoissa se on usein keskitasolla, reilusti parempi kuin esim. Omega.



    Tuntemani Opelistit ovat pääasiassa todella merkkiuskollisia ja tyytyväisiä. Voisi väittää tietysti, etteivät paremmasta tiedä, mutta kyllä muita merkkejä kokeilleet opelistit tuntuvat nopeasti palaavan "ruotuun". Yleisesti ottaen näyttää siltä, että Opelilla on tiettyjä maanantaikappaleita joissa on todella pahoja ongelmia. Yhden tällaisen entisen Astrakuskin tunnenkin. Hänen perheeseensä ei todennäköisesti enää ikinä osteta yhtään Opelia.



    Mitä tulee viimeiseksi jääneeseen Vectraan, en tykännyt itse siitä ollenkaan. Omegan poistuttua tarvittiin tietysti isoa automallia tilalle ja Astra oli kuromassa rakoa Vectraan kiinni. Silti, muotoilullisesti tulos oli todella epäonnistunut. Ajettavuuskaan ei ollut kunnossa, sillä tunnoton ohjaus ei tarjonnut selkeää mielikuvaa siitä mihin oltiin menossa. Ikäänkuin isoa venettä olisi ohjannut. Perusmallin koeajo loi niin tympeän olotilan, etten halunnut edes kokeilla muita malleja. Hinnatkin oli markkinoille tullessa aika kilpailukyvyttömät. Käytettyjen suhteen tilanne on tietysti aivan toinen.

      
  • p128194:



    Tuntemani Opelistit ovat pääasiassa todella merkkiuskollisia ja tyytyväisiä.






    -kyllä niitäkin olen tavannut.



    Kaikilla merkillä on omat vankummattomat kannattajansa, vaikka luotettavuus olisi miten katastrofista hyvänsä.



    Ja kun nyt puhutaan opeleista, tekee mieli kehaista että viimeisen malliset omegat oli ihan hyviä ajaa.

      
  • Jaa tiedä sitten, C-Vectra josta itse puhuin, on tehnyt taivalta vasta 280 tkm, eikä siinä ole sen kummempia murheita ollut, esimerkiksi fordiin verrattuna voisi sanoa jopa huolettomaksi. Eikä C-Vecrtan kannsa tarvitse todellakaan ravata korjaamolla, tai sitten tämä yksilö on valmistusvirheinen ja toimiikin poikkeavan hyvin ?!?



    Todella kiinnostaakin mistä tämä valojen nollauttaminen C-Vecrtassa tulee? Mitään ei ole tarvinnut koskaan käydä nollaamassa, ei mitään valoa huollossa. Tietokone näyttää kyllä valoja, jos lamppu palaa tai joku muu osa on kulunut, tai jos on aika mennä öjynvaihtoon. Mutta ei se ajamista estä. Lampun kun vaihdat, valo sammuu. Sama pätee jarruihin. Tietokone myös ilmoittaa milloin on aika mennä huoltoon. Perusluotettavuus on hyvä, ei tarvitse asua huollossa, se on puppua. Eikä valoja tarvitse nollautella.



    Hyvä puoli myös se, että huoltovälikin on 50tkm. Toki kuluvia osia, paljon ajetulle autolle.



    Mutta tässä on tämä yleinen väärinkäsitys, koska B-Vectra on se mistä petos puhuu. Sen kanssa sai asua huollossa. Se oli enemmän se vikapesäke ja se tuli siitä myös kuuluisaksi, koska auto oli aikanaan hyvin suosittu. Muotoilultaanhan se oli onnistunut, edelleenkin menettelee niinkin iäkkääksi autoksi. C-Vecrta ei ole myynyt läheskään yhtä hyvin, mutta isommasta vikaisuudesta on päästy eroon ja perusluotettavuus on mielestäni kohdallaan.



    Joo, joitain tälläisia opelisteja on, joten eikai se aivan onneton auto voi olla. Itse en ole kummemmin opeleista yleensä perustanut, enkä ole niistä edelleenkään kovin kiinnostunut. No, Insignia on vakuuttava esitys. Vähän sama kuin B-Vecrta aikanaan, saa nädhä josko olisi nyt tehty kuten C-Vecrtan kanssa ja päästy vikaisuudesta.



    On se totta että opelilla on ollut vikaisia malleja. Mutta en lukisi C-Vecrtaa niihin.

      
  • Matti-:



    Perusluotettavuus on hyvä, ei tarvitse asua huollossa, se on puppua. Eikä valoja tarvitse nollautella.

    -termistä ''perusluotettavuus'' on varmaan monenlaisia tulkintoja.

    Pitihän minunkin asua huollossa vaikka oma otantani oli vain kaksi viikkoa. Puhumattakaan että moni muu on ollut myös tyytymätön.

    Näkisin painajaisia jo ajatuksesta että pitäisi omistaa mokoma fiasko, omissa autoissani ( ainakin viimeiset 5-7 ) ei ole ollut ainuttakaan sähkövikaa, eikä juuri muitakaan normaali määräaikaishuoltojen päälle tulevia vierailuja pajalle.

    Mutta tämä on ihan tyypillinen suhtautuminen:

    toisella on huonoja kokemuksia, ja manaa auton alinpaan helvettiin, ja toisen yksilössä ei ole vikoja, eikä siten voi ymmärtää että toisilla on.

    Yleinen tyytyväisyystaso, eri luotettavuustutkimukset ja näiden vikojen parissa puurtavat asentajat ovat jonkinlainen parempi tietolähde, kun yksittäisen nettikeskustelijan kertoma. Pätee molempiin meistä.



    Mutta tässä on tämä yleinen väärinkäsitys, koska B-Vectra on se mistä petos puhuu. Sen kanssa sai asua huollossa. Se oli enemmän se vikapesäke ja se tuli siitä myös kuuluisaksi, koska auto oli aikanaan hyvin suosittu.


    -puhuin kyllä nimeomaan C:stä.



    On se totta että opelilla on ollut vikaisia malleja. Mutta en lukisi C-Vecrtaa niihin.


    -kuulema pahin on vivaro. Paljon olen jututtanut niitä omistaneita ( pakut kun on lähes kaikilla kollegoilla yms tutuilla ) heppuja, ja kaikki sanovat samaa: hyvä ja mukava, mutta koko ajan jotain hajoaa, ja temppuilee.

    Vivaro tosin taitaa olla pitkälti renault.
      
  • Katsoppas tätä:



    http://www.anusedcar.com/index.php/tuv-model/opel-vectra



    C-Vectra tuli 2003. Sijalla 25. Esimerkiksi siinä missä Avensis on sijalla 22. Tai Passat sijalla 56 !!! Sen sijaan tuosta näkyy B-Vectran aika, heti tippuu ja kauas, luotettavuus huonoa.



    Olen samaa mieltä, ei yksittäisten keskustelioiden mielipiteeseen . . . Mutta onko laadussa todella noin paljon vaihtelua, voi toki ollakkin.



    Enkä itsekkään olisi sietänyt tuollaista fiaskoa mitä petos kuvaili päivääkään. :smile:

      
  • Jos ketjun aloittaja edelleen miettii autonvaihtoa, niin katso uusien autojen keskustelupalstaa, jossa kerroin oman 407 talviominaisuuksista. Sanottakoon kuitenkin että että kesällä Pösö on tosi kiva. Mun 110 tkm ajettu Peugeot (Hdi)on käynyt muuten jo kytkiremontissa ja konekin on alkanut tiputtelemaan öljyä (en vielä tiedä mist&#228:wink:. Toisaalta vaimon 207 sw on saman verran ajettu ja ei siinä ole vikoja ollut. Mutta sehän on pikkuauto.

      
  • Jos ennestään Uuppeli, niin vaihto jopa "rapeaan ranskikseen" on parannusta? :xmas:

      
  • Eikö sitä voi ostaa vaan japsia ja unohtaa autohuolet?

      
  • ddr5:

    Eikö sitä voi ostaa vaan japsia ja unohtaa autohuolet?




    Tuo on kieltämättä paras ratkaisu! :hug:

      
  • Metsähaka:

    ddr5:
    Eikö sitä voi ostaa vaan japsia ja unohtaa autohuolet?


    Tuo on kieltämättä paras ratkaisu! :hug:




    Ööh niin mitkä ihmeen auto huolet ? Aloittajan vaihtoehdoista kuten jo totesinkin, tuskin C-vectran laadussa on valittamista, nyt toteankin 2 C-vectran pohjalta sekä luotettavuustutkimukseen nojaten, jossa C-Vecrta ylsi lähes japsin(tai no euroopassahan se avensis on tehty) tasolle. Mm. VAG:n paljon hehkutettu pasuuna jäi jollekkin viitosella alkavalle sijalle.



    Japsi on hyvä, tosin siinä tulee boonuksena sellaiset mukavat ruostehuolet.



    Mazda 6 olisi se japsi mikä olisi järkevä. Voittanut useita testivertailuja ja oli myös myyntimenestys. Tosin siinä on juuri nämä mainitsemani ruostehuolet, josta kannattaa pitää huolta.

      
  • Matti-:



    Ööh niin mitkä ihmeen auto huolet ?


    -no ne käytetyn opelin oletettavat/jopa todennäköiset laatuhuolet. Opel ( tai sen maine/luotettavuus ) on lähinnä vitsi, jos et ole huomannut.

    Eikö sinusta tuo jo kerro jotain että opelin kohdalla asiaa tarvitsee pähkäillä ja jahkailla?

    tarvitseeko Lexuksen, Toyotan, Subarun tai Porschen kohdalla miettiä näitä asioita? Ei, miksiköhän..



    Japsi on hyvä, tosin siinä tulee boonuksena sellaiset mukavat ruostehuolet.

    -älä satuile, tämä on ihan mallista kiinni, kaikki japsit ei ole enää sen ruosteherkempiä kuin muutkaan.

    Ja varsinkin asiaan vaikuttaa millä pidolla yksilö on ollut.

    Itsekkin olen positiivisesti yllättynyt miten hyvää tasoa
    (jopa erinomaista odotuksiin nähden ) nyky-Subarun ruosteherkkyys on.

    Sensijaan Mitsun joita mulla on ollut muutamia, melko huonoa.



    Voittanut useita testivertailuja ja oli myös myyntimenestys.

    -kertoo hyvästä perusautosta.


    Tosin siinä on juuri nämä mainitsemani ruostehuolet, josta kannattaa pitää huolta.


    -ei välttämättä ole. Yksilö kannattaa tsekata, siinäpä sen näkee- välttämättä ei ole mitään mainittavampaa ruostetta eikä syytä jättää ostamatta.

      
  • Matti-:

    Metsähaka:
    ddr5:
    Eikö sitä voi ostaa vaan japsia ja unohtaa autohuolet?


    Tuo on kieltämättä paras ratkaisu! :hug:


    Ööh niin mitkä ihmeen auto huolet ? Aloittajan vaihtoehdoista kuten jo totesinkin, tuskin C-vectran laadussa on valittamista, nyt toteankin 2 C-vectran pohjalta sekä luotettavuustutkimukseen nojaten, jossa C-Vecrta ylsi lähes japsin(tai no euroopassahan se avensis on tehty) tasolle. Mm. VAG:n paljon hehkutettu pasuuna jäi jollekkin viitosella alkavalle sijalle.

    Japsi on hyvä, tosin siinä tulee boonuksena sellaiset mukavat ruostehuolet.

    Mazda 6 olisi se japsi mikä olisi järkevä. Voittanut useita testivertailuja ja oli myös myyntimenestys. Tosin siinä on juuri nämä mainitsemani ruostehuolet, josta kannattaa pitää huolta.




    Kait voi ostaessa "ottaa silmän käteen ja katsoa" jottei osta ruosteista autoa, loppu on kiinni yleensä käyttäjästä? :wave:

      
  • petos:


    Ööh niin mitkä ihmeen auto huolet ?


    -no ne käytetyn opelin oletettavat/jopa todennäköiset laatuhuolet. Opel ( tai sen maine/luotettavuus ) on lähinnä vitsi, jos et ole huomannut.

    Eikö sinusta tuo jo kerro jotain että opelin kohdalla asiaa tarvitsee pähkäillä ja jahkailla?

    tarvitseeko Lexuksen, Toyotan, Subarun tai Porschen kohdalla miettiä näitä asioita? Ei, miksiköhän..




    Ongelma onkin että ehkä teet siitä liian merkkikeskeisen ongelman. Johan olen itsekkin todennut kuinka huono luotettavuus Opelissa merkkinä yleensä on. Mutta kokemuksieni ja tilastojen pohjalta C-Vectra on selvä poikkeus keskiverto opelista ja nimenomaan parempaan suuntaan. Miksi siis turhaan huolehtia?



    petos:


    Japsi on hyvä, tosin siinä tulee boonuksena sellaiset mukavat ruostehuolet.

    -älä satuile, tämä on ihan mallista kiinni, kaikki japsit ei ole enää sen ruosteherkempiä kuin muutkaan.

    Ja varsinkin asiaan vaikuttaa millä pidolla yksilö on ollut.

    Itsekkin olen positiivisesti yllättynyt miten hyvää tasoa
    (jopa erinomaista odotuksiin nähden ) nyky-Subarun ruosteherkkyys on.

    Sensijaan Mitsun joita mulla on ollut muutamia, melko huonoa.


    En toki tarkoita kaikkia japseja ruosteisiksi, kirjoitin ehkä epäselvästi, mutta Mazda 6 on ruosteinen ja sitä pidetään keskivertoa herkempänä tälle. Mitsuista muutamat mallit ovat huonosti suojattuja, mutta niin ovat useat muutkin merkit, koska maalit ovat vesivärejä uudempien ympäristönormien vuoksi ja ympäristöasioissahan mitsu on tiedetty etevänä myöskin. Sensijaan Mitsulla oli aikanaan erittäin hyvin ruostesuojattuja autoja.

    petos:


    Voittanut useita testivertailuja ja oli myös myyntimenestys.

    -kertoo hyvästä perusautosta.


    Aivan, niin kertoo. Mazda 6 oli erittäin onnistunut malli ja sehän käänsikin Mazdan täysin uuteen nousuun.

    petos:


    Tosin siinä on juuri nämä mainitsemani ruostehuolet, josta kannattaa pitää huolta.
    -ei välttämättä ole. Yksilö kannattaa tsekata, siinäpä sen näkee- välttämättä ei ole mitään mainittavampaa ruostetta eikä syytä jättää ostamatta.


    Ei välttämättä. Ei C-vectrassakaan välttämättä ole mitään teknisiä ongelmia, joita tuo TUV tilastokin todistaa, jos viitsisit sen tarkastaa ja verrata vaikkapa maineikkaaseen Avensikseen.



    C-Vectraa puoltaa kuitenkin useat seikat, kuten edullinen hankintahinta käytettynä. Tiloiltaan on täysin kilpailukykyinen. Luotettavuus on laaturaporttien perusteella ihan hyvä. Maukasioiksi jää ohjaus ja alusta, sekä ulkonäkö joka on vähän liiankin neutraali. Mutta on niitä muitakin vaihtoehtoja, ja ehdottomasti niitäkin kannattaa tutkia ja verrata. Aloittajan kannattaisi käydä itse koeajolla ja valita omiin tarpeisiinsa/mieltymyksiinsä sopiva, C-Vectraa tuskin kannattaa jättää valitsematta luotettavuusongelmien pelossa.

      
  • Matti-:



    En toki tarkoita kaikkia japseja ruosteisiksi, kirjoitin ehkä epäselvästi, mutta Mazda 6 on ruosteinen ja sitä pidetään keskivertoa herkempänä tälle. Mitsuista muutamat mallit ovat huonosti suojattuja, mutta niin ovat useat muutkin merkit, koska maalit ovat vesivärejä uudempien ympäristönormien vuoksi ja ympäristöasioissahan mitsu on tiedetty etevänä myöskin. Sensijaan Mitsulla oli aikanaan erittäin hyvin ruostesuojattuja autoja.


    -niin, olen itse tehnyt havainnon että mitsuissa on huomattavan ohuet pellit ja heikko maalipinta.

    Paljon ajoa sorateillä, ja kaikissa mulla olleissa mitsuissa suorastaan räjähdysmäistä tämä herkkyys.

    Sain sen pidettyä kurissa, kun koko aika oli maalisudin kanssa auton ympärillä tanssimassa.

    Nyt samassa käytössä subaru, ja ennakkokuulemisieni mukaan juuri subarun piti olla ''paha'' tässä suhteessa. Osoittautuikin paljon laadukkaammaksi.


    Ei välttämättä. Ei C-vectrassakaan välttämättä ole mitään teknisiä ongelmia, joita tuo TUV tilastokin todistaa, jos viitsisit sen tarkastaa ja verrata vaikkapa maineikkaaseen Avensikseen.


    -Mutta juju on että tuon ruosteisuuden voi havaita ja tehdä asialle jotain, teknisiä vikoja jos tulee niin sitten tulee, ei niille mitään voi.


    C-Vectraa puoltaa kuitenkin useat seikat, kuten edullinen hankintahinta käytettynä. Tiloiltaan on täysin kilpailukykyinen. Luotettavuus on laaturaporttien perusteella ihan hyvä. Maukasioiksi jää ohjaus ja alusta, sekä ulkonäkö joka on vähän liiankin neutraali. Mutta on niitä muitakin vaihtoehtoja, ja ehdottomasti niitäkin kannattaa tutkia ja verrata. Aloittajan kannattaisi käydä itse koeajolla ja valita omiin tarpeisiinsa/mieltymyksiinsä sopiva, C-Vectraa tuskin kannattaa jättää valitsematta luotettavuusongelmien pelossa.


    -minusta onkin jännää että koska opel ( veckra, astra ) on melko tilava, ei-ryöstöhintainen, suht hyvä ajaa, niin miksi käyttäjät antavat melko huonon palautteen? ( tyytyväisyys tutkimukset )

    en keksi muuta syytä kuin rasittavat temppuilut. Sainhan niistä itsekkin osani.

      
  • Luotettavimman ja tasapuolisimman informaation Opelin laadusta saa kuuntelemalla Anssi Umpikelan "Helevetin ooppeli"-kappaleen. Löytyy varmaan Youtubesta.

      
  • petos:



    -niin, olen itse tehnyt havainnon että mitsuissa on huomattavan ohuet pellit ja heikko maalipinta.

    Paljon ajoa sorateillä, ja kaikissa mulla olleissa mitsuissa suorastaan räjähdysmäistä tämä herkkyys.

    Sain sen pidettyä kurissa, kun koko aika oli maalisudin kanssa auton ympärillä tanssimassa.

    Nyt samassa käytössä subaru, ja ennakkokuulemisieni mukaan juuri subarun piti olla ''paha'' tässä suhteessa. Osoittautuikin paljon laadukkaammaksi.




    Toisaalta, teet saman yleistyksen kuin Opelinkin kohdalla. Mitsujakin on niin monenlaisia, että herkkyys ei taatusti ole koko malliston ongelma. Toiset kertovat että suojaus on loistava, toisissa malleissa se taas on yleisesti todettu olemattomaksi. Eli tämä ei ole Mitsujen yleinen ongelma, vaan laatu vaihtelee auton iästä ja mallista riippuen. Ruostesuojausongelma onkin ehkä se, että se ei ole tasalaatuista.



    petos:


    -Mutta juju on että tuon ruosteisuuden voi havaita ja tehdä asialle jotain, teknisiä vikoja jos tulee niin sitten tulee, ei niille mitään voi.


    Voi toki, tilastoista näet luotettavuuden suunnilleen ja voit "havaita" keskiverotluotettavuus lukemat ja verrata niitä vaikkapa tämänhetkiseen autoosi ja siitä muodostaa käsityksesi luotettavuudesta.



    Ja voihan ruosteisuuskin yllättää, jossei siihen ole älynnyt varautua.



    petos:


    -minusta onkin jännää että koska opel ( veckra, astra ) on melko tilava, ei-ryöstöhintainen, suht hyvä ajaa, niin miksi käyttäjät antavat melko huonon palautteen? ( tyytyväisyys tutkimukset )

    en keksi muuta syytä kuin rasittavat temppuilut. Sainhan niistä itsekkin osani.




    Niin, no tämä tuleekin siitä että tyytyväisyystutkimuksissa on mukana paljon laajempi ryhmä autoja, eikä ainoastaan yksi malli. C-Vectrassahan luotettavuuteen tehtiin suuria parannuksia, sen takia että edeltäjä oli valmistajallekkin fiasko, takuukorjauksien vuoksi. Myös näiden vanhempien fiaskojen omistajat, vastaavat kyllä tutkimuksiin ja kun kokonaiskuva muodostetaan niin onhan se huono, joka kuvastaa toki totuutta siitä mitä opel on yleensä ollut.



    Mutta oli miten oli, jokaisella on toki oikeus mielipiteeseensä merkistä. Sen turhaa mustamaalaamista valtavista sähköongelmista en kuitenkaan näe aiheelliseksi, koska tilastokaan ei ollut puolellasi.



    Olen kuullut tuon kappaleen ennenkin, no eipä siinä mitään, varsin koominen kipale, en ole huomannut yhtäläisyyttä C-Vectran ja tämän kappaleen välillä.

      
  • Matti-:




    Mitsujakin on niin monenlaisia, että herkkyys ei taatusti ole koko malliston ongelma. Toiset kertovat että suojaus on loistava, toisissa malleissa se taas on yleisesti todettu olemattomaksi. Eli tämä ei ole Mitsujen yleinen ongelma, vaan laatu vaihtelee auton iästä ja mallista riippuen. Ruostesuojausongelma onkin ehkä se, että se ei ole tasalaatuista.


    -En tiedä sinun otantaasi mitsuista, jonkinlainen mitsumies tunnut kuitenkin olevan.

    Itselläni on ollut lukuisia eri ikäisiä galantteja, lancereita, ja carismaa. Ihan uusin oli -04, ja se oli jo siedettävä. Kaikki muut aivan perseestä mitä tulee pelteihin ja ruosteeseen.

    Muuten kyllä idioottivarmoja ja toimivia autoja.




    Ja voihan ruosteisuuskin yllättää, jossei siihen ole älynnyt varautua.

    -ei se minusta voi yllättää, tai sitten on peiliin katsomisen paikka.

    Jos käytettyä autoa ostaa, voi aina järjestää pohjan tsekkauksen, ja takalokarien kaarten vilkaisu jo kertoo paljon.

    Jos taas auton tekniikka ja sähkösysteemit ovat vika-altista tai vaihtelevaa laatua, tai alustan osat alimitoittetuja tai muuten leluja, niin minkäs niille mahdat? ei voi muuta kuin nostaa kädet pystyyn.



    Niin, no tämä tuleekin siitä että tyytyväisyystutkimuksissa on mukana paljon laajempi ryhmä autoja, eikä ainoastaan yksi malli.


    -Eiköhän opelilla veckra edusta suurta osaa, yhdessä astran kanssa. ( joka muuten on kaiketi ihan hyvä opeliksi )




    Myös näiden vanhempien fiaskojen omistajat, vastaavat kyllä tutkimuksiin ja kun kokonaiskuva muodostetaan niin onhan se huono, joka kuvastaa toki totuutta siitä mitä opel on yleensä ollut.


    -merkkien merkki tutkimuksessa kysytään kysymyksiä nimenomaan henkilön sen hetkisestä autosta. Luuletko tosiaan että toimivaan C-vecktaan täysin tyytyväinen heppu vastaa varmuuden vuoksi kehnoilla arvosanoilla, koska B vekra oli susi?


    Sen turhaa mustamaalaamista valtavista sähköongelmista en kuitenkaan näe aiheelliseksi, koska tilastokaan ei ollut puolellasi.


    -jokainen kai tajuaa että olen vain kertonut omat kokemukseni, ja jos jostain kiven alta löytää joukon tyytyväisiä c-vectra omistajia, ( poislukien merkkihullut ) ottakoon toki nekin huomioon :wave:
      
  • C Vectra on käsittääkseni menestynyt ihan hyvin vikatilastoissa, jopa keskimääräistä paremmin. Siksi en tätä mustamaalausta vioista ymmärrä.



    Ymmärrän kyllä, että pidät noista tyytyväisyystutkimuksista kun Subaru joissain niissä menestyy. Niin menestyvät vaan myös jotkut inhoamasi merkit. (se ruotsalainen) Tyytyväisyystutkimukset eivät kuitenkaan mittaa auton vikoja.

      
  • simppa:



    C Vectra on käsittääkseni menestynyt ihan hyvin vikatilastoissa, jopa keskimääräistä paremmin. Siksi en tätä mustamaalausta vioista ymmärrä.


    -kenties on sitten kyse laadunvaihteluista. Eli on paljon hyviä yksilöitä, mutta joukossa vikapesäkeyksilöitä ( kuten tämä mulla ollut, ja muut tietämäni ). Siitähän se keskiarvo sitten muodostuu.

    Mikään mustamaalaus ei ole kyseessä, vaan olen tästä vängännyt ihan periaatteen takia, koska Matti väittää mallia pulmuseksi, vaikka toisenlaisiakin kokemuksia löytyy.

    Minähän en ole mitään mustamaalausketjua opelista tänne perustanut, kertonut vain kokemukseni, kun sitä on kysytty.



    Ymmärrän kyllä, että pidät noista tyytyväisyystutkimuksista kun Subaru joissain niissä menestyy.


    -en minä subarun takia elä, tai mene sen mukana mikä on subarun etu.

    Usan tehtailla valmistetut Subarut ovat muuten ihan keskivertoja JD:n mukaan. ( JD tosin on hieman erilainen kuin monet muut tutkimukset )

    Tyytyväisyys tutkimuksista pidän siksi, että mielestäni on kaikkein tärkeintä että on tyytyväinen autoonsa, sehän juuri kertoo että kuinka hyvin auto täyttää sille asetetut toiveet. Itseasiassa mitä väliä millään on, jos on pettynyt autoonsa? Eikö kaikkein tärkeintä ole että on tyytyväinen autoonsa?


    Niin menestyvät vaan myös jotkut inhoamasi merkit. (se ruotsalainen)


    -Volvoon ollaan kyllä ainakin suomessa hyvin tyytyväisiä.

    En edelleenkään inhoa volvoa. Olen kylläkin ollut ärsyyntynyt tavasta jolla eräät tällä palstalla ovat sillä leijuneet ja tuoneet sitä tapetille keinolla millä hyvänsä.. Olenpa huomannut että sinuakin volvon ystävänä se närkästyttää.

    No, tämä on luojan kiitos jäänyt viime aikoina vähemmälle..




    Tyytyväisyystutkimukset eivät kuitenkaan mittaa auton vikoja.


    -eivät suoranaisesti. Ihmettelenkin suuresti miksi opel ei viimeisissäkään ole pärjännyt, vaikka minun logiikallani:

    opelhan on perusauto, jolloin siltä odotetaan sen olevan:

    -edullinen
    -tottakai mitä parempi ominaisuuksiltaa, sen parempi
    -tilava
    -turvallinen
    -ja ennenkaikkea toimiva ja luotettava käyttöväline.

    Eikö opel ole kaikkea tuota, joten miksei omistajat anna hyvää arvosanaa? kenties tuo viimeinen kohta ei täytykkään niin hyvin kuin monilla kilpailijoilla.
      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit