Tadaa,
Ollaan katseltu käytettyä lagunaa (2001). Muutama kelvollinen yksilö löytynyt. Onko kenelläkään kokemusta risuja/ruusuja ko. kärrylle?
Kävin koeajamassa yhden ja auto pätki. Muujä esitti syyksi moottorin painepesua. Kuulemma virranjakajaan pääsee kosteus ja se aiheuttaa em. Pliis kommentoikaa ???
Lagunan vikoja:
moottorin öljyvuotoja
ovien lukkovikoja
etupyöränlaakerivikoja
käynnistysongelmia
laturivikoja
vaihteistovikoja
ajonestolaitevikoja
jäähdytysnesteletkuvikoja
vesipumppuvikoja: vesipumppu kestää noin 100 000 kilometrin ajon
tuulilasinpyyhinvikoja
virranjakajan kansivikoja
lämmityslaitteen puhallin pitää ääntä
takajarrulevyt kuluvat ja ruostuvat
takalevyjarrujen jarrusatulat juuttuvat V6-mallissa
etupään kolahtelu voi johtua kuluneista kallistuksenvakaajan kumiheloista
kosteus aiheuttaa häiriöitä sytytysjärjestelmässä
mittariston varoitusvalojen vikoja
radion kuuluvuusongelmia
pakoputkisto ruostunut
Joo täältä löytyy vikalistaa lagunaan sekä TOYOTAAKIN
http://www2.helsinginsanomat.fi/extrat/autojaliikenne/vikasarja/vikasarja.jsp
Meganessa ainakin avata kaikki sytytysjohtimet erikseen hatun sytytystulpan välissä on puola joka ei tykkää vedestä jota aina menee kun painepesurilla lasketaan menemään ja ovat kuulemma aika kalliita uusia.
Kanos007 kirjoitti:Meganessa ainakin avata kaikki sytytysjohtimet erikseen hatun sytytystulpan välissä on puola joka ei tykkää vedestä jota aina menee kun painepesurilla lasketaan menemään ja ovat kuulemma aika kalliita uusia.
Taidat olla ruattalaane ?
[quote title="25.01.2005 klo 23:04 kanos007 kirjoitti"]
Tämä HS vikalista on siinä mielessä merkillinen, että yleisimmissä autoissa, Nissan, Tojota, Opel, VW jne. pidetään esim. raidetangon pään kulumista vikana, vetoakselin suojakumin murtumista vikana, jarrupalojen ja levyjen kulumista. Riippumatta auton merkistä, ei kertakaikkiaan voi luetella kuluvia osia vioiksi. Vasta kun loppuunkulunutta osaa ei vaihdeta uuten esim. autoa myytäessä, se voidaan katsoa "viaksi". Mitä kulutusosilta odotetaan? Lukijaa tässä pidetään täysin tyhmänä, aasina, joka ei ymmärrä, ei tajua mitään. Lehti aliarvioi lukijakuntaa.
Minulla on muuten hiton vikaiset Nokian kesärenkaat. Ne ovat viime kesänä kuluneet ainakin 2-3 mm! En löytänyt niitä HS-listalta. Pissapojan säiliöstä on pesunesteseos hävinnyt jonnekin. Apua, mitä teen?
Tämä HS vikalista on siinä mielessä merkillinen, että yleisimmissä autoissa, Nissan, Tojota, Opel, VW jne. pidetään esim. raidetangon pään kulumista vikana, vetoakselin suojakumin murtumista vikana, jarrupalojen ja levyjen kulumista. Riippumatta auton merkistä, ei kertakaikkiaan voi luetella kuluvia osia vioiksi. Vasta kun loppuunkulunutta osaa ei vaihdeta uuten esim. autoa myytäessä, se voidaan katsoa "viaksi". Mitä kulutusosilta odotetaan? Lukijaa tässä pidetään täysin tyhmänä, aasina, joka ei ymmärrä, ei tajua mitään. Lehti aliarvioi lukijakuntaa.
Minulla on muuten hiton vikaiset Nokian kesärenkaat. Ne ovat viime kesänä kuluneet ainakin 2-3 mm! En löytänyt niitä HS-listalta. Pissapojan säiliöstä on pesunesteseos hävinnyt jonnekin. Apua, mitä teen?
Mistäköhän noi lagunan viat oli otettu??
Tämä HS vikalista on siinä mielessä merkillinen, että yleisimmissä autoissa, Nissan, Tojota, Opel, VW jne. pidetään esim. raidetangon pään kulumista vikana, vetoakselin suojakumin murtumista vikana, jarrupalojen ja levyjen kulumista. Riippumatta auton merkistä, ei kertakaikkiaan voi luetella kuluvia osia vioiksi. Vasta kun loppuunkulunutta osaa ei vaihdeta uuten esim. autoa myytäessä, se voidaan katsoa "viaksi". Mitä kulutusosilta odotetaan? Lukijaa tässä pidetään täysin tyhmänä, aasina, joka ei ymmärrä, ei tajua mitään. Lehti aliarvioi lukijakuntaa.
SixPackin mukaan esim. vetoakseleille 20-40 tkm on ilmeisesti ok? (Sittenhän esim. Focuksen vetoakseleissa tai niiden suojakumeissa ei ole ollut koskaan pienintäkään vikaa.)
Jos jonkin automallin pyöränlaakeri tuppaa pettämään 50 tkm:n kohdalla, niin siinä ei ole mitään vikaa (Esim. Megane muistaakseni) ?
Jos johonkin automalliin pitää vaihtaa raidetangon päät tai koiranluita 3 otteeseen, että saadaan 100 tkm ajettua, niin siinäkään ei ole mitään vikaa (Volvo, Passat jne)?
Tai Lagunan tyyliin jos takajarrulevyt kieroutuvat ja ne joudutaan vaihtamaan muutamien kymmenien tuhansien kilometrien jälkeen, niin niissäkään ei ole ollut mitään vikaa?
Kulutusosien kulumistakin on ainakin kahta tyyppiä: normaalia ja epänormaalia. Eiköhän HS:n listassa haeta tuota jälkimmäistä.
Ja lista ei alunperin ole HS:n, vaan Adacin tms. saksalaisen tahon. Hesarin sivuilla sanotaan mm:
Vikalistaan perehtyessä tulee selvästi ilmi, miten tärkeää on auton kunnon tarkkailu ja kuluvien osien määräajoin tapahtuva vaihto. Monet viat johtuvat osien luonnollisesta kulumisesta. Säännöllisesti huolletusta autosta ei yleensä esimerkiksi jakohihna katkea aiheuttaen mahdollisia lisävaurioita siinä tapauksessa, että männät osuvat venttiileihin.
Eli en sanoisi tuota lukijakunnan aliarvioimiseksi.
Hesarin lista ja alunperin peräisin saksanmaalta. Noi listat on siinä mielessä huonoja, että ne ei erottele malliversioita tai valmistusvuosia. Corollankin lista on pitkä kuin nälkävuosi mutta eipä uusimmissa kovin kummoisia vikoja ole ollut. Tietääkseni.
Taidat olla ruattalaane ?
En ole ruotsalainen, vaan minulla on aika paha luku ja kirjoitushäiriö menee joskus tai aina senat sekaisin.
SixPackin mukaan esim. vetoakseleille 20-40 tkm on ilmeisesti ok?
Jos jonkin automallin pyöränlaakeri tuppaa pettämään 50 tkm:n kohdalla, niin siinä ei ole mitään vikaa (Esim. Megane muistaakseni) ?
Jos johonkin automalliin pitää vaihtaa raidetangon päät tai koiranluita 3 otteeseen, että saadaan 100 tkm ajettua, niin siinäkään ei ole mitään vikaa (Volvo, Passat jne)?
Vetoakselit on kestettävä auton iän (poislukien kisa-autot). Suojakumit voivat murtua pakkasella, vahingoittua irotkivestä, mökkitien oksasta, lumesta, jääkalikoista. Normaalisti vetoakselin suojakumi kestänee 150tkm? En edes tiedä. Jalkkis ottaa esimerkin joistain 2-5 kpl kuulemistaan-lukemistaan tapauksista. Se ei tarkoita, että miljoonassa on sama "vika".
Aina voi spekuloida syitä jonkin osan liialliseen kulumiseen. Huolimaton ajo, huolimaton huolto, pyöränlaakeri hieman löysällä jolloin...? Jos ei viitti säädättää pyöränkulmat, esim. hommannut uudet autonhintaiset suuret vanteet, säästää sitten 40,- niin kyllä, oiva tapa saada raidetangonpäät- sekä uudet renkaatkin kuluneiksi. Monet asiat johtuvat omistajan joko tyhmyydestä, huolimattomuudesta, ei vie lainkaan huoltoon, ajaa vain. Itse ei tiedä mitään, ei osaa mitään, eikä ymmärrä mitä tapahtuu. Auton vika kaikki on kuitenkin, myös autonvalmistaja on huono, ja alihankkija ei toimita hyviä osia arkiautoon jonka tulee joskus kestää kisaolosuhteet?
Heti kun selviää, että vaikka 100.000 kpl Meganè:a pysähtyy pyöränlaakerivian takia, voi aiheellisesti epäillä kyseisen laakerinvalmistajan laadunvalvontaa tuotannossa. Onhan näitä takaisinkutsuja milloin mistäkin syystä. En suoralta kädeltä muista, että takaisinkutsuja olisi ollut kulutusoisen takia.
Taidat olla ruattalaane ?
ja sinä idiootti? Miten Malmilla menee?
Heti kun selviää, että vaikka 100.000 kpl Meganè:a pysähtyy pyöränlaakerivian takia, voi aiheellisesti epäillä kyseisen laakerinvalmistajan laadunvalvontaa tuotannossa. Onhan näitä takaisinkutsuja milloin mistäkin syystä. En suoralta kädeltä muista, että takaisinkutsuja olisi ollut kulutusoisen takia.
Et siis ole kuullut Fordin (erityisesti Mondeon/Focuksen) vetoakseliongelmista Suomessa? Sissus. Ko. ongelmahan nimenomaan koskee Suomea ja sen sääolosuhteita, kun vetarien suojakumit eivät ole kestäneet olosuhteita ja rasvat ovat pulpsahdelleet pihalle. Aluksi tehdas kiisti koko ongelman olemassaolon mutta tapauksia tuli liikaa ja fordin oli myönnettävä asia. Nyttemmin (alken kevät 04), erään ford-myyntipäällikön mukaan mondeoiden ja focusten vetoakselit on vaihdettu C-MAX -mallisiksi, joka on kuulemma poistanut asian.
Meganeen liittyviä ongelmia olen poiminut ko. merkin harrastelijoiden keskustelupalstoilta. Se, että onko se virallisesti ollut tyyppivika mutta niitä on käsittääkseni vaihdeltu tavallista enemmän.
Paljon "tyyppivikoja" on voitu hoitaa hiljaisesti ilmoittamatta siitä mihinkään, eli paljon on varmasti korjaitu vaivihkaa. Nykyäänhän vähänkin isommista ongelmista pitää ilmoittaa virallisesti.
En ole kuullut Fordin ongelmista.
Ford on eräs auto joka vähiten on kiinnostanut. Syytä en tiedä, ehkä vuosikymmenet kestänyt tasapaksu harmaa ulkonäkö.
Ranskalaisista on leasingautona ollut Pösö kerran, toimi hyvin, mutta Ranskalainen tekniikka...varsinkin sähköpuoli, lähes yhtä onneton kuin Italialainen. Löytyyhän niitä vikoja kaikissa autoissa. Aikaisemmin niitä vikoja ihmiset korjautti/korjasi huolsi itse.
Tänä päivänä uusavuttomuus on niin suuri, ettei osata muuta kuin valittaa joka perhanan asiasta. Mitään kukaan ei tee, yhtä pitkää ruikutusta joka asiasta. Hyvä, että jengi löytää tankkiaukon, ja himassa osaa keittiöön ilman navigaattoria.
Juu, tällaista on liikenteessä. Minä edellytän, että uusi auto toimisi moitteetta vähintäin takuuajan ja jos jotain kuitenkin ilmenee, homma hoituu ammattimaisesti merkkikorjaamolla.
Nykyisen merkkini kanssa näin ei ole. Vikoja on ollut paljon (tosin ei sellaisia, jotka olisivat olleet vaarallisia tai haitanneet ajamista mutta vikoja kuitenkin). Mutta vielä surkuhupaisammaksi tilanteen tekee se, että auto on käynyt pajalla tarkastuksissa ja korjauksissa vajaan 2 vuoden aikana n. 20 kertaa. Noista käynneistä huollon kädettömyys/toimintatapa on aiheuttanut yli puolet.
Takuu loppuu kohta, uskaltaakohan autoa enää pitää?
Takuu loppuu kohta, uskaltaakohan autoa enää pitää?
Jaa, sulla on 406 eikö? Jos olis saksalainen olisi eri juttu!
Jaa, sulla on 406 eikö? Jos olis saksalainen olisi eri juttu!
Eipä ole, vaan tuollainen saksalainen eri juttu. Kansanauto. Nyt odotellaan pääsyä lämppärin säätömoottorin vaihtoon. Mitähän tulee seuraavaksi?
Melkeinpä toivoisi, että olisi 406. Niistä kun on lähipiiristä vain hyvää sanottavaa.
Jos itse Audia halajat, niin en voi toivottaa muuta kuin hyvää tuuria vaan huoltopalveluiden kanssa.
3 Audia ollut, tukivarren pettäminen on ollut ainao ongelma, senkin korjasin Norjassa tienposkessa itse. Pitäisi tietysti olla enemmän kokeumusta ongelmaisista autoista, mutta kun kohdalleni ei sellainen sitten satu. Chevrolet Starcraftin omistaminen 6 v. oli tylsyyden huippu. Koko aikana vaihdoin vain 1 parkkipolttimon. Huollon teki Motortyme Oy, Espoo. Onneksi on ollut muuta puuhaa.
Ollaan katseltu käytettyä lagunaa (2001). Muutama kelvollinen yksilö löytynyt. Onko kenelläkään kokemusta risuja/ruusuja ko. kärrylle?
Kävin koeajamassa yhden ja auto pätki. Muujä esitti syyksi moottorin painepesua. Kuulemma virranjakajaan pääsee kosteus ja se aiheuttaa em. Pliis kommentoikaa ???
Kuulostaa tutulta. Itselläni kävi pari vuotta sitten -98 Lagunan kanssa sama homma, eli kone pätki (1.8 8v) ja myyjä esitti samaa perustelua (ettet vain asioinut Tampereen Käyttöautossa?). Auto oli muuten kunnossa ja kaupat tehtiin ja vika luvattiin korjata. Pätkiminen ei kadonnut ja auto kävi huollossa 3 viikon aikana kaikkiaan 5 kertaa. Välillä se tuli huollosta huonommassa kunnossa takaisin kuin mitä oli viedessä ollut ja pahimmillaan auto hyytyi liikkeen parkkipaikalle. Vika löytyi viimein kylmäkäynnistysanturista ja kun se vaihdettiin, niin mitään vikaa ei sen jälkeen ole ollut. Älä usko noita painepesurijuttuja.
Muutoin tuossa vanhemmassa Lagunassa on ollut vain pikkuvikoja, keskuslukitus ei avaa/sulje toista takaovea ja myös takajarrujen jumitusta on esiintynyt. Enpä tiedä onko uudemmalla korimallilla hommat samassa puussa vai onko parannusta tapahtunut. Olen nimittäin itsekin harkinnut 2001-2002 Lagunaa.