Mikä Corollaa vaivaa?

11 kommenttia

Toyota Corolla vm- 02 1.6 VVT-i koneella on käynyt kylmäksi näin talviaikaan. Lämpösäätimen voi huoletta pitää täysillä alkaen +2° kelistä. Olen vaihtanut raitisilmasuotimen ja termostaatin ja huoltanut autoa muutenkin itse jo usean vuoden ajan. Koneen lämmöt nousevat aivan normaalisti mutta jostain syystä kojelaudan suuttimista ei tule niin paljon lämpöä kuin pitäisi. Auto oli siis ennen erilainen, nyt jotain on vialla. Vieläkään en haluaisi ajaa merkkihuoltoon vaan kysyn nyt arvoisilta palstan tietäjiltä, onko kohdalle sattunnut mitään vastaavaa?

  
  • lämmönsäätö katkaisija ei avaa venttiiliä joka päästää veden sisätilan lämmittimen kennolle,voisi olla eräs vaihtoehto?

      
  • En tunne Corollan lämppäriä, mutta esim. tukkeutunut kenno voi olla mahdollinen syy. Siihen voisi auttaa huuhtelu vastavirtaan, mutta ei saa päästää vesijohtoverkon painetta kennolle eli varovaisuutta. Toinen aiheuttaja voi olla Finmanin kertoma venttiili, jos siinä sellainen on tai sitten lämpötilaa säädetään ilmaläpillä. Kolmas vaihtoehto on, että kierrossa on ilmaa, jos olet esimerkiksi vaihtanut uudet jäähdyttimen nesteet...



    Puhaltaako kuumaa, jos puhallin on pienellä?

      
  • Kyseiseen Corolla malliin ei ole korjauskäsikirjaa, lähin vastaava on Avensiksen kirja. Vesiventtiili-vian olen kokonyt W124 Mersussa, auto saattoi ruveta puhaltamaan kuumaa kesähelteillä. Tämä nyt ei siis käyttäydy niin, vaan auto on vaan hieman kylmä. Puhaltaa lämmintä myös 1-asennossa, ja tietysti kovaa puhaltamalla auton saa lämpimämmäksi. Mutta vuosi sitten näin ei tarvinnut tehdä. Vian ilmaantuminen ei liittynyt nesteiden vaihtoon.

      
  • Omassa ajokissani ei tullut lämmintä ilmaa, kun auto seisoi tyhjäkäynnillä vaikka kone oli lämmin. Laiskana miehenä en välittänyt asiasta kummemmin vaan vein auton jakohihnan vaihtoon seuraavana talvena, jolloin vaihdettiin vesipumppu ja jäähdytinnesteet, sekä tietenkin myös ne hihnat. Sen jälkeen lämpöä riitti. Mistä liene johtunut mutta lämpöä sen jälkeen piisasi tyhjäkäynnilläkin.

      
  • Vaihdettiinko sinne toyotan alkuperäinen vai tarvike termostaatti? En tiedä uusista, mutta vanhassa corollassa kun erehdyin vaihtamaan tarviketermostaatin niin lämmöt eivät enää nousseet...vaikka nimellinen avautumislämpö oli sama. Mutta jos moottorin lämmöt kerran nousevat niin vika on tuskin termostaatissa.

      
  • ORi:

    Vesiventtiili-vian olen kokonyt W124 Mersussa, auto saattoi ruveta puhaltamaan kuumaa kesähelteillä. Tämä nyt ei siis käyttäydy niin, vaan auto on vaan hieman kylmä.




    Mersussasi venttiili ei siis mennyt kiinni, mutta sinun tapauksessasi voi olla, että se ei aukea kunnolla.



    ORi:


    Puhaltaa lämmintä myös 1-asennossa, ja tietysti kovaa puhaltamalla auton saa lämpimämmäksi.




    Tarkoitin, että puhaltaako 1-asennossa huomattavasti kuumempaa ilmaa kuin silloin kun puhallin on isommalla? Tämähän voisi siis viitata huonoon vesikiertoon...

      
  • Minulla oli sama juttu aikanaan Carinassa. Vaihdoin termostaatin nesteiden vaihdon yhteydessä uuteen tarvikeosaan ja sen jälkeen loppui kabiinista lämpö, vaikka kone olikin lämmin. Paluu alkuperäisosaan ratkaisi ongelman. Toyotaan ei sovi monetkaan "halpis" osat italiasta tai saksasta :/

      
  • Motonetin tarvike termostaattiin tuli tosiaan turvauduttua ja oli se alkuperäiseen verrattuna vaatimattoman näköinen ja halpa. Tähän täytyy todeta että vanha alkuperäsosa ja uusi tarvikeosa siis tuottavat saman tuloksen.



    Sen verran tutkin vielä tuota rakennetta että pyöritettävistä nupeista lähtee vaijerit jotka tekee nuo säädöt, eli siellä ei ole sähköventtiilejä juuttumassa. Hieman räpsyn oloisesti liikehtii ilmansuuntaus mekanismi, toivoa sopii ettei vika ole siinä.



    Puhaltimen nopeudella ei ole yhteyttä ilman lämpöön, vain määrä muuttuu.

      
  • Motonetin tarvike termostaattiin tuli tosiaan turvauduttua ja oli se alkuperäiseen verrattuna vaatimattoman näköinen ja halpa. Tähän täytyy todeta että vanha alkuperäsosa ja uusi tarvikeosa siis tuottavat saman tuloksen.




    Oliko siis motonetin ja alkuperäisen termostaatin rakenne samanlainen? Ainakin vanhassa corollassa termostaatissa oli kaksi jousta,tarvikkeessa vain yksi....ja tällä oli merkittävä ero moottorin lämpenemiseen ja lämmityslaitteeseen vaikka moottorin lämmöt nousivat mittarin mukaan melkein samoihin lukemiin.

      

  • jjvi:

    Oliko siis motonetin ja alkuperäisen termostaatin rakenne samanlainen? Ainakin vanhassa corollassa termostaatissa oli kaksi jousta,tarvikkeessa vain yksi....ja tällä oli merkittävä ero moottorin lämpenemiseen ja lämmityslaitteeseen vaikka moottorin lämmöt nousivat mittarin mukaan melkein samoihin lukemiin.



    Eihän se ollut, sitä tarkoitinkin sanomalla sitä vaatimattomaksi. Paikalleen se toki sopi mutta jousia tosiaan vain yksi. ddr5 oli saanut autoonsa lämmöt takaisin huollossa käydessään, josko lienee termari vaihdettu hänellekin vesipumpun lisäksi.



    Rupeaa tuntumaan siltä että jatkossa huollan autojani alkuperäisosilla. Hieman tympii tehdä remontteja kaksi kertaa samasta asiasta.



      
  • Tarkista lämpeneekö kenno, jos lämpenee, niin "vaijerit" pitää säätää! :xmas:

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit