Alfa-Romeo 147

21 kommenttia

Pyytäisin neuvoja ja tietoja esim. kyseisen automallin käyttäjiltä. Olen harkinnut autokseni muutaman vuoden ikäistä Alfa 147:aa.

Mitä hyviä ja huonoja puolia autossa on? Kestävyydestä näkee paljon kritiikkiä. Pitääkö se paikkansa? Onko huollot kalliita? Meneekö bensaa paljon? Toimiiko talvella?

Olen normaalituloinen ihminen, ko. auton juuri pystyisin hankkimaan, mutta jos huollot ovat järjettömissä hinnoissa ja auto hajoilee tämän tästä niin taidan katsella muuta merkkiä; ei sitä rahaa nyt ole kaivoon heittää. Auto kiinnostaa koska se on erikoinen, ilmeisen hyvä ajaa, hyvännäköinen ja siinä on tiettyä snobiarvoa.

Kiitoksia tiedoista!!

  
  • Alfat on loistavia autoja!!! Kokemusta ei 147:sta ole, mutta velipojalla on 156 V6. Huollot eivät ole sen kalliimpia kuin muillakaan merkeillä, mutta ammattitaito entisissä "LADA-liikkeissä" vaihtelee paikkakunnittain. Lahdessa on ainakin hyvä huolto, kuten tietenkin Helsingin Lauttasaaressakin. Muista ei ole tietoa.

    Mutta on se vaan v.tun hyvännäköinen auto! Ja sika hyvä ajaa!!!

      
  • 147 on kiva, itse olen ajanut 156:ta hieman. Itse en ole saanut ajaa 147:aa. Mutta aika samantyylinen ajettavuudeltaan kuulemma kuin 156, todella tarkka ohjaus ja muutenkin ihan mukava ajaa. Jousitus on aika kova 147:ssa, mutta kaarre/mutkaominaisuudet ovat loistavat.
    Mitä kulutuksia olen katsonut tilastoissa niin kulutus ovat aika korkeita, samoin myös ylläpitokulut.

      
  • Huollot ihan ökyhintasii merkkiliikkeessä! Varsinkin nää ns. isot huollot, eli 120 ja 60 huollot. Uusien Alfojenn etu -ja takatuenta ei todellakaan ole mitään kestävimpiä. Jossain 5-6 kympin paikkeilla rupee puslat ja nivelet väljistymään, riippuu tetienkin missä sillä autolla ajaa. Ja onhan niissä sitten vielä kaikkea muutakin mitä on kyllä kaikissa muissa autoissakin, mutta paljon kalliimpia hommia.
    EN ostas!

      
  • Alfassahan on jakohihnan vaihto 60000km:n välein. Eikös TM:n kestotestissä 147:sta napsahtanut ko. osa poikki vajaan 55000km:n kohdalla?

      
  • Sääli, jos hyvä auto on pilattu tuollaisilla laatuongelmilla! Ei ihme, jos väki tyytyy Corollaan ja Bemariin!

      
  • Lainaus:
    30.01.2005 klo 22:47 Anders-Simo kirjoitti
    Sääli, jos hyvä auto on pilattu tuollaisilla laatuongelmilla! Ei ihme, jos väki tyytyy Corollaan ja Bemariin!

    Aika paljon niissä on vikoja. Kaverillakin oli 156, ja siinä oli aikas paljon vikoja. Alfa-liikkessä sanottiin tulevissa ihan uusimmissa olevan keskitytty laatuun enemmän niin että ne olisi jo melko luotettavia. Mutta ainahan voi sanoa...

      
  • Lainaus:
    31.01.2005 klo 11:46 Tuomas kirjoitti



    Aika paljon niissä on vikoja. Kaverillakin oli 156, ja siinä oli aikas paljon vikoja. Alfa-liikkessä sanottiin tulevissa ihan uusimmissa olevan keskitytty laatuun enemmän niin että ne olisi jo melko luotettavia. Mutta ainahan voi sanoa...


    no mulla on ollu 156 yli 5 vuotta, ihan tarpeeksi luotettava se on ollu, joka päivä on sillä töihin ajettu. Vikoja on yhtä paljon kuin vastaavan ikäisessä passatissa tai audi a4sessa. Aika paljon samanlaisia ongelmia kuin edellä mainituissa esim tukivarren puslat, ilmamäärämittari jne, Vanhoista 70,80 luvun ongelmista on jo aika päivää sitten päästy eroon esim ruoste, sähkövaivat. Aika keskikastia laadun suhteen nykyään.

      
  • Lainaus:
    31.01.2005 klo 17:29 GTAm kirjoitti
    Vanhoista 70,80 luvun ongelmista on jo aika päivää sitten päästy eroon esim ruoste, sähkövaivat. Aika keskikastia laadun suhteen nykyään.

    Ei ole päästy ruosteongelmasta eroon. Edelleenkin yksi eniten ruostuvia autoja. Muuta ihmeempää vikaa tuossa ei tietääkseni ole.

      
  • Lainaus:
    31.01.2005 klo 17:29 GTAm kirjoitti



    no mulla on ollu 156 yli 5 vuotta, ihan tarpeeksi luotettava se on ollu, joka päivä on sillä töihin ajettu. Vikoja on yhtä paljon kuin vastaavan ikäisessä passatissa tai audi a4sessa.

    Jos ihan monia eriä vikatilastoja katsoo niin on A4 ja passat aina selvästi edelle Alfa 156:ta. Meidän Audissa on ollut yks tai kaks, vikaa mutta kaverini Alfassa kymmeniä vikoja parissa vuodessa. Alfa 156 on vikainen auto, ainakin yleisesti ottaen, poikkeuksiakin aina tietysti löytyy.

      
  • Lainaus:
    31.01.2005 klo 18:25 Hezaurus kirjoitti
    Lainaus:
    31.01.2005 klo 17:29 GTAm kirjoitti
    Vanhoista 70,80 luvun ongelmista on jo aika päivää sitten päästy eroon esim ruoste, sähkövaivat. Aika keskikastia laadun suhteen nykyään.

    Ei ole päästy ruosteongelmasta eroon. Edelleenkin yksi eniten ruostuvia autoja. Muuta ihmeempää vikaa tuossa ei tietääkseni ole.


    höpöhöpö

      
  • Lainaus:
    01.02.2005 klo 10:20 Tuomas kirjoitti



    Jos ihan monia eriä vikatilastoja katsoo niin on A4 ja passat aina selvästi edelle Alfa 156:ta. Meidän Audissa on ollut yks tai kaks, vikaa mutta kaverini Alfassa kymmeniä vikoja parissa vuodessa. Alfa 156 on vikainen auto, ainakin yleisesti ottaen, poikkeuksiakin aina tietysti löytyy.



    jaa no tässä on esim a6nen huonompi ja muitakin löytää jaksa nyt tähän kaivella : kymmeniä vikoja parissa vuodessa? hehe edes 98sissa ei ole vielä tähän mennessä ollut kymmentä vikaa. passat ja a4 ei todellakaan ole aina ollut edellä. passattihan on kuuluisa monista vioistaan tosin niistäkin löytyy poikkeuksia joissa laatu on kohtalainen. Alfa ei ole sen vikaisempi kuin autot keskimäärin.


    http://news.auto.cz/?rubrika=6&id=1541&sekce=detail


    laitetaan tähän vielä herran mieliksi lisää;)

    ranskan katsastustilastot (13 miljoonaa tsekattua autoa):

    Toyota RAV4: 17.7 (siis paras)
    Fiat Bravo/Brava: 12.5
    Audi A4: 12.4 (9. luokassaan)
    Alfa 156: 11.8 (11. samassa luokassa kuin A4)
    Ford Focus: 11.7
    Skoda Octavia: 11.7
    Alfa 145/146: 10.6
    Audi A6: 10.0
    Saab 9-5: 9.8
    Volvo 70 series: 9.5
    Land Rover Discovery: 7.6
    Land Rover Range II: 7.6


    mekaaninen luotettavuus:

    Alfa 156: 17.5
    BMW 300 series: 17.5
    Toyota Anjovis: 17.5
    VW Golf: 17.5
    Merc C-class: 17.3
    Merc E-class: 16.6
    Audi A4: 15.4
    Audi A6: 7.5


    the British Consumers Association.

    It has done a survey of the most reliable cars and guess what came at the bottom? The Audi TT with 75% of new cars not breaking down. So 1 in 4 Audi TTs break down within a couple of years.

    The Alfa 156 came in with 87% reliability, above the previous model VW Polo and Mercedes E class! The 147 got 94%! Which was better than Audi A4 (93%) and A3 (90%), BMW 3 series (92%) and VW Golf (93%).

    eiköhän nämä nyt riitä tähän hätään ,)





    [GTAm muokkasi tätä viestiä 01.02.2005 klo 17:03]
      
  • Lainaus:
    01.02.2005 klo 16:29 GTAm kirjoitti
    Lainaus:
    31.01.2005 klo 18:25 Hezaurus kirjoitti
    Lainaus:
    31.01.2005 klo 17:29 GTAm kirjoitti
    Vanhoista 70,80 luvun ongelmista on jo aika päivää sitten päästy eroon esim ruoste, sähkövaivat. Aika keskikastia laadun suhteen nykyään.
    Ei ole päästy ruosteongelmasta eroon. Edelleenkin yksi eniten ruostuvia autoja. Muuta ihmeempää vikaa tuossa ei tietääkseni ole.
    höpöhöpö

    http://www.vibilagare.se/rostregistret.asp
    Katoppa tuolta Alfa 147 2001. Luultavasti parhaiten suojattu Alfa ikinä.
    2/5 ruostesuojauspistettä. Muuten tuo olisi saanut vain 1/5 mutta muovinen bensatankki pelasti alfan huonoimmalta mahdolliselta arvosanalta. Vuotta uudempaa 156:sta ei pelastanut enää sekään. Auton suojauksesta ei löytynyt mitään positiivista sanottavaa.

    Älä vedä tästä herneitä nenään. Alfa ruostuu pohjolan oloissa muutamassa vuodessa jos omistaja ei teetä siihen hyvää suojausta. Muutenhan tuo on ihan hyvä auto, eli ei tuota kannata minään 'showstopper' ongelmana pitää. Varsinkaan leasing-autossa :grin:

      
  • Lainaus:
    01.02.2005 klo 16:54 Hezaurus kirjoitti
    Lainaus:
    01.02.2005 klo 16:29 GTAm kirjoitti
    Lainaus:
    31.01.2005 klo 18:25 Hezaurus kirjoitti
    Lainaus:
    31.01.2005 klo 17:29 GTAm kirjoitti
    Vanhoista 70,80 luvun ongelmista on jo aika päivää sitten päästy eroon esim ruoste, sähkövaivat. Aika keskikastia laadun suhteen nykyään.


    Ei ole päästy ruosteongelmasta eroon. Edelleenkin yksi eniten ruostuvia autoja. Muuta ihmeempää vikaa tuossa ei tietääkseni ole.


    höpöhöpö


    http://www.vibilagare.se/rostregistret.asp
    Katoppa tuolta Alfa 147 2001. Luultavasti parhaiten suojattu Alfa ikinä.
    2/5 ruostesuojauspistettä. Muuten tuo olisi saanut vain 1/5 mutta muovinen bensatankki pelasti alfan huonoimmalta mahdolliselta arvosanalta. Vuotta uudempaa 156:sta ei pelastanut enää sekään. Auton suojauksesta ei löytynyt mitään positiivista sanottavaa.

    Älä vedä tästä herneitä nenään. Alfa ruostuu pohjolan oloissa muutamassa vuodessa jos omistaja ei teetä siihen *hyvää* suojausta. Muutenhan tuo on ihan hyvä auto, eli ei tuota kannata minään 'showstopper' ongelmana pitää. Varsinkaan leasing-autossa :grin:



    enpä ole kuullut kenenkään valittaneen että ruostuu, suojaus ja ruostuminen on eri asia . Vanhimmat autot ovat 8 vuotta vanhoja eikä niissä ole kyllä mitään ruostumisen merkkejä näkyvissä.Omakin on tuota ikäluokkaa eikä ruostetta ole kyllä missään.


    [GTAm muokkasi tätä viestiä 01.02.2005 klo 17:06]
      
  • Lainaus:
    01.02.2005 klo 16:58 GTAm kirjoitti
    enpä ole kuullut kenekään valittaneen että ruostuu, suojaus ja ruostuminen on eri asia .

    Vähän niinkuin liukkaus ja kaatuminenkin(ko)? Ei se Alfa tietenkään ruostu jos sillä ei suolassa ajella, mutta aivan varmasti se ruostuu normaalikäytössä monia muita merkkejä huomattavasti enemmän.

    Galvanoinnin paksuus 2..10 mikronia. Ei löydy esim takaluukusta, konepellistä. Ei massausta. Pohjassa paljon koloja joihin suola voi jäädä muhimaan. Ovista ei kondenssivesi pääse ulos.

    Esim saman vuoden Audi A4. Galvanointi on paksuin mahdollinen (ainakin 20 mikronia) ja se kattaa koko korin. Massaa on ja pohjassa ei juurikaan koloja mihin suolavesi voisi jäädä muhimaan. Hyvät valumareiät.

    Audissa on siis parhaimmillaan 10 kertaa paksumpi sinkkikerros kuin Alfassa. Lisäksi pohja on massattu jolloin se paksumpi sinkkikerros myöskin pysyy siellä eikä kulu ympäristön vaikutuksesta (kiveniskut, hiekka, yms. 'ajoeroosio').

    Ruostuminen ei ole mielipidekysymys. Vähän huonommalla pidolla ollut 5 vuotta vanha audi voi olla vielä täysin ruosteeton siinä missä Alfassa on jo läpi-iskettäviä kohtia. Toki se alfakin kestää jos jaksaa pohjaa ja koria ahkerasti pestä ja vahata.

      
  • jos nyt sitten kaivat jostain esiin tilastot josta näkyy ne eniten ruostuneet autot? tuohan oli suojauksen testaus ei ruostumisen

    ps ihan normaali pesutahti riittää ettei konepelti ja takaluukku ruostu ;9


      
  • Lainaus:
    01.02.2005 klo 17:37 GTAm kirjoitti
    jos nyt sitten kaivat jostain esiin tilastot josta näkyy ne eniten ruostuneet autot? tuohan oli suojauksen testaus ei ruostumisen

    ps ihan normaali pesutahti riittää ettei konepelti ja takaluukku ruostu ;9

    Uusin pohjoismainen ruostevauriotutkimus valmistuu tänä vuonna ja vaikka se sisältääkin entistä enemmän merkkejä/malleja ei Alfaa ole kelpuutettu mukaan harvinaisuutensa takia. Galvanoinnin paksuudesta ja massauksista, yms. ratkaisuista voi varmaan kuitenkin vetää jotain johtopäätöksiä.

    Edellisestä (2001) löytyy Alfaa vastaavana esimerkkinä Fiat Punto jonka takaluukusta löytyi jo 6 vuotta vanhana voimakasta ruostetta 50%:ssa ja pintaruostetta 50%:ssa. (Takaluukku sinkitty molemmin puolin, kerroksen vahvuus 6..8 mikrometriä). 5 vuotiaissa pintaruostetta 70%:ssa, 4 vuotiaissa pintaruostetta enää 25%:ssa

    Mikä saa sinut luulemaan että samalla tavalla suojattu 2001 Alfa 147 selviytyisi ajan hampaista jotenkin paremmin? (147 kerros 2..10 mikrometriä, eli keskiarvoltaan tuota Fiat puntoa ohuempi sinkkikerros.)

      
  • GTAm, olipa noissa tilastoissa yllättävät tulokset, varsin poikkeuksillisia verrattuna aikaisempiin mitä olin nähnyt. No poikkeus vahvistaa säännön, tosin tuo oli niin iso "tutkimus" että sitä ei voi poikkeukseksi sanoa.
    Eräässä vikatilastossa Audi oli kolmantena, ekana tietty Toyota ja toisena joku (en muista). Alfa ei näkenyt lähellekään kärkeä, ei tainnut olla edes 20 parhaan joukossa. Että on tällaisiakin tilastoja. Kun katsoo lehtien kestotestejä, näkee ihan hyvin autojen erot, poikkeuksia on aina.
    Itse kyllä ajattelin että voisin jossain vaiheessa hankkia Alfan, ehkä seuraavaksi? En tiedä, ehkä 147:n tai 156:n... :smile:

      
  • Oli Saksassa vuokralla 156 2.0 Twin Spark. Muikea ajella, mutta bensaa se vei paljon (Saksalaisessa liikenteessä noin kympin, kun Audi A4 2.0:lla pääsi alle 9 litran). Uudemmat Alfan JTS-koneet on huomattavasti vähempiruokaisia.

    Sellainen ongelma oli, että kun en ole ihan lyhyt, niin etupenkkiä ei saa mitenkään niin alas / ohjauspyörää ylös, että näkisin sen mittarit normaalista ajoasennosta. Ilmeisesti Alfaa on ajettava vähän makaavammasta asennosta???

    Jälleenmyyntiarvo on surkea edelleen. Katsopa millä rahalla saa pari vuotta vanhoja 156:a!

      
  • Lainaus:
    04.02.2005 klo 17:43 AkiK kirjoitti
    Sellainen ongelma oli, että kun en ole ihan lyhyt, niin etupenkkiä ei saa mitenkään niin alas / ohjauspyörää ylös, että näkisin sen mittarit normaalista ajoasennosta. Ilmeisesti Alfaa on ajettava vähän makaavammasta asennosta???

    Jälleenmyyntiarvo on surkea edelleen. Katsopa millä rahalla saa pari vuotta vanhoja 156:a!

    Minun mielestäni Alfaa kuuluu ajaa vähän makaavassa asennossa, kunhan ei liioitteluksi laita. Mutta tosiaan pidemmällä voi olla hiukan vaikeuksia. Kuinka pitkä olet?
    Alfan hinta tippuu kyllä "mukavasti", mutta onhan se ainakin sitten halpa auto ostaa tosin sen joutuu sitten halvalla myymäänkin.

      
  • Itselläni oli pari vuotta sitten tarkoituksena käydä koeajamassa Alfa 146. Mutta koeajolle lähtiessä oli pieni yllätys kun en saanut jalkojani kunnolla mahtumaan ohjauspyörän alle, ja lisäksi jouduin pitämään päätä etukenossa että mahduin istumaan. Jätin sen koeajon sitten tekemättä, ei huvittanut ajaa autolla jossa en saa oikein minkäänlaista ajoasentoa. Olen 190cm pituinen.

      
  • Onhan se ikävää jos ei koeajolle voi lähteä pituudensa takia. Pitkistä ihmisistä puheen ollen vanhassa Avensikses oli vaarana että pitkä ihminen sammuttaa auton polvillaan, kun polvi osui niin pitkällä äijällä herkästi virta-avaimeen. Vaarallinen ongelma!

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit