toyota yaris versoa ostamassa !?

18 kommenttia

Miten tuollainen "koppi" Suomen talvessa on selvinnyt?
Ajokäytös?
Omistajien kokemuksia ?
Millaisella moottorilla pärjäisi?
Auto tulee kahden ihmisen käyttöön,
pituus ero on 45cm. Ajoin tänään
autoa ja minulle säädöt riitti( 190 cm ).
Tietty ajo aika oli vain 1/2 tuntia.
Onko kokemusta kuinka autolla jaksaa
olla pitemmässä reissussa??
kiitos vastauksista!!!!

  
  • Niin !!!
    edelleen kyseinen merkkin / malli
    on harkinnassa.
    Huomasin myös diesel moottorilla
    kyseistä autoa saatavan.
    No, utelu jatkuu avascript:emoticon('|O')
    javascript:emoticon('|O')

      
  • Itse aikanaan koeajoin 1.5 bensakoneella, tosin kesäkelillä. Oli mukavan pirteä pakkaus ja sisätilaahan korkeussuunnassakin riittää.

    Talvikokemuksista en osaa sanoa, muistaakseni TM testasi autoa myös talviaikaan (oli joulupukki kuskina) aikanaan, joten kannattaa kaivella vanhoja lehtiä.

    Auto on muuten yleisesti käytössä postin jakeluliikenteessä eli parhaat talvikokemukset saisi joltain postilaiselta. Posti kun liikkuu kelissä kuin kelissä.

      
  • Toihan olikin hyvä vinkki !!!
    Nyt kytistämään postin kuljettajia / yaris versoa.
    Tänä talvena on ollutkin hyvät "testi" kelit.
    Kiitti vielä vinkistä ja lisääkin saa kertoa
    ajokokemuksista.

      
  • Versosta on vaimon kokemuksia kotipalvelusta useammastakin autosta.Samoin posteljoonin kokemuksista on tietoa:
    -Hyvää ajettavuus ja varsinkin kevyt pyöritellä kaupungissa, moottorit-
    han Toyotalla ovat olleet aina parhaasta päästä,jos tykkää ajaa kierroskoneella.Ryhdikäs ajoasento vaimoväen mieleen.Lisänä hyvä
    jälleenmyyntiarvo.
    -Ongelmia: Lukkojen toimivuus ja muitakin sähkövikoja(hätävilkun ja ovien satunnainen toiminta).Lämmityslaitteen toiminta on ollut ongelmallista,koska kesällä toisinaan pukkaa lämmintä ilmaa
    sisään,vaikka mitä tekisi.
    Uskon,että sähköviat alkaa olla jo uusissa malleissa taaksejääneitä.
    Pitäisi ainakin olla. Posteljoonin kokemukset muuten positiivisia,mutta
    paksu pöllylumi pakkaa tuulilasille ja konehuoneeseen reippaammassa vauhdissa.
    Itse olen päätynyt Berlingoon ja ollut tyytyväinen ns. kooppiautojen
    toimivuuteen lapsiperheessä.Saattaisin harkita näiden lisäksi myös
    Renaultia varsinkin dieselinä (1,5 dti).
    Yaris on henkilöautomaisempi kuin ranskalaiset,mutta samalla myös
    pikkuautomaisempi.Kauneus taas on katsojan silmässä, mutta eihän mikään näistä "käkikelloista" silmää viehätä. Pääasia on,että käy ja kukkuu.

      
  • Muistan jonkun joskus kirjoittaneen Tekniikan Maailmaan että ABS-jarrut kannattaa olla ainakin tuossa autossa. Ymmärsin että jarrut eivät ole tämän auton parhaita puolia. Niin pysähtymismatkoiltaan kuin käytöltääkin. Kokemuksia jarruista?

      
  • Vielä lisää utelua ?????
    Vaimo kyselee ,
    miten yaris verso kulkee uraisilla ja
    tuulisilla teillämme? kun se on niin korkea
    ja kapeakin.

    Pitääkö paikkaansa et (DIESEL)
    yaris versoja ei enää voi
    muuttaa pakettiautoksi
    siten et sinne taakse jäisi
    istuin tai 2;si ja saisi paketti
    auton kättömaksun hyödyn.
    kiitos kuljettajien kokemuksista

      
  • Lainaus:
    30.01.2005 klo 19:46 rrw kirjoitti
    Pitääkö paikkaansa et (DIESEL)
    yaris versoja ei enää voi
    muuttaa pakettiautoksi
    siten et sinne taakse jäisi
    istuin tai 2;si ja saisi paketti
    auton kättömaksun hyödyn.


    Pakettiautoksi muuttamisesta saatava hyöty oli alhaisempi käyttövoimavero, dieselveron nimellä paremmin tunnettu. Lain muuttumisen myötä takapenkilliset pakettiautot ovat verokohtelultaan samalla viivalla kuin henkilöautot. Toki muutos pakettiautoksi onnistunee edelleen, mutta sillä ei saavuteta yhtään mitään etua, sen sijaan 100 km:n ajoneuvolajikohtainen nopeusrajoitus.

    Taitaa olla osa noista "pakettiautoista" muutettu takaisin henkilöautoiksi. Yksinkertaisimmillaanhan kyse on pelkästä konttorilla käynnistä, jos autossa ovat kaikki alkuperäiset istuimet jäljellä. Autoverokin on maksettu jo uutena auton ollessa vielä henkilöauto.


    [Jube muokkasi tätä viestiä 31.01.2005 klo 12:19]
      
  • Vaimolla on ollut vuodesta -01 "Varis" ja hän on kyllä ollut tyytyväinen.
    (kone/varustelu 1.5 Luna)

    Olisko ajettu tällä hetkellä n. 70000 km, eikä VIAN VIKAA!! (samaa on kertonut serkkuni joka ajaa D4D:llä jo 3:tta vuotta
    postia). Talvirenkaat tosin alkavat olla vaihtokunnossa ;-)

    Tuuli ja urat eivät tunnu sen enempää kuin muissa saman kokoluokan autoissa, eli ns. korkeudesta ei ole haittaa.

    * En pidä auton pintakovasta jousituksesta verrattuna omaan autooni, on kuin ajelisi perunapellolla välillä, kun oma auto menee samoista paikoista vain "maininnalla".
    * Auto on suht. meluisa
    * samaan viittaa henkinen tarve vaihtaa maantiellä "6:lle" (jota ei ole)
    * Istuinlämmitin (vakion silloin vain kuskilla) on tehoton
    * Kiihtyy kyllä reippaasti, tai ainakin kierroksia ottaa helposti ;-)
    * kahdelle tavaratila etenkin muunneltavuuden kanssa riittävät kyllä mainiosti, voisi olettaa
    * auton omat renkaanvaihtovälineet on aivan lelutasoa (kausirenkaita vaihdettaessa siis)
    * testit ovat suositelleet tosiaan ABS-jarrullista versiota, olen samaa mieltä
    * korkeammalla olevat istuimet ja isot ikkunat ovat olleet vaimolle mieleen (ulos)näkyvyyden takia!

    Kyllä sitä uskaltaa suositella etenkin kaupunkimaisempaan ajoon oikein hyvin.

      
  • Kumppani:
    * Auto on suht. meluisa
    * Kiihtyy kyllä reippaasti, tai ainakin kierroksia ottaa helposti ;-)

    Tiedän nuo että se on meluisa ja ottaa kierroksia, koska lehdenkantaja tuollaisella yaris versolla kaasuttelee ja huudattaa. Kun joskus aamuyöllä useampaan kertaan olen joutunut heräämään kun lehteä tuodaan. Ei minua niin ärsytä, vaan hieman huvittaa, kun joskus herää sanomalehden saapumiseen... :wink:

      
  • jep, toinen verso menossa. Ensimmäinen oli 1.3 bensa, vuosimallia 2000. Mittarissa oli vaihdettaessa 167000km ja ajamani 40000km aikana ainut korjaustoimenpide mitä joutui tekemään oli kahden polttimon vaihto ja takaoven keskuslukon korjaus (aukaisuvipu irronnut). Jos on ostamassa moista niin kannattaa muutenkin tarkistaa keskuslukon toiminta, niissä on ollut kuulemma vikoja enemmänkin.

    Nykyisellä 1.4:sella dieselillä on nyt ajettu 32000km ilman mitään ongelmia, joten eivät nuo ainakaan sieltä vikaisimmasta päästä ole. Ainut mikä rassaa on moottorinesteen lämpömittarin puute sekä webaston kellosarjan kova hinta... Niin ja tietenkin "pakettiautojen" muuttunut verokohtelu...

      
  • Yli 3 vuotta ja 80000km Yaris Versolla (1.5VVT-i) ajaneena, voin vain olla tyytyväinen :wink:) Autossa ei ole ollut pienintäkään teknistä vikaa. Suorituskykyä on riittävästi (ainakin 3 hengen kuormalla) ja kulutuslukemat olleet kohtuullisia. Lämmityslaite saisi olla tehokkaampi ja sisätilan meteli kovemmilla nopeuksilla pienempi.
    ABS-jarrut Yarikseen tulee nykyään käsittääkseni vakiovarusteena.

      
  • Lainaus:
    03.02.2005 klo 22:29 jjvi kirjoitti
    Jos on ostamassa moista niin kannattaa muutenkin tarkistaa keskuslukon toiminta, niissä on ollut kuulemma vikoja enemmänkin.


    Jaa, en tiennytkään että Yariksessakin on ollut noita lukitusongelmia. Toyotissa taitaa sitten olla noita keskislukitusongelmia laajemminkin. Naapurin Avensiksessa ei ainakaan välillä ovet mene lukkoon vaikka kuinka haluaisi, ja välillä ne taas menevät vaikkei haluaisi. Kerran oli ovet menny itestään lukkoon, ja avaimet oli jääny autoon sisälle. Jouduin viemään naapurilleni auton vara avaimet, jotta pääsi autoon sisälle.

      
  • Lainaus:
    04.02.2005 klo 15:45 villej kirjoitti
    Lainaus:
    03.02.2005 klo 22:29 jjvi kirjoitti
    Jos on ostamassa moista niin kannattaa muutenkin tarkistaa keskuslukon toiminta, niissä on ollut kuulemma vikoja enemmänkin.



    Jaa, en tiennytkään että Yariksessakin on ollut noita lukitusongelmia. Toyotissa taitaa sitten olla noita keskislukitusongelmia laajemminkin. Naapurin Avensiksessa ei ainakaan välillä ovet mene lukkoon vaikka kuinka haluaisi, ja välillä ne taas menevät vaikkei haluaisi. Kerran oli ovet menny itestään lukkoon, ja avaimet oli jääny autoon sisälle. Jouduin viemään naapurilleni auton vara avaimet, jotta pääsi autoon sisälle.


    Mulla on kokemusta vain noista karvalakeista, joissa pitää lukita avaimella. Toiminta on jotenkin epämääräistä, joskus moottorit eivät yksinkertaisesti jaksa lukita ovia. Varmaan valohoito auttaisi, eli kevyttä puhdistusta ja rasvausta.

    Tuohon meluun auttoi huomattavasti kun massautin auton uutena. Auttaa toivottavasti myös korin kestoon, paljon tuon ohuemmasta pellistä autoa tuskin saa tehtyä

    [jjvi muokkasi tätä viestiä 04.02.2005 klo 17:46]
      
  • Lainaus:
    26.01.2005 klo 17:00 rrw kirjoitti
    Onko kokemusta kuinka autolla jaksaa
    olla pitemmässä reissussa??
    kiitos vastauksista!!!!


    Tämä jäi vielä kommentoimatta tuossa aiemmin. Aika paljon tuolla on tullut ajettua, pisimmät matkat yhteen menoon ilman taukoja semmoista 400km. Itse ainakin pidän tuosta korkeammasta istuimesta, saa hieman vaihdettua välillä istuma-asentoa ja ainakin minun selkäni ei tule läheskään niin kipeäksi kuin "normaali" autossa. Ainakin muutaman 98 vuosimallin passatilla heitetyn reissun jälkeen tuli ikävä varista.

    Ja onhan tuossa sekin hyvä puoli, että ajonopeudet pysyy päiväsakkorajan ajapuolella ikäänkuin automaattisesti...

    [jjvi muokkasi tätä viestiä 04.02.2005 klo 17:57]
      
  • jjvi ! missä massautit ?
    ja miten arvokasta oli ?
    saiko vielä jotain takuita
    massan pysyvyydestä ?
    kiitos vastauksista

      
  • Oulussa Pohjolan lasilla vetivät dinitron:in. Uutena massattuna lupasivat 12 vuoden takuun (eli saman kuin tuo alkuperäinen koritakuu), edellyttää tarkastyksen 4 vuoden välein. Hintaa tuolla oli jotain 500€, elän kuitenkin siinä uskossa, että nostaa auton myyntiarvoa vähintään saman verran. Käytettyyn kun vetää niin takuu on muistaakseni 8 vuotta, voin olla kyllä väärässäkin.

      
  • Ajattelin näin 12 vuoden jälkeen kirjoitella vähän auton kuulumia kun sattui tämä vanha juttu silmiin.
    Eli kyseisessä autossa on tällä hetkellä mittarissa 447000km...ja tällä hetkellä odottamassa, että jaksaisin rekisteröidä 2h pakettiautoksi.
    Siihen tehdyt remontit tällä taipalella on normaalien huoltojen (öljyt,suodattimet) lisäksi:
    -4xjarrulevyt,palat
    -jarrusylinterit taakse.
    -etupyörän laakerit
    -tuulilasi
    -etuiskarit
    -laturi
    -3xkallistuksenvakaajan tangot
    -jäähdytin,konepelti ja maski (kolarin takia)
    -kannentiiviste (280000km), menee aika usein noilla kilometreillä 1,4dieseleistä.
    -etuvalon korkeudensäätömoottori
    -kuskin penkki (vanha oli "hieman" väsähtänyt)
    -3xtalvirenkaat, 6xkesärenkaat
    -2xhehkut
    -laturin hihna
    -vaihteistoöljy
    -jotain polttimoja

    Nyt pitäisi vaihtaa jakopään ketju, tuulilasi ja selvittää, mikä kampiakselin asentotunnistinta riivaa. Mutta kaiken kaikkiaan erittäin edullista ja huoletonta autoilua. Ja tuossa todellakin on kaikki vaihdetut osat lueteltu.

    Ja tuo aikoinaan otettu massaus kannatti. Pihasta löytyy noita kaksi lisää, 198000km ajettu suomiauto ja 300000km ajettu saksantuliainen. Molempien noiden vähemmän ajettujen alusta on huomattavasti karummassa kunnossa kuin tuon uutena massatun. Ja saksalaiseen piti myös tehdä kansiremontti 290000km kohdilla.

    Jos noita saisi uutena ja hieman nykyaikaisemmaksi päivitettynä, ostaisin varmasti uuden.

      
  • Massauksesta ja myös kotelosuojauksesta samaa mieltä. Teetän uutena tai uudehkona ostamaani autoon kertaalleen, ja sillä selvä.

    Nimimerkkini auton alusta näytti pilaantuvan osin liiallisen suojakäsittelyjen läträämisen vuoksi, kun auto käsiteltiin muistaakseni 5 kertaa ensimmäisten 15 vuoden aikana.

    Muutama vuosi lisää, ja sitten puuttuikin lattiasta isoja palasia ehjän massan alta. Samoin takana oli selvästi jossain kohdassa massaus pettänyt, koska ruoste oli hiipinyt saumojen sisään ja levisi hieman vioittuneen massan allaan hautoman kosteuden turvin pikavauhtia. Jotain outoa minusta siinä on, kun kolhimaton auto ruostuu ehjän näköisen massauksen alla?

    Perheen uudempi Volvo kiikutettiin suojattavaksi heti uutena. Sen käsittelyjä ei ole uusittu, ja se on ainakin vielä nyt 15 vuotiaana selvästi paremmassa kunnossa.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit