Automallin kehittyminen elinkaaren aikana

1 kommentti

Toisaalla palstalla on keskusteltu mm. Volvon V50:n laatuongelmista. Siitä aasinsilta tähän:

Millaisia tietoja ja kokemuksia palstalaisilla on yksittäisen automallin kehittymisestä valmistusvuosien aikana? Pari esimerkkiä:

Volvon S/V40:n ominaisuuksia morkattiin silloin kun se tuli myyntiin joskus 1996 - taisipa jäädä peränpitäjäksi jossakin talviautotestissä. Sittemmin alustaa ja muita ominaisuuksia kait viilattiin paljonkin, ja viimeiset palautteet ko. autosta ovat olleet jokseenkin positiivisia.

Audin A6:sta on omakohtaisia kokemuksia mallista aivan tuotannon alkuajoilta, eli v. -97 lopulta, ja sitten tämä nykyinen v. 2000 lopulta. Vanhemmassa oli jonkin verran lastentauteja. Uudemmassa näitä ei ole, ja alusta ja ohjauskin ovat saaneet ryhtiä kolmessa vuodessa.

Jotain Ladaahan tehtiin melkein 30 vuotta samaa perusmallia ja taitaa myös joku Land Rover Defender olla aika vanhaa perua...

Eli tuleeko mieleen faktatietoa oleellisista muutoksista näistä mainitsemistani tai joistakin muista malleista?

Itse taidan noudattaa sellaista ohjesääntöä jatkossa, että en hanki automallia, joka on ollut valmistuksessa alle vuoden. Sen verran tuntuu aivan tuliterissä olevan lastentauteja, että en halua niistä osallisiksi. Vaikka takuu korvaakin korjauksia, on niistä aina omistajalle vaivaa.

  
  • Hyvä esimerkki on Escort Mk5 eli mallivuodelle 1991 tullut malli. Sen ajo-ominaisuudet ja ohjaus eivät saaneet kiitosta. Samoin 1,6 litran CVH-moottori oli käyttöominaisuuksiltaan perheautoon turhan ylävireinen; suorituskyky sinällään oli hyvä (0-100 km/h alle 10 s). Kaikenkaikkiaan malli tuotiin markkinoille ilmeisesti turhan hätäisesti, vaikka se myi alusta alkaen hyvin.

    Muutoksia alustaan (jäykemmäksi) ja ohjaukseen tehtiin jo alle kaksi vuotta lanseerauksesta ja uudet 16-venttiiliset moottorit (1,6 ja 1,8 l) tulivat vuodella 1993. Ne olivat aivan eri luonteisia CVH-koneisiin verrattuna; hyvin alhaalta vääntäviä ja sivistyneempiä käynniltään.

    Samalla auton passiivista turvallisuutta parannettiin huomattavasti: tuli turvatyynyt, turvavyön kiristimet, korin vahvistuksia jne. Näihin aikoihin Escort saikin jo hyviä arvosteluja ajettavuudesta.

    Vuoden 1994 lopulla esiteltiin Escortin viimeinen malliuudistus, jolloin perusauto oli edelleen sama, mutta maski, puskurit, valot ym. muutettiin ja sisusta kojelautoineen ja verhoiluineen uusittiin. Tällöin mukavuus parani (mm. äänieristys). Myös moottorivalikoima oli laajimmillaan: bensiini 1,3 (63 hv) - 2,0 Cosworth (227 hv), diesel 1,8 (60-90 hv).

    Escortin taru loppuikin sitten v. 2000, jolloin se ei enää ollut kilpailukykyinen pahimpiin "vastustajiin" (Astra, Golf) nähden, joskin viimeisimpien mallien hinta/varustelusuhde oli kohdallaan.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit