Onkohan palstalaisilla kokemuksia vertailuryhmästä Audi A6 Avant (1.8T) vastaan Volvo V70 2.4 (103kw)? Tarkoitus hankkia iso farkku perus-perhekäyttöön, molemmat noista periaatteessa kiinnostavat.
Jos oletetaan että autot ovat molemmat 2001 mallisia, noin 60-70tkm ajettuja, niin hintaeroa pyyntien mukaan on Volvon eduksi noin 5000 euroa - niin onko Audissa hinnan eron verran enemmän tarjottavaa?
Auto tulisi ehkä noin 4-5 vuoden ajoon, eli kilometrejä karttuisi noin 100tkm lisää. Kokemuksia kestävyydestä, huoltotarpeesta ja -hinnoista, jälleenmyyntiarvosta, laatufiiliksistä?
Ainahan vaihtoehtona olisi uusi/lähes uusi perusfarkku, mutta pelkään etteivät ne noiden rinnalla enää oikein 'tunnu' miltään.
Jos oletetaan että autot ovat molemmat 2001 mallisia, noin 60-70tkm ajettuja, niin hintaeroa pyyntien mukaan on Volvon eduksi noin 5000 euroa - niin onko Audissa hinnan eron verran enemmän tarjottavaa?
Auto tulisi ehkä noin 4-5 vuoden ajoon, eli kilometrejä karttuisi noin 100tkm lisää. Kokemuksia kestävyydestä, huoltotarpeesta ja -hinnoista, jälleenmyyntiarvosta, laatufiiliksistä?
Ainahan vaihtoehtona olisi uusi/lähes uusi perusfarkku, mutta pelkään etteivät ne noiden rinnalla enää oikein 'tunnu' miltään.
Käy nyt kumminkin koeajamassa ne molemmat versiot, ettei sitten tarvi pettyä täällä hehkutettuihin julistuksiin. Jotenkin tuntuu ettei täältä kovinkaan monelta irtoa puolueetonta tietoa.
Itse varmaan kiinnittäisin huomiota varusteluun. Jos se perheautoksi tulee niin katso että siinä on automaatti-ilmastointi. Vollesta valitsisin mielummin sen tehokkaammaksi lastutetun saman koneen (170HP) siihen kun on saanut automaatin veloituksetta ja itse en ilman automaattia haluaisi enää tulla toimeen..
Molemmat ovat luokkansa parhaiten ruostesuojattuja autoja, eli siltä puolelta et vikaa löydä. Kummassakin on alatukivarren vikoja (nivelet, volvossa ns. koiranluut), mutta ne on helppo ja halpa itsekin uusia jos vain työkalut pysyvät kädessä. (Noita alatukivarren vikoja on kaikissa isoissa etuvetoisissa, mitä painavempi kone sitä todennäköisemmin osa kuluu nopeammin)
Vaparina vollessa on luultavasti huolettomampi/halvempihuoltoinen kone, mutta audi kulkee selvästi vähemmällä bensalla?
Audin vikasarja (A6)
http://www2.helsinginsanomat.fi/extrat/autojaliikenne/vikasarja/viat.jsp?id=1011
Volvon vikasarja (V70)
http://www2.helsinginsanomat.fi/extrat/autojaliikenne/vikasarja/viat.jsp?id=1168
Volvossa lähes kaikki elektroniikka ongelmat kulminoituvat ECU:n (moottorinohjausyksikkö) ympärille. Jos auton huoltohistoriassa ei ole merkintöjä mystisistä tyhjäkäyntiongelmista, yms. niin ostos on turvallinen jos taas asiaan liittyviä merkintöjä on niin ei ole mitään takuuta siitä että vikaa on oikeasti korjattu. Elektroniikka on luonteeltaan sellaista että jos se on kunnossa ensimmäisen vuoden, niin se on kunnossa sitten 'maailman tappiin' asti. Jos taas vikoja on alussa ollut, niin on olemassa vaara että niitä myöhemminkin tulee.
Audin vastaavista ongelmista/ongelmattomuudesta en osaa kertoa.
Jos mahdollista niin koeaja autot myös mahdollisimman kovissa pakkasissa. Se paljastaa armottomasti korin jäykkyyden/löysyyden nitinöiden myötä. Samalla tulee testattua myös ilmastoinnin toimivuus.
Kiitos harvinaisen asiallisesta kommentoinnista.
Toki aikeissa on koeajaa molemmat, ja sovittaa perhettä turvaistuimineen sisään. En osaa ennakolta yhtään sanoa kumpi olisi etulyöntiasemassa. Volvo kiinnostaa hinnan puolesta, Audissa ehkä ulkonäkö - molemmissa arveluttaa käyttökustannukset.
Oma auto kun on myyty jo, niin on kerrankin helppo rauhassa katsella uutta alle, eikä tarvitse tuskailla automyyjien aneemisten vaihtohyvitysten ja selittelyjen kanssa
Ah, mikä ihana järkäle!
Kestotesti 30 000 km - Volvo V70 2.4 (125 kW)
Volvo V70 selvitti Kestotestin kiitettävin arvosanoin. Volvolla ajaminen on kallista, mutta rahoilleen saa myös täyden vastineen.
Näin sanoi Tuulilasi, pitänee paikkansa. Sedälläni oli tuollainen 70-Volvo, tämän mallin ansiosta hän ostaa jatkossakin vain Volvoa. Aikaisemmin hänellä on ollut monenlaisia eri autoja. Autossa on ainakin mukavasti tilaa, mutta suuri kääntösäde oli valitettavaa. Eikö tästä Volvosta puutu tuhkakuppikin.
A6 on hyvä ajettava (melkein parempi kuin ihan uusin), saksan autoliiton luotettavuustilaston kärkipäässä muistaakseni viiden parhaan joukossa, muistaakseni kolmantena. Maavarasta on valitettu eli se ei kai sovi ihan mille tahansa mökkitielle. Tilaa on myös kuutssessakin.
Tässä oli tämmöstä vähän turhaa tietoa, mutta tuo alussa oleva Tuulilasin kommentti, kertoo aika paljon tästä Volvosta.
Audeissa ongelmia on ollut lähinnä jousituksen nivelien kanssa. Samoin kuin A4:ssä ja VW Passatissa, joissa on myös samanlainen rakenne etupäässä. Todella napakka ja tyylikäs auto, mielestäni kuuluu eri luokkaan kuin V70.
Kannattaa tarkistaa keulan nivelet ennenkuin ostaa.
Kannattaa tarkistaa keulan nivelet ennenkuin ostaa.
Näissä uusimmissa A4:ssa ei ole ongelmaa eli 01-05 vuosimalleissa ei ole tätä ongelmaa. Nuo Audit ovat olleet "takaisinkutsukamaa" tai niin on myös Volvo V70:kin. Jos takaisinkutsu tilastoihin luottaa...
Volvo V70
"Muu kohdeajoneuvojen määritys" vm. 2004
Kampanjaan kuuluvien ajoneuvojen lukumäärä 1728
Vikakohde Etualatukivarren pallonivelen kiinnitysmutteri.
Lyhyt kuvaus viasta ja korjaustavasta Etualatukivarren pallonivelen kiinnitysmutterin uusinta, vasen ja oikea puoli.
Kampanjan aloituspvm 9.1.2004
Kampanjaa hoitava yritys Volvo Auto Oy Ab
Volvo V70 2.4D, V70 D5
"Muu kohdeajoneuvojen määritys" vm. 2004
Kampanjaan kuuluvien ajoneuvojen lukumäärä 57
Vikakohde Polttoainejärjestelmän letkun T-liitin.
Lyhyt kuvaus viasta ja korjaustavasta Kampanjaan kuuluviin autoihin vaihdettava uusi polttoaineen paluuletkun T-liitin.
Audi A4, A6, A8
EY-hyväksyntä-numero e193/810013, e198/140013, e196/270051, e198140051, e193/810005, e198/14*0005
"Muu kohdeajoneuvojen määritys"
Kampanjaan kuuluvien ajoneuvojen lukumäärä 4601
Vikakohde Alatukivarsi
Lyhyt kuvaus viasta ja korjaustavasta Tarkastus/kunnostus
Kampanjan aloituspvm 6.5.2004
En kyllä pitäisi kumpaakaan tapausta yhtään minään. Noissa kaikissa homma hoituu luultavasti varttitunnissa kahffia ryystäessä ja liikkeen puunattuja vaihtoautoja katsellen.
Omaan -99 S80:een vaihdettiin äskettäin valmistajan toimesta uusi flekti ja flektin moottori vajaassa tunnissa. Itse olen pelkästään tyytyväinen että sain kokonaan uuden osan 6 vuotta vanhaan autooni!
Silloin olisi syytä olla vihainen jos valmistajan takuukampanjasta huolimatta paikallinen liike ei suostu selvää valmistusvirhettä korjaamaan vaan tyytyy vain kirjaamaan 'asiakas on mulkku' tekstin tietokantaansa.
Niin, eivät nuo ongemat ehkä niin suuria ole. Voi viedä auton "korjattavaksi" sinä aikana kun juo/syö autoliikkee tarjoamaa kahvia ja pullaa.
Ajoneuvohallintakeskuksella olikin uudempi lista josta löytyi edellisen lisäksi:
Audi A2, A3, A4, A6
e12001/1160131, e12001/1160217, e12001/1160151, e12001/1160051 291
Polttoaineen siirtopumppu Tarkastus / kunnostus 10.12.2004
VV-Auto Oy puh. (09) 75 831
Nuo edelliset alatukivarsihommat koskivat audeja 1996-2000
On nähtävästi iskenyt noihin voittamattomiin japseihinkin sama vika eli Avensiksessa (taka)alatukivarren kiinnitys. Tosin oli tojoissa paljon muitakin vikoja mutta ei niistä sen enempää tässä.
Saa pelätä koska meidän 2002 Audi A4:mme (onneksi vain vuoden 2001-malleihin asti niitä kutsuja on yltänyt) , iskee tarkastus. Vielä ei ole. Tuntuu että kaikkiin muihin Audeihin se olisi jo iskenyt. No ehkä selviän vain säikähdyksellä.
No työkaverin -01 A3 TDI Quatrossa laatuautossa vuotaa peräöljyä tallin lattialle no onhan sillä jo ajettu 50tkm.
Et malttanut olla korottamatta keskustelun tasoa?
Saksalaisen TUV-katsastuksen raportti:
Vähävikaisimmat alle 3-vuotiaat:
1.Porsche Boxter
2.Mazda Demio
3.Audi A4
Merkkeinä luotettavimpia:
1.Toyota
2.Mercedes-Benz
3.Porsche
4.Mazda
5.Subaru
6.Audi
Tuo on poikkeus ja poikkeus vahvistaa säännön.
Vähävikaisimmat alle 3-vuotiaat:
Noh noh. Kysymyshän oli A6:sta eikä 4:sta! Tuossa vähän täydellisempi Audi/Volvo lista. Otin tuohon mielenkiinnosta mukaan Mersun E sarjalaisenkin. E-farkkuhan on samankokoinen kuin A6 Avant ja V70.
2-3 Vuotiaat
3. Audi A4 - 3.2
7. Audi A2 - 3,5
19. Volvo S60 - 4.6
24. Audi A3 - 4.8
26. Audi TT - 4.9
30. Volvo S80 - 5.1
38. Audi A8 - 5.5
45. Audi A6 - 6.1 **
45. Volvo S40/V40 - 6.1
60. Mercedes E-klasse 6.5
73. Volvo V70 - 7.5 **
4-5 vuotiaat
21. Audi TT - 7.9
23. Audi A3 - 8.1
27. Volvo S80 - 8.5
29. Volvo S40/V40 - 8.6
41. Volvo S70/V70 - 9.8
46. Mercedes E-Klasse - 10,5
49. Audi A4 ja A8 - 10,8
62. Audi A6 - 12,2
Nuo luvuthan ovat (käsittääkseni) katsastuksen hylkäysprosentteja joten eipä noissa suuria eroja ole. 2-3 vuotiaissa on V70 hylätty 1.4% useammin kuin A6, kun taas 4-5 vuotiaissa A6 on hylätty 2.4% useammin kuin S70/V70.
Lisäksi tilastoja vääristää se että Audi A6 tulokset sisältävät sekä sedanin että farmarin tulokset yhdessä. Jos volvossa yhdistettäisiin V70/S80 tulokset niin saataisiin taas erinäköinen lista.
Uskoisin että ainakin V70:n tapauksessa ainakin puolet noista hylkäyksistä johtuivat kuluneista 'koiranluista' (etuvakaajan yhdystanko). Näyttää olevan ylivoimaista (ainakin Volvolle) rakentaa iso etuvetoinen painavalla koneella oleva auto, jonka ohjauksen 'herkistelyyn' tarkoitetut osat kestäisivät muiden alustan osien lailla, sen jälkeen kun ne on viritetty vastaamaan tämän päivän ajo-ominaisuustasoa. (Esim: S80 voittu 'premiumautojen' ääritilannetestin väistöradalla vuoden -99 tuulilasin vertailussa, jossa vastassa oli mm. ajo-ominaisuuksistaan tunnettu 500 sarjan bemari)
No, omassani ovat kestäneet jo 110 000, mutta uskon olevani keskivertoa rauhallisempi kuski..
Tuota.
Volvoa en ole ajanut, joten en sitä kommentoi. Tarkasta kuitenkin jotakin kautta millaisia kustannuksia jatkossa on tulossa. Isoissa ja kalliissa autoissa myös määräaikais- ja muut huollot ja varaosat ovat kalliita. Näissäkin saattaa tulla yllättäviä eroja vastaan.
Itseäni kiinnostaa laatu lähinnä välillä 100 000 - 200 000 km... Saa joku muu ajaa nuo kalliimmat kilometrit alta pois.
Jos sinulla on selkävaivoja, Volvossa on ilmeisesti parempi jakkara kuin Audin vakiopenkki. Sporttimallit ovat tietenkin asia erikseen.
Sinänsä mielenkiintoinen aihe, että itselläkin saattaa seuraavaa vaihtoa pohtiessa olla vaihtoehtoina A6 Avant 2.5 TDI A Quattro ja V70 D5 AWD.
Jos sinulla on selkävaivoja, Volvossa on ilmeisesti parempi jakkara kuin Audin vakiopenkki. Sporttimallit ovat tietenkin asia erikseen.
Audin penkissä saa hyvän ajoasennon ja sivutukikin on ookoo. Mutta penkki saisi olla hieman pehmeämpi. Audin lisävarustepenkit maksavat aikas paljon.
Jos sinulla on selkävaivoja, Volvossa on ilmeisesti parempi jakkara kuin Audin vakiopenkki. Sporttimallit ovat tietenkin asia erikseen.
A6:n vakiopenkki on kovin leveä ja "väljä" ainakin tällaisille vähän hoikemille kansalaisille. Talvella kun laittaa enemmän pomppaa päälle niin tilanne kohenee. Edellisen A6:n sport-penkissä oli parempi reisi- ja sivutuki.
Kyllä A6:ssa ainakin hyvän tuen saa, ellei mikään älyttömän laiha ole. Itse olen tällä hetkellä 172/70. Eli normaalipainoinen ja minulle se on aika passeli.
Jos tarkkoja ollaan niin V70 kakkoskopan 170 hp-malliin ei ole saanut automaattia veloituksetta. Vastaavaan S80:een kyllä.
Lisäksi tilastoja vääristää se että Audi A6 tulokset sisältävät sekä sedanin että farmarin tulokset yhdessä. Jos volvossa yhdistettäisiin V70/S80 tulokset niin saataisiin taas erinäköinen lista.
Ja erityisesti sitä vääristää se, ettei tutkimus ota lainkaan huomioon ajettuja kilometrejä!!!
Väitän, että Saksassa Audilla käännetään keskimäärin ihan eri malliin kilometrejä per vuosi kuin Volvolla. Volvohan on Saksassa harvinainen, eikä missään erityisen laatuauton maineessa, tarkoittaa käytännössä paljon ajavat eivät sitä osta. Toisin A6 TDI:n laita, joka on saksalaisen kaupparatsun peruskalustoa.
Tekniikan Maailma saisi tehdä kestotestin jollain isommalla autolla. Nykyään on vain tehty pienemmillä autoilla kestotestejä. Volvoja, Audeja ja mersuja myös kehiin.
Siitä vaan hakemaan Mobile.de:stä vaikkapa vuoden 2000 ja 2002 Audi A6 farkku diisseleitä ja samojen vuosien V70 diisseleitä. Ihan samoja kilometrejä näyttää molemmissa olevan. Tuskin tuo mikään tieteellinen 'todiste' on, mutta enemmän sillä on 'fakta-arvoa' kuin sinun väitteelläsi.
Myöskin tuo väite että A6 TDI olisi jonkin tietyn ihmisryhmän vakiokalustoa taitaa olla tuulesta temmattu.