bmw 325 E36 vm. 1991-1994

8 kommenttia

Tämän tyylistä autoa olen etsimässä ekaksi autoksi ja olis hyvä jos voisitte kertoa auton yleisistä vioista, ominaisuuksista ja kaikesta mahdollisesta.Kulutus kiinnostaa paljon eli meneekö yli 10 litran satasella?Onko kellään kokemusta auton kestävyydestä kun mennään yli 300tkm ja paljonkohan moottorin perusteellinen kunnostaminen tulee maksamaan?

Itse olen vain istunut parissa bemarissa joten tiedot on tarpeen.Kiitos.

[Pequod muokkasi tätä viestiä 22.02.2005 klo 00:10]
  
  • Tämän vikalistan otin jälleen kerran Helsingin sanomien tilastoista. En tiedä oletko käynyt katsomassa siellä niitä vikalistoja joten otin sieltä sen, tässä on kyllä vähän eri vuosimallien vikoja siksi vikalista näyttää niin pitkältä. Mutta mitä minä vikatilastoja olen nähnyt niin kyllä 3-sarjalainen on muistaakseni keskimääräistä autoa luotettavampi auto.


    BMW 300-sarja


    liian suuria hiilimonoksidi/hiilivety (CO/HC) päästöjä
    käynnistysmoottorivikoja (rakennetta parannettu -92)
    laturivikoja, laturin kiinnikkeen korvakkeet murtuneet
    vesipumppuvikoja (-98-00 ja diesel -98/99)
    moottorin ylikuumenemisia, termostaattivikoja
    viallisia jäähdyttimen korkkeja vuosimalleissa -82-94
    moottorin öljyvuotoja
    vetopyörästön öljyvuotoa (kuuntele, ettei vetopyörästö pidä ääntä, öljynpuutteesta johtuen vetopyörästö voi olla vioittunut)
    ohjaustehostimen öljyvuotoa
    polttoainejärjestelmässä vuotoja, polttoainevuotoa moottoritilassa, polttoainepumppu irti tai rikki
    sytytysjärjestelmävikoja: virranjakajavikoja, sytytyskaapelivikoja ja kosteushäiriöitä
    jakohihnavikoja (jakohihnan vaihtoväli ainoastaan 40 000 kilometriä, hihna vaihdettu ketjuksi -93 lopussa)
    nokka-akseli voi olla kulunut malleissa 316 ja 318
    alapallonivelissä väljää
    raidetankojen päät voivat olla väljät
    takapään apurungon helat väljät
    takapään iskunvaimentimien yläkumit rikki
    jarrulevyt kuluneet
    käsijarru juuttuu ja puoltaa
    takajarrut laahaavat ja toimivat epätasaisesti
    keskuslukitus voi reistailla
    ajovaloihin kerääntyy kosteutta, heijastimet ovat tästä syystä huonokuntoiset
    ajovalojen pesimet reistailevat
    ajovalojen korkeudensäätö epäkunnossa
    sähkötoimisten lasinnostimien vikoja
    sivuikkunoiden tiivistevuotoja
    huollontarpeen ilmaisin ei toimi
    tarkasta, ettei takavaloissa ole vettä
    takimmaisen äänenvaimentimen kiinnitys löystynyt
    pakoputki ja katalysaattori eivät kestä pitkään
    pakokaasupäästöt liian korkeat
    vanhemmissa neliovisissa malleissa ovien tiivisteiden kautta kuului suhinoita

      
  • Lainaus:
    20.02.2005 klo 03:02 Pequod kirjoitti
    Tämän tyylistä autoa ollaan vanhempien kanssa etsimässä mulle ekaksi autoksi ja olis hyvä jos voisitte kertoa auton yleisistä vioista, ominaisuuksista ja kaikesta mahdollisesta.


    Jos ei itseäsi niin vanhempiasi tämä varmaan kiinnostaa:
    Vuoden 1997 EuroNCAP testit tuosta kokoluokasta. Tuota vanhemmista en löytänyt tuloksia, mutta tuskin ainakaan parempia ovat..

    Citroen Xantia - Keula 3, Sivu 6 = 9 *
    BMW 300 - Keula 2, Sivu 8 = 10 *
    Rover 600 - Keula 3 - Sivu 8 = 11 *
    Saab 900 - Keula 4, Sivu 8 = 12 *
    Peugeot 406 - Keula 6, Sivu 10 = 16 **
    Renault Laguna - Keula 6, Sivu 11 = 17 **
    Nissan Primera - Keula 8, Sivu 11 = 19 ***
    VW Passat - Keula 8, Sivu 11 = 19 ***
    Volvo S40 - Keula 12, Sivu 14 = 26 ****

    Kannattaa varmaankin olla kolaroimatta, jos tuohon päädyt. Muuta ihmeempää vikaa autossa ei tietääkseni ole.

      
  • Tee itsellesi palvelus äläkä osta ensimmäiseksi autoksi melkein 200 heppaista takavetoa. Suosittelisin mieluummin jotain muutaman vuoden uudempaa, jossa olisi jo jotain kolariturvallisuutta (esim S40, IV Golffi tai vast.)

    Itsellä oli E36 323i jonkin aikaa sitten ja siitä poksahti kampiakselin asentoanturi ja ABS-valo tuikki silloin tällöin, muuta vikaa siinä ei sitten ollutkaan.)

      
  • Oon joskus tuota helsingin sanomien sivuilla olevaa vikalistaa kattellut mutta olin sen kokonaan unohtanut :smile:
    Oon arvellukki että ei tollanen -90 luvun alun bemari varmaan kovin kolariturvallinen voi ollakkaa mutta tuskin muutkaan sen ajan autot yhtään sen turvalllisempia oo.Tietty samalla rahalla sais uudemman ja turvallisemman auton mutta ei taida löytyä saman tehosia montaakaa.Niin ja eikös euroncap testit oo alkanut joskus 1997 vuonna niin ei oo ihmekkää jos vanhemmista autoista ei löydy testituloksia.


    [Pequod muokkasi tätä viestiä 22.02.2005 klo 00:45]
      
  • Itse asiassa E36 oli vuonna 91 tehdyssä kolari testissä varsin turvallinen (julkaistu TM:ssä) ok! maailma muuttuu ja kolari turvallisuus kehittyy.

    Tuo vikalista on E21, E30, E36 ja E46 mallien koottu sekoitus. Näin on saatu viat koottua kolmenkymmenen vuoden ajalta. Tälläisellä vika listalla ei ole mitään virkaa, jos ei tunne kolmos-sarjan malli historiaa.

      
  • No käsittääkseni ainakin alapallonivelet väljät,liian suuret päästöt ja keskuslukitusviat ovat E36 bemarin yleisiä korjauskohteita muista tuolla listalla olevista vioista en sitten tiedä mikä on minkäkin korimallin vika.Onko tuo jakopäänhihnan vaihtoväli (40tkm) varmasti totta nimittäin tuntuu aika pieneltä?

      
  • Vikalistan lukemisella tuskin tulee viisaaksi...

    325:ssa on muuten jakoketju, ei hihnaa. Tosin näistä voi kiristimiä joutua vaihtamaan. Kuuntele, että koneesta ei kuulu ylimääräisiä rohinoita tai kalkatuksia. Siellä voi olla jakoketjun kiristin tai vesipumppu menossa. Toisaalta, noiden vaihto ei maksa paljon mitään.

    Kulutus on kova, kun olet kerran ostamassa ensimmäistä autoa :wink: No, jos ajat nätisti, pääset selvästi alle kympillä. Mulla on vuoden 96 323i (2.5), ja siinä maantiekulutus on jotain 7-8 l/100 km. Kaupungissakin pääsee alle kympillä, kunhan ei räppäile turhia.

      
  • No ei se kulutus niin tarkkaa oo jos se yhdistetty ei yli 10l/100km mee.Kyllä sitä muutaman kilsan vähemmän voi ajella kuhan tehoja vaan löytyy :smile:

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit