Saab 99 vm.82

12 kommenttia

Saab 99 vm.82. Kokemuksia, plussat ja miinukset ja mitkä ovat tyyppiviat?

  
  • Tekisipä mieleni syöttää Tuomakselle omaa myrkkyään ja copypasteta HS:n vikasarjan Saabista tänne. Voi olla tuon ikäiset autot jo "yksilöitä". Mutta vastataan Tuomaksen tyyliin:
    Ihan hyvä auto - ehkä. Toisinkin voi ajatella -vai voiko?

    [MatLog muokkasi tätä viestiä 27.02.2005 klo 12:43]
      
  • Lainaus:
    27.02.2005 klo 12:42 MatLog kirjoitti
    Tekisipä mieleni syöttää Tuomakselle omaa myrkkyään ja copypasteta HS:n vikasarjan Saabista tänne. Voi olla tuon ikäiset autot jo "yksilöitä". Mutta vastataan Tuomaksen tyyliin:
    Ihan hyvä auto - ehkä. Toisinkin voi ajatella -vai voiko?

    Niin kyllä minä sen HS:n vikasarjan löydän. Jos joku ei tiedä sitä niin kai sen hänelle voi kopioida, vai?
    Ihan hyvä auto ehkä, tuo voisi olla loppukommentti. :wink: Mutta plussat ja miinukset on löydettävä.

      
  • Eli jos on ajokokemuksia niistä voisi kertoa ja vioista mitä on tullut teillä vastaan tästä kyseisestä autosta.

      
  • Oli viime kesänä turbossa(?) juttua kesäauton etsimisessä, siinä testailivat useampaa halppis autoa ja totesivat niistä saab 99 niistä parhaaksi. Eli voit ainakin hehkuttaa että on testivoittaja suomalaisesta autolehdestä viime vuodelta :grin:.
    Jos tuo nyt yhtään 900 muistuttaa niin mukava peli ajella ja onhan noissa kestävät puskuritkin.

      
  • Lainaus:
    01.03.2005 klo 01:33 SOIJU kirjoitti
    onhan noissa kestävät puskuritkin.

    Tuo on tärkeä seikka, jos tulee perutettua vähän suurpiirteisesti... :wink:

      
  • Itselläni on ollut viisi Saab 99, eri vuosimalleja. Autohan on hyvä ajettava ikäisekseen. Polttoainekulutus pyörii n.10l/100km.
    Vaihteistosta saattaa kuulua viitosella ylimääräistä ääntä, vaihteiston kuluneisuuden huomaa kyllä vaihtaessa ykköseltä kakkoselle, jos rusahtelee niin synkronirenkaat ovat kuluneet. Vaihteistot ovat autoissani kyllä kestäneet, vaihdoin öljyt 100000km välein (käytin mineraalipohjaista moottoriöljyä 10W/30). Kannentiivisteen vuotamisen ensimerkit huomaa, jos vuotaa öljyä kannetiivisteen kohdalta vasemmalta jakopään vierestä. Moottori kestää ilman suuria remontteja yli 400000km. Jarrujen männät saattavat olla vanhassa autossa jumissa, varsinkin etupäässä, jossa on ne vähän ongelmaiset käsijarrutkin. Jumittumisen syynä on yleensä laiminlyöty jarrunesteen vaihto, joka olisi pitänyt tehdä kahden vuoden välein.
    Ruostevaurioita helposti löytyy tämänikäisistä autoista, ovien alareunat, takaiskarien yläkiinnikkeet, sisälokasuojat jne...
    Saab on aina ollut edistyksellisinpiä autoja luokassan.

      
  • Kiitos vastauksesta. Tällä Saabilla on ajettu vain 182 000 kilometriä. Ilmeisesti mukavat kilometrit tiedossa.

      
  • Lainaus:
    05.03.2005 klo 19:41 jwk kirjoitti
    Autohan on hyvä ajettava ikäisekseen. Polttoainekulutus pyörii n.10l/100km.

    Kaverini osti juuri tuollaisen ja kehui juuri ajettavuutta. Kulutus on tuplasti isompi mitä hänen 1,8 Mondeossa. Talvella kulutus on aivan hirmuinen melkein 20 litraa sadalla.

      
  • Kaverin kaverilta kuulin, että saapilla pääsee lujaa moottoritiellä. Ei haittaa vaikka törmää rekka-autoon onhan siinä puskuri edessä ja myös takana on puskuri. Itsellä ei ole käyttökokemuksia, mutta olen leikkinyt ajavani tuollaista kaverin autotallissa suulla pärisyttäen.
    :smile:

      
  • Lainaus:
    07.03.2005 klo 15:22 Vito kirjoitti
    Kaverin kaverilta kuulin, että saapilla pääsee lujaa moottoritiellä. Ei haittaa vaikka törmää rekka-autoon onhan siinä puskuri edessä ja myös takana on puskuri. Itsellä ei ole käyttökokemuksia, mutta olen leikkinyt ajavani tuollaista kaverin autotallissa suulla pärisyttäen.
    :smile:

    Minä kyllä kun olen koeajoja kirjoitellut olen ajanut koeajoautoilla esimerkiksi 16 tunnin koeajoja. Olen ajanut kyseisellä Saabilla ja kaverini on ajanut tuhansia kilometrejä. Hän sitten mittasi tuon kulutuksen epätarkaksi lopputuloksella että se kuluttaa paljon. Kätevää kun itse ajan, kysyn muilta omistajilta ja luen lehdistä. Monipuolisuutta hei!
    :grin:

      
  • JWK:n listaan yksi vika. Eikös 82 vuosimalli ole jo H-koneella? Jos on, niin öljypumpun kannen o-rengas alkaa jossakin vaiheessa varmuudella vuotaa. H-moottorissa öljypumppu on kampiakslin päässä jakopään puoleisessa päässä. Todennäköisesti noilla kilometreillä on jo vaihdettu, ellei ole, niin vuotaa. 99:ssä hankala vaihtaa, ei onnitu tilanpuutteen takian moottoria irroittamatta, 900:ssa onnistuu helpoti altapäin. Tietysti kampiakselin stefakin voi alkaa vuotaa, mutta oman kokemukseni mukaan ekana vuotaa tuo kannen tiiviste. Koska kampiakselin stefa lähtee kannen mukaan, se kannattaa samalla vaihtaa. Kurkista rintapellin ja jakopään välistä kampiakselin hihnapyörän seutuville, onko kovin märkä. Tai sitten vaihteiston takapäähän auton alla.
    Vesipumppu H-moottorissa kestää n. 150 000 km, bensapumppu (hyvälaatuinen) 120 000-150 000 km. Kytkinlevy kestää 120 000-170 000 km, ajotavasta riippuen. Kuluneisuus helppo tarkistaa pikku luukusta (kun osaa). Kytkin helppo vaihtaa, samlla kannattaa vaihtaa vaihteiston ketjukotelon stefa käyttösylinterin takaa. Ja kytkimen käyttösylinterin kiinnitysruuveihin ruuvilukitetta tai hydrauliikkatiivistettä. Muuten vuotaa vaihteistoöljyä kytkinkoteloon.
    Huonoin kohta vanhemmissa on jarrut, eli vuosimalleissa ennen vm. -88, siis niissä joissa käsijarru vaikuttaa etupyöriin. Huonoa takapalojen jumiutuminen ja laahaaminen vähäisen käytön takia, sekä etupään käsijarruvipujen jumiutuminen. Mutta vivut kun kerran aukaisee, puhdistaa, voitelee ja vaihtaa tiivisteet, niin kyllä niillä taas n. 200 000 km ajaa ilman ongelmia (tietysti riipuen vuosittaisista kilometreistä).
    Jos on kaasutinversio, niin ennen katsastusta on melkein tarkistettava päästöt. Neulaventtiili kuluu, pitää säätää melkein kerran vuodessa. Nopea toimenpide 10 min mittauksineen.
    Minulla ei ollut minkään Saabin kanssa kannentiivisteongelmia. Muutenkin olivat huolettomia, varmoja pelejä kun yllolevat kulutusosatarpeet otti huomioon.
    Ajettavuus melko hyvä, 99-90 mallit turhan puskevia ja käsijarrukin etupyöriin. 900-mallit parempia ajettavia.
    Moottorit ovat tehty todellakin kestämään, eikä ainakaan minulla ollut mitään vaihteisto-ongelmiakaan Saabeissani.
    Bensaa menee joidenkin mielestä paljon, en kovin pahana pitänyt. Toki vievät 1-1,5 l/100 km enemmän kuin nykyautot 2 litran koneella. Bensankulutusta kompensoi kyllä huolettomuus ja edulliset osat jos korjaamaan joutuu.
    Saabissa vaikututtaa nopeusvaihtelut paljon kulutukseen.

      
  • Kiitos Rape tarkoista ja hyvistä tiedoista! Näyttää olevan miehellä asiantuntemusta ja kokemusta. :smile:

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit