Kakkosauton valinta

11 kommenttia

Ajettu 50-100 tkm, vm. -04-06, ilman vaihtoa n. 7000 €. Vaimo ajaa töihin 6 km mutkaista kestopäällystetietä, johon kehittyy talvella urat. Siinä ne ajot. Tuntuu ettei noihin kriteereihin mahdu kuin ranskalaisia tai Micra, muut "japsit" ja "sakut" menee liian kalliiksi. Eli mitä mieltä, onko kokemuksia 206, c3, Modus vai joku muu. Onko omia kokemuksia?

  
  • Citroën C3 on ainakin hyvä ajo-ominaisuuksiltaan. Bonuksena vielä takaovet vakiona. Kolmiovista pikkuautoa ei kannata ostaa.



    Renault Modus on varmaankin ihan jees, mutta siinä on tiettävästi maailman vaikeimmin vaihdettavat ajovalojen polttimot. Ei käytännössä onnistu kuin (merkki)huollossa ja sielläkin oli työaikaa varattu 3 tai 4 tuntia. Tarkoittaa rahassa jotain 200 - 300 euron pietiä, pelkästä polttimojen vaihdosta. En nyt tähän hätään löydä Tuulilasia, jossa asiaa päiviteltiin.

      
  • Käytetyissä on suuntaa antava korrelaatio hinnan ja sen tarjoaman vastineen välillä. Jos keskiluokan japsit ja saksalaiset ovat liian kalliita ja ne silti kiinnostaa, ehkä voisi harkita tinkivänsä ikähaarukasta.



    Itselläni on kakkosautona (ykkösauto, jos kilometreissä mitataan) 12-vuotias japsi, jolla on luultavasti vielä pari vuotta suht huoletonta käyttöikää jäljellä. Ainakin tähän mennessä luotettavuus ei ole poikennut uudehkoista autoista. Ajettavuuskin on riittävän hyvä myös näin talvella.

      
  • Lisätään listalle vielä Hyundai Getz ja miksei Korean Letukkakin.



    Ainakin Getz on fiksu peli ja hyvin japanilaisen oloinen, jos sellaista kaipaat.

      
  • Minulla oli -03 Micra pari vuotta, ja se oli erittäin hyvä pikkuauto. Myyntihetkellä sillä oli ajettu noin 75tkm, ja ainoa korjattu vika oli oikean takapyörän laakeri. Lisäksi tehtiin kampanjana virtalukon vaihto, mutta se ei tietenkään maksanut mitään. Kaikenkaikkiaan laadukas ja erittäin luotettava auto.



    Alkuaikojen Visia+ -mallit olivat hyvin varusteltuja, omassani oli mm. ilmastointi, ajotietokone, kaukolukko, liukuva takaistuin, ulkoväriin (?) sävytetty sisustus, sähköikkunat jne. Ei mitenkään itsestäänselviä varusteita tuon ajan pikkuautossa. Sittemmin varustelu väheni kalliita Acenta- ja Tekna- malleja lukuunottamatta, mutta niitä ei juurikaan myyty, eli ei ole käytettynäkään kaupan.



    1.2 80hv moottori on tosi pirteä ja kohtuullisen taloudellinenkin. Itselläni kulutus pyöri aina kuuden litran tienoilla. Nykyinen Fiesta 1.25 vie noin litran enemmän, vaikka viralliset kulutukset menevät päinvastoin (Micra 5.9/Fiesta 5.4). Micran moottori on tosiaan pirteä, Tuulilasi penkitti koneen aikoinaan ilmoitettua paremman suorituskyvyn innoittamana, ja sai tulokseksi lähes 10kw ilmoitettua enemmän tehoa. Omassakin Micrassani ainakin kaikki 80 heppaa olivat varmasti tallissa, sen verran iloisesti se liikkui.



    Ajettavuus Micrassa on muuten hyvää pikkuautotasoa, mutta ohjauksen tunto on konsolipelitasoa. Siihenkin kyllä tottuu. Joku sanoi ettei kolmiovisella pikkuautolla tee mitään. Omani oli kolmiovinen, enkä muista juuri kaivanneeni lisäovia. Eli jos takaovet tarvitsee, pitää etsiä auto jossa ne ovat. Jos taas ei tarvitse, laajenee valinnanvara.

      
  • Meillä Kalos -05. Ihan OK peli. Nyt ajettu n. 70000. Maksettiin kaksi ja puoli vuotta sitten 6500. -99 Yariksesta saatiin melko hyvä raha uudempaan. Kolmen tonnin lisällä saatiin 6 vuotta uudempi, 19 hv teholisä, kaksi lisäovea ja 80000 km vähempi ajettu.

    Muita korealaisia edullisia Aveo, Rio, Picanto ja Getz.

      
  • sjvirt:

    Lisätään listalle vielä Hyundai Getz ja miksei Korean Letukkakin.




    Jälkimmäisellä tarkoitat kai Chevroletia, os. Daewoo? Tuo ei ole sijoittunut vikaherkkyyttä kuvaavissa tlastoissa läheskään yhtä hyvin kuin Hyundai ja Kia, joten valmistusmaa ei tässä tapauksessa ole tae laadusta.

      
  • Ostettu Kia Rio sedan -06, 41 tkm, ilmastointi, hyvät renkaat, lohko ja sisähaarotus. Tarkastettu ettei ollut kolariauto (vak. yht.). 7200 €. Ensivaikutelma: helppo, mukava ja kokoisekseen ihan tilava. Ei sportti. Alustakin näytti olevan massattu. Nyt sitten nähdään mikä on Korean kestävyys...

      
  • Wikingboat 880:

    Ostettu Kia Rio sedan -06, 41 tkm, ilmastointi, hyvät renkaat, lohko ja sisähaarotus. Tarkastettu ettei ollut kolariauto (vak. yht.). 7200 €. Ensivaikutelma: helppo, mukava ja kokoisekseen ihan tilava. Ei sportti. Alustakin näytti olevan massattu. Nyt sitten nähdään mikä on Korean kestävyys...




    Kerrohan joskus lähteekö Kia käyntiin jos pakkasta -15 C tai enemmän ilman lohkoa? Kaverin Kia ei lähde, vm. 08. Ei ole tosin Rio.

      
  • Kiat ruostesuojattiin vielä 06 maahantuojan toimesta. En tiedä, että vieläkö Delta-auto niitä massaa valmiiksi. Epäilen, että siitä on luovuttu.



    Kerrohan tosiaan jatkossa kokemuksia auton toimivuudesta.

      
  • Kalos -05 lähtenyt ihan hyvin - saman tien, kun avainta kääntää - vuorokauden seisonnan jälkeen -25 asteessa. Vaikkei kuulu niihin laatuautoihin. Kyllähän Koreassa pakkaset tunnetaan.

      
  • Seisoi se hakureissulla 6 tuntia -22 asteen pakkasessa, lähti nätisti käyntiin. Yritetään kyllä välttää kylmästartteja ilman lohkoa...

    Yöllä kun ajettiin 250 km kotiin, oli perillä -29! Auto oli lämmin vaikkei puhallin ollut kuin kakkosella ja lämpö n. 2/3 auki. Hakuauto Avensiksessa kävi webasto koko ajan (diesel). Eli kyllä Riolla tuntuu talvella pärjäävän, jousituskin tuntuu Suomen talveen sopivan pehmeältä. Vaimo kaipaa autoon kyllä lämpömittaria ja keskuslukitukseen kaukosäädintä. :xmas:

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit