Mondeo vai Laguna farkku

15 kommenttia

Eli olen tässä kesän lähestyessä hankkimassa uutta autoa ja tähtäimessä olisi farkku. Pientä farkkua en ajatellut hankkia. Olenkin tässä kysellyt eripuolilta (lähinnä tuttavilta/sukulaisilta) mitkä olisivat hyviä (hinta/laatusuhteeltaan) vuosimallien 96-98 isompia farkkuja.

Tähän mennessä on siis Ford Mondeo STW ja Renault Laguna Break nousseet keskusteluissa eniten esille. Molemmista olen kuullut monia hyviä ja huonoja puolia, mutta täytyy silti muistaa, että jokainen vaihtoauto on yksilö, joten yksittäiset autot eivät ole ainakaan omalla kohdallani vieneet minkään merkin mainetta (esim. mondeon vetonivelistä on kuulunut paljon negatiivista sekä lagunan sähkövioista).

Jos jollakin on kokemusta kyseisistä autoista on kaikki vastaukset tervetulleita. Kiitos!

  
  • No joo, mun vastaus kuuluu sitten taas niihin "itellä ei ole, mutta kaverilla..."

    Eli muutamalla tutulla on Laguna. Puhaltimen vastus on mennyt vaihtoon, maksoi reilu 200e ja sytytystulpille on kaikille oma puola, tässä kyseisessä autossa hajos 2 kpl. Toisessa diesseli mallissa irtosi laturi, kun kiinnike korva petti. Muita en muista ja nämäkin on varmasti yksilöitä, mutta itsellä jos olis varaa niin laittaisin kuitenkin Mondeon.

      
  • Mondeon vetareista, tai siis niiden suojakumeista on todellakin ollut harmia mutta suht helppo ratkaistava. Eli jos peli muuten pelittää, niin tuota ei kannata pelätä.

    Tuon ikäiset mondeot eivät käsittääkseni vielä kärsineet ovien saumausaineongelmista.

    Kysele lisää infoa ko. merkkien harrastajilta:

    www.dlc.fi/~renault

    www.ford-club.net

    [jalkkis muokkasi tätä viestiä 30.03.2005 klo 09:32]
      
  • Mondeo on hyvä valinta. Osta kuitenkin mielellään vm -98. Jos -97
    sattuu kohdalle, tarkista jakopään hihnan historia, sekä tarkista takaovien sulkeutuminen. Joissakin vm. 97 farmarimondeoissa ollut
    ongelmana takaovien sulkeutuminen kovilla pakkasilla. 1.8 litran kone
    järkevin valinta. 1.6 hieman laiska, jotkut 2.0- koneiset osoittautuneet
    janoisiksi. :wink:

      
  • Juu elikkä tällänen Mondeo vaikuttas ainakin ensivaikutelmaltaan hyvältä: Ford Mondeo 1.8 GLX STW
    Vuosimalli 1997
    Mittarilukema 207000
    Moottoritilavuus 1.8.
    Ohjaustehostin, Keskuslukitus: Kaukosäätöinen, Sähkökäyttöiset ikkunat, Sähköpeilit, Penkinlämmittimet, Sähkösäätöiset istuimet, Erikoisvanteet, Kahdet renkaat, Lohkolämmitin, Sisätilanpistoke, ABS-jarrut, Airbag, Huoltokirja, Stereot, Käynnistyksenesto.
    On rekisteröity vuoden -96 puolella, mutta on siis tuota uutta -97 vuoden korimallia. Hinta alle 6000e, mutta tinkimistä olisi varmaan jonkin verran.
    Ehkä ainut miinus on se, että peräkoukkua ei löydy. Mutta tietääpähän sen ettei ainakaan ole vedetty mitään isompaa laitetta perässä.

    Ja rellu:
    Renault Laguna 2,0 i S RXE Break Farmari
    Vuosimalli 1997
    Mittarilukema 211000
    Ohjaustehostin, Keskuslukitus: Kaukosäätöinen, Sähkökäyttöiset ikkunat, Sähköpeilit, Penkinlämmittimet, Ajotietokone, Vetokoukku, Lohkolämmitin, ABS-jarrut, Airbag, Huoltokirja, Stereot, Käynnistyksenesto. Tämäkin on alle 6000e, mutta ilmeisesti ei löydy kuin yhdet renkaat. Ja tämäkin rekisteröity vuoden -96 puolella.

    Vaikeeta on, molemmat vaikuttaa hyviltä vaihtoehdoilta.

      
  • Ilmeisesti ratkaisu täytyy tehdä tunnepuolella. Renkaiden puuttumiselle en asettaisi hirveästi painoarvoa, toki miinus se on pienikin miinus. Uudet renkaat aluvanteineen saa noin 600 eurolla.

      
  • Lainaus:
    31.03.2005 klo 07:37 Luu5 kirjoitti
    Ilmeisesti ratkaisu täytyy tehdä tunnepuolella. Renkaiden puuttumiselle en asettaisi hirveästi painoarvoa, toki miinus se on pienikin miinus. Uudet renkaat aluvanteineen saa noin 600 eurolla.


    Jaah, tuon ikäisessä autossa (uusien ei pinnoitettujen) renkaiden arvo on yli 10 prosenttia auton arvosta. Eli ei mielestäni mikään ihan pikkusumma. Auton arvo muut mahdolliset kohdat fiksattuna voi nousta toista tonnia, joten alkuperäinen "edullinen" hinta jää helposti unikuvaksi.

      
  • Lainaus:
    31.03.2005 klo 09:10 jalkkis kirjoitti
    Jaah, tuon ikäisessä autossa (uusien ei pinnoitettujen) renkaiden arvo on yli 10 prosenttia auton arvosta. Eli ei mielestäni mikään ihan pikkusumma. Auton arvo muut mahdolliset kohdat fiksattuna voi nousta toista tonnia, joten alkuperäinen "edullinen" hinta jää helposti unikuvaksi.

    Kaikki on suhteellista sanotaan. Pelkästä rengassarjan hinnasta puhuttaessa, tuohon Relluun renkaat (uudet, ei pinnatut) saa hitusen alle kolmeen sataan (n. 5 prosenttia auton arvosta). Uuteen autoon autoliikkeet myyvät talvirengassarjaa noin 900-1000 eurolla, josta varsin usein puuttuu vanteet. Corolla-kokoluokan autossa tämä tarkoittaa myös n. 5 prosentin hintaa auton arvosta.

    Yleensä myyntiauton renkaat ovat mitä ovat ja varsin useasti ainakin talvirenkaat ovat vaihtokuntoiset. Liikkeet sekoittavat jossakin määrin vaihdokeiden renkaita, riippuen miten autoista saisi parhaan hinnan. Tuostakin rellusta toiset renkaat on saattanut lähteä jonkun toisen vastaavan auton mukana (asiakas tingannut sellaiset), tai huonot renkaat on tarkoituksellisesti hävitetty.

    Se mitä sanoit fiksaamisesta on kyllä totta. Tässä tapauksessa kyseistä temppua ei pääse todentamaan, kun autoista ei ole edes kuvia.

      
  • En tiedä olenko ennakkoluuloinen mutta suosittelisin unohtamaan sen Lagunan aivan tyystin. Epäilisin, että sen kanssa tulee vielä kalliita murheita.

    Ford Mondeo voisi olla hyvä vaihtoehto (ainakin Lagunaa parempi). Kysehän on vanhemmasta mallista ja niissä on vielä kestävät vetarit. Ruoste lienee pahin ongelma (helmat ja luukkujen reunat). Noista kannattaa takistaa myös mahdolliset sähkövarusteet ja niiden toimivuus. Myös pyörienlaakerit ja alustan puslat voivat olla kuluneet. Jousien kunto on myös hyvä katsoa. Kokolailla kuitenkin antanee rahalle hyvän vastineen.

    Muita varteenotettavia vaihtoehtoja voisi olla vähävikaiseksi todetut Toyota CarinaE 96-97 ja Mazda 626 97-00. Myös Volvo V40 97- ja Nissan Primera 98- voisivat antaa rahalle vastinetta. Tosin nuo kaikki ehdottamani mallit ovat hinnaltaan vielä noin 10000,- ja yli. Ainoastaan CarinaE:n vanhempaa 92-96 mallia on tarjolla mutta niillä on usein ajettu jo puolimilliä ja maksavat silti sen 6000,-. Volvosta ei tuonkokoista farkkua aiemmin ollut ja Mazdan malli pohjautui vm.87 esiteltyyn korimalliin ja on siten aika vanhanaikainen ja usein olleet taksikäytössä. Primeran vanhemmat farkut ovat melko harvinaisia joten sikäli Mondeoita on melko hyvin tarjolla ja melko edulliseen hintaan.

    [A Tapio muokkasi tätä viestiä 31.03.2005 klo 13:17]
      
  • Lainaus:
    31.03.2005 klo 13:11 A Tapio kirjoitti
    Myös Volvo V40 97- ja Nissan Primera 98- voisivat antaa rahalle vastinetta.


    Suosittelen harkitsemaan Nissan Primeraa vuosimallia 98. Omat kokemukset Primerasta ovat hyviä. Tilaa on vaikka muille jakaa ja ajettavuudessa ei ole moittimista. Muistaakseni myös Moottorilehden jossain viime syksyn numerossa kehuttiin juuri kyseistä Primeraa.

      
  • Olen kyllä näitä Primeran, Volvon ja Toyotan farmareita miettinyt, mutta ongelma on se, että näitä on myynnissä huomattavasti vähemmän kuin Mondeo tai Laguna farmareita eli ovat paljon kalliimpia. Tai no paljon ja paljon, hintaero on noin 2500e, mutta olen ajatellut hankkia sillä kuudella tonnilla hyvin toimivan farmarin, joka ei ole ajettu paljon yli 200000.
    Mutta ennenkaikkea aika näyttää mihin tulen päätymään (sekä tietysti se, että se "oikea" auto tulee vastaan), enkä sitäpaitsi ole vielä edes koeajanut kumpaakaan mallia, joten en tiedä miltä tuntuvat.
    Kiitoksia kaikille tähän mennessä keskusteluun osallistuneille vinkeistä ja jos löytyy lisää asiaa on kaikki vastaukset tervetulleita!

    [holomi muokkasi tätä viestiä 31.03.2005 klo 14:18]
      
  • Huomasin, ettei ilmastointi ole kynnyskysymys. Vaihtoautohalleissa ilman ilmastointilaitetta olevat autot seisovat pitkään. Kauppias on varmasti ilahtunut, jos löytyy asiakas, joka sellaisen haluaa ostaa.
    Kannattaa siis käyttää tilanne hyväkseen ja tinkiä viimeiseen tappiin asti - varmasti löytyy kauppias, joka antaa hyvät alennukset. Jos vielä satut olemaan kiinnostunut valkoisesta(kin) autosta, olet se asiakkaiden "helmi", jota kaikki kauppiaat etsivät.

    Käytetyistä autoista en ala antamaan muuta ohjetta kuin sen vanhan, jo fraasiksi muodostuneen, mutta aina ajankohtaisen:
    tarkasta (tai tarkastuta Autotohtorilla) auto ennen ostopäätöstä.
    Ja muista: Laki "takaa" sinulle 6 kk ilman kilometrirajoitusta, älä hyväksy heikompia takuuehtoja.
    http://www.kuluttajavirasto.fi/ostajanoppaat/document.asp?intSiteID=1&intDocID=7

      
  • Ennen valintaa kannattaa kaivaa vanha kuljettaja juttusille esim. rekisteriotteesta löytyy tiedot. Itse olen juteltuani edellisen kuljettajan
    kanssa unohtanut pari potentiaalista "helmeä". Vanhalla omistajalla
    on harvoin syytä peitellä autossa piileviä vikoja. Kun kysyy ajotavasta
    ja työmatkasta, huolloista yms. ja lopuksi kysyy että myisitkö naapurillesi/veljellesi ko auton saa aika hyvän kuvan auton kunnosta.

      
  • Nyt ainakin toistaiseksi tuntuu siltä, että päädyn Lagunaan. Omaan käteen Laguna tuntuu paremmalta vaihtoehdolta ja tilat on enemmän kuin kohtuulliset omaan tarpeeseen. Muutenkin ehkä luotan enemmän ranskalaiseen kuin Fordiin. Ja nyt eikun yhä tiukemmin seurailemaan ilmoituksia.

      
  • Joo, kumpikaan ei varmastikaan ole huono valinta. Ota se mistä itse enemmän pidät. :smile:

      
  • Terve !

    Itse olen tahkonnut nykyisellä Rellullani 190 000 km, eikä ensimmäistäkään sähkövikaa ole ilmennyt.

    Auto on toiminut kaikin puolin moitteetta, ainoastaan ikkuna on irronnut kerran hissikiskonsa liimauksista (jäi yläasentoon).

    Hiljainen ja mukava kärry posotella - eikä kulutuskaan päätä huimaa.

    Fordista en osaa sanoa muuta kuin kyydissä istuneena sen että se on ainakin lagunaattoria meluisampi maantiellä.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit