Ehdotuksia merkin suhteen?

25 kommenttia

Nainen on taas pulassa! Eli tarkoitus olisi hankkia edullinen pikkuauto työmatka-ajoon. Mieluiten sellainen, joka kestää käytössä ja jonka korjaaminenkaan ei vie konkurssiin. Bensapihiys olisi tietysti plussaa myös.

Eli mikä olisi ikäisekseen hyvä hankinta? Hintahaarukka olisi 1000 - 3000 euroa ja kokoluokka ehkä Punto/Corsa/Astra tasolla. Onko mitään vaihtoehtoa? Ajan sitten bussilla, jollei tuossa hintaluokassa lyödy mitään käyttökelpoista :smile:

  
  • Tuossa hintahaarukassa toimivat autot ovat todella harvassa. Vaikka myyjä omaansa aina kehuukin, todelliset helmet eivät edes päädy julkiseen myyntiin. Ne myydään tutuille ja sukulaisille.

      
  • Jos tuosta hintaluokasta yrittää löytää hyvän niin kannattaisi ilmoittaa itsensä muutamaan autoliikkeeseen ja kertoa autotoiveet. Ottavat sitten yhteyttä kun sopiva yksilö on tulossa vaihtoon. Yleensä nimittäin ne parhaat myydään melkein suoraan ennenkuin kerkeävät edes autoliikkeen lattialle pölyttymään.

    Itse aikanaan ostin yhden auton näin. Auto ei kunnolla kerennyt edes autoliikkeen kirjoille. Olin sattumalta oikeassa paikassa oikeaan aikaan ja kuulin hyvän vähänajetun yksilön tulosta parin vikon sisällä liikkeeseen. Kävin jopa katsomassa ja koeajamassa auton edellisen omistajan luona. Sain kuitenkin liikkeen takuun ja vastuun taakseni ostotilanteessa.

    Etsimäsi auto voisi löytyä esim Suzukilta tai hyvin pidetty vanhempi Corolla.

    Tässä yksi lähes hintahaarukassa
    http://autotalli.fi/crometapp/product/cars/search/public/item.jsp?portal=at&list=892771962D57DFAF12BB10D1558DB5805184B12&cmd=move2&id=31.773718&.pkg=86069756&.pkg=86069755

      
  • Opelin perisynti on ruostuminen. Sitä en suosittele.

    Noista kolmesta vaihtoehdosta sanoisin, että Fiat. Se on tuorein, joten voisi olettaa, että se olisi myös parhaassa kunnossa. Tuollainen samanlainen Punto oli sukulaisella, joka vaihtoi sen samalaiseen uuteen. Ilmeisesti se kyseinen yksilö ei ainakaan ollut huono auto.

      
  • Opel Corsa on mainio valinta pikkuautoksi. Corsan valikoima on vain n.3000€ hintaluokassa aika pieni ilmeisen pienestä Corsa-kannasta johtuen. Saman hintaluokan eli n.3000€ Astroja näyttää löytyvän taas yllättävänkin runsaasti. Alle 3000€ löytyy autotalli.com:stakin viininpunainen siistin näköinen porrasperäinen Astra, eikä näytä mitenkään epäsiistiltä ainakaan kuvasta katsottuna ;)

    http://autotalli.fi/crometapp/product/cars/search/public/item.jsp?portal=at&list=89456069233F53C5C5D66A401528B4C555F1826&cmd=move18&id=31.1134284&.pkg=86097222&.pkg=86095750

    Ajokilometreissä ei ehkä kannata mennä enää pitkälti yli 200'000tkm:n, vaan ajatella mieluummin lähemmäs 100'000tkm ajattua yksilöä. Tosin jos auto on vahva ja luotettava perusrakenteeltaan, ei hiukan yli 200'000tkm:n ajomatkakaan ole saattanut vaikuttaa vielä liikaa. Ja paljonhan riippuu myös autoyksilöstä miten sitä on pidetty ja huollettu, sehän tekee viimekädessä autosta vahva tai heikon.

    Mitään tuning-autoa, edes osittain "tuunattua", sinun ei ehkä kannata harkita, vaan katsella mieluummin "normaalissa käytössä" ollutta tavallista käyttöautoa.

    Toivottavasti auton etsinnässä vielä lykästää :smile:

      
  • Melkein itse yrittäisin etsiä Corollaa. Jokunen vuosi sitten ostin itselle 10 vuotta vanhan Corollan, jolla oli ostettaessa ajettu 200000km. Autossa on nyt mittarissa 300000 ja ainoat korjaukset mitä kamppeeseen on tehty on laturin vaihto, kytkimen pääsylinterin kumien vaihto, etujarrupalojen vaihto ja vesipumpun tiivistys.

    Nyt taitaa kuitenkin olla tiukkaa saada katsastuksesta läpi, senverran ovat takalokasuojan kaaret yhtyneet happeen.

      
  • Tuo Astra näytti aikas ok:lta, kun kerran luvattiin huoltokirjakin:) Täytynee tehdä kotimaanmatkailua Turkkusen suuntaan katsomaan, miltä tuo näyttää paikanpäällä. Isäpapalla taisi olla aikoinaan vastaava Astra uutena ja ei siinä ainakaan uudehkona mitään vikoja ollut. Olen kyllä kuullut Opelista sellaista, että noiden vuosien hujakoilla olisi ruosteherkempiä yksilöitä. Johtuen siitä, että ympäristövaatimusten mukaisia ruosteenestoaineita ei saatu heti kehitettyä hyvälle tasolle. Vanhat eivät ruostu myrkkyjen takia eikä uudet paremman kehitystyön. Mahtaako pitää paikkansa ja muistaako joku, mitä ne huonot vuosikerrat oli?

      
  • Käytäntö on vain osoittanut että vanhempien käytettyjen joukossa Toyotan haluttavuus kasvaa ja Opelin vähenee...seikkaan varmasti vaikuttaa mm. monet aikaisempien astrojen laatuongelmat.

    Jos itse valitsisin kymmenen vuotta vanhaa autoa työmatka-ajoon ykköskriteerinä luotettavuus ja käyttövarmuus (tietysti ruosteeton yksilö)...en katselisi vanhaa opeliskia. Tämä nyt taas oli meikäläisen mielipide tähän ikään saavutetulla kokemuksella. :smile:

      
  • Tuolla rahalla voisi löytyä hyvä Nissan Micra. Corollat ovat aika vanhoja jo tuolla budjetilla mutta ehkä joku -93 1,3 saattais löytyä vielä kohtuullisilla kilometreillä. Corollaa varmempaa kulkinetta lienee turha hakea...
    Myös vähän ajettu ja siisti Punto voisi ajaa työmatkalla asiansa. Niitä saa tuohon rahaan aika hyvin. Kunto kannattaa tosin selvittää erityisen tarkasti. Corsaa, Poloa tms. en suosittele.

      
  • Senverran vielä tuosta Corollasta, että -90 vanhempaa eli kaasarikonetta en ainakaan minä ostaisi. Noista vanhoista juuttuvakurkkuisista ei liene kellään hyvää sanottavaa. Ruiskuvehje toimii kuin junan vessa...

      
  • Lainaus:
    27.04.2005 klo 22:36 jjvi kirjoitti
    Senverran vielä tuosta Corollasta, että -90 vanhempaa eli kaasarikonetta en ainakaan minä ostaisi. Noista vanhoista juuttuvakurkkuisista ei liene kellään hyvää sanottavaa. Ruiskuvehje toimii kuin junan vessa...


    Eipä tule mieleen kaasari-Corollasta pahaa sanottavaa, paitsi ruosteherkkyys, joka ei taas liity mitenkään polltoaineen syöttötekniikkaan. Vehkeellä oli ajettu 200tkm kun aikanaan sen ostin, ja tuli ajeltua lähes 100tkm lisää ilman minkäänlaisia ylimääräisiä korjaamokäyntejä. Pelitti kelillä kun kelillä. Edellinen omistaja oli varmaan vaihtanut iskarit, ja jarrupalat jne, kun itse ei tarvinnut juurikaan edes kuluvia osia vaihtaa (vain rekisterikilven polttimo).
    Jos muuten harkitsee vm 88-92 Korollaa, kannattaa keskittyä sedanin metsästykseen. FX:n perä (varmaan myös farmari) käytännön syistä lähes aina umpiruosteessa.

      
  • Ostaisin Keltaisen Pörssin, hintahaarukkasi oli € 1000-3000, sieltä noukkisin jonkun mainitsemistasi autoista, sellaisen juuri katsastetun jolloin voisi olettaa olevan hyvinkin kilometrejä edessä, maksaisin siitä € 500-700. Jos huonosti käy, että iso vika tulee, hakee romu-Keinänen ilmaiseksi auton ja vie paalaukseen. Ei kalliita hinauksia, ei uusia osia, ei € 60/h korjaamotunteja, ei mitään, ja saa vakuutuksen ja käyttömaksunkin pois. Rahaa jää hyvin ostaa toinen, ja tuskin se jättää kokonaan tielle. Vanhat autotkaan eivät tänä päivänä ole huonoja jos vain katsastusleima on suht tuore!

      
  • Mistähän tuo termi "juuttuvakurkkuinen" oikein on saanut alkunsa.

    Itse omistin aikanaan KE70-Corollan (vm84) ja ajelin sillä useamman vuoden ilman minkäänlaisia ongelmia kaasarin kanssa.

    Sitä ennen oli hiukan viritelty KE20 (vm72) jossa oli suomessa vähän harvinaisemmat B-mallin tuplakaasarit...ei mitään ongelmia kaasareiden kanssa. Muuta pientä siinä sitten joskus olikin...oli vähän erikoinen viritelmä. Ainut että muisti syksyn tullen kääntää ilmanputsarin ilmanoton talviasentoon.

    Samaten isäukon KE20 (vm73) ...taisi olla isäukon omistuksessa 15 vuotta...ilman kaasariongelmia. Talvella muisti pitää tankin melko täynnä. Oli muuten uskomaton auto. Piti moottoriöljyt sisällään ja kaikki muutkin nesteet...eipä ollut tippoja tallin lattialla. Ja kytkimen / vaihteiston rinnalla häpeäisi moni uusi auto. Korikin pysyi hyvällä hoidolla ruosteettomana ja kromipuskurit kiilsi. Nyt kaduttaa että se tuli 90-luvun alussa myytyä tarpeettomana. :smile:

    Toi SixPacin kehotus että hankkii juuri katsastetun on ihan hyvä. Olettaisi silloin olevan ainakin vähän aikaa ongelmaton vaikkei täyttä varmuutta annakkaan. Kannattaa tsekata tarkkaan myös auton huoltohistoria jos löytyy.

      
  • Mitä maallikko osaa katsoa tuollaisesta autosta, jonka hinta on n. 500-700€? Olisiko katsastus, huoltokirja (lienee toiveajattelua...) ja ruostemäärän tarkastus riittävät toimenpiteet? Kyllähän se on järkevämpää ostaa 500 € auto, ajaa vuosi ja hävittää, kuin ostaa 2000€ auto, korjata sitä 1000€:lla ja myydä se 1000€:lla. Eipä sitten tarvi stressata, jos hajoaa. Toisaalta, on siinäkin oma stressinsä, kun miettii, minä aamuna löytää itsensä tienposkesta.

      
  • Stopas

    Mites tästä tällainen
    http://autotalli.fi/crometapp/product/cars/search/public/item.jsp?id=31.1116831&list=9032021B4DBC9A8407B40F2D49204A4D84FB324&cmd=move1&portal=at&.pkg=86232151&.pkg=86231713

    Sopii vielä alkuperäiseen hintahaitariin, aito japanilainen Mazda ja sijainnista päätellen ajeltu todennäköisesti vähemmän suolatuilla teillä.

    Kuitenkin jos työt pidempään jatkuu kannattaa ehkä sijoittaa autoon kuitenkin vähän enemmän kuin 500 ecua. Ei tarvi joka aamu pelätä jättääkö ritsa tielle :smile:

      
  • Lainaus:
    28.04.2005 klo 09:54 Stopas kirjoitti
    Mitä maallikko osaa katsoa tuollaisesta autosta, jonka hinta on n. 500-700€? Olisiko katsastus, huoltokirja (lienee toiveajattelua...) ja ruostemäärän tarkastus riittävät toimenpiteet? Kyllähän se on järkevämpää ostaa 500 € auto, ajaa vuosi ja hävittää, kuin ostaa 2000€ auto, korjata sitä 1000€:lla ja myydä se 1000€:lla. Eipä sitten tarvi stressata, jos hajoaa. Toisaalta, on siinäkin oma stressinsä, kun miettii, minä aamuna löytää itsensä tienposkesta.

    Noin edullisissa autoissa on vain se ongelma, ettei niitä taida olla liiemmin autokaupoissa tarjolla, koska todella vanhan ja/tai kohtuullisen huonokuntoisen auton ottaminen vaihdossa on aina riski autokauppiaalle, pitäähän hänen saada myytyä auto vielä edelleen, mieluusti vielän voitolla, ja antaa autolle vielä autokauppiaana normaali tuotevastuu/takuu. Yksityinen voi kaupata tuotteen oman käsitykseni mukaan sellaisena kuin se on ilman takuuta, mutta autokauppias ei.

    Ehkä autokauppiaalta kannattaisi kysyä saako auton viedä jonnekin pikakatsastukseen ennen ostopäätöksen tarkempaa hieromista. Autoonsa luottava kauppias varmasti antaa sen tehdä, mutta vähänkin epäröivä ei :wink: Joku saattaa yrittää myös kiertää ehdotuksen sanomalla auton olevan vast'ikään katsastettu.

      
  • Lainaus:
    28.04.2005 klo 07:21 HMT kirjoitti
    Lainaus:
    27.04.2005 klo 22:36 jjvi kirjoitti
    Senverran vielä tuosta Corollasta, että -90 vanhempaa eli kaasarikonetta en ainakaan minä ostaisi. Noista vanhoista juuttuvakurkkuisista ei liene kellään hyvää sanottavaa. Ruiskuvehje toimii kuin junan vessa...


    Eipä tule mieleen kaasari-Corollasta pahaa sanottavaa, paitsi ruosteherkkyys, joka ei taas liity mitenkään polltoaineen syöttötekniikkaan. Vehkeellä oli ajettu 200tkm kun aikanaan sen ostin, ja tuli ajeltua lähes 100tkm lisää ilman minkäänlaisia ylimääräisiä korjaamokäyntejä. Pelitti kelillä kun kelillä. Edellinen omistaja oli varmaan vaihtanut iskarit, ja jarrupalat jne, kun itse ei tarvinnut juurikaan edes kuluvia osia vaihtaa (vain rekisterikilven polttimo).
    Jos muuten harkitsee vm 88-92 Korollaa, kannattaa keskittyä sedanin metsästykseen. FX:n perä (varmaan myös farmari) käytännön syistä lähes aina umpiruosteessa.


    Joo ehkä vähän liikaa kärjistin tuon kaasarikoneen ongelmia, mutta kannattaa ainakin olla tarkkana niiden kanssa. Ei tuo syyttä ole saanut lempinimeä juuttuvakurkkuinen...

    Nuo sedanitkin ovat aika pahoja ruosteen kanssa, vesi vuotaa takalamppujen läpi takaluukkuun... Melkein kaikissa on mätä kohta takakaaressa takapuskurin yläpuolella ja takimmaiset 10cm kynnyskotelosta puhki.

      
  • Niin..puhutaan nyt Corollasta kun siitä jotain tiedänkin

    Itselläni oli viisi vuotta tuo ensimmäinen 12-venttiilinen suihkukatti (vm-90 Corolla sedan XLi). Pirteä ja herkästi kaasuun reagoiva moottori ja auto aikaisemman omistajan ruostesuojaama. Ei ollut ruostetta missään myydessäni sen edelleen 10-vuotiaana eteenpäin, alla alkuperäinen pakoputkisto. Itselläni ei ollut ongelmia veden takakonttiin pääsemisessä.

    Sen sijaan ainakin yksi tietämäni seuraavan korimallin sedan (vm-92) omasi juuri tuon ongelman. Vettä pääsi jostain takalampun tiivisteen juuresta konttiin. Takavaloumpiot otettiin irti ja laitettiin muistaakseni siliconin kanssa takaisin...ongelma loppui siihen.

    Samoin KE70-mallin takavalojen kanssa oli sama juttu. Otin omastani irti ja laitoin siliconilla takaisin. Homma korjaantui sillä. Ilmeisesti tiivisteet vanhemmiten kuivuivat ja saattoivat jopa katketa.

      
  • Corolla ohjekirjassa oli ohje, jossa neuvottiin leikkaamaan mattopuukolla reikä tiivisteeseen polttimoa vaihdettaessa. Tuossa mun, takakontistaan mädässä autossa, tuo aukko oli leikattu ja vesi pääsi valumaan tiivisteen läpi. Minäkin toki tiivistin lamppujen yläreunat heti kun auton ostin, mutta muutama vuosi märkyyttä takakontissa oli tehnyt tehtävänsä.

      
  • Olen hieman eri mieltä. Tuohon hintaan 3000€ mitä sopivin on corsa a-koppasen viimeiset mallit, eli vm92. Siinä on kovettu auto kun löydät hyvin pidetyn. Niissä ei ole opelin ongelmia, on ainoa opel joka toimii hyvin, ei lahoa ym. Sillä rahalla japanialaiset ovat jo aivan loppuun ajettuja ja mätiä. Eivät liikkeet myy yksityisille halpoja, hyviä autoja vaan ne menee rokareille. Voin kertoa jos yksityinen saa auton liikkeestä 3000€, niin rokari sen saman auton saa n1000€ korkeintaan. Ei siinä ole kysymys että rokarin raha olisi parempaa, vaan eipä ole mitään vastuuta. Aina kun haluaa ostaa vanhan ja hyvän auton täytyy hyväksyä maksamaan ylihintaa, ei muuten sellaista saa.

      
  • Säästelet rahaa sen verran, että saat vaikka 10000 euroa kasaan ja sitten vasta ostat sen auton. Tällä tavalla säästyt loppuun ajettujen rotiskojen korjaamisen riesalta. :sunglasses:

      
  • Lainaus:
    28.04.2005 klo 09:09 HäRVeli kirjoitti
    Mistähän tuo termi "juuttuvakurkkuinen" oikein on saanut alkunsa.

    Itse omistin aikanaan KE70-Corollan (vm84) ja ajelin sillä useamman vuoden ilman minkäänlaisia ongelmia kaasarin kanssa.

    Sitä ennen oli hiukan viritelty KE20 (vm72) jossa oli suomessa vähän harvinaisemmat B-mallin tuplakaasarit...ei mitään ongelmia kaasareiden kanssa. Muuta pientä siinä sitten joskus olikin...oli vähän erikoinen viritelmä. Ainut että muisti syksyn tullen kääntää ilmanputsarin ilmanoton talviasentoon.

    Samaten isäukon KE20 (vm73) ...taisi olla isäukon omistuksessa 15 vuotta...ilman kaasariongelmia. Talvella muisti pitää tankin melko täynnä. Oli muuten uskomaton auto. Piti moottoriöljyt sisällään ja kaikki muutkin nesteet...eipä ollut tippoja tallin lattialla. Ja kytkimen / vaihteiston rinnalla häpeäisi moni uusi auto. Korikin pysyi hyvällä hoidolla ruosteettomana ja kromipuskurit kiilsi. Nyt kaduttaa että se tuli 90-luvun alussa myytyä tarpeettomana. :smile:

    Toi SixPacin kehotus että hankkii juuri katsastetun on ihan hyvä. Olettaisi silloin olevan ainakin vähän aikaa ongelmaton vaikkei täyttä varmuutta annakkaan. Kannattaa tsekata tarkkaan myös auton huoltohistoria jos löytyy.


    Niin ja nuo juuttuvakurkkuiset ovat niitä 2E Corollissa olleita muuttuvakurkkuisia kaasareita, ei noita 70 luvun tekeleitä...

      
  • Niin, tarkennetaan vielä että kyseessä on siis moottori jota taisi olla ainakin 5 sukupolven Corollassa eli ensimmäinen etuvetoinen AE80 vuodesta -83. 2EE moottori taisi tulla 6.sukupolveen (vm.87-92) ja kaasutinversio vaihtui vuonna -90 katin tulon yhteydessä monipistesuihkutukseen.

    Appiukolla oli aikanaan vm-84 etuvetocorolla mutta en tarkkaan muista oliko siinä jo 12-venttiilinen kone, muistaakseni se tuli vuonna -85 corollan keulalle. Muistaakseni senkään kanssa ei ollut kaasutinongelmaa. Samoin appeni ajeli myös vm-87 lippalakilla ilman kaasariongelmia. Yksilövikoja toki saattoi ollakin, enpä mene kiistämään.

    Nämä saattoi mennä hiukka väärin ...muisti kun palailee pätkittäin :smile:

      
  • Osta Skoda Felicia. Se on ensimmäinen siedettävän näköinen ja VW-konsernin kanssa yhteistyössä tehty Skoda. Felicia on aika pitkälti VW Poloa vastaava, mutta huomattavasti halvempi.

      
  • Joo, eipä Felicia ole hullumpi ajatus sekään. Niitä pitäisi löytyä edullisesti ja oli muistaakseni aikanaan Ruotsin katsastusviranomaisten mukaan yksi vähävikaisimpia autoja.

    Jaa, muuten. Me täällä pulistaan mutta onkos Stopas jo auton ostanut vai ollaanko me muut sotkettu autonhankinta-aikeet täysin näillä meitin turinoilla ? :smile:

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit