Moottorissa karstaa?

5 kommenttia

Tulin tuossa vaihtaneeksi uudempaan autoon, jossa on automaattivaihteisto ja bensakone. Moottori ei tunnu aivan niin pirteältä kuin 2-litraisen mielestäni pitäisi tuntua, tosin en ole samanlaista moottoria ajanut ennen, joten en omaa vertailukohtaa. Ajattelinkin kysäistä täällä, että millaisella ajotyylillä karstaa saisi poltettua helpoiten moottorista ja millaisella aikavälillä tuloksia kannattaa odottaa tapahtuvan, vai ovatko muutokset niin pieniä että vaikutusta ei huomaa? Olen ymmärtänyt että karstoittunut moottori myös kuluttaa "puhtaampaa" moottoria enemmän. Onko tästä kellään kokemusta kuinka paljon kulutus voi karstan takia kasvaa?

  
  • Kulutus voi kasvaa litran tai pari, jos karstaa on oikeen kunnolla kertynyt. Ainoa tapa saada karsta irti, on käyttää reilusti kierroksia. Jos moottori on karstainen, jo muutaman kilometrin ajo reiluilla kierroksilla (+4500rpm) maantienopeudessa auttaa. Reiluja kiihdytyksiä, jossa kierrokset nousevat lähelle rajoitinta kannattaa myös viljellä.

      
  • Veikkaan ennemmin bensakonetta + automaattiyhdistelmää. 2 l bensakone on vain limsapullo, tehoton laiska syöppö. Diesel olisi ollut täysin toista maata, tehokas, ripeä, kiihtyvä pienellä kulutuksella.
    Esim. 5-6 v. vanhat Saabit ja Volvot bensa+aut ruuhkaliikenteessä vievät helposti siinä 15 l/100. Naapurin vaimon 440 Volvo 1,7 + autom. ei kulje Espoon taajamaliikenteessä alle 10 l mitenkään. Samaan perheeseen myin Saksasta tuomani 530 D Touringin. Kaup. dieseliä automaatilla siinä 8 l, maantiellä menee 6 ja tehoa 184 hv, painoakin on paljon enemmän ja 3 litran tilavuus.

      
  • Kiitos neuvoista! Pitää kokeilla noita tapoja mitä Luu5 ehdotti. En usko että se automaatti kiihtyvyyttä kovin paljoa tappaa. Muistaakseni ohjekirjassa on manuaalin ja automaatin välinen kiihtyvyysero 0-100 km/h 0,2 sekuntia ja manuaalilla optimikiihdytykseen vaaditaan varmasti aika paljon enemmän kokemusta kuin automaatilla. Moottori siis huutamaan. :wink:

      
  • Olen samaa mieltä Luu5:sen kanssa, jenkaa vaan koneeseen, nykyrajoituksilla koneet menee aivan tukkoon. Suosittelen myös manuaalisesti lukitsemaan yhtä pykälää pienemmälle vaihteelle suurimmalta ja ajamaan esim. moottoritiellä näin, koska moottoriin tulee kovempi jatkuva rasitus kuin kaupunkiajossa.

      
  • On pensakone tiisseliä tehokkaampi, siis jos molemmat vapareita! :sunglasses:

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit