Mondeo ja luotettavuus

11 kommenttia

Moi

Haluaisin muiden uuskoppasten (-01 ja tuoreemmat) Mondeon omistajien mielipiteitä kuulla auton luotettavuudesta. Siis onko auto ollut pettymys?

Taustaa: Ostin tammikuussa itselleni vm. -02 Farkun, jolla oli ajettu n. 75000 km. Nyt olen ajanut autolla puolisen vuotta ja kaikenlaista pientä on tullut eteen. Mm. ovet korjattiin takuuna (kaikki). Tekniikassa on ollut vikaa. Venttiilikopan tiiviste vuoti ja koiranluut eteen vaihdettu. Nyt viikoloppuna on alkanut pyöränlaakeri ääntelemään ja se on menossa vaihtoon. Nyt on mittarissa 81000.

Tässä nyt olen alkanut miettimään, että pitäisikö tässä alkaa vaihtamaan autoa. Hankaluutena on kuitenkin, että ostin auton liikkeen rahoitusjärjestelmällä.

Vai ajaakko Mondeolla vielä. Auto on sinänsä erinomainen ajaa, hyvät tilat perheelliselle ja taloudellinen. Mutta, jos tulee jatkuvasti ongelmia tekniikan kanssa, niin kyllä alkaa harmittamaan pahemman kerran.

  
  • Näkyy voortin laatu olevan ennallaan, itse päätin jo aikoja sitten, että nykyinen escort -97 on viimeinen voortti, koska siihen on vaihdettu mm. laturi, startti, vesipumppu, kytkin, vesiletkut, kassillinen lambda-antureita, tyhjäkäyntiventtiili, katkenneita jousia, koiranluita jne.
    Rikkinäisiä lamppujen korkeussäätöjä, rikkinäistä valonvaihtajaa, jumissaolevia lukkoja, kitisevää puhallinta, käteenjääviä häikäisysuojia, ruostevaurioita en ole kerinnyt korjaan, koska aina tulee lisää vikoja...
    Olen auton toinen omistaja, ensimmäinen huolsi aina merkkiliikkeessä, joten mistään loppuunajetusta kiertopalkinnosta ei ole kysymys! Kavereilla on fokuksia, mutta kuulemma viimeisiä vootteja heilläkin...

    [ Väinö muokkasi tätä viestiä 15.05.2005 klo 18:37]
      
  • Lainaus:
    15.05.2005 klo 18:36 Väinö kirjoitti
    Näkyy voortin laatu olevan ennallaan... Kavereilla on fokuksia, mutta kuulemma viimeisiä vootteja heilläkin...



    Tai sitten parantunut radikaalisti :smile:

    Perheessä ollut 4 fordia (2xKa, 2xFocus) muutaman vuoden sisään ja ainoa vika on ollut hajonnut ABS-keskusyksikkö, mikä tosin olikin 450 euron vika. Muuten ongelmattomia.

    Ovien ruostuminen on aikamoinen lapsus mutta yleisesti tunnettu ja hoituu nyttemmin (kaiketi vaikeuksitta?) takuuseen. Koiranluut joutavat vaihtoon aika monessa autossa samoissa kilometreissä. Mielestäni venttiilikopan tiiviste ja pyöränlaakeri ovat myös aika pieniä vikoja, joita esiintyy noissa kilometreissä muissakin merkeissä.

    Kannattaa muistaa, että mikään käytetty auto ei ole viaton, joten en itse pistäisi vielä kiertoon.

    Tämä Mondeo ei ole ollut samalla käyttäjällä uudesta asti. Millaista kenkää se on saanut 75 tkm?

    [jalkkis muokkasi tätä viestiä 16.05.2005 klo 09:02]
      
  • Tämä ei kohdistu mihinkään merkkiin erityisesti, vaan nykyautoihin yleensä.

    Nykyautot tuntuvat olevan ihan paskoja. Alle 100 tkm ajettuihin autoihin on tehty jos jonkinnäköistä remonttia. On vaihdettu koiranluista laturiin ja laakereihin kaikenlaista osaa, on ruostevauriota ja ties mitä !!

    Noilla kilometreillä ei autoa olisi pitänyt vielä pajalla käyttää kuin takuuhuollossa. Autot ovat nykyään huonompia kuin ennen.

      
  • Edellä mainitun voisi kohdistaa ylipäätään ihan mihin vaan nykytekniikkaan; pesukoneista kännyköihin ja autoista mikroaaltouuneihin. Nykypäivän tehotalous pyrkii tuottamaan mahdollisimman halvalla, eli mitään ei jätetä ylimitoitetuksi varoiks kuin pallit paavilla. Tämähän näkyy oitis kestävyydessä.

      
  • Lainaus:
    16.05.2005 klo 10:20 Luu5 kirjoitti
    Nykypäivän tehotalous pyrkii tuottamaan mahdollisimman halvalla, eli mitään ei jätetä ylimitoitetuksi varoiks kuin pallit paavilla. Tämähän näkyy oitis kestävyydessä.


    Ja tässä sopassa meillä kuluttajilla on iso rooli. Meitä ei vanha kiinnosta, vaan haluamme uutta ja hienoa entistä nopeammin. Ja valmistajat vastaavat huutoomme. Valmistajan ei kannata panostaa pitkäaikaiseen laatuun, kun tuote vanhenee muutenkin nopeasti. Pikemminkin meille kuluttajille tuupataan kehitysvastuuta (vrt. uudet autot), kun tuotteita päästetään markkinoille keskeneräisinä.

      
  • Niin, on se mielenkiintoista, kun tuntuu siltä, että nykyään ei yritysten kannata tehdä mitään. Seuraan itse läheltä yhtä projektia ja siinä tuntuu, että alihankkijat hommaavat alihankkijoita, lopulta pakka on aivan sekaisin, kuka valvoo kokonaisuutta ja ottaa vastuun.
    Varmaan sama automaailmassakin vrt. esin Toyota tai GM. GM vaihtaa autojen merkkejä eri mantereilla, kilpailuttaa alihankkijoita ja on vaikeuksissa. Toyota tekee itse, menestyy ja on laadukas. Kuluttajan täytyy vaatia kunnon laatua, sitä saa mitä tilaa!

      
  • Ajoin 02-mallin Mondeolla (farkkumalli) 100tkm eikä sen kokemuksen perusteella voi Mondeota moittia lainkaan. Oli toinen Mondeoni.

    Korjattavaksi auto piti viedä kahdesti: takajarrut kitisivät komiasti mutta kitinästä pääsi eroon kun vaihdettiin palat. Toinen kerta oli kun ilmastoinnin pääsulake possahti. Normaalit huollot tehtiin aina huoltokirjan lukemilla, enkä muista että huolloissa olis mitään remppaa tehty.

    JA HUOM: vain YKSI ajovalopolttimo pimahti 3 v aikana !!!

      
  • Mondeon huonoin ominaisuus on Stockmann auton huolto. Jos autossa on Stockan täydellinen "huoltokirja", sitä kannattaa karttaa. Perheeni Mondeosta Stocka unohti mm. vaihtaa jakohihnan ajallaan (huomasin 2 vuoden päästä ettei olekaan vaihdettu), kolarikorjaus tehty täysin ammattitaidottomasti ja jokaisen huollon jälkeen sai jostain asiasta reklamoida.

    Kyseinen nyrkkipaja oli Stockmann auto Pitäjänmäki. Terveisiä sinne!

      
  • Edellinen autoni oli Mondeo farkku diesel (85kw) vm.-01. Ajoin sillä reilut 80 tkm ja ainoat viat olivat heti alussa simahtanut cd-soitin ja jonkun polttoainejärjestelmään liittyvän letkun äänteleminen (älkää kysykö minkä letkun, en ole asentaja-ainesta). Molemmat vaihtuivat takuuseen. Ruosteongelmaa ovissa en esim. kokenut ja lieneekö syynä se, että asennutin autooni roiskeläpät. Ja mitä ajovalopolttimoihin tulee, en joutunut vaihtamaan niitä kertaakaan koko kolmen vuoden aikana.
    Ai niin, polttoainetoimisen lisälämmittimen (Eberi) kanssa oli ongelmaa. Mutta näitä Ebereitä löytyy muistakin autoista, joten en oikein osaa laskea sitä varsinaiseksi Fordin ongelmaksi.

      
  • Ostin vuonna 2002 itselleni ensimmäisen uuden Mondeoni ja aika paha maku jäi kaiken kaikkiaan. Kyse oli 2.0 Ghia farkusta, jossa oli normaali Ghian verrattuna nahkapulkat sekä parempi soitin. Heti ensi metreillä ihmetystä aiheutti, kuinka moottorin kierrokset heitteli esim. pysähdyttäessä liikennevaloihin. Moottori haki tyhjäkäyntinopeutta useiden sekuntien ajan, jolloin kierrokset vaihteli 700-2000 välillä. No ei kun huoltoon ja tämän seurauksena moottoriin tuli uusi vika, nimittäin sammahtelu. Omaan pihaan kurvatessani joudun taittamaan pyörät linkkuun, jotta auto mahtuu kääntymään katokseen. Todella useasti tätä käännöstä tehtäessä, auton kierrokset tippuivat niin alas, että kone yksinkertaisesti sammui. Ja tätä vikaa ei lopullisesti saatu korjattua koko omistajuuteni aikana. Muita mielenkiintoisia vikoja oli kuskin oven lukon vaihto (auto saattoi keskuslukita itsensä ajon aikana yhtäkkiä...) sekä eteen tehty totaalinen jarruremppa, kun autolla oli ajettu 20thk. Näistä kaikista vastoinkäymisistä johtuen, hankkiuduin autosta eroon, kun sen takuuaika loppui (silloin mittarissa ~30 thk). Loppukaneettina voisi mainita, että se oli ajo-ominaisuuksiltaan paras auto, minkä olen omistanut...

      
  • [. Moottori haki tyhjäkäyntinopeutta useiden sekuntien ajan, jolloin kierrokset vaihteli 700-2000 välillä. No ei kun huoltoon ja tämän seurauksena moottoriin tuli uusi vika, nimittäin sammahtelu. Omaan pihaan kurvatessani joudun taittamaan pyörät linkkuun, jotta auto mahtuu kääntymään katokseen. Todella useasti tätä käännöstä tehtäessä, auton kierrokset tippuivat niin alas, että kone yksinkertaisesti sammui. Ja tätä vikaa ei lopullisesti saatu korjattua koko omistajuuteni aikana.

    Tyhjäkäynti"moottori" on melko yleinen vika Mondeossa.
    Huollon toimepiteillä olisi pitänyt pystyä kompensoimaan o-tehostajan ottama voima täyskäännöksessä. Tiedän miten se käy kaasarikoneissa ja ruiskulla sen pitää olla paljon helpompaa "huollon ammattilaisille"

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit