Porsche 944 S / S2

6 kommenttia

Terve,

Onko kokemuksia käyttöautona 944:sta? Jonkin verran olen tietoa onkinut, mutta myyjäthän kehuvat aina peliään!? Suomen hinnat lähtevät asiallisissa yksilöissä noin 7000:sta ja ylärajaahan ei ole... Kesä koittaa kohta ja silloin pitäisi vanhasta Opelista päästä eroon ja hommata perheelle uusi kakkosauto.

  
  • Jotenkin ei 4-kone tunnu ainakaan Porscheen istuvalta yhdistelmältä, on se kuitenkin vähän yli teinituning-vehkeet, mutta..?. Tunnen erään jolla on 944, ei säväytä eikä eroaa mitenkään liikenteestä. Mikä tahansa uusi perheauto jättää sen jos innostuu brassailemaan.

      
  • Juu, eipä tuo 944 ole niitä Porschen upeimpia tai urheilullisimpia luomuksia... Nuitahan näkee liikenteessä todellakin kesää talvea vaikka kuinka.
    Suosittelen 911-sarjaa, se on ihan must! :wink:

      
  • Tämä nyt ei liity mitenkään 944:n soveltuvuuteen käyttöautoksi, mutta innostuin kaivelemaan 944:n edeltäjän 924:n - ensimmäisen etumoottorisen Porschen - historiaa. Sieltä löytyi muutama mielenkiintoinen juttu, joten satuilenpa tähän vähän. Tiedot löytyvät myös sivulta http://www.924.org/models/modelhistory.htm. Ne ovat varmaan ennestään tuttuja teille Porsche-harrastajille, mutta ehkä kiinnostavat vähemmän Porschea tuntevia.

    Porsche suunnitteli 924:n alunperin Volkswagenille, perustuen olemassa oleviin VW:n osiin. VW kuitenkin peruutti projektin taloudellisista syistä ja Porsche osti mallin oikeudet itselleen. Myyntiin malli tuli 1975. Autot kuitenkin valmisti Volkswagen, Audin tehtailla Neckarsulmissa.

    Autossa oli 2-litrainen, yhdellä yläpuolisella nokka-akselilla varustettu moottori teholtaan 125 hv. USA:n vientimalleissa tehoa oli huimat 95 hv!!! Autossa oli 4-vaihteinen vaihteisto, levyjarrut edessä ja rummut takana! Eli eipä oikein porschemaiselta vaikuttanut - no kyseessähän oli itse asiassa Volkkari. Eipä siis ihme, että mallia kehiteltiin ja 1979 esiteltiin 924 Turbo. Siinä oli 5-vaihteinen vaihteisto ja tehoa 170 hv, mutta aluksi edelleen rumpujarrut takana. Tosin nekin vaihtuivat jossain vaiheessa levyiksi.

    1982 esiteltiin Porsche 944. Se perustui suurelta osin 924 Turboon, mutta sen 2,5-litrainen moottori oli itse asiassa puolet 928-mallin V8-moottorista (sama sylinterinkansi, venttiilit ja sylinterimitat).

    Tuon 924 syntyhistorian ja varhaiset vuodet huomioon ottaen ei ole mikään ihme, että monille 911 on ainoa oikea Porsche.

    [Jube muokkasi tätä viestiä 22.04.2005 klo 23:56]
      
  • Eikös se matala litteä lepakko VW-Porsche ollut 914?

      
  • Joo, 914 oli se eka, jolla ei ollut tulevaisuutta. 924 oli kuitenkin ihan eri vehje.

    Koeajoista mm. ulkomaisista lehdistä olen lukenut, että juuri 944S ja myöhempi S2 olivat erinomaisia ajaa. S2:ssahan on 3-litrainen kone. Ilmeisesti onnistunut alustaratkaisu ja painonjakauma tekevät siitä hyvän ajettavan. Kertoileepa Porcshe-clubin sivuillakin yksi jos toinenkin ko. mallin jättävän rataolosuhteissa monen tehokkaamman auton kakkoseksi.

      
  • Lainaus:
    25.05.2005 klo 22:32 koomikko kirjoitti
    Kertoileepa Porcshe-clubin sivuillakin yksi jos toinenkin ko. mallin jättävän rataolosuhteissa monen tehokkaamman auton kakkoseksi.


    Juu olen tuon kokenut katsellessani 944 turbon loittonevaa perää Ahvenistolla. Jäin reilun auton mitan verran kierroksella. Tehoa tuossa turbossa on 220 ja 300 Nm, minun Hondassani taas oli 130 hv ja 148 Nm. :smile:

    Onhan tuo 944 aito Porsche. Ikävä kyllä monissa on paljon kilometrejä. 911 on todella kallis, mutta 928 ei. Tuosta vaikkapa -87 S4, 320hv V8...

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit