Vanha diesel ja talvi

4 kommenttia

Nyt kun maantiekilometrejä tulee ja paljon, niin ajattelin käydä hakemassa Saksanmaalta käytetyn ison diesel-auton, lähinnä E39 525D tai 530D kiikarissa. Talous kestää katsella noin 4000-5000 euron kärryjä.



Autokuume käy kovana, jokainen tietää tunteen, ja sitten iski takaisin. Löysin netistä vaikka mitä keskustelua ja videoita dieseleiden käynnistyvyydestä:

https://www.youtube.com/watch?v=_v-ZhoUKoZM

https://www.youtube.com/watch?v=UBd5eoSwY8w



Autokuume laski nopeasti. Kun minunkin tapauksessa joudun seisottamaan autoa viikonlopun yli ilman lämmitystä avoimella parkkipaikalla kovissa pakkasissa, niin onko diiselissä mitään järkeä? Nykyinen vanha vm. 2000 bensa-Astra lähtee heti avainta kääntämällä oli mikä pakkanen hyvänsä, aina lähtenyt ekalla käyntiin eikä ikinä jättänyt.



Järjellä ajateltuna ei tietenkään kannata vaihtaa. 1.6-litrainen Opel kuluttaa maantiellä alle 6 eikä diiselauto ole verojen jälkeen edes kannattava. Eikä nykyisessä saksalaisessa ole edes suurempia vikoja! Saksan käytetyssä voi olla vaikka mitä tiedossa.



Mutta kun tekisi mieli vaihtaa isompaan ilmastoituun autoon niin Bemareiden painoluokassa näillä kilometreillä (n. 50tkm/vuosi) diiseli on ehdoton. Mutta miten nuo ihan oikeasti lähtee täällä Keski-Suomen korkeuksillä talven -35 asteen pakkasaamuina käyntiin ilman lämmitystä?

  
  • Hyvin ne lähtevät käyntiin, kunhan vain auto on kunnossa ja tankissa on oikeaa polttoainetta. Yleensä rikkinäiset hehkutulpat aiheuttavat videoissa nähtyjä oireita. Se on sitten eri asia, että kannattaako ostaa vanhaa paljon ajettua dieselkoneista 5-sarjalaista, jos budjetti on tiukilla.

      
  • NHB:

    Se on sitten eri asia, että kannattaako ostaa vanhaa paljon ajettua dieselkoneista 5-sarjalaista, jos budjetti on tiukilla.


    Samaa mieltä. Kannattaa tosiaan varautua hiukan isompaan ylläpitobudjettiin tuon ikäisen E39:n kanssa.

      
  • Tuokin on ihan tosi, että jos ison premiumin haluaa edullisesti, niin ne ovat silloin vanhoja ja paljon ajettuja. Mutta jos kori on kunnossa, niin monesta autosta saa korjattua mukavan pelin halvemmalla kuin paljon uudempi vähänajettu Baijerilainen kustantaisi. Diiselinä nuo olisi pakko ostaa, mutta omakohtainen kokemus diesel-koneista jää koeajoasteelle. Moni on kuitenkin keskustelupalstoilla valittanut että vaikka on talvilaatua tankissa ja hehkut vaihdettu, niin käynnistyvyys on huonohko :frowning:

      
  • 20 vuotta ollut noita nakuja erimerkkisinä ja ei yhtään tee mieli enää palata Bensakoneisiin niiden kulutus ja vääntökäytöksen perävaunukäytössä jne. takia. Dieseleiden kanssa tulee varmasti ongelmia talvella JOS:

    1. On koneessa nokiset ja paskaiset öljyt.

    2. Naftan suodatin on likainen, sisältää vettä.

    3. Hehkut toimii vain osittain tai ei ollenkaan.

    4. Tankissa yli 25 asteen pakkasella kesälaatua joka muuttuu pakkasella kynttiläpötköksi suodattimissa.

    5. Puolikuntoinen vanha paska akku.

    Em. kohdista riittää yksikin tekemään talviautoilusta vaikeaa.

    Huollatan koneen yleensä Loka-Marraskuulla, viimeiset autot olleet alle 300tkm ajettuja ja Toyotia, niin ei ole ollut mitään ongelmia. Huollettu Dieseli toimii minusta hyvin, ei ole ollut näinä vuosina ongelmia kuin kerran, jolloin ST1 tarjosi minulle tankillisen vesinaftaa (50l. naftaa/10l. vettä..) Auto lähti pajalle pumpun ja suuttimien vaihtoon. St1 tarjosi uuden 1500Eur:n Boschin jakajapumpun.. Tuo kokemus opetti muuten sen, että kannattaa AINA ottaa kuitti tankkauksestaan. Ilman kuittia olisin maksanut pumppuremontin itse. Viime talven oli kakkosautokin, -09 Yariskin 1,4l. 90Hv Turbodieseli ja Webaston kanssa tuo oli lisäksi lämmin ja varma peli ajella.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit