ammunko itseäni jalkaan seuraavalla idealla:
Lapsi tulossa ja pitäisi auto saada, harkinnassa Skoda Fabia farmari (bensa), käytettynä, budjetilla max. 8k
Olen suhteellisen vakuuttunut että turvakaukalo menee takapenkille selkä menosuuntaan ja kaikenklaiset vaunutkin mahtuvat takakontiin. Avoimiksi kysymyksiksi jää:
itse olen 180cm ja kauniimpi puolisko 173cm pitkä. Kun menen kuskin paikalle ja säädän penkin kohdilleen, tapahtuuko tuossa parin vuoden päästä niin ettei natiaisen turvaistuin mahdu kuskin taakse selkä menosuuntaan. Tai käykö niin että jos turvaistuimen pistää etupenkille (Fabiassa tyynyn saa kytkettyä pois), ei kumpikaan meistä mahdu kunnolla kummalekaan puolelle takapenkille.
Kun vaunut on ahtanut konttiin, mahtuuko sinne enää mitään muuta?
Olisi kiva kuulla onko joku ihan oikeasti käyttänyt Fabiaa perheautona.
swiksted:
Mitäs jos ottaisit kuule koko revohkan tykötarpeineen mukaan autoliikkeeseen ja kokeilette ihan itse? Liikkeeseen voi mennä testaamaan, vaikka olisit ostamassa yksityiseltäkin lopulta sen auton.
Säädätte penkit kuntoon, sinä kuskin paikalla ja vaimo pelkääjän paikalla. Et sinäkään nyt niin pitkä ole, mahdut varmasti itse istumaan takapenkille omien säätöjesi jälkeenkin! Laitatte vaunut takaronttiin ja lapsen kuljetusvälineet takapenkille. Teillä on itsellä varmaan vauvankaukalo ja tuttavilta sitten vaikka lainaksi lastenistuin isommille, jos ei vielä löydy.
Ja sitten teette arviot suoraan näkemänne perusteella! Luottakaa omaan näkemykseenne, mitä tuollaista nyt täältä kyselemään.
Fabia ei ole niin pieni kuin ehkä kuvittelette sen olevan. Ja kun se on farkku yms. niin mitäs kuvittelet, eiköhän tosi moni "pieni" perhe nimenomaan sellaisen ole ostanut käyttöönsä...
Kumppani:
...
Kumppani:
Ongelmia tuon suhteen on pari:
Revohkan nuorimman jäsenen arvioutu saapumisaika on vasta joulukuussa, vaunuja ei vielä ole ja tilanahtaus tullee joka tapauksessa vasta isommalla istuimella vuoden parin päästä. Isompaan voi toki vaihtaa myöhemmin mutta siinä häviää rahaa, joten samaa autoa käyttäisi mielellään semmoiset ~5 vuotta.
Tuon suuntaista kokeilua kyllä itsekin kaavailin, kunhan kaverilla tulee joutilasta aikaa kaupoille lähtemisen suhteen.
Kumppani:
Koska näkemäänsä on helpompi arvioida kun tietää mitä kannattaa katsoa ja kokeilla, kaveripiiriltä tuli jo muutama hyvä asia johon kannattaa kiinnittää huomioita, kuten että lapsi kasvaa nopeasti isompaan istuimeen, joka ei sitten niin helposti enää mahdukaan kyytiin selkä menosuuntaan. Toisekseen arkiajoissa (tarhaan vienti yms.) kuulemma nopeuttaa ja helpottaa jos istuimen saa kuskin puolelle. On kuulemma myös helpompaa jos vaunut voi työntää konttiin pitkittäin.
Alkujaan olin itse siinä käsityksessä että ainoa mikä merkitsee on tavaratilan koko litroissa...
Kumppani:
Jos kuvittelisin Fabian olevan niin pieni kuin kuvittelet minun kuvittelevan sen olevan, ei tätä keskustelua edes käytäisi
Lähinnä metsästänkin käyttäjäkokemuksia sellaisilta ihmisiltä jotka ovat jo käyttäneet ko. autoa samaan tarkoitukseen.
Ei muuta kuin onnellista odotusta ja hauskoja autovertailuja...
Tai ethän sinä sellaisia taida varsinaisesti tulla tekemäänkään? No siinä tapauksessa sen oikean Fabian metsästystä!
Itsellä on vuosimallia 2004 oleva Fabia farkkukorisena ja 1,5-vuotias poika. Omien kokemusten mukaan Fabia soveltuu pienen perheen käyttöön, mutta tietyissä ominaisuuksissa on oltava valmis tinkimään vaatimuksissa. Esim. kuskin puolelle taakse ei itsellä mahtunut edes ensimmäiset puoli vuotta käytetty turvakaukalo. Se oli kylläkin telakkamalli, mikä saattoi lisätä tilan tarvetta. Niinpä pojan jakkara on ollut alusta lähtien pelkääjän paikan takana selkä menosuuntaan. Muistaakseni reilun puolen vuoden iässä siirryttiin turvakaukalosta varsinaiseen turvaistuimeen (Akta Graco Cosmic), joka on edelleen selkä menosuuntaan takapenkillä. Sen tilantarve takana on aika suuri eli etuistuin on pitänyt vetää ihan eteen. Näin ollen pelkääjän paikka on käyttökelpoinen varsinkin itsellä vain lyhyillä matkoilla (mittaa 178 cm). Rouva mahtuu vähän paremmin (163 cm). Toisaalta junioria pitää joka tapauksessa viihdyttää pitkillä matkoilla, joten toinen istuisi varmaan joka tapauksessa takana. Sinne mahdun itsekin hyvin rouvan ajaessa.
Tavaratilaa on mielestäni hyvin. Meillä on jotkut Teutonian kolmipyöräiset rattaat, jotka juuri ja juuri mahtuvat pitkittäin tavaratilaan. Epäilen kuitenkin, että mitoiltaan vähänkään isommat vaunut mahtuvat taakse vain poikittain. Tavaratilaa olen lisännyt irrottamalla tavaratilan peitteen ja hankkimalla autotarvikeliikkestä yleismallisen tavarakalterin, joka kiinnitetään takapenkin niskatukiin. Näin tavaratilan pystyy tarvittaessa kuormaamaan miltei kattoon saakka ja mukaan saa yllättävän suuren tavaraläjän.
Fabia on ollut käytössä reilut viisi vuotta ja sen ajan on palvellut hyvin. Määräaikaishuoltojen lisäksi se on tainnut käydä pajalla kerran, kun joku moottorielektroniikan varoitusvalo alkoi vilkkua taulussa. Silloinkaan kyse ei ollut mistään isommasta ongelmasta. Mikään voimanpesä Fabia ei ole ainakaan tuolla 1,4-litraisella bensakoneella. Kyllä sillä perille on silti ehditty ja toisaalta bensaa kuluu maltillisesti, tasaisella 80 km/h nopeudella ajotietokone näyttää 5,2-5,4 litraa satasella.
Miksi ihmeessä pitää hankkia ahdas, koirankopin kokoinen kommunistinen itäauto perheelle? Lisäksi valmistettu laaduttomista Volkkariosista ja kaiken kruunaa ruma räpylälogo ratissa.
Osta 2004 tai uudempi Avensis. On tilaa ja laatua. Ei tarvitse vaihdella puolia, ei hajoa DSG, ei mene tukivarsia joka huollossa, ovetkin aukeaa ja pysyy kiinni talvella.
Riccardo:
Siksi kun ei halua hankkia paperinohuilla pelleillä varustettua turvatonta riisipuimuria, joka kaikenlisäksi ruostuu puhki ekan talven jälkeen.
Riccardo:
- Fabian tyyppivioissa ei ole puolien hajoamista, muita kyllä
- Fabiaa ei tarjota DSG vaihteistolla
- Myytkö 04+ Avensiksesi alle 8000 eurolla?
- Miksi pitäisi hankkia iso auto vain siksi että voi kuljettaa 99% ajasta tyhjää tilaa mukana? Tulee halvemmaksi hankkia satunnaiseen tavarakuljetustarpeeseen vuokrapaku ja satunnaiseen isomman porukan kuljetukseen taksi. Ei se vakuutusten, bensan ja autoveron maksaminen niin suuri hauskuus ole että määrä pitäisi maksimoida.
Jape:
Kiitoksia, tuollaista tietoa nimenomaan hainkin. Millainen on muuten ollut maksimikulutus johon Fabialla onkäytännön ajossa päässyt jos joutuu pyörittelemään nurkka-ajoa.
Oletko ajatellut vaihtaa johonkin, kenties isompaan? Millaiseen?
Aika vähän on tullut seurattua kulutusta taajama-ajossa, koska omista kilometreistä aivan valtaosa tulee maantiellä. Hyvin karkeana arviona sanoisin kuitenkin, että lukemat pyörii jossain 8 ja 9 litran välillä.
Vaihtoa tulee aina silloin tällöin pohdittua, eniten juuri sen takia, että tila pelkääjän paikalla on niin rajallinen. Tavaratila sinänsä on aina riittänyt. Enimmäkseen muutaman vuoden vanhoja farkku-Octavioita olen katsellut, mutta niin tuntuu tekevän aika moni muukin, koska niiden hinnat tuntuu käytettynä kohtalaisen kovilta... Joskus huomasin, että Citröen Xsara Picassoa ja kohtalaisen uuttakin Opel Astraa saa edullisesti, mutta mitään kokemuksia ko. malleista ei ole. Tähän mennessä olen kuitenkin pidättäytynyt ryhtymästä tuumasta toimeen, koska oma auton tarve on hyvin kausittaista. Päivittäin ei tule ajettua, mutta taas välillä esim. mummolareissuilla kilometrejä karttuu. Näin ollen en viitsi laittaa autoon kovin paljon rahaa kiinni, koska se aika usein seisoo katoksessa. Sitä paitsi vaihdossa pääsääntöisesti häviää rahaa, ja auto on minulle lähinnä kulkuväline ja käyttöhyödyke, ei mikään elämän pääasiallinen sisältö.
Riccardo:
Miksi ihmeessä pitää hankkia ahdas, koirankopin kokoinen kommunistinen itäauto perheelle? Lisäksi valmistettu laaduttomista Volkkariosista ja kaiken kruunaa ruma räpylälogo ratissa.
Siksi kun ei halua hankkia paperinohuilla pelleillä varustettua turvatonta riisipuimuria, joka kaikenlisäksi ruostuu puhki ekan talven jälkeen.
Riccardo:
Miksi ihmeessä pitää hankkia ahdas,
Osta 2004 tai uudempi Avensis. On tilaa ja laatua. Ei tarvitse vaihdella puolia, ei hajoa DSG, ei mene tukivarsia joka huollossa, ovetkin aukeaa ja pysyy kiinni talvella.
- Fabian tyyppivioissa ei ole puolien hajoamista, muita kyllä
- Fabiaa ei tarjota DSG vaihteistolla
- Myytkö 04+ Avensiksesi alle 8000 eurolla?
- Miksi pitäisi hankkia iso auto vain siksi että voi kuljettaa 99% ajasta tyhjää tilaa mukana? Tulee halvemmaksi hankkia satunnaiseen tavarakuljetustarpeeseen vuokrapaku ja satunnaiseen isomman porukan kuljetukseen taksi. Ei se vakuutusten, bensan ja autoveron maksaminen niin suuri hauskuus ole että määrä pitäisi maksimoida.
Avesiksen ja Fabian liikenne ja kaskovakuutuksessa on max.40 eroa vuodessa. Avensis sai 5-tähteä NCAP ja Fabia muistaakseni vanhala systeemillä 4-tähteä vastaa 3nykytähteä.
Avensis lisäksi pihmimpi bensalle kuin tuommoinen 8-9 litraa kaupungissa vievä "sokolaada". Lisäksi varustetaso avensiksessa(mm.ilmastointi) hieman parempi kuin fabiassa (kampi-ikkunat ja ehkä keskuslukko jos otettu lisävarusteena uutena)
Lisäksi tuo volkkarin 1.4 ei tahdo kestää 150tkm pidemmälle. Niistä menee kansi eikä sitä voi korjata ilman, että myös lohkon uusitaan (remontti maksaa n.2500).
Ja kyllä niitä "toyotia" saa sillä 8-9tonnilla 03-mallista eteenpäin.
Ainiin. Miksi sen kersan pitää istua jossain selkä menosuuntaan istuimessa mekein kouluikäiseksi? Käännä naama menosuuntaan kun käy ahtaaksi skoodassa. Mikään lakihan ei pakota kuljettamaan melkein ripari-ikäistä tuollatavalla.
Ryne:
Ryne:
Kummasti noita 200tkm-300tkm ajettuja löytyy markkinoilta, tiedän että ensimmäisissä malleissa on ollut viallinen kansipahvi (öljykanavan tiivistysholkki puutttuu), mutta tuon pitäisi olla oireillut jo ensimmäisellä omistajalla.
Ryne:
Saa, mutta reippaasti enemmän ajettuja. lisäksi budjetti ei ollut 8-9 tonnia vaan 8 tonnia max, mieluummin tuon alle. Kyllä Toyota on laadukas vehje jonka huoltokulut ovat maltilliset, mutta ei sekään ikuinen ole joten kyllä senkin kilometrien ja iän myötä tapahtuvan rapistumisen korjaaminen maksaa rahaa.
Fabiaa saa ~70tk ajettuja n. 7k :lla, samalla rahalla saa toyotaa jonka kilometrilukemat huitelevat 200tkm:ssä tai yli.
Ryne:
Ei pakota, eikä pidä kuljettaa kouluikäiseksi selkä menosuuntaan, mutta 0-3v pitää. Jos siis arvostaa nappulan niskaa.
Jape83:
Kuulostaa melko samanlaiselta käytöltä kuin oletettavasti itselläkin tulee olemaan.
Ja eikun autokauppoihin pyörimään ihmettelemään, oma tilatarve ja sitä myöden merkit ja mallit joiden välillä valinta tehdään rupeaa olemaan selvillä. Toytota on kyllä ulkona, jollei nettiautoon putkahda jostain kuolinpesästä vähän ajettua corollan farkkua tai Avensiksen mitä mallia vaan.
No joo tottahan tuo on, että saat samalla rahalla reilusti vähemmän ajetun fabian kuin avensiksen. Enkä nyt edes avensista halua tyrkyttää kunhan vaan vastasin sinulle.
Toisaalta oletko ajatellut sitä,että jos ostat n.7-vuotiaan ja alle 100tkm ajetun auton ei siihen ole välttämättä vaihdettu vielä osan osaa (pl.öljyt,suodattimet jne.).
Kun jos taas ostaisit samalla rahalla saman ikäisen hieman enemmän ajetun(150tkm--180tkm) isomman auton. On siihen jo vaihettu akkua,jarruosaa,laturia,starttia,vesipumppua, alustan osaa ja kenties pakoputkistoakin on uusittu. Tälläinen vaihtoehto huomattavasti luotettavampi kuin ns.pikkuauto pienillä kilometreillä.
Toisinsanottuna tuollainen alle 100tkm ajettu mutta jo 7-vuotias auto on paskin mahdollinen vaihtoehto ostaa käytettynä jos haluaa päästä pienillä ylläpitokuluilla.