Alfa-Romeo 156 kokemuksia

12 kommenttia

Kyseistä autoa olen harkitsemassa ja olisin kysellyt hieman nykyisten tai entisten käyttäjien kokemuksia autosta. Kuten huoltokustannukset, tyyppiviat/muut yleiset viat, vakuutushinnat, mikä autossa on pidemmässä käytössä hyvää/huonoa, jotain muuta mitä tulee mieleen.

P.S.
Mikäköhän 2.0 TS mallissa mahtaa olla jakohihnan vaihtoväli ja mitä kyseinen lysti maksaa merkkiliikkeessä?

  
  • katos tosta

    http://www.tekniikanmaailma.fi/keskustelu/?mode=viewtopic&tid=2160


    uusimmassa Moottori lehdessä on myös 156 käytettyjen osiossa, jossa jotain tietoa


    [GTAm muokkasi tätä viestiä 15.07.2005 klo 21:51]
      
  • Kiitoksia linkeistä.

    Varsinkin tuo "Alfa-foorumi" sisältää paljon mielenkiintoisia juttuja. Noissa tiettyjen merkien omissa foorumeissa joutuu tosin toisinaan hieman "suodattamaan" noita juttuja (aivan sama on Saabin foorumin kohdalla, merkki jolla tällä hetkellä ajan). Olen omistanut kuitenkin myös useita Fiatteja (ja kuulun edelleen jopa merkkikerhoon), joten italialaisten autojen pienet "omalaatuisuudet" eivät juurikaan yllätä.

    Itselläni on nyt kiikarissa 110 000km ajettu 2.0 TS, joten täytyy varmaan käydä kokeilemassa autoa ja katsoa sitten minkä vaikutuksen se tekee. Jakohihnan vaihto tulee ainakin eteen 120 000km jos nyt oikein ymmärsin ja kyse ei ole ilmeisesti aivan halvasta operaatiosta. No, se on sitten sen ajan murhe jos niin pitkälle kaupoissa päästään.

      
  • Eipä ollut kovin lupaava ensimmäinen kosketus Alfan huoltohintoihin, kun kysyin em. jakohihnan vaihdon ja 120 000km huollon hintaa. Delta-Auto ilmoitti hihnan vaihdon hinnaksi 911€ ja huollon hinnaksi 1262€ (sis. hihnan vaihdon), jotka ovat mielestäni melko huimia summia. Näin ollen luulen, että Alfan ylläpito käy sen verran kalliiksi, että siirryn sovinnolla johonkin muuhun vaihtoehtoon.

      
  • Tuossa Alfan jakohihnassa on vielä huomioitavaa se, että siinä vaihtoväli on suhteellisen lyhyt eli 60 000km.

      
  • Itselläni on kanssasi samansuuntaisia ajatuksia Alfa 156:n hankkimisen suhteen. Olen edelleen epäröivällä kannalla, sillä luokassaan ja ikäisiinsä verraten auto on halpa ostaa, mutta huolto- ja ikävä kyllä myös vakuutusmaksut ovat korkealla tasolla. Sekin kummeksuttaa, ettei Alfan kohdalla tunnu olevan vastaavaa merkitystä moottorin koolla - 1.6 -2.5 -litraisten koneiden vaikutus liikenne- ja kaskovakuutuksen hintaan on pieni moneen muuhun merkkiin verratessa. Ja polttoaineenkulutus on jotain uskomatonta luokkaa ainakin 2.5 -litraisessa koneessa, 2.0-litrainenkin vie minusta paljon ainakin ilmoitettujen kulutusten mukaan. Pienet moottorikoot (1.6 ja ykspistekasi) eivät taas ole alfistien suosiossa, joten niistä ei tahdo saada tietoa mistään.

    Itse en ole näillä näkymin ostamassa autoa kaikkie em. seikat mielessä pitäen. Koeajettuna Alfa 156 2.0TS ei sitä paitsi ollut mikään erityisen ihmeellinen kokemus ja etenkin suuresti kehuttua ajettavuutta jäin ihmettelemään jälkeenpäin. Ensimmäisten vuosien Volvo S40 1.6-litraisella koneella on ajettavuudeltaan samantyyppinen auto, vaikka Alfalla ei tieuria samalla neuroottisuudella huomannutkaan. Koeajo-Alfassa oli vikaa ilmamassamittarissa ja/tai venttiilinajoittinsysteemissä, joten paras veto katkesi juuri siellä missä se vasta olisi alkanut normaalisti (noin 4000 rpm). Tuohon vikaiseen Alfaan verrattuna oma kesy Renault Twingokin oli räyhäkkä menijä...:smile: Ja tuollaisia koneen "ominaisuuksia" on vissiin herkästi tarjolla käytettyissä Alfoissa lukemani ja kuulemani mukaan.



    [Järwi muokkasi tätä viestiä 21.07.2005 klo 13:25]
      
  • Itsekin olen edelleen hieman kahden vaiheilla. Järki käskee unohtamaan koko projektin, mutta joku autossa kuitenkin kiehtoo. Kun puhuit tuosta koeajamasi yksilön mahdollisesta imm-viasta, niin niistä puhuttiin paljon myös tuolla Alfa-foorumilla. Se on tietysti sikäli vähän outoa, että eikö Alfakin käytä Boschin tekeleitä, vai onko niissä sittenkin joku muu (esim. Marelli?).

    Kesälomani alkaa kuitenkin kohta, joten pakko kai sitä on muutamaa yksilöä käydä kokeilemassa. Mahdollisesti jopa tuota, josta tuossa ylempänä jo kerroin. Voin kertoa omistakin (koeajo) kokemuksistani sitten täällä, jahka niitä nyt ensin kertyy.

      
  • Lainaus:
    21.07.2005 klo 21:42 winorloose kirjoitti
    . Kun puhuit tuosta koeajamasi yksilön mahdollisesta imm-viasta, niin niistä puhuttiin paljon myös tuolla Alfa-foorumilla. Se on tietysti sikäli vähän outoa, että eikö Alfakin käytä Boschin tekeleitä, vai onko niissä sittenkin joku muu (esim. Marelli?).


    boschin paskaa se on, sama osa menee "rikki" muissakin autoissa esim audi,volkkari,volvo jne

      
  • Ihan tuohon alkuperäiseen kysymykseen Alfasta...

    Itselläni oli 156 Super kolme vuotta, ostin auton uutena. Määräaikaishuoltojen lisäksi, jotka ovat kyllä mielestäni sieltä vähän kalliimmasta päästä, kävin "varikolla" seuraavasti:

    - ohjauselektroniikkaa rukattiin takuuseen n. 20 000 km:n kohdalla, auto ei lähtenyt muutamaan kertaan käymään, varsinkaan lämpimänä.
    - moottorinohjauksen merkkivalo syttyi n.30 000km:n, syynä irronnut liitin, "korjaus" maksoi n.60€
    - jakohihnasta irtosi hammastus 53 000 km:n kohdalla ( vaihtoväli 60 000km ). Seurauksena kahdeksan uutta venttiiliä ja kannen koneistus. Maahantuoja korvasi muun, itse maksoin vain jakohihnatyöt ja -osat, 400€. Olin ilman autoa 1,5 viikkoa.
    - edellinen remontti ei ollut ihan onnistunut, venttiilinvarren kumit nousivat ylös. Korjaus takuutyönä, mutta olin taas 3 päivää ilman autoa.
    - eteen vaihdettiin 60 000km:n huollon yhteydessä kallistuksenvakaaja.

    Muita vikoja ei Alfassani esiintynyt 65 000km:n ajon aikana. Ajovalopolttimoitakaan en joutunut vaihtamaan. Onko tuo yllä mainittu sitten paljon vai vähän, on makuasia. Tietenkään jakohihnan ei kuuluisi noilla kilometreillä vielä mennä, mutta suunnitteluvirheitä on muillakin automerkeillä.

    Auto oli loistavan tuntuinen ajettava ( tarkka ja nopea ohjaus, hyvä tuntuma polkimissa ja vaihteissa ), minun mielestäni monikaan auto ei yllä samalle tasolle, eivät edes BMW ja Audi, vaikka hyviä ovat nekin. Kulutus oli mielestäni 1.8- koneisella autolla kaupungissa aika runsasta, mutta toisaalta maantieajossa pääsi rauhallisella ajolla pieniinkin lukuihin. Luulenpa, että Alfaa moititaankin kulutuksesta huomioimatta oman ajotyylin vaikutusta...

    Luovuin Alfasta kasvaneen perhekoon vuoksi, Alfa kun ei oikein ole mikään tavarankuljetusihme. Mutta tulevaisuudessa saatan kyllä kallistua merkkiin uudelleen, niin suuren vaikutuksen auto minuun kuitenkin teki.

      
  • Lainaus:
    22.07.2005 klo 10:16 JTR kirjoitti

    - jakohihnasta irtosi hammastus 53 000 km:n kohdalla ( vaihtoväli 60 000km ). Seurauksena kahdeksan uutta venttiiliä ja kannen koneistus. Maahantuoja korvasi muun, itse maksoin vain jakohihnatyöt ja -osat, 400€. Olin ilman autoa 1,5 viikkoa.
    - edellinen remontti ei ollut ihan onnistunut, venttiilinvarren kumit nousivat ylös. Korjaus takuutyönä, mutta olin taas 3 päivää ilman autoa.


    tuo jakohihna on kyllä jonkinasteinen probleema noissa pikkukoneissa, joten se on tosiaan syytä (myös rullat,kiristimet) vaihtaa 3v/60 välein. Kutoskoneessakin on sama väli mutta kesto on parempi. Enkä nyt loppujen lopuksi sanoisi sitä miksikään bensarohmuksi jos sitä verrataan tuohon 2 litran koneeseen, mulla se vie samanlaisessa ajossa n 1.5 litraa enemmän, toki se on melko suuri nykymittapuun mukaan. Minusta se on paras bensakone 156sessa, jota kannattaa käydä testaamassa jos tuollaista harkitsee.
    Mitä tulee tuohon vrt volvo 40sen ajettavuuteen niin ero on mielestäni melko suuri mitä on tullut tuollaista T4sta ajettua.Alusta ei vetele eikä pomputa kiihdytyksessä läheskään samaan malliin ja ohjaus on melko paljon nopeampi/tarkempi.

    Tuossa mitattuja kulutus arvoja

    TMn testi 2.5V6 :
    moottoritie keskinopeus 113km/h 10.5L
    suorahko kestotie 84km/h 8.8L
    kaupunkiajo 38km/h 11.9L
    koeajon aikana keskimäärin 11.7L

    Aftonbladet Saab 93 185hv turbo vs 156V6 vertailutestin keskikulutus.
    alfa 10.5 L
    saab 11.8 L

    uudessa 159sissa kaikki bensakoneet on taas ketjulla, kuten "oikeissa" alfoissa olikin.


      
  • Lisäystä aiempaan koeajokokemukseen. Ei se Alfa nyt ihan Volvo S40 ollut, mutta ero jäi kovin pieneksi - etenkin kun Alfaa kehutaan suu vaahdossa ja Volvoa haukutaan samaan hengenvetoon. Alfa kulkee eleettömästi ja on aika mukava satasen vauhdissa. Kulkee suoraan ja on hiljainen, ei vaadi liikaa huomiota itselleen. Jousitus tuntuu kahden hengen kuormalla mukavalta. Ajoon ei muutoin liittynyt erityisempää, hallintalaitteet, istuin ja ohjaamo tukevat hyvin kokonaisuutta. Ainakin näin kesäkelillä ljäi mieleen. Volvo on kenties teennäisesti sporttinen perheauto, Alfa kenties sitä aidommin.

    Alfojen vikasarja on Helsingin sanomien netissä yllättävän lyhyt www.alfabbs.fi -sivuston tyyppivikalistaan verrattuna. Ilmeisesti vikoja on kertynyt muutamiin kohtiin sikäli usein, että tämäkin Alfa on vikaisen maineensa ansainnut. Mielessä on kuitenkin ajatus, että jos ne tyyppiviat korjauttaisi kauppiaan piikkiin ostohetkellä, saisiko autosta luottokaverin ajoiksi... Auto kiehtoo tosiaan, sillä on persoonallisuutta kyllä tavallista enemmän. Sisusta kiehtoo ja on mukavan tiivistunnelmainen. On komeaa ovikahvaa ja sutjakkaan menevää muotoilua tms.

    Tällä hetkellä näyttää siltä, että epävarmuustekijät luotettavuudessa ja yleiset käyttökulut (bensa-, korjaus- ja vakuutusmaksut) jättää auton innokkaammille harrastajille.

      
  • Melko vivahteikas kirjoitus Alfa 156:n koeajosta...
    http://koti.mbnet.fi/skodeweb/alfaromeo%20156.htm

    Tuolta löytyy "artikkelien takaa" vielä pari muutakin Alfa 156:n koeajoa...
    http://www.autowebfinland.tk/


    [winorloose muokkasi tätä viestiä 23.07.2005 klo 14:32]
      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit