Mainettaan paremmat (pikku)autot?

2 kommenttia

Käytetyn auton ostoon liittyy muutamia yleisesti tunnettuja totuuksia tyyliin Toyota ja japsit yleensä ovat vähävikaisia vehkeitä ja Ooppeli on maailman paskin auto. Käytännössä tilanne ei ole tietenkään näin yksinkertainen. Huonomaiselta valmistajalta tai valmistusmaasta voi tulla hyvä auto. Jos jokin heikosta laadustaan tunnettu valmistaja ottaa virheistään opikseen, panostaa laatujärjestelmään ja kohentaa tasoaan merkittävästi, tuotteet paranevat nopeasti mutta ihmisten käsitykset torien ja internetin kuppiloissa muuttuvat viiveellä.



Mitkä ovat mielestänne käytettyjä autoja, jotka ovat mainettaan parempia? Kysymys nousi mieleeni siksi, että olen aikeissa ostaa pikkuauton lähinnä kaupunkiajoon hintaluokasta alle 2000 euroa ja taustatietoja penkoessani tuli kiinnitettyä huomiota siihen, että 1993-2000 valmistettu Opel Corsa on pelkästään katsastustilastojen perusteella (Tüv ja A-Katsastus) ainakin ok-tasoinen tuote.

  
  • En tiedä noin halvoista menijöistä, mutta itselläni on kokemusta: Maailmanpaskimmasta-autosta Opel Astrasta vm. -95 ja -01 ja Ford Focuksesta -02, jolla kuulema lunastin taivaspaikkani...



    -95 Astrasta 1.8i 16v sain kun sen aikoinaan myin n. 1400 € ja se oli silloin aika huonossa kunnossa. Moottori vuosi öljyä, venttiilit nakuttivat ja pakosarja oli halki, ruostetta takakontissa ym. Ajettu n. 260 tkm. Nykyään tämä ei ole varmaan monen kympin arvoinen auto.



    Seuraavan korimallin Astra (ns. G-astra) on paljon laadukkaampi kuin edeltäjänsä jollainen minun -01 1.6i 16v astra siis oli. (Tuota vanhaa F-mallia en voi suositella kenellekään.) Ihan hyvä peli, ei isompia ongelmia (alapallonivel, EGR-venttiili ja lambda-anturi piti vaihtaa) myin pois n. 280 tkm. ajettuna kun ilmastoinnin kompressorin laakeri alkoi pitämään pientä ääntä. Taisin tästä silloin saada pikkusen vajaa kolme tonnia, eli näitä saa varmaan nykyäänkin parilla tonnilla.



    Kolmas verrokki, eli Focus 1.6i 16v ollut näistä kolmesta ehdottomasti paras auto, tosin vähiten ajettukin (140 tkm.). Mitään muuta ei tarvinnut vaihtaa kuin apulaitehihnan ohjainrulla, öljyt ja renkaat... Moottori on paljon pirteämpi kuin astran vastaava, vaihteiston välitykset sopivat paremmin minun ajoon (pääosin kaupunkia) ja vaihteensiirto on erittäin tarkka, kuten ohjauskin. Pisin miinus tulee auton sisämelusta, joka on kova moottoritienopeuksissa ja karhealla tien pinnalla. Hinta-laatu -suhteeltaan tämä on varmaan paras auto mikä minulla on koskaan ollut, toisaalta minulla ei ollut auton suhteen mitään odotuksiakaan kun sen hankin (paitsi tarkka ohjaus ja vaihteensiirto).



    Corsa sopii kaupunkiajoon, mutta ei juuri muuhun. Astra ja Focus ovat hyvä kaupungissa ja niillä pärjää mainiosti myös maantiellä. Näistä kahdesta Focus on mielestäni parempi, Opelin ollessa hengettömämpi ja jotenkin laimea. Golf on mielestäni yliarvostettu ja -hintainen (vaikka onkin hiljaisempi kuin Focus).



      
  • Voortin Eskort ja Vokus ovat olleet positiivisia yllätyksiä hinta-/laatusuhteeltaan. Työkaveri osti tonnilla Eskon n. 5v sitten ja selvinnyt ilman ongelmia eli halpaa kyytiä?

    Eihän nuita voi "ykköseksi" ostaa mutta raskaaseen työajoon tai "kauppakassiksi" ovat OK!

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit