Vinkki 3-sarjan BMW:n omistajille

6 kommenttia

Itselläni on käytettynä ostettu 2002 mallinen BMW 3-sarjalainen, ajettu 35 tkm. Kuten tunnettua, näissä ja monissa muissa eurooppalaisissa autoissa on ainostaan kahden vuoden pakollinen valmistajan myöntämä takuu.

Auton ensirekisteröinnistä tuli kevällä kolme vuotta ja samalla piti käydä katsastuksessa ensimmäistä kertaa. Yllätys oli valoja itse tarkastaessa melkoinen, kun rekisterikilven valohässäkät olivat täysin korrosoituneet takaluukun kahvan sisällä ja ainoastaan vihreää jauhoa ja polttimoiden lasit olivat jäljellä. Käsittämätön suunnitteluvirhe, ettei mahdollinen kosteus pääse näköjään sieltä pois. Takaluukun kahva (kokonaisena, ei saa vain valo-osaa) 195 euroa, kiitos. Tosin korinväriin maalattuna...

Nyt käsinpesun yhteydessä olivat "kromi"listat sivuikkunoiden ympäriltä täysin hapettuneet. Pesula ei ota vastuuta, heidän aineensa eivät tuommoista voi tehdä. Ei hajuakaan mistä hapettuminen johtuu, mutta ikävän näköiset listat kuitenkin ovat. En ole missään autossa vastaavaan törmännyt. BMW:n koritakuu ei kata irtonaisia osia, vaan osat menevät normaalin takuun piikkiin, joka siis on vuosi sitten päättynyt. Listat 466 euroa ja asennus 1 h työveloitus, kiitos.

Käsittämättömän huonoa laatua mielestäni tämän hintaluokan autossa. Kummatkin viat ovat iskeneet alihankkijan tekemiin osiin, kannattaisi varmaan tehtaan laadunvalvontaan panostaa hieman.

Sitten se vinkki: katsokaa nyt ennen takuun loppumista ainakin takaluukun kahvan sisälle, toivottavasti saatte edes sen valmistajan takuuseen. Itselleni ei enää BMW:tä tule. Tämä on toinen, ensimmäisestä menivät takajarrurummut täysin rikki, mutta olihan kilometrejäkin jo 85 tuhatta...

  
  • Kieltämättä yllättäviä ongelmia uudehkossa autossa, mutta sittenkin aika pieniä. Ajattele kolikon kääntöpuolta, Bemarin mahtavaa ajettavuutta, jonka erinomainen alusta saa aikaiseksi. Itselläni pomppasi kolmevuotias Bemu alapallonivelestä, joka on kuulemma aika tyypillinen vika ainakin vuosimalleissa 2000. Mitäs tuosta, uudet nivelet molemmille puolin ja taas menoksi. Paikallinen merkkiliike tuli vielä vastaan ja kustansi toisen nivelen. En tosiaan vaihda merkkiä moisen vuoksi, sillä slogan 'Ajamisen iloa' pitää tosiaan paikkaansa.
    Ja onhan niitä lapsuksia muissakin merkeissä. Esim. Passatin tyyppivika on nimenomaan alapallonivelet.

    t. Jusa

      
  • Eipä voi kuin ihmetellä bemarin korin osien heikkoa suunnittelua ja huonoa valmistuksen laatua. Kosteuden poistuminenhan on yksi tärkeimpiä suunnittelukohtia, ja siksi autoja mm. "sadetetaan" suunnitteluvaiheessa. Hyvät materiaalit taas säilyvät vaikeissakin olosuhteissa.

    Huono suunnittelu ja heikko materiaalien laatu ovat aika yleisiä tänä päivänä, kaiken pitää olla halpaa mutta samalla kalliin näköistä. Katso vaikka C5:n facelift-mallia, kromilistat helmoissa... varmasti kivan näköiset Etelä-Suomessa maanteillä vietetyn talven jälkeen.

    Kokemusta on mm. halpisvalmiste Fordin korin "kromi"osien hapettumisesta, nämä eivät pysy kiiltävinä kuin suojalakkaamalla jos silläkään...

    Vaan sopii hämmästellä sitäkin, että todellisena laatuautona pidetyn erittäin kalliin väyrys-mersun kori ruostuu monesta paikkaa puhki 7-8 vuodessa... karmea näky mutta tosi.

    Onko bemariasi muuten säilytetty lämpimässä tallissa? Siellä huonosti haihtuvalle kosteudelle alttiit korinosat kuten erilaiset melkein umpinaiset kotelot, korin listat ja pellit näiden listojen alta ruostuvat etenkin talviaikana maantiesuolan avittamina herkemmin.

    Pakko mainostaa: Perheeni on ajanut erilaisilla Audeilla toistakymmentä vuotta ja tiedossani olevat ainoat ruostuneet korinosat ovat olleet -98 mallin A4:n ovien muoviset helmalistat, joiden sisällä olleet metalliset tukiosat muhenivat täysin neljässä vuodessa. Kysymyksessä oli "materiaalivika". Maahantuoja antoi pyynnöstä (ei vaatimuksesta) ilmaiseksi uudet listat, asennuksesta joutui maksamaan sovitellulla hinnalla. Kromipintaisten osien kanssa ei ole ollut ongelmia, mutta toki ne kannattaa vahata kunnolla nekin.

    Pidän autojamme kylmässä katoksessa tai taivasalla talvet ja pyrin käyttämään talviaikaan sellaisia harjattomia pesuloita, joissa huuhdotaan myös auton alusta. Heti kun säät kevään korvalla sallivat, teen autolle pesujen yhteydessä itse kunnon alustahuuhtelun. Olisi mukava kuulla muiden Audinomistajien ruoste(ettomuus)kokemuksista.

      
  • Rekisteri kilvenvaloista sen verran, ettei varoitusvalo rikkinäisestä polttimosta kojelaudassa häirinnyt? Tai jos autossa on ajotietokone, niin myös asiasta kertova varoitusteksti tulee näkyviin mittaritauluun.

    Ymmärsinkö että listat vaurioituivat käsin pesussa, joka teetätettiin ulkopuolisella yrittäjällä. Kyllä ainakin minä epäilisin ja selvittäisin olisikohan pesulan käyttämä liuotinaine jäänyt laimentamatta?

    Takuu on ainoastaan valmistajan/ myyjän antama lisäturva. Sen lisäksi meillä on kuluttajansuoja jonka suoja jatkuu tietyissä tapauksissa takuuajan jälkeen. Kestokulutus hyödykkeissä valmistajan vastuu yleensä ulottuu takuuaikaa pitemmälle.
    Varsinkin sinun autossa olevat viat sellaisia, joissa valmistajan vastuu ylettyy pidemmälle kuin kolme vuotta. Koska kuluttajan on syytä odottaa että listat ja rekisterinvalot kestävät enemmän kuin nyt sinun tapauksessa. Mutta jos viat ovat tulleet väärästä hoidosta, huolimattomuudesta ym. esim. kolmannen osapuolen toiminnasta ei takuu luonnollisesti korvaa.


    [juster muokkasi tätä viestiä 24.07.2005 klo 10:32]
      
  • Minulla olleessa vm. -99 mallisessa 318i:ssä, jolla ajoin vajaat 160 tkm ja 3 vuotta, ei ollut mitään ongelmia hapettumisen tai muutenkaan korityön suhteen. Päinvastoin, pidin autoa erinomaisen hyväkuntoisena ja siistinä kun se meni vaihtoon. Ongelmana olivat lähinnä alkutaipaleella termostaatit (vaihdettiin 2 kpl, sitten rupesivat kestämään), pienempiä juttuja olivat itsestään haljenneet etulampun lasit (vaihdettiin yhdet) sekä myöhemmin yli 100 tkm ajettuna kerran vaihdetut etujousituksen nivelet (menivät takuuseen, vaikka takuu ei enää ollutkaan voimassa). Sanoisin, että kaiken kaikkiaan auto oli hyvä, jos termostaatit olisivat viitsineet tehdä kunnolla jo alusta alkaen.

    [AkiK muokkasi tätä viestiä 26.07.2005 klo 09:09]
      
  • Oma ajopeli E46 vm 1999. Tuota valohommaa en ole havainnut. Sen sijaan termostaatti on vaihdettu pariin kertaan. Alatukivarret menivät vaihtoon parinkymmenen tuhannen km kohdalla - takuuseen. Nyt ovat taas väljät ja pitää vaihtaa ennen katsastusta. Muita ongelmia on kierroslukumittarin yhtäkkinen hajoaminen (näyttää äärimmäisen suuria kierroksia...) - merkkiliikkeen kustannusarvio 450 eur. Samoin istuinlämmittimet lopettivat toimimisen jo vuosia sitten. Kustannusarvio on samaa luokkaa kuin mittaristolla.

    Seuraavalla autollani on 3:n tai 5:n vuoden takuu. Ehkä se on Kia Sorento tai Honda CRV. Ikävää vaihdossa on tosin se, että BMW:ssä ajo-ominaisuudet ovat kyllä erittäin hyvät ja jäänen niitä kaipaamaan

      
  • Ei ne Bemarin korien laatuongelmat koske vain 3 sarjaa. Itse harkitsin 4 vuotta sitten ostaa käytettyä 5-sarjan farkkua. Kävin ajamassa muutamia, mutta jäi hankkimatta, kun 2 vuotta vanhasta oli jo takaluukun alareuna ihan ruosteessa.

    Kun satsaa uuteen tai uudehkoon autoon 40-60'000€ olettaisi sen pysyvän ruosteettomana 5-10 vuotta hyvin hoitaen. Ei paljon lämmitä hyvät ajo-ominaisuudet, kun aina autoon käydessä harmittaa ruosteläikät!
    :innocent: :innocent: :innocent:

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit