Mistä hiljainen perheauto

61 kommenttia
«13

Hyvät asiantuntijat,



antakaa vinkkejä hyvistä vaihtoehdoista kun tarvitsisimme hiljaisen farmarin, hintaluokka noin 25 000. Ajokilometrejä tulee vuodessa vain 15 000. Kannattaako ostaa iso, mahdollisesti paljonkin ajettu vai esim. uusi esittelyauto (astra, golf)? Ympäristösyistä päästöt eivät saisi olla liian suuret, mutta alhainen melu on ykköskriteeri, kun alla on nyt edellisen mallinen focus.









  
  • meluherkkä:

    Hyvät asiantuntijat,

    antakaa vinkkejä hyvistä vaihtoehdoista kun tarvitsisimme hiljaisen farmarin, hintaluokka noin 25 000. Ajokilometrejä tulee vuodessa vain 15 000. Kannattaako ostaa iso, mahdollisesti paljonkin ajettu vai esim. uusi esittelyauto (astra, golf)? Ympäristösyistä päästöt eivät saisi olla liian suuret, mutta alhainen melu on ykköskriteeri, kun alla on nyt edellisen mallinen focus.




    Ei taida olla kyllä Astra tai Golfikaan hiljaisimmasta päästä... Olivat sitten uusia tai vanhoja!



    Taitaa ne hiljaisemmat löytyä käytettyjen puolelta; sellaiset jotka maksavat uutena ehkä 2-3x budjettisi? Oli koko sitten "iso" tai jotakin muuta.



    Tai sitten ranskalaisten puolelta uusia haettaessa?

      
  • joo ei varmaan mutta ei liene kovin vaikeaa löytää hiljaisempaa mallia kuin toi Focus

      
  • Vm. 2010- Astrat, eli tämä nykyinen korimalli on luokkansa hiljaisimmasta päästä. Käy koeajamassa, minä ainakin tykkäsin ja monet lehdet ovat kehuneet erityisesti äänieristystä.



    Jos uskaltaa ranskista kokeilla, niin jotkut kehuvat niitäkin hiljaisiksi, minulla ei kokemusta. Jos ympäristöasiat painaa vaakakupissa niin en edes ehdota vanhoja isoja saksalaisia.

      
  • BMW 3-sarjan Touring lienee markkinoiden hiljaisin vaihtoehto. Muutaman vuoden käytettyjä löytyy hintaluokastanne.

      
  • Uusi Toyota Avensis 1,6 Terra edition lähtisi tuolla rahalla. Tilava, laadukas ja hiljainen. Muutoinkin tasainen ominaisuuksiltaan.

    Toyotaa hiljaisempia uusia automalleja löytynee vain ranskansuunnalta, mutta vastapainona on taas suuremmat käyttökulut ja arvonaleneminen sekä oletettu kestävyys on myös heikompi.



    Melun suhteen heikoimpia lienee Skoda, VW, Ford, Mazda ja korealaiset.



    Toki Bemari ja Mersu voisivat olla hiljaisempia mutta uutta ei tuohon rahaan saa ja ihan takuusyidenkin vuoksi ostaisin tuolla rahalla mieluummin uuden kuin käytetyn auton. Myös Lexus on hiljainen, mutta sitä ei saa farmarina. Audi taas ei juurikaan Volkkaria meluttomampi ole (ainakaan A4).

      
  • 3-sarja ainakin on (edelleenkin) hiljainen!



    PS. Eiköhän tämä olisi uusien autojen palstalla, jos uutta olisi hakusessa. Ja käytetyillekin saa takuita.

      
  • OT: Rengasmelu on suurin ongelma lähes minkä ikäisessä autossa tahansa. Siksi BMW voi olla hyvä valinta: sillä on pakko ajaa tuoreilla kumeilla, ja tuskin ne seuraavaan kauteen kestäisivätkään.

      
  • Astrassa ja Focuksessa on tosiaan tapahtunut malliuudistuksen yhteydessä kehitystä meluntorjunnassa, joten nuo kannattaa varmaan käydä kokeilemassa omin korvin. Käytetyn ostaja on tietysti siinä edullisessa asemassa, että pääsee testaamaan auton juuri niillä renkailla jotka siihen tulee.



    Renkaiden tyypillä, koolla ja merkilläkin on suuri merkitys hiljaista autoa "rakennettaessa". Itselläni on Golf Plus, joka on nastarenkailla (205/55 R16) hirvittävän meluisa, mutta kesärenkailla (195/60 R15) jo siedettävä. Ei toki hiljaisen auton etsijän valinta edelleenkään. Toinen automme, Fiesta, on kesäpyörillä aika meluisa, mutta nastattomilla talvirenkailla jo lähes hiljainen. Rengaskoko näissä muistaakseni 175/70 R14.

      
  • Katso >> taulukosta << meluarvoja eri nopeuksilla. Samalla myös kulutukset kaupungissa, maantiellä ja moottoritiellä. Uusimmista autoista melu myös karkealla asfaltilla.

      
  • Kiitos hyödyllisistä neuvoista, tuo taulukko on todella hyvä.



    Olen jo kokeillut alemman nopeusluokan kesärenkaita, ja ne hiljensivätkin nykyautoa, mutta moottoritieajon jälkeen korvat ovat edelleen kipeät.



    Kokeilen seuraavaksi uutta astraa ja tuota avensista.

      
  • Citroen C5. Jos vielä onnistut löytämään laminaattilaseilla varustetun mallin, lienee tuo ainakin omaan korvaani selvästi hiljaisin perheauto.



    Urheiluauto tuo toki ei ole, mutta hyvä äänieristys kera kaasunestejousituksen tarjoaa luokkansa mukavimmat kyydit, mikäli matkaa ajaa.



    Suosittelen kokeilemaan. Kyllä tuo äänieristykseltään Avensiksen ja Astran peittoaa.



    http://www.nettiauto.com/citroen/c5/4105951

      
  • Ei nuo jo ehdotetut varmasti huonoja vaihtoehtoja ole, mutta jos auton ei tarvitse olla uusi tai aivan uudehko niin itse kävisin ajamassa verrokiksi myös BMW (E61) 520d/525d Touringin. Eli vaikka jotain tämmöistä: http://www.nettiauto.com/bmw/520/4149791



    Tuollaisen luulisin olevan Citroen C5:n ohella hiljaisin farkku mitä noihin kriteereihin löytyy.

      
  • mikahe:

    OT: Rengasmelu on suurin ongelma lähes minkä ikäisessä autossa tahansa. Siksi BMW voi olla hyvä valinta: sillä on pakko ajaa tuoreilla kumeilla, ja tuskin ne seuraavaan kauteen kestäisivätkään.


    Jaa, mulla edelliset takarenkaat kestä jotain 4 kesää (sisältäen yhden reissun Välimerelle). Siinä olet kyllä oikeassa että aina se rengasmelu pienenee kun vaihtaa uusiin renkaisiin.



      
  • Sijoitat 23k€ autoon ja 2k€ äänenvaimennuskäsittelyyn.



    Näin ei vaihtoehtoja ole pakko rajata niihin ns. hiljaisiin malleihin.

      
  • Osta esim Passat Variant 2 litran bensakoneella, tee ruoste-estokäsittely, käytä jossain autohifipuljussa äänieristyskäsittelyssä ja osta siihen mukavuuspainotteiset renkaat nopeusluokalla H tai T.



    Näin saat mukavan hiljaisen kyydin.



    edit: Lloyd näköjään ehdottelikin samaa.

      
  • Miksei saman tien voi hankkia jo valmiiksi hiljaista autoa?



    Hiljaisenkin auton voi viedä käsittelyyn. Citroen on vastaavan käsittelyn jälkeen paljon hiljaisempi kuin Passat.

      
  • A Tapio:


    Melun suhteen heikoimpia lienee Skoda, VW, Ford, Mazda ja korealaiset.

    Minkäköhän lähteen mukaan tämäkin luettelo on tehty? Kaikki kokeiltu itse peräjälkeen vai naapurilta kuultu? Aikamoista yleistystä kun automallit vaihtuvat ja kehittyvät kuitenkin koko ajan.

    Koeajoon vain muuten kiinostavat mallit peräjälkeen, samalle päivälle, ilmalle, jne. ja jos mahdollista vielä niille teille jossa tavallisesti muutenkin ajelet.
      
  • simppa:

    Miksei saman tien voi hankkia jo valmiiksi hiljaista autoa?


    Ihan samaa mietin, jos hakee tuollaista tavallista perhefarkkua kun niitä saa jo aika hiljaisina valmiina. Sit ois eri juttu jos haluaa hiljaisena sellaisen auton mitä ei kovin hiljaisena edes saa.



    Aiheeseen mitenkään liittymättä, pari päivää sitten koeajettu Peugeot RCZ oli 19" ContiSport3-renkainkin ihmeen hiljainen siihen nähden, mitä omat odotukset oli. Varsinkin kun tuossa THP200-mallissa on vielä se joku moottorin melua sisään tuova systeemikin. Melua oli 120 km/h mittarinopeudessa kännykällä mitattuna noin 4-5 dB enemmän kuin mun E39 bemarissa 17" renkain. Sopivalla meluntorjuntakäsittelyllä RCZ:sta vois saada mukavan auton pidemmällekin matkalle.

      
  • Vaikken kyseistä autoa omistakaan, suosittelisin tässä kohtaa uutta Opel Astra Sports Toureria. En tiedä, onko kyseisessä mallisarjan sisällä eroja, mutta esim. tehokkaammalla 1.4 turbolla (= 140 hv) Astra on hiljaisempi ajossa kuin esim. Volvo V60 D3-, DRIVEe- ja T3-moottorilla. Myös luokkansa mittatikkuna pidetty Golf VI -farkku kuulostaa meluisammalta kuin uusi Astra ST.



    Mukavuudeltaan Astra ST on luokkansa eliittiä ellei peräti paras. Eli ei kun koeajamaan! Sillä tämä asia selviää! Se piti lisätä, että suosittamani Astra ST:n kesärengaskoko ja -tyyppi on 215/50 V 17.

      
  • Juzu:

    Se piti lisätä, että suosittamani Astra ST:n kesärengaskoko ja -tyyppi on 215/50 V 17.




    Kuinkahan hiljainen ja mukava se olisikaan normi-Astran renkailla? :tongue:



    (205/60 R16 -renkaat (1.4, 1,6, 1,4T, 1.3CDTI), 215/60 R16 -renkaat (1.7CDTI)

      
  • simppa:

    Miksei saman tien voi hankkia jo valmiiksi hiljaista autoa?

    Hiljaisenkin auton voi viedä käsittelyyn. Citroen on vastaavan käsittelyn jälkeen paljon hiljaisempi kuin Passat.




    No siksi kun ihan jokainen ei halua ostaa sitä käytettyä Bemaria, sitikasta puhumattakaan.



      
  • Mikäli käyttövarmuuteen viittaat, niin eipä jonkun ehdottama Passatkaan olisi ainakaan oman listani kärkisijoilla. Kaukana sieltä. Uusikorinen C5 on käsittääkseni menestynyt luotettavuustilastoissa varsin hyvin.



    Toki sitikassakin on huonoja puolia. Turkasen painava se on, joten vähempipäästöisiä kilpailijoita löytyy.

      
  • Juzu:

    Vaikken kyseistä autoa omistakaan, suosittelisin tässä kohtaa uutta Opel Astra Sports Toureria. En tiedä, onko kyseisessä mallisarjan sisällä eroja, mutta esim. tehokkaammalla 1.4 turbolla (= 140 hv) Astra on hiljaisempi ajossa kuin esim. Volvo V60 D3-, DRIVEe- ja T3-moottorilla. Myös luokkansa mittatikkuna pidetty Golf VI -farkku kuulostaa meluisammalta kuin uusi Astra ST.

    Mukavuudeltaan Astra ST on luokkansa eliittiä ellei peräti paras. Eli ei kun koeajamaan! Sillä tämä asia selviää! Se piti lisätä, että suosittamani Astra ST:n kesärengaskoko ja -tyyppi on 215/50 V 17.




    Teknarin kestotestissä tuo 1.4 140 hv osoittautui suorituskykymittaisten perusteella suorastaan surkeaksi ollakseen noinkin tehokas kone ja muutenkin ominaisuuksiltaan kyseenalaiseksi. Noilla tehoilla auton pitäisi liikkua paljon paremmin.

      
  • simppa:

    Juzu:
    Vaikken kyseistä autoa omistakaan, suosittelisin tässä kohtaa uutta Opel Astra Sports Toureria. En tiedä, onko kyseisessä mallisarjan sisällä eroja, mutta esim. tehokkaammalla 1.4 turbolla (= 140 hv) Astra on hiljaisempi ajossa kuin esim. Volvo V60 D3-, DRIVEe- ja T3-moottorilla. Myös luokkansa mittatikkuna pidetty Golf VI -farkku kuulostaa meluisammalta kuin uusi Astra ST.

    Mukavuudeltaan Astra ST on luokkansa eliittiä ellei peräti paras. Eli ei kun koeajamaan! Sillä tämä asia selviää! Se piti lisätä, että suosittamani Astra ST:n kesärengaskoko ja -tyyppi on 215/50 V 17.


    Teknarin kestotestissä tuo 1.4 140 hv osoittautui suorituskykymittaisten perusteella suorastaan surkeaksi ollakseen noinkin tehokas kone ja muutenkin ominaisuuksiltaan kyseenalaiseksi. Noilla tehoilla auton pitäisi liikkua paljon paremmin.




    Tekniikan Maailmahan totesi, että testiauton elektroniikassa on ilmeisesti ollut jotain vikaa. Lehti epäili muutenkin saaneensa testattavakseen ns. maanantaikappaleen. Huomautettakoon tässä yhteydessä, että Tuulilasin numerossa 6/2011 vastaava 1.4-litrainen turbo kulutti 30 000 km:n kestotestissä keskimäärin 7,2 litraa satasella, tehoa oli 116,7 kW ja vääntöä 230 Nm. Toisin sanoen törmättiin ääripään toiseen reunaan, siis erittäin suorituskykyiseen ja ominaisuuksiinsa nähden taloudelliseen moottoriin.

      
  • Kumppani:

    Juzu:
    Se piti lisätä, että suosittamani Astra ST:n kesärengaskoko ja -tyyppi on 215/50 V 17.


    Kuinkahan hiljainen ja mukava se olisikaan normi-Astran renkailla? :tongue:

    (205/60 R16 -renkaat (1.4, 1,6, 1,4T, 1.3CDTI), 215/60 R16 -renkaat (1.7CDTI)




    Noilla rengasseteillä Astra voisi hyvinkin olla huippuhiljainen ja silti edelleen mainio ajettava.

      
  • Tuulilasin testiä en ole lukenut.



    Yksittäisiin dynomittauksiin kannattaa aina suhtautua varauksella. Penkeissä on suuria eroja. Antoihan tuo teknarinkin testissä hyvät tehot, mutta suorituskyky oli aivan onneton. Lieneekö Astran todellinen massa sitten ihan posketon?



    Huolestuttavinta on, että tuota mahdollista vikaa eivät huollossakaan onnistuneet löytämään eikä koneen purkaminenkaan paljastanut mitään syytä. Itseäni ainakin harmittaisi, jos moisen yksilön autokauppa-arpajaisista saisin.



    Ellen nyt ihan väärin muista, niin AMS tms. iso saksalainen lehti törmäsi Insigniassa samanlaiseen tapaukseen. Siinä tosin koneena 1.6T, joka oli melkoisen ponneton luvattuihin arvoihin nähden. Myös heikkoa alavääntöä valitettiin.

      
  • Jos turbo-auton softa bugittaa eikä anna tehoja, niin sitten ainakin on hyvä syy hankkia ulkopuolisen putiikin "lastutus" :tongue:



    Kun itse koeajoin Astraa, niin ei siitä jäänyt tukkoisuus mieleen. Toisaalta eihän se hyvä äänieristys tule Opeliinkaan ilmaiseksi, vaan Astralla on ihan kiitettävästi massaa liikuteltavana.

      
  • no-kia:

    Jos turbo-auton softa bugittaa eikä anna tehoja, niin sitten ainakin on hyvä syy hankkia ulkopuolisen putiikin "lastutus" :tongue:




    Voisin kuvitella, että ensi töikseen huollossa ne vetävät siihen uusimmat saatavilla olevat valmistajan softat.



    Uudehkossa autossa saattaa takuukin estää lastutuksen.



    Kävisin silti Astrankin koittamassa. Varmaan ihan ok vaihtoehto sekin, kyllä se ainakin edelliskorisen Focuksen äänieristyksessä voittaa.

      
  • Juzu:

    Noilla rengasseteillä Astra voisi hyvinkin olla huippuhiljainen ja silti edelleen mainio ajettava.


    Mun melulistalla (noin 550 TM-mittausta) paras Astran sijoitus on 169. Kyseessä on viimevuonna mitattu malli. Eihän tuo huono sijoitus ole ollenkaan, mutta hiljaisempia autoja löytyy kyllä.

      
  • Osta hybrid auris jos ei ihan 100 must ole tuo farmari. Saat uuden tuohon 25000e jos osaat edes hiukan tingata. (huom! esittely auton siis)



    Hiljainen,melko"eko",automaattivaihteet,huippuvarusteet(peruutuskamerat jne.). Rengasäänet hiukan hämää aluksi kun itse tekniikka ei pidä ääntä ollenkaan.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit