JARRUTA ! Säästät enemmän!

8 kommenttia

Kävinpä tänään teettämässä merkkikorjaamossa taka-akselille jarrurempan. Olin näet ajanut 44 vuotta siinä uskossa, että jarrut kuluvat käytössä ja kannattaa säästellen painella pedaalia. Olin väärässä.

Autoni takajarrulevyt olivat ruostuneet sisäpinnan puolelta (ei oikein näkynyt) siten, että jarrutettaessa tuntui polkimessa tärinää. Pito oli vielä mittausten mukaan ihan hyvä.

Ajokilometrjä oli kertynyt 125 724 km 4v ja 7 kk aikana. Tätä ennen jarrupalojakaan ei oltu vaihdettu (kummallekaan akselille). Edessä paloja on jäljellä vielä lähes puolet.

Jarruttamattomuuden hinnaksi kertyi 488,90€. Olisi kuulemma putsannut ruosteita pois ja kuluttanut tasaisesti takalevyjä ja takapaloja (joita nyt on jäljellä 85%). Toisaalta korjaamon työnjohtaja lohdutteli, että tämä on normaalia tämän ikäisessä autossa.

Kustannukset 0,39 €/ 100 km eli 8,89 €/kk.

SIIS; JARRUTA ! Säästät enemmän !
:sunglasses: :sunglasses: :sunglasses:

  
  • Joo on tiedossa, että jarrut säilyvät parempana kun jarruttelee välillä hieman rajumminkin. Lisäksi ainakaan minä en ole vakuuttunut, että levyjarrut takana olisivat tavallisessa perheautossa parempi ratkaisu kuin rummut. Kevytperäisessä autossa takajarrut ottavat niin vähän kiinni, että rummutkin riittäisivät...

    /jari

      
  • Kannattaa tosiaan polkea jarrua välillä kunnolla! Kässäriäkin kannattaa käyttää ettei jumitu, ei kuitenkaan ajettaessa kuin korkeintaa talvella kun kääntyy! :sunglasses:

      
  • Eikö nyt ala järki kertomaan, että levyt takajarruissa ei ole kovin järkevää. Ehkä vapailla nopeuksilla, mutta Suomen olosuhteissa ei. Toki takarummut tarvitsee huoltoa eli säännöllistä puhdistamista, mutta ongelmat ovat varsin vähäisiä.

      
  • Periaatteessa levyt takana tarvii enemmän huoltoa, ovat aremmat kuralle ja suolalle kuin rummut! :sunglasses:

      
  • Kyllä takanakin jarrut säilyvät jarruttamatta kunnossa, jos huolloissa ne kerran vuodessa avataan ja puhdistetaan, syy miksi näin ei ole, on huolloissa sitä ei tehdä vaikka ohjelmaan kuuluisikin, on sen verran työläs toimenpide huolellisesti suoritettuna. Rahastus kyllä sujuu luontevasti.

    Pakko on ollut tehdä puhdistus itse, koska huolto ei tee vaikka erikseen mainitsisi, luulevat varmaan että omistajat eivät sitä huomaa.

    Omasta kokemuksesta levyt pysyvät huollettaessa hyvin kiiltävinä, ja palojen vaihtotarvetta ei ole tullut ainakaan kahdessasadassa tuhannessa kilometrissä vielä vastaan. Rumpujarruista voisi sanoa että toimivat paremmin huoltamatta.



      
  • Lainaus:
    15.09.2005 klo 19:33 jjvi kirjoitti
    Joo on tiedossa, että jarrut säilyvät parempana kun jarruttelee välillä hieman rajumminkin. Lisäksi ainakaan minä en ole vakuuttunut, että levyjarrut takana olisivat tavallisessa perheautossa parempi ratkaisu kuin rummut. Kevytperäisessä autossa takajarrut ottavat niin vähän kiinni, että rummutkin riittäisivät...

    /jari


    uusissa autoissa on jarruvoiman jako jolloin takajarrutkin jarruttavat jo kohtuullisessa määrin

      
  • Oli jarruvoiman jako tai ei toimivat takajarrut pääsääntöisesti vain kovissa jarrutuksissa joten tyhjille parkkipaikoille vaan jarruttelemaan.
    Levyjarrut takana vaatii erityisen paljon voimistelua kunnossa pysyäkseen.

      
  • Lainaus:
    16.09.2005 klo 17:06 salo-m kirjoitti
    Levyjarrut takana vaatii erityisen paljon voimistelua kunnossa pysyäkseen.


    kyllä ainakin omassa on pysynyt ihan kunnossa ilman mitää erikois voimisteluja tosin tuo ajotapakin on "vauhdikas"

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit