myy vakuutusyhtiöiden lukuun lunastettuja ajoneuvoja. Näkyy nykyään ilmoituksissa usein olevan maininta yksistä avaimista. Eipä herätä ostoinnokkuutta, kun avaimia voi olla ties missä. Normaalisti näihin rekisteröinnin jälkeen varmaan varkausvakuutuksen saa?
Muutenkin nykyauton kolarikorjaus, usein jälleenmyyntiin, ei ole mielestäni liikenneturvallisuutta lisäävää toimintaa.
Seuraavan käyttäjän harmiksi voi jäädä mystisiä vikoja, onhan kolari tapahtumana kuin pudottaisit läppärin kerrostalon ikkunasta viidennestä kerroksesta. Saattaapi tulla sähköihin jotain vikaa.
Kolareita on monenlaisia.
Itseltäni meni auto lunastukseen, kun olin pienehkössä ketjukolarissa. Muovipuskurit säpäleiksi edestä ja takaa, maski ja etuvalot rikki ja vielä pieni vekki konepeltiin. Airbagit ym. jäivät laukeamatta.
Enpä usko, että tuosta kolarista mitään mystisiä sähköongelmia seuraisi.
Olen kyllä samaa mieltä, että periaatteessa lunastettuja autoja ei pitäisi enää hyväksyä liikenteeseen.
Luovutukseen menneen auton saanti takaisin liikenteeseen tulee teoriassa kahta kautta.
- normaali
- ehdollinen korjaus
Jos vain pellit on kurtussa, joku näppärä oikoo, paklaa ja maalaa ja liikenteeseen.
Pahemmassa mällissä tulee ehdollinen korjaus, joka edellyttää esim. airbäggien vaihtoa, korirobotin käyttöä todistuksella. Käyt näyttämässä katsastuskonttorilla useaan kertaan jne. Nämä yleensä ovat kannattamattomia.
Kolariautojen korjaus on ymmärtääkseni vähentynyt huomattavasti viime vuosina kun käytettyjen hinnat on romahtanut ja korjauskustannukset menneet ylös.
Alla ote AVK:n myyntiehdoista:
"Vaikka ajoneuvo myydään korjattavaksi ilman valvontaehtoja, saattavat ajoneuvon turvavarusteet tai turvarakenteet olla vaurioituneita."
Tässäpä se onkin, ikäviä yllätyksiä on tullut näissä ei ehdollisissa korjauksissa.
Muutenkin pitkät myyntiehdot on laadittu "vakuutusyhtiö tyyliin", mitään emme korvaa tai vastaa mistään.
Onneksi kaksikilpiset, tai kolme/neljä pahimmillaan, on helppo erottaa rekisteriotteesta. Ostin joskus AVK:lta varastetun Primeran, johon uusin kaikki lukot, ja ajoin sillä pari vuotta. Aikanaan kun rahan puutteessa päätin myydä sen pois, oli kuin olisi AIDSia myynyt, tai Citroen BX:ää.
Toisaalta eipä se tilanne ole sen kummempi vakuutusyhtiöiden leipoessa autoja nippuun, mun noin 2 vuotta vanhaa Mondeota If+merkkiliike sääti kuntoon kuukauden, sen jälkeen liikkeen jälkiä siivottiin noin kymmenen kertaa, esim ovia ei saatu enää olemaan suhisematta, ja kun töyssyyn ajettaessa tiivisteet narisivat ja suhina kasvoi ovien liikkuessa, oli liikkeen korjaus: silikonia tiivisteisiin, niin ei narise enää ovien eläessä... Lopulta kyllästyin jatkuvaan tuloksettomaan tappeluun, halusin koko mieliharmista eroon, ja vaihdoin sen pois uuteen autoon..
Kemmo:
Enpä huolehtisi tuosta asiasta. Minkä hyvänsä ostamasi auton avainten kaksoiskappale saattaa olla kenellä hyvänsä. Niitähän voi teettää suutareilla.
Kuitenkin jos käytetyn auton mukana tulee kaikki alkuperäiset sirulliset avaimet, nukun yöni paremmin. Tuskin silloin teetetty lisäavaimia, jos ei ole kommuunikäytössä ollut. AVK:n myymissä vakuutusyhtiöiden romuissa ilmoitetaan yksistä avaimista, aina ei ole löytynyt (joka paikkaan sopivia) niitäkään.
Vaurioauton ostajana sinun täytyy varautua uusien avaimien ostoon, jos kaikkia avaimia ei saa auton mukana, uusien ohjelmointihan ei ole mikään ongelma, ainoastaan kustannuskysymys. Periaatteessa kolarikorjatut autot säästävät jokaisen autoilian lompakkoa. Mutta ostotoiminta pitäisi luvanvaraistaa ainoastaan valvotuille ammattiyrityksille, jolloin pahimmat pommit saataisiin pois liikenteestä. Suurin riskihän on kaikennäköisten Di-inssien kotitallissaan väsäämien viritysten pääseminen tienpäälle.
Mielestäni tuo avainhomma on lähinnä tätä nykyajan "kaiken kattavaa älyvapaata varman päälle pelaamista"! Neuroottisuus ei ole mukavaa, jos itse siitä kärsii! Rahalla ja vaivalla siitä tietenkin selviää, tai ei!
Kun ostaa ajoneuvon avk:lta, jonka aikoo saada tieliikennekäyttöön vaaditaan katsastuksen puitteissa 99% alustamittaus ja nelipyöräsuuntaus, lisäksi turvalaitteista dokumentointi. Kuka tahansa autoalan ihminen osaa ja pystyy korjaamaan ajoneuvon ajokuntoon, joka ei ole pommi, koska kaikki turvallisuuteen vaikuttavat tekijät kunnostetaan (kuten turvapalkit, airpakit, peltiosat jne...) tämän tarkistaa AINA katsastusviranomainen, kuitit on siis hyvä olla mukana konttorilla. Yhdet avaimet tarkoittaa käytännössä uuden avainsarjan koodaamista ja se maksaa merkistä riippuen 30-300, vanhoilla/ylimääräisillä ei tee mitään.
PS. pahempia virityksiä teille aiheuttaa nuoriso, vanhoilla ja huonokuntoisilla romuilla sekä amatöörimäisellä joukkoliikenneasenteella ja näyttöhaluilla.........
kirjoitetaan Hesarissa 20.8.-11. Vakuutusyhtiöiden korvauksissa ongelmia, jos kaikkia avaimia ei ole.
Varkauksissa ei korvausta meinaa tulla, jos omistalla ei ole kaikkia avaimia.
Jutussa mm. Pohjolan korvauspäällikkö Sami Reinikka sanoo, yhden avaimen autoihin pitää suhtautua epäillen. Uusi sarjoitus syytä tehdä nopeasti.
Kolariromuissa sekin on usein eteen tuleva lisäkustannus.
Kolarikorjauksista voi olla montaa mieltä. Ei näitä suurlujuusteräksisiä halvalla korjata, myöntää AVK:n realisointipalvelujen johtaja Santtu Nieminen. HS 22.10.-11. Esimerkkinä jutussa etupyörään osuman saanut Audi TT, päälle päin vähäiset vauriot, auto kuitenkin lunastettu, kun ei kannata korjata. No, siitäkin Audista joku ti-seppä takoo ehjään verrattavan ja kannattavasti? Tuntuuko realistiselta?
Onneksi kaksikilpiset, tai kolme/neljä pahimmillaan, on helppo erottaa rekisteriotteesta. Ostin joskus AVK:lta varastetun Primeran, johon uusin kaikki lukot, ja ajoin sillä pari vuotta. Aikanaan kun rahan puutteessa päätin myydä sen pois, oli kuin olisi AIDSia myynyt, tai Citroen BX:ää.
Kyllä 80-luvulla BX:n sai kaupaksi, etenkin jos oli -86 tai uudempi.
Noin 20 vuotta sitten ostettin parin nuoren korjaama 13 tkm ajettu 6 kk vanha keulastaan kolarikorjattu perheauto n. 55 % uuden hinnasta. Pidettiin reilu 5 vuotta ja saatiin itsemyytynä
75 % siitä, mitä maksettiin. Koetin autoa tarjota 3 v. kohdalla vaihturina autoliikkeisiin, mutta ei oikein mihinkään kelvannut.
Mikä outoa, autoliikkeet olisivat hyvittäneet n. 6 v. kohdalla saman kuin 3 v. kohdalla. Löytyi Palstan kautta ostaja ja ostettiin rahalla seuraava. Kauppaa oli helppo tehdä. Jos vain korjatun hinta on riittävän halpa, niin miksen ostaisi. Se vaatii vain vähintään 5 v. pitoajan.