Seat Toledo

5 kommenttia

Morjens

Olen vaihtamassa vuoden 2000 mallin Toledo TDI 90 hp tehoiseen "volkkariin".

Millaisian kokemuksia Seat Toledon kestävyydestä on?!

Entä onko laatu volkkarin laatua?

Onko tämä uudempi korinen Seatti edeltäjiensä parempi vai olenko menossa halpaan kun Toledon turbo diesel tuntuu hyvältä ehdokkaalta.

Odottelen reiluja ja rehellisiä mieleipiteitä.

Kiitos vaan etukäteen !

  
  • Terve.

    Tuttavani omistaa tuollaisen bensiinikoneisen ja itselläni oli pari päivää ajossa tuollainen TDI.

    Tässäpä havaintoja. Ohjaus on tarkka ja alusta jämäkkä. Takakontti on tilava mutta lastausaukko onnettoman pieni, kuten monissa muissakin sedaneissa. TDI:n vääntö on iloista, mutta kone käy karkeasti ja meluisasti (TDI:ssä pakinkytkeytyminen oli hankalaa - liekkö yksilö vika?). Bensa 1,6 16v ei puolestaan tunnu vääntävän lainkaan mutta kulkee kyllä kierroksilla. Polttoainekuluja nostaa korkeampi oktaavitarve (98E). Vaihteisto toimii muuten mutta kytkintä pidin tunnottomana ja liian pitkäliikkeisenä. Äänieristys on myös aika onnetonta, sen sijaan auton muotoilu miellyttää silmää jopa tätä uutta mallia enemmän.

    Laadusta sanoisin, että samaa tasoa kun VW - eli ei kovinkaan hyvää. Sen sijaan edellistä Toledoa selvästi parempaa (ei enää ruosteherkkyyttä ja kojetaulun katkaisimetkin ovat tukevampia jne.)

    VW:a pidän kuitenkin Seatia parempana valintana, koska vakuuttaminen on halvempaa ja arvonsäilyminen on selvästi parempaa. Seat on hankala auto vaihtaa toiseen merkkiin ja tämä johtunee kait huonosta asiakastyytyväisyydestä ja vaisusta myynnistä.

    Sitten vikalistaa:

    TDI:n vioista en osaa sanoa kun tuon yksilön pakkiongelmista, mutta tiettävästi öljynkulutus on normaalia ja ilmamassamittareita on hajonnut muiden VAG-autojen tapaan.

    Tuttavani 1,6 16v:n vikalistaan on kertynyt puolien hajoamisia kahdesti, ovilukon rikkoutuminen ja lämppärinpuhaltimen toiminnan epävarmuus. Lisäksi erilaiset nitinät ovat kuuluneet kuvaan. Auto on menossa pikapuoliin vaihtoon kun moottorin vikavalokin on alkanut vilahdella. Kilometrejä ei ole vielä muistaakseni kuin vajaat 70tkm. Se, mihin se vaihtuu riippuu kaiketi kuulemma vaihtotarjouksista...

    Siinä siis kokemani ja kuulemani. Kokeile jos uskallat...halpojahan nuo ovat ostaa mutta kaiketi kalliita pitää ja vaihtaa.

    [A Tapio muokkasi tätä viestiä 17.09.2005 klo 15:34]
      
  • Itselläni kokemusta 2001 mallisesta Toledo TDI90:stä. 95tkm:n matkalla ei mitään muuta kuin normaalit määräaikaishuollot! Nyt muistin väärin, n 85tkm kohdalla kuskin istuinlämmitin lakkasi toimimasta. Edullinen käyttää ja ylläpitää. Ja vaihdossakin kelpasi ihan hyvin. Ainakin uuteen volkkariin. Aikaisemmin oli kokemusta Cordoba farkku TDI90:stä, eikä siitäkään pahaa sanottavaa ole jäänyt mieleen. VAG-konsernin dieseleistä pääsee tarvittaessa hyvi eroon, Seatin kohdalla bensamoottorit 1.8T:tä lukuunottamatta ovat sen sijaan aika aliarvostettuja vaihtoautoina.

      
  • Se on mietityttänyt onko Toledon moottori ja voimansiirto samoja muin volkkareissa? Ainakin niin luulen. Onko myös korin ruostesuojaus samaa tasoa VW:n kanssa vai onko tytäryhtiön auto huonompaa tekoa?

    Sisutuksen kitinät kuuluvat käytön myötä myös volkkakreihin joten siinä ei liene eroja.

    Entäpä Seatin maine!? Seatin aikasemmat mallit olivat maineeltaan arveluttavia mutta onko Toledossa laatu parantunut ja arvostus edelleen alhaalla. Jos näin on niin Toledon pitäisi olla halpa ja silloin VW:n kaltainen käyttöauto johon löytyy varaosia monesta paikasta. Ehkäpä vielä edullisestikin?

    Ainakin Cordobaa on myyty paljon muuta Tolejoja en myynnissä ole juuru huomannut toisin kuin Cordopaa.

    Ostopäätös on edelleen harkinnassa ja se olisi tehtävä lähiaikana.

      
  • Seattihan oli ennen lisenssiviatti, ei ole paljoa kehittynyt, mutta koko ajan paranee! :sunglasses:

      
  • Porukoilla on ollut vm.2001 110hv dieseltoledo uudesta asti ja takana nyt 124 tkm. Itsekin on tullut käytettyä sitä lähinnä pidemmillä matkoilla. Ajettavuudeltaan jämäkkä ja kulutukseltaan pihi. Laadussa ei muuta moittimista kuin kertaalleen hajonnut ilmamäärämittari, taitaa olla auton ominaisuus.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit