huollon vastuu ?!

7 kommenttia

omistan melko murheellisen 2001 vm a6 2.4 v6:n viimeisin korjausoperaatio oli visco-tuulettimen vaihto vein auton toissa maanantaina audi-huoltoon ja kun sen illalla hain niin auto piti melkoisen kovaäänistä nakutusta - jota ei ollut kun sen sinne jätin ?! nakutus on sidoksissa moottorin kierroksiin.

no tiistaiaamusta heti vein sen takaisin sinne ja kaverit kohauttelivat olkiaan kun sanoin että ääni oli ilmestynyt kun auto oli heillä no he ovat nyt autoa tutkineet lähes kaksi viikkoa !! sillä johtopäätöksellä että eivät tiedä mikä äänen aiheuttaa mutta sanovat että se tulee multitronic-vaihteistosta ja vähän epäilevät öljypumppua mutta eivät siis ole varmoja onko vika pois jos pumpun vaihtaa joka maksaa 1500,- eeroa toinen vaihtoehto on koko vaihteiston vaihtaminen joka maksaa yli 5000,-

eli kyllä on pieni kuluttaja aika heikoilla - vika on syntynyt heillä ja ihmetyttää etteivät kun vaihtoivat sen viscon niin mitään sanoneet että autosi pitää melkoista nakutusta oletko huomannut ?! ja nyt sitten antavat vaihtoehdot 1500,- joka ei ehkä ratkaise mitään tai 5000,- ja entäs jos sekään ei ratkaise mitään - kyllä v......aa pientä kulkijaa !!!

onko kellään heittää mitään vinkkiä miten kannattaisi toimia ?

  
  • Tähän pulmaa on myös katsastusviranomaisten otettava vastuu.
    Suomessa poljetaan manuaalidieselit tappiin vastoin moottorin valmistajan määräyksiä pakokaasumittauksessa, automaatteja myös, vaikka AKE on virallisesti ilmoittanut katsastusasemille, että automaatteja ei saa kierrättää kuin 75% suurimmasta moottorin kierrosnopeudesta! Ikävä kyllä, tämä tieto ei ole levinnyt katsastuskonttoreille asti, tai ei viitsitä lukea toimitettua tietoa. Automaatin öljypumppu ei voitele P ja N asennossa tarpeeksi sisäkaluja, joten vaurioita syntyy yli 4000 r/min nopeuksissa. Vähäpäästöiset bensa-autot kierrätetään myös 4000 asti. Kuten esim. WXYZ ja ylempi nimimerkki joilla on hajonneita automaatteja, voisivat kohdistaa epäilynsä hieman enemmän valtiovallan tietämättömyyttä moottoriteknoligiasta, kuin automaattien valmistajia kohtaan, jotka kieltävät ohjekirjoissan moottorin ryntäyttämistä P ja N asennoissa! Asia on aivan selvä mitä saa ja mitä ei saa tehdä. Katsastuksen yhteydessä hajotetaan monen automaatin laatikko, viat tulevat puutteellisen voitelun takia ilmi myöhemmin, jolloin ei voida enää kohdistaa vian aiheuttajaa, vaikka se on "katsastusinsinöörin" aiheuttama.

      
  • Eikös mittauksesta saa nauhaa josta mm kierrosluku näkyy?? Aika monesta analysaattorista saa tulostettua kaikki moottorin päästöt,
    näin mm Fordilla ja Volvolla.
    Toisaalta olen kyllä nähnyt kun korjaamolla on yritetty asiakkaan dieseliä huudattamalla rikkoa,se oli tosin citra ,mutta automaatti ja mitään järkeä en moisessa näe,savua kyllä.
    Mutta aika vaikeata on vian aiheuttajaa vastuuseen saada,ikävä kyllä.

      
  • Minulta rikkoivat kans merkkikorjaamolla auton, korjasivat kolme kertaa kunnes saivat sen pelittään, meni korjaamon piikkiin, mutta vaihdoin sen heti pois kun meni luottamus! :sunglasses:

      
  • voihan se vika siellä olla tullut ,mutta tuskin se heistä johtuen on ilmaantunut ,katsos kun autoon voi tulla vika missä vain.

      
  • noihin on muuten mennyt paljon laatikoita ,oisko tyyppivika

      
  • jos Sixpackin viittaus oli katsastuksen mahdollisesti aiheuttamaan vahinkoon, tuo on pois suljettu sillä, että auto katsastettiin laatikkooireiden ilmenemisen jälkeen. Lisäksi olin paikalla katsastuksen aikana eikä siellä kierroksia nostettu, OBD (olikossenytnoin) tökkeli koneeseen ja lukemat näytöltä ja that's it.

    Kun ei kerrasta opi niin saapahan nyt kokeilla uudelleen tuon VW konsernin käyttämän laatiokon lujuutta tuossa tulevassa Audissa.

    Suosittelen Myrtsille, että alat auton vaihtohommiin ja yrität sen yhteydessä neuvotella vastaantuloa välirahamielessä.

    [wxyz muokkasi tätä viestiä 10.10.2005 klo 12:10]
      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit