BMW E46:n huoltokustannukset

11 kommenttia

BMW:n huoltokustannuksista liikkuu monenlaista juttua. Toiset sanovat sen olevan yksi kalleimmista autoista huoltaa, toiset taas pitävät sitä käyttökustannuksiltaan edullisena. Moottorin kestävyys lienee kiistatta todettu asia.

Lähinnä kiinnostaa 316- tai 318-mallien huolto- ja käyttöhinnat. Auto, jonka tulen hankkimaan on vuosimallia 2000 ja mittarilukema alle 100 tkm. Onko kyseessä riskihankinta vai varma valinta? Mielipiteitä olisi hyvä saada BMW:n omistajilta eikä niiltä, joiden mielestä BMW:llä ja kondomilla on jotain yhteistä :wink:

  
  • Sanosin että varma riski;rahaa tulee kulumaan ja luultavasti enemmän ,mitä olit ajatellut!!
    Kortsun voit kääriä lompsas ympärille.
    Mutta onnee vaan!

    [salo-m muokkasi tätä viestiä 04.10.2005 klo 13:33]
      
  • Tästä olisi hyvä saada jotain konkreettisia todisteita ja perusteluja (huoltohintavertailu) tms. Tietenkin jonkin verran enemmän olenkin valmis maksamaan.

    Sinänsähän jokainen auto on varma riski ja tietää rahanmenoa. Mutta onko E46-BMW:ssä jotain sellaista, joka tekee siitä huomattavasti kalliimman huoltaa kuin jostain toisesta vuosimallin 2000 autosta?

    Eikä tuota varmaankaan tarvitse aina merkkiliikkeessä huoltaa.

      
  • Huollossa autoa käytetään n. 25tkm:n välein ja joka toinen niistä on ns.öljynvaihtohuolto. Hinnoittelu on kiinteä johon lisätään mahdolliset lisätyöt. 100 000 km:n huolto taitaa olla sieltä kalleimmasta päästä, koska siinä vaihdetaan jo vähän enemmän osia (tulpat yms.).

    Itse olen joutunut käyttämään 316i bemuani huollossa n. vuoden välein eikä se 100-200 euron lasku ole pahemmin suuttumusta herättänyt. Jos vertaat huolto kustannuksia esim. volvoon, niin taitaapi olla melkein puolet halvempaa ajella bmw:llä.

    Ja eihän sitä kaikkia huoltoja tarvitse teettää merkkiliikkeessä, mutta silti ei kannata säästää öljyssä mitä sinne moottoriin laittaa!

    Heh! Mullahan onkin huomenna varattu huolto, hyvä kun muistutit :wink:

      
  • Ei se nyt ihan noin halpa ole kun edellinen kirjoittaja väittää, mutta ei mielestäni kovin kalliskaan. Halvempi huolto on ollut hieman alle 200 ja kalliimpi noin 400 (autoni vuoden 2000 316 e46).

      
  • No eipä tuo kovin kalliilta tosiaan kuulosta. Mitkä ovat kokemuksenne ko. autosta muuten? Tuskinpa tuollaisesta vm.2000 autosta osia ainakaan urakalla hajoaa. Moottorikin lienee kestävä.

    [Stream muokkasi tätä viestiä 04.10.2005 klo 20:49]
      
  • Tarkistappa onko etupäähän tehty remonttia palloniveliin/tukivarsiin tms. osiin. Jos ei niin siitä tulee muutaman vuoden sisällä jokusensatasen lasku /puoli. Jakopäässä on ketju, joten nou hätä. Sähkölasit alkavat mahdollisesti renaamaan, kustannuksista en osaa sanoa, kun itselläni toimivat vielä jotenkuten.

      
  • No laitetaan tuoretta faktaa peliin. Vein -02 316 compactini n.75000 km:n huoltoon, johon ylimääräisenä työnä tuli jarrunesteiden vaihto. Muuten kyseessä oli siis öljynvaihto ja kustannukset oli 221 euroa.

      
  • Kiitoksia tiedosta. Miten muuten on, missä vaiheessa E46-bemuun tuli vakiona jonkinasteinen luistonestojärjestelmä? Eikö takavetoinen ole ilman sitä vähän hankala ajettava talvella? Tarkoituksena on hakea kyseinen ajopeli merkkiliikkeestä Saksasta, kiitos Europlus-takuun, joka on voimassa myös Suomessa vuoden ostohetkestä.

      
  • 2002 mallinen 320i, ajettu 37tkm. Käytetty tähän mennessä yhdessä huollossa 23 tkm:n jälkeen, öljyhuolto ja yhdistetty vuosihuolto yht. 220 euroa, öljyineen, raitisilmasuodattimineen kaikkineen.

    Katso, että rekisterikilvenvalo/takaluukun kahva ei ole hapettunut sisältä, lamppujen lasit saa pois helposti ruuvitaltalla vääntämällä. Näet kyllä, jos ongelmia on. Uusi kahva maksaa 100 euroa tai maalattuna korinväriseksi 200 euroa.

    Luistonesto on ollut kaikissa E46:ssa aina vakiona ASC+T:nä, mallivuodesta 2003 alkaen vakiona on ollut DSC eli ESP. Luistonesto toimii kohtuullisen hyvin, mutta hyydyttää menoa jopa liikaakin. Tosin BMW:ssä apujäjestelmät saa aina kokonaan pois, mikä ei ole suinkaan kaikissa autoissa mahdollista.

    [temu muokkasi tätä viestiä 06.10.2005 klo 11:22]
      
  • Aika hyviä kommentteja jo tullutkin. Käyttökustannuksiltaan auto on ehkä hieman keskimääräistä kalliimpi, huollot ja varaosat ovat kohtuuhintaisia, mutta vakuutukset ovat kalliita.

    Lisäksi pitää varautua katsastuksessa ilmeneviin alustan osien vaihtoon, mikä lisää jonkin verran käyttökustannuksia, ei kuitenkaan mitään dramaattista. Alusta on sen verran monimutkainen, ettei välttämättä kestä Suomen "tasaisia" teitä maailman tappiin asti. Koneessa ja muussa tekniikassa ei pitäisi olla mitään ihmeellisiä tyyppivikoja, joten siltä osin auto on erittäin luotettava.

    Jos/kun olet ostamassa käytettyä, yritä viedä auto katsastukseen tai autotohtorille, jolloin selviää, pitääkö alustaan vaihtaa esim alapalloniveliä? Tuolloin voit tingata vaihdon hinnasta.

      


  • <Luistonesto on ollut kaikissa E46:ssa aina vakiona ASC+T:nä, mallivuodesta 2003 alkaen vakiona on ollut DSC eli ESP.<

    Tarkemmin DSC on ollut vakiona 03/2003 alkaen.
    Siis alkuvuodesta 2003 DSC ei ollut vakio.
    Nosti muuten auton hintaa 500 eskoa :frowning:

    Mielestäni e46:n on edullinen pitää vakuutusmaksuja lukuunottamatta.
    Huoltoväli 25 tkm, joka toinen huolto on öljyhuolto.
    Hinnat öljyhuolto n.100 eskoa ja isohuolto 350 eskoa.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit