Lada vs BMW M3

10 kommenttia

Varmaan muistatte vitsin jossa Lada ajoi bemarin perässä ja vilkku oli päällä valmiina ohitukseen.

Onistuisikoha se tällä:



http://www.autobild.fi/artikkeli/20047/parjaako-wankel-moottorinen-lada-samara-bmw-m3lle-kiihdytyskisassa/

  
  • Kevyeen koriin tehokas kone -> mieletön kiihtyvyys. Tuollaisia virityksia on maailma ja YouTuubi pullollaan, mutta menisivät radalle koettamaan, niin yllättäen BMW 318 diiseli on nopeampi

      
  • No jos ei tuota konetta johonkin 70-luvun corollaan asenneta niin tuskin on bemu nopeampi... Näihin omarakenteisiin kun on yleensä panostettu alustaan ihan huolella! Nimimerkillä yksi itserakennettu turboauto löytyy. Saa tulla 318:lla koittamaan, kunhan pysyy poissa jaloista ja antaa ohittaa kierroksella mukisematta...

      
  • Maailman sivuhan noita tehokkaita pelejä on autotalleissa tehty:



    http://www.tuulilasi.fi/artikkelit/volvo-amazon-turbo-418-hv



    Pelottavia laitteita. Sekä tuo Toyota että Amazon. Ovat V8-koneitakin saaneet Amazoneihin ahdettua. Ja vanhat diesel-mersuthan ovat noiden kyläseppien suosiossa.



    Nettiä selaamalla vaan selviää, että noita wankel-ladoja on ihan tehtaan linjaltakin lähtenyt. Tällaiset arvot löysin:



    135 hv 92 kW 6000 r/min vääntö 176 Nm 4500 r/min



    Eihän tuolla M3:lle pärjää, mutta Samaran painoiseen autoon antaa ihan hyvät kyydit.



    Löytyi myös tietoja, että neukkulassa ovat tehokkaampiakin wankeleita tehneet kokeilumielessä.

      
  • Minusta sleeper tyyli on kaikkein paras! Mopon näköinen rassi, jossa hillitön koneteho.

    Aikoinaan tutustuin eräällä katsastusasemalla jonossa jo muutoskatsastettuun Beigen väriseen, normi 70-luvun Lada 1200 L:n joka ulkoa näytti pappaladalta. Mm. pakoputki takapeilissä oli vaan silmän lumeeksi BMW kuskien harhautukseen. Oikea 3,5" hormi loppui auton alle piilossa.

    Konehuoneeseen oli ahdettu jokin Alfaromeon parilitrainen turbokone moniventtiilikansin, joka oli viritetty lähelle 400 Hv tehoille.

    Alusta oli kanssa kuosissa, sama kaveri oli rakentanut useita Ladoja Lada cuppiin radalle.

    Mm. valtava syylari oli siirretty takaluukkuun, jossa Mäntsälän kokoiset sähköflektit hoiti jäähdytystä jättimäiselle syylarille.

    Kaveri sanoi että moni uuden sporttisen auton kuski on jäänyt ihmeissään katselemaan Ladan takavaloja yli 250km/h nopeuksissa.

    Ladan perä kuulemma kesti noin yli 300Hv:n tehot mukisematta, mutta sitten ovat myös käyttäneet Hiacen periä, jotka on modattu mahtumaan Laatokan alle. Niitä ei saa rikki yli 400Hv tehoillakaan. Tämä oli aika huikea viritys katsella ja kuunnella rakentajansa tarinaa.. Auto oli päällepäin virheetön vakio kromipuskureineen ja hienossa maalissa.

      
  • Kyllä juuri tuommoiseen Corollaan, joskin täytyy kyllä ottaa takaisin sen verran, että eiköhän tuokin jätä bemun mennen tullen. Onhan se jäykistehitsattu ja alustaan varmasti panostettu! Ohjaushan lienee ikivanha simpukkaohjaus ja hidas kuin pahimmassa painajaisessa. Toisaalta auton hillitön keveys tasoittaa rajusti puntteja. Suoralla tehoton painava nykyauto jää älyttömästi eikä se sitä eroa mutkissa kiri... M3 taas on aivan asia erikseen eikä silloin voittajasta ole epäselvyyttä...

      
  • Maastovälitys:



    Kaveri sanoi että moni uuden sporttisen auton kuski on jäänyt ihmeissään katselemaan Ladan takavaloja yli 250km/h nopeuksissa




    Ikävä kyllä noissa kisoissa ei ole jaossa voittoja vaan ainoastaan tappioita. Sun viesteissä liikenteessä kisailun ihannointi näyttää toistuvan.

      
  • Ikävä kyllä noissa kisoissa ei ole jaossa voittoja vaan ainoastaan tappioita. Sun viesteissä liikenteessä kisailun ihannointi näyttää toistuvan.




    No voihan sitä kisata paripyörä Transitillakin, mutta sillä ei vaan pärjää.

    Nykyään eipä juuri tee mieli kisata; 2,5t painava auto jossa henkilönostin tai muu auton painoinen värkki perässä. Yhdistelmää ajetaan oikeasti samalla asenteella kuin kuorma-autoja.

    Monella VAAN henkilöautokortin omaavalla ei tunnu olevan mitään tajua siitä, miten rekka, kuorma-auto tai maasturi/iso Pick-up ison trailerin kanssa käyttäytyy päätellen niistä hölmöistä ja luokattomista esityksistä aamuruuhkassa kehä ykkösellä liukkaista keleistä puhumattakaan. Harmi.

    Ja kyllä minuakin vituttaisi pitkään kun beige pappa-Lada jättäisi renkaat savuten minun kalliin, lehdissä hienoksi hehkutetun premiumin seisomaan nolosti liikennevaloihin.. Kyllä siinä vaimolle pitäisi illan päätteeksi antaa turpaan tai jotain... :lol:

      
  • Maastovälitys:



    No voihan sitä kisata paripyörä Transitillakin, mutta sillä ei vaan pärjää.
    Nykyään eipä juuri tee mieli kisata; 2,5t painava auto jossa henkilönostin tai muu auton painoinen värkki perässä. Yhdistelmää ajetaan oikeasti samalla asenteella kuin kuorma-autoja.
    Monella VAAN henkilöautokortin omaavalla ei tunnu olevan mitään tajua siitä, miten rekka, kuorma-auto tai maasturi/iso Pick-up ison trailerin kanssa käyttäytyy päätellen niistä hölmöistä ja luokattomista esityksistä aamuruuhkassa kehä ykkösellä liukkaista keleistä puhumattakaan. Harmi.
    Ja kyllä minuakin vituttaisi pitkään kun beige pappa-Lada jättäisi renkaat savuten minun kalliin, lehdissä hienoksi hehkutetun premiumin seisomaan nolosti liikennevaloihin.. Kyllä siinä vaimolle pitäisi illan päätteeksi antaa turpaan tai jotain... :lol:




    Enpä ole kuorkkikuskeilla havainnut yhtä päätöntä käytöstä liikenteessä kuin sinun viesteissäsi paistaa läpi. Esimerkiksi, että siirryt itse ohituskaistalle rekan viereen ajamaan ylinopeutta kärry perässä, jotta voisit estää takanatulevan ohituksen, koska hän ajaa ylinopeutta. Ja tämän kaiken teet ihan vaan vittuillaksesi. :weary:



    Likimainkaan noin päätöntä ajatuksenjuoksua en usko ammattikuskien omaavan. Ja onhan sinulla muutama muukin väläytys "joustavasta" ja "muut huomioonottavasta" ajotyylistä tällä palstallakin ollut.



    Kyllä ton mun mersun saa jättää liikenteessä. Ei se ole mikään kiihdytysauto. Jos haluan lujaa ajaa, menen radalle. Liikenteessä saa ohittaa vaikka Suzuki PV:llä jos siltä tuntuu ja on minua kiireisempi. Liikenne ei ole mikään rallirata.



      
  • Nuori autoilija:

    No jos ei tuota konetta johonkin 70-luvun corollaan asenneta niin tuskin on bemu nopeampi... Näihin omarakenteisiin kun on yleensä panostettu alustaan ihan huolella! Nimimerkillä yksi itserakennettu turboauto löytyy. Saa tulla 318:lla koittamaan, kunhan pysyy poissa jaloista ja antaa ohittaa kierroksella mukisematta...




    Eri mieltä. Usein noissa omarakenteissa tehoa on ihan hillittömästi, mutta alusta on jäänyt sinne 70-luvullle minne aihiokin. Suoralla kulkee, mutta sormi menee suuhun kun mutka tulee.



    Ja vaikka joissain olisi rahallisesti alustaan panostettu, usein käy niin, että taidot ovat loppuneet kesken.



    Satuin sattumalta aikoinaan näkemään sinänsä umpisurkeassa Virittäjät-sarjassa 960-Volvon, joka oli kuin tyyppiesimerkki. Tehoa ihan hillittömästi ja rahaa kylvetty, mutta alustaltaan auto oli aivan onneton, vaikka sinnekin oli rahaa poltettu. Omistajalla oli kyllä alustastakin suuret luulot.



    Itselleni on vähän vieraaksi jäänyt ajatus, miksi tehdä vanhasta raadosta maailman nopein proomu. Eli suoralla menee niin perkeleesti, mutta mitään iloa autosta ei esimerkiksi radalla saa. Tämä siis merkistä riippumatta.



    Klassikkosleeperit ovat sitten asia erikseen.



      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit