Koska jarrut remonttiin

9 kommenttia

Minkä ikäisenä ja/tai kuinka paljon ajettuna kokemuksiesi mukaan pikkuauto vaatii uusia etujarrupaloja, takajarrupaloja ja takajarrulevyjä?

  
  • Sitten kun on tarpeen, riippuu auton käytöstä ja myös autosta. Pikkuautoista ei minulla varsinaisesti ole kokemusta. Jarrulevyjä en ole omiin autoihini joutunut koskaan vaihtamaan, en vaikka olisi ajettu yli 300 000 km. Olen kyllä pariin muuhun autoon vaihtanut alle 100 000 lukemissa. Etujarrupalat ovat kestäneet autosta ja kulloisestakin ajotyypistä (enimmäkseen kaupunki- vai matka-ajoa) riippuen 20 000-220 000 km.

      
  • oudolta kuulostavalle kysymykselleni on se, että omaan vain 30 000 kilometriä reilussa neljässä vuodessa ajettuun pikkuautoon piti merkkihuollon mukaan tuommoinen remppa tehdä melko kirpaisevaan hintaan. Ja minun kaaliini ei siis mahdu, miten noin totaalinen jarrujen loppuminen on voinut iskeä noin vähillä kilometreillä/vuosilla. Jarrujen toiminnassa arkiajossa en ollut mitään vikaa itse havainnut.



    Epäilen siis, että tuo varsinainen vaihtotarve syntyi enemmän merkkihuollon kaupallisista syistä kuin auton kunnon vaatimista teknisistä syistä. Nythän ovat ajat vaikeita autoalalla ja laskutettavaa pitää repiä kaikkialta mistä saa. Autoa käytti huollossa vaimoni ja saattoivatpa keksiä, että naisihminen nielee helposti kalliit lisätyöt.



    Perheen isossa autossa oli vielä 600000 kilometrin huoltoraportin mukaan kaikista jarrupaloista yli puolet kulutuspinnasta jäljellä eikä siis pitkiin aikoihin vaihtotarvetta. Enkä ikinä itse muista missään muussa autossa tärmänneeni siihen, että jarrrujen melkein kaikki osat pitää vaihtaa 30 000 kilometrin välein.



    Vaihtoehtoinen epäilyni tuolle silkalle huoltohuijaukselle on se, että noin nopea loppu kertoo laatuvirheestä osissa ja voisi siten antaa aihetta reklamaatioon.



    Ajattelin joka tapauksessa yrittää huomenna saada nuo "loppuunajetut" osat haltuuni, elleivät sitten ole jo ehtineet hävittää todistusaineistoa.



    Jotenkin voin tajuta, että vähäinen ajo ja jarruttelu saattaa olla haitaksi muutenkin kevyessä ajossa alityöllistetyille takajarruille, ainakin ruostuttaa levyjä. Mutta etujarrupalatkin olivat siis huollon mukaan vaihtokunnossa.

      
  • Katsastuksessa mittailtiin joskus levyjen paksuutta. Ihmettelin, miksi noin tehdään, vaikka autolla oli silloin ajettu vasta 150 tkm. Inssi vastasi, että nykyään joissain autoissa levyt kuluu samaa tahtia palojen kanssa. Paloja olen vaihtanut noista kilometrilukemista alkaen, en koskaan alle tuon.



    30 tkm kuulostaa erikoiselta. Jossain Saksan autobahnoilla kai tuo on mahdollista, mutta ei täällä. Ei vaikka kuinka ajonhallintajärjestelmää vastaan ajelisi.



    Huollon ammattitaito tehdä vian määrityksiä ja suhtautua niihin on todella vaihtelevaa. Paras taisi olla se asentaja, joka epäili aikoinaan -76 mallisen autoni käyntihäiriöiden syyksi hydraulisten venttiilinnostimien takkuilua. Harmi, etten älynnyt tilata niiden vaihtoa. Sitten taas toisessa autossa etulevyjen ruosteesta vain todettiin tilanne, että ruostetta on, mutta seurataan tilannetta, koska jarrut toimivat hyvin. Molemmat tapaukset merkkiliikkeessä.



    Asioihin suhtautuminen taitaa riippua vain siitä, millaisen henkilön kanssa sattuu asioimaan.

      
  • Myös minulle yritettiin kerran merkkiliikkeessä (mitsu) ensimmäisen 15000km huollon yhteydessä kaupata muka tarpeellista jarruremonttia.Luopuivat kuitenkin kun sanoin että haluan kaikki vaihdettavat osat itselleni ja haluavani olla valvomassa työtä.Ei ole ollut mitsuja sen jälkeen.

      
  • Kyllähän jarrut saa remonttikuntoon kahdella tavalla; jos jarruttaa jatkuvasti tai ei ollenkaan. Itse kuulun jälimmäisiin. Omasta V70 Volvosta ruostui takajarrulevyt käyttämättömyyden takia; hinta 500€.



    Etujarrupalat vaihdoin itse 190 tkm kohdalla.Hinta 60€.





    Onkohan tässä yks nolla liikaa sinulla nelivetonen:



    Perheen isossa autossa oli vielä 600000 kilometrin huoltoraportin mukaan kaikista jarrupaloista yli puolet kulutuspinnasta jäljellä



    Harvassa perheessä kaiketi on yli puoli miljoonaa ajettuja pelejä tehtaan jarruilla?



    :sunglasses: :sunglasses: :sunglasses:

      
  • Huolto-ohjelmiin ei nykyään enää kuulu jarrujen avaaminen ja herkistys. Siksi ne jumittuvat aika usein. Itsellänikin tämä tapahtui hiljattain ensimmäisen kerran autoilu-urani historiassa. Kannattaa huollossa ottaa vaikka joka toinen vuosi takajarrut auki. Ehkä palatkin kestää pitempään.

      
  • Kannattaa opetella itse vaihtamaan jarrupalat.Operaatio on useimmissa autoissa melko yksinkertainen eikä vaadi erikoistyökaluja.

    Omissani olen tehnyt melkein kaikissa jarrutyöt itse ja palojen ynnä lyvyjen kunnon näkee renkaiden vaihdon yhteydessä helposti,jos vai muistaa katsoa.

    Jarrunesteen vaihto ja jarrujen ilmaus on töitä, joissa on hyvä olla kaveri ja se saattaa vaatia paremman apuvälineen kuin Bilteman purkki.

    Kirjastossa kannattaa käydä katsomassa Alfamerin käsikirjoja jollei halua ostaa itselleen sopivaa kirjaa.

      
  • Hei,



    Sattui tämä vanha ketju silmiini ja ajattelin kertoa, että 12. kesä alkoi samoilla alkuperäisillä etulevyillä Volvo V70 manuaali 103kW bensakone. Jarrupalat vaihdettu yhden kerran eli toiset menossa etuakselilla. Taakse jouduttu vaihtamaan koko setti kerran ja käsijarrun kengät muistaakseni kahdesti.



    Olisikohan kohta aika vaihtaa nuo etujarrulevyt? Minimipaksuus on muistaakseni 22mm ja viimeksi oli jäljellä 23mm.



    Vai jospa odottelisi että puoli miljoonaa kilometriä tulee täyteen...









    :sunglasses: :sunglasses: :sunglasses:

      
  • 30.000 km kuulostaa lyhyeltä iältä levyille, tai edes paloille, etenkin pikkuautoon, mutta ei mahdottomalta kun aikaa on jo 4 vuotta.



    Oma referenssini on 740 GLE:n levyt, palat, mäntien tiivistekumit uusiksi ja männät siistien 250.000 km ja 10 vuoden jälkeen. Siihen matkaan oli kerran vaihdettu palat.



    "Kevytkenkäisen" vaimoni käytössä olevan S80:n takajarruille sen sijaan ei ole oikeastaan mitään käyttöä, joten takajarrulevyt ruostuivat pilalle jo 6 vuodessa reilusti lyhemmällä matkalla. Samaan autoon on jo vuosia ollut tapana polkea jarrut liikkeelle joka renkaanvaihdossa, mutta eipä riittänyt sekään. Etulevyt ovat edelleen alkuperäiset eivätkä edes pahasti kuluneet.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit