Auton kunnon tarkastus ostoreissulla

6 kommenttia

En tiedä onko tämä nyt oikealla osastolla...

Eli olen ostoaikeissa menossa katsomaan -92 Opel Vectraa ja minulla on mahdollisuus vilkaista pohjaa montulla. En vain tiedä autoista paljoakaan (huom. nimim. Noviisi :ashamed: ), joten hyvät autoihmiset, auttakaa etten tule vedätetyksi; mitä katson siellä montulla ja muutenkin. Mihin kannattaa kiinnittää huomiota?
Olen jo kysynyt yleiset jutut kunnosta, vuodoista, vioista, piilovioista, onko kolaroitu, verot yms hoidettu, ruosteet..

Kiitoksia avustanne! Arvostan asiantuntevuuttanne.

  
  • Vinkkejä alustan tutkimiseen ja vähän muutoinkin:

    koputtele varovasti vasaralla tai puukepillä kynnyskotelot (etenkin takaosastaan) ja varapyöräkotelo jne. Ehjän metallin ääni on terävä - ruostunut pelti kuullostaa vaan "tussaukselta". Tutki takapyörienkotelot ruosteen varalta. Kiinnitä huomiota massauksen kuntoon. Aivan musta massa on tuoretta - jos sitä on vain paikoittain ja paksulti niin kohtaa on korjattu tai sitten ruoste on vain peitetty. Hyvä ja siisti kokopohjan massaus kertoo huolenpidosta. Kiinnitä erityis huomiota korin saumakohtiin. Saumojen maaliero esim. konehuoneessa kertoo mahdollisista kolareista. Saumat myös ruostuvat helpommin. Opelista kannattaa katsoa myös luukkujen laidat ja tuulilasin ylälaita ruosteen vuoksi. Ikävää jos katto on ruostunut ja vuotaa...

    tarkasta vetarien kumit - onko pykimiä? Kuuntele vetarit ajossa - peruuta autolla ympyrää parkkipaikalla tms.

    * katso, että moottorin alapuoli ja vaihteisto ovat kuivat ja öljyvuotoja ei ole (Opeleissa aika usein vuotoja)

    katso, että öljypohja ei ole pahoin ruostunut

    tarkasta polttoainetankin saumat ja täyttöputken kunto (ruostuvat usein Vectroissa)

    ravistele pyöriä ja yritä etsiä väljyyksiä tuennoista ja nivelistä. Lonksetta ei saa kuulua.

    tarkasta jarrupalojen ja levyjen paksuus - onko levyt pahoin ruostuneet? testaa käsijarrun pitävyys

    pyörien laakerien kunto selviää nostamalla pyörä ilmaan ja jos naputusta tai raksetta kuuluu pyöritettäessä niin laakeri on lopussa

    moottorista tarkasta jakohihnan vaihtoväli ja öljyt (jotta ei jäähdytysnestettä joukossa) käyntiääni, veto ja savutus kertovat myös kunnosta...tai huonosta kunnosta

    tässä muutama vinkki... onnea ostoon! Ruosteeseen älä rahojasi laita


    [A Tapio muokkasi tätä viestiä 12.11.2005 klo 15:28]
      
  • Ok, tuhannet kiitokset A Tapio! Otanpa tuon listan mukaan (ja karttakuvan Opel Vectran pohjasta että löytyy nuo paikat <- ei tule koputeltua puskuria ja todettua että "jahah, vuotaa öljyä."...) :grin:

    Kyseisellä autolla on ajettu aika paljon, joten voi sieltä jotain tulla vastaan..

    ...voi myyjä nauraa partaansa kun kattelee meikäläistä kepin ja kartan kanssa.. :sunglasses:

      

  • Omien kokemusten pohjalta...
    * kynnyskotelot altapäin takarenkaan edestä ruostuu puhki varmasti kaikista 90-luvun alun Vectroista/Astroista, joten kysymys lähinnä kuuluu, "onko ne jo korjattu?" - itsellä jo kahdesti

    * jumittaako virtalukko? eli avain sisään, virrat päälle, pois, päälle jne. pitäisi sujua ilman avaimen irrottamista välillä.

    * jarrulevyt saattaa näyttää ulkoapäin hyviltä, mutta ovat sisäpuolelta ruosteessa -> palat kuluu epätasaisesti ja nopeasti, ei välttämättä vaikuta paljon jarrutustehoon sillä jarrut on sairaan huonot joka tapauksessa (ainakin jäähdyttämättömät levyt, kuten omassani on)

    * toimiiko ohjaustehostin? kokeile vaikka sammuttaa auto hitaassa ajossa vaikka parkkipaikalla/pihassa ja käännä rattia. eron pitäisi olla havaittava.

    * takajarrut (rumpumalliset) kitisee jos ei ole käytetty alkuperäisosaa, ja puoltavat melko todennäköisesti. Käsijarruvaijeri menee rumpuun jonkinlaisen muovisen klunssin läpi joka rikkoontuu helposti. Tässä vaiheessa tietysti joutuu uusimaan koko vaijerin...

    * umpioihin jää herkästi kosteutta, itsellä meni luultavasti tuon takia heijastin rikki.

    * etualatukivarret on heikkoa tavaraa (katso ovatko pysyneet suorina), samoin kallistuksenvakaajan kiinnitys tukivarteen (pultti ruostuu kai poikki herkästi).

    Lohdutuksena voisi sanoa, että osat on aika halpoja, jotkut jopa merkkiliikkeessä. Joutokäyntivaivat on yleisiä, eikä niiden päälle tunnu nyrkkipajat ymmärtävän yhtään mitään. Joten kuuntele, että kone käy nätisti tyhjäkäyntiä (ei tarvitse kaasutella, eikä kierrokset nouse itsestään) sekä kylmänä että lämpöisenä eikä vikavalo syty palamaan missään vaiheessa (käynnistämisen jälkeen). Itsellä paljastui lopulta syyksi vuotava tiiviste ruiskun ja imusarjan välissä.

      
  • Millä koneella Vectra on?

      
  • 1.6 GLi

      

  • hei noviisi, käytä autosi katsastusaseman autotohtorilla, maksaa n. 80 euroa ja lue käytetyn auton ostoopas www.kuluttajavirasto.fi.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit