BMW 530dA (E39 sedan) ja Audi A6 (Avant) 2,5 TDI Q A

5 kommenttia

Kiinnostaisi dieselauton tuonti Saksasta. Kiikarissa olisi about vuosimallin 2002 menopeli, ajokilometrejä about 50 000 kilsaa ja varustelu mallia täydellinen. Näitähän tuolla Günther-maassa olisi ympäriinsä, ja nyt olisi vaihtoehtoina nelivetofarkku ja takavetosedan. Veroineenhan tuollainen kustantaisi about 50 000 euroa Suomeen tuotuna.

Speksien mukaan mainitut autot olisivat suunnilleen samantehoisia (BMW 142 kW ja Audi 132 kW), Bemari takavetoinen ja Audi nelivetoinen. Kulutuslukematkin ovat suunnilleen samaa, noin 8,5 l/100 km luokkaa. Miten mahtaa olla tuon Audin V6-dieselin kestävyyden laita? Tuohan ei ainakaan teoreettisen suorituskykynsä puolesta poikkea hirveästi 1,9 TDI:stä, mutta käsivaihteisto ei vaan oikein kiinnosta. BMW:n padasta olen kuullut kehuja.

Luin Bemarin koeajoraportin Nettiautosta, sen mukaan takatilat eivät jalkaosaston puolesta olisi aivan täydelliset? Samoin Audin (A6 sedanin raportti) polvitilat eivät ole ihan sitä mitä koeajon suorittaja olisi toivonut. Toki olisi tarkoitus viettää aikaa enimmäkseen auton etupenkillä, mutta sekä oman että muiden takapenkille päätyvien matkustusmukavuuden kannalta kaipaisin autolta kunnon takapenkkitiloja. Kuitenkaan en ihan BMW 7/Audi A8 -kokoluokan autoa ole kiinnostunut hankkimaan.

  
  • Lainaus:
    26.12.2004 klo 00:28 Drvr kirjoitti
    Miten mahtaa olla tuon Audin V6-dieselin kestävyyden laita? Tuohan ei ainakaan teoreettisen suorituskykynsä puolesta poikkea hirveästi 1,9 TDI:stä, mutta käsivaihteisto ei vaan oikein kiinnosta.


    Kiihtyvyysmittauksethan tehdään kuivalla asfaltilla. Kun tie on yhtään liukas, kuten se Suomessa talvella aika usein on, nelivetoinen on huomattavasti nopeampi kuin etuvetoinen. Ne taulukossa olevat lukemat voi unohtaa.

      
  • Edellinen autoni oli BMW 530dA (E39) sedan. Olin siihen hyvin tyytyväinen, mutta vaihtaessani autoa uuteen otin vaihteen vuoksi E60:n bensakoneella. Matka-ajossa 530d vei moottoritiellä 140 km/h mittarinopeudessa täydellä kuormalla (2 aikuista ja 2 lasta + matkatavarat) alle 7 l/100 km, mikä tuli useampaan kertaan testatuksi. Jos takana on lapsia, heillä on erittäin hyvät tilat. Jos takana sen sijaan matkustaa 185 cm pitkiä miehiä 2 kpl, silloin tulee ahdasta polvitilan kanssa. Ainoa miinus tulee automaatista, joka ei ole kovin onnistuneesti sovitettu muuhun kokonaisuuteen. Toisaalta sen ymmärtää, sillä laatikko ei ole ZF:n tekoa, vaan GM:n Turbo Hydra-Matic. Jenkkilotjien laatikot eivät istu saksalaiseen. 530d kannattaa ottaa automaatti-ilmastoinnilla, niin ikkunat pysyvät hyvin kirkkaina ja lämpötila miellyttävänä 0,5 asteen tarkkuudella. Auto oli hyvin hiljainen reippaissakin kiihdytyksissä. Audi A6 on todettu sekä edellisellä että uudella korimallillakin autolehtien testeissä selvästi BMW:tä meluisammaksi, mikä johtuu myös fysiikan laeista; suora kutonen on äänettömämpi kuin V-6 (ja kaikki muutkin moottorityypit).

      
  • Moi!

    Toin syyskuussa Audi A6 avant 2,5 TDI quattron "kaikilla" varusteilla (vetokoukku puuttuu). Ostohinta 19200,- ja verotus lähti 13000,-, joten kokonaishinta lienee vielä kilpailukykyinen sillä auto on 2002 ja ajettu 125000. Jakopäänhihna ja jarrut vaihdettu. Luottamus autoon heräsi autobanaalla Munchen-Rostock (770km). Auto ei nitise eikä natise ja tehtaan (ABT) lastu antaa kivasti lisää tehoa ja erityisesti vääntöä (155kw ja 415Nm). Suorituskyvyssä ei jää kauaksi uudesta kolmelitraisesta. Nelivedon ihanuus paljastunee vasta lähiviikkoina. Bemarista ei ole kokemusta, mutta Audini suhteen olen tyytyväinen varmaan seuraavat kolme vuotta, jolloin on aika hakea uuden mallinen taas Saksasta.

      
  • Tuo on hankala kysymys, mielestäni Audin puolesta puhuu neliveto ja automaatin toiminta, Bemarin puolesta kärjistetysti kaikki muu. Bemarin laatikon ainoa ongelma on se, että se päästää kierrokset dieseliksi liian korkealle.

    Bemarin moottori on käytännössä paljon ponnekkaamman oloinen, vaikka paperilla ei eroa hirveästi ole. Lisäksi Bemarin kone on paljon hiljaisempi ja sivistyneempi, erityisesti tuon suoran kuutosen edut tulevat esiin disukassa vielä bensakonetta enemmän. Muutenkin Bemari on melultaan hiljaisempi.

    Audissa on kone hihnalla, jonka vaihto on kallis operaatio, kun Bemarissa on ketju, joten huoltokustannukset ovat Bemarissa huomattavasti helvemmat.

    Jos Bemariin päädyt, kannattaa vakiona oleva bensalämmitin käydä ohjelmoimassa huollossa niin, että sen saa ajastettua itse, tuo ei ole vakiona..

      
  • Koita päästä koeajamaan kyseisiä autoja. Se on kuitenkin viimekädessä fiilis kysymys kummasta tykkää. Molemmat on mukavia autoja. Itse pohjoisen asukkina päätyisin nelivetoon. Uusiahan sais BMW:ltäki... 530 XdA... halpa ku mikä :wink:

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit