Kannattaako ostaa käytetty ~2500e

12 kommenttia

Olen ensimmäistä autoa etsimässä, budjetti ei hirveän paljon, mutta ei ihan romuakaan toivo. Tarpeet ovat pääosin kaupunkiajoa, joskus Jyväskylästä Uudellemaalle, ehkä kerran kuussa.

Toivomuksena on, että auto olisi pieni kaksiovinen ja pieni kulutuksinen, ei hirveästi yli 10v vanha, eikä kovin paljon yli 150000 ajettu. Jos löytyisi yksilö, jota ei tarttisi heti rempata. Myöskään kiihtyvyydellä ja voimalla ei ole niin väliä.

Käytettyjen myyntisaitteja olen katsellut mm. autobaana.com:n linkit. Potentiaalisia vaihtoehtoja ovat siellä mm. Opel Corsa (vm. 94-95, 130000km, 1.4l), Fiat Punto (94-96, 100000km, 1.1l), Renault Clio (93-94, 150000km, 1.2l) ja jotakin Suzukia, Toyotaa.

Kysymys onkin, onko tuossa mitään järkeä? Pitäisikö kerralla ostaa vähän kalliimpi, vai onko noista vaihtoehdoista mihinkään? Mitä ja mihin kannattaa kiinnittää huomiota?

Noista Corsat ja Cliot ovat kiinnostaneet eniten.

[Yen muokkasi tätä viestiä 13.11.2005 klo 21:45]
  
  • (("Objektiivisena" :grin: arviona voisin sanoa että parhaat ranskalaiset löytyy nakkikioskilta ja saksalaisten kanssa kannattaa varautua remontteihin, erit. BMW:n ja Opelin kanssa. Sama vika mm. Fordeissa. Fiat ja VW ehkä ok, Seat samoin.))


    Tilastollisesti riskittömin ratkaisu lienee Toyota (tai ehkä jopa Nissan, jota itse ajan). Jos mittarissa on alle 200 tkm ja autossa ei ole peräkoukkua ja se on ollut naisen käytössä, niin osta heti.

      
  • Molempia, sekä euroja,että oikeita japsiautoja, omistaneena melkein suosittelisin etsimään japanilaista autoa. Vaikeaa vaan löytää sellaista ,joka ei olisi aivan ruosteessa.
    Mutta jos hyvä tulee vastaan, niin kannattaa melkein samantien ostaa pois.Kyllä noissa japseissa tekniikka pelaa vanhempanakin mielestäni luotettavammin. Tosin ajo-ominaisuudet ovat sitten eri planeetalta kuin euroautoissa.Mutta eikös pääasiallinen käyttö ollut kaupunkiajoa....

    Pari asiaa, jotka tuonkin hintaluokan autoissa kannattaa ottaa huomioon:Joutuuko heti rengaskauppaan, vai onko mukana myös kunnolliset kesärenkaatkin.Puolen vuoden kuluttua niitäkin tarvitaan, ja uudet renkaat muodostavat melkoisen osan koko auton arvosta.
    Toinen asia on huollot, onko ne tehty edes suunnilleen ajallaan. Kannattaa selvittää onko nokkahihna vaidettu milloin viimeksi. Ajossa hajonnut hihna tietää joillekin merkeille todella kallista koneremonttia.Jos vaihdattaa hihnan itse,niin satasen siihenkin saa ainakin varata.

    Lisäksi ,jos löydät auton ,joka vasta aikoihin katsastettu, sen pitäisi periaatteessa olla teknisesti melko hyvässä kunnossa. Autossa, joka pitää katsastaa viimeistään muutaman kuukauden kuluessa, voi olla yllättävän paljon korjattavaa.Eli siksi edellinenkin omistaja on siitä luopunut.

    Itse yrittäisin löytää mahdollisimmman hyväkuntoisen Corollan.Se on ihan pirteä auto pienemmällkin koneella. sitten Sunny, 323 jne...
    Tosin sellaisista autoista, joita kukaan ei halua ostaa, voisi löytyä todellisia helmiä.Mutta ne vaativat vähän seikkailumieltä.:Fiat,Seat

      
  • Minäkin suosittelisin jotain Toyotaa, missä on tuore leima.

    Tosiaan tuon hintaisessa ne hyvät renkaat vaikuttaa jo paljon. Samoin kannattaa verrata liikennevakuutuksen hintoja, jos kerran rahaa ei tahdo löytyä, niin vakuutusyhtiöiden (ainakin IF) on laskuri, millä saat ainakin vähän osviittaa hintaeroista, mitä saattaa olla yllättävänkin paljon, moottorin koolla on isokin vaikutus vakuutuksen hintaan eikä pelkästään kulutukseen.

      
  • EI MISSÄÄN NIMESSÄ !!!

    Harva voi sanoa, että auton osto kannatti, jos tekee tarkat laskelmat jälkeenpäin syntyneistä kuluista.

    Mieti ensin kuinka paljon olet valmis maksamaan autoilusta kuukaudessa!
    Sitten mietit kuinka monta kilometriä aiot ajaa vuodessa. Kurkista jälleen lompakkoon ja tiliotteeseesi ja mieti onko PAKKO saada oma auto.

    Olen kirjannut itselleni 18 käytössäni olleesta autosta kuluja ylös viimeisen 27 vuoden ajalta ja heitän tässä kokemuksesta ja ulkomuistista muutamia kulueriä:

    Auton hinta: 2500€, vuoden kuluttua arvo 1700€, kolmen vuoden päästä 700€ ja viiden vuoden päästä joudut maksamaan hinauksesta 50€.

    Rengaskulut; 1,5€/100 km
    Bensakulut: 10€/ 100 km
    Vakuutus, katsastus, ajoneuvovero: 50 €/kk
    Huoltokulut: 5€/100 km

    Näillä arvoilla ja 12'000 km vuodessa ajaminen maksaa 3 vuoden aikana:
    auton arvonale: 1800€
    huollot: 1800€
    bensat: 3600€
    muut: 1800€

    yhteensä:9000€ ja kilometriä kohden 0,25€ ja kuukaudessa 250€.

    Jos tuntuu vielä hyvältä ja sinulla on kyky/halu/tilat itse huoltaa autoa: osta.

    Jos taas tuntuu kallillta niin ÄLÄ OSTA. Nauti silloin tällöin taksista tai vuokraa auto ja ajattele kuinka paljon säästät kun ei ole mitään autoromua nurkissa ruostumassa.


    :saint: :innocent: :innocent:

      
  • Lisään Tapsan taulukkoon arvioita omasta 2500e arvoisesta autosta = kokemusta:

    Auton hinta: 2500€, vuoden kuluttua arvo 1700€, kolmen vuoden päästä 700€ ja viiden vuoden päästä joudut maksamaan hinauksesta 50€.

    Oman auton ostohinta oli 16500mk vuonna 1998 ja möin sen viime talvena 600e, ilmoitus oli 4 päivää netissä. Eli aikaa meni n. 6,5 vuotta.

    Rengaskulut; 1,5€/100 km

    Ostin keväällä 195/65/15" Hankookit 200e ja niillä tuli ajeltua n. 10tkm ja ajaa helposti vielä pari kesää n. 30tkm

    Eli minä saan rengaskuluiksi n. 0,7e/100km ja jos ajatellaan jotain pienempää autoa, missä on esim. 155/13" renkaat mitä saa n. 150e/sarja...

    Bensakulut: 10€/ 100 km

    Omegan keskikulutus pyörii siinä 8litran nurkilla ja maantiellä pääsee 7-7.5 litraan joten bensakuluissa ei isoa eroa.

    Vakuutus, katsastus, ajoneuvovero: 50 €/kk

    Pitää paikkansa.

    Huoltokulut: 5€/100 km

    No paljon pitää vanhaa autoa huoltaa, että saa noin paljon rahaa poltettua. Edellisessä autossa eli n. 6.5 vuotta ja 150tkm ja huollot (itse tehtynä) mm. jarrupalat, takajarrurummut+kengät, käsijarruvaijeri, tulpanjohdot, 4xtulpat, vesipumppu, 2xnokkaremmi, laturinremmi, käytetty valoviiksi, öljyt,öljynsuodattimet, bensansuodattimet, ilmanputsarit, 1 kpl takajousi. En ole tarkkaan laskenut, mutta veikkaan että alle 500e kaikki osat mitä kokoaikana osiin ja huoltoihin kului. Vanhojen autojen osat ei maksa tarvikkeina juuri mitään eikä sellaista ropposta nyt merkkihuoltoon edes kehtaa viedä.

    Eli huoltokulut: 0.4e/100km



    Näillä arvoilla ja 12'000 km vuodessa ajaminen maksaa 3 vuoden aikana:
    auton arvonale: 1800€ 6.5 vuodessa 150tkm 2200e
    huollot: 1800€ 6.5 vuodessa 150tkm n. 500ebensat: 3600€
    muut: 1800€

    yhteensä:9000€ ja kilometriä kohden 0,25€ ja kuukaudessa 250€.

      
  • Arvonalenemalle harvemmin voi tehdä juuri paljoakaan, mutta huoltamalla tai vaihtamalla osia itse voi säästää paljon. Edellyttää kohtalaisia tiloja tai vaihtoehtoisesti kauniita säitä, viitseliäisyyttä ja jonkinverran osaamista.

    Miksi Opelix on ryhtynyt lihavoimaan tekstin?

      
  • Omia kokemuksia:
    Corolla -88, ostin vuonna 2000 hintaan 13500 mk ajettu 200tkm.
    Mukana tulleilla renkailla pärjäsin 3 vuotta, eli koko omistusajan.
    Bensaa meni keskimäärin 7l/100km, ajoin sillä n 60tkm=n. 4200 litraa.
    Vakuutus osakaskolla n. vajaa 2000 mk/vuosi (tämähän riippuu todella paljon bonuksista.)
    Öjyt vaihdatin MERKKILIIKKEESSÄ 10tkm:n välein, kustannukset n 6*200-250 markkaa.
    Korjauksia oli yksi: vesipumppu, taisi olla jotain 100+ markaa Motonetissä.
    Vaihdossa kolmen vuoden ja 60 tkm:n jälkeen 15teuron autoon hyvitystä 2400 euroa! (jos olisin myynyt auton vapailla markkinoilla, olisin saanut todennäköisesti alle 1000 euroa)
    Toisin sanoen joskus persnettoa tulee hieman vähemmänkin tällaisen "halpisromun" kanssa.

    [Candyman muokkasi tätä viestiä 16.11.2005 klo 10:12]
      
  • Pakko peesata Candymania, eli
    -Eli 1.3xi Corolla v-90, ostettu 2000, ajettu 200000km, hinta 18500mk.
    -Ajoin kolme vuotta ja mittariin kertyi 290000km

    Ainoat korjaukset ja huollot olivat: öljynvaihdot, vesipumpun tiiviste, kytkimen pääsylinterin stefan vaihto, kampiakselin stefa ja uusi laturi. Ai niin ja koska stefan rikkoutuminen öljysi jakopään hihnan pahasti, hihna meni myös vaihtoon.

    Pääomatappio oli kuitenkin merkittävä, koska annoin auton äidilleni. Rintajuipin arvostus autoa kohtaan kun osoittautui vaihtotilanteessa lähinnä koomiseksi. Nyt mittarissa on 320000km ja vikalista on karttunut alatukinivelen, tuulilasin sekä lämmityslaitteen puhaltimen vaihdoilla. Katsastussedän mielestä pitäisi myös hieman harrastaa hitsaamista.

    Jos itselläni olisi tarvetta halpaan ja luotettavaan autoon, etsisin jostain noin 200000km ajetun Korillan.

      
  • Lainaus:
    15.11.2005 klo 22:00 SixPack kirjoitti
    Miksi Opelix on ryhtynyt lihavoimaan tekstin?


    Lihavoin itse kirjoittamani tekstin. Sori jos jäi mainitsematta, halusin vain lisätä Tapsan taulukkoon omia kokemuksia...

      
  • Osta vaan, merkillä ei väliä jos on hyvässä kunnossa. Tuo on taas vaikea todeta jos ei kokemusta. :innocent: Ostin kerran (-97?) hyvän pirssin hintaan 2500mk (415€) vaimolle "kauppakassiksi" joten kun kunnolla tarkistaa niin voi jopa onnistua! :sunglasses:

      
  • Kiitoksia paljon vastauksista, varsinkin noista laskelmista. Olen päätynyt ennen ostoratkaisua samanlaisiin laskuihin, joten summat ovat minulle suurin piirtein tuttuja.

    Haluaisin vielä kysäistä mitä huollot keskimäärin ja usein maksaa? Esim. yleisimmät viat yleensä maksaa? Entä autovero/käyttömaksu käytännössä (ilmeisesti 26/35 senttiä/päivä)? Onko muita lakisääteisiä tms. maksuja kuin vakuutukset ja tuo vero?

      
  • Lainaus:
    18.11.2005 klo 16:47 Yen kirjoitti
    Haluaisin vielä kysäistä mitä huollot keskimäärin ja usein maksaa? Esim. yleisimmät viat yleensä maksaa? Entä autovero/käyttömaksu käytännössä (ilmeisesti 26/35 senttiä/päivä)? Onko muita lakisääteisiä tms. maksuja kuin vakuutukset ja tuo vero?


    No tavalliset "huollot" voit tehdä itse, kuten öljyn ja suodattimien vaihdot. En ole autoa huollossa käyttänyt, kun teen kaiken itse, mutta veikkaisin, että tuntihinta pyörii 40-50e paikkeilla ja harvapa taitaa laskuttaa alle 1h oli homma mikä tahansa.

    Öljynvaihdon toki saa melkein samaan hintaan kuin, että itse ostaa öljyt ja vaihtaa, säästää ehkä 10e...

    Ei auton kuluvien osien vaihto kovin vaikeaa ole, jos vain on jokin paikka missä tehdä ettei tarvitse parkkipaikalla konttia. Jarrupalojen, tulppien, remmien ym. vaihto onnistuu kyllä ihan teeseitse tai kysy kaverilta tyypiltä.

    ps. Uuteen autoon ei tuolla 2500e saa edes nokkaremmiä vaihdettua merkkihuollossa, mutta vanhaan autoon sillä saa melkein takuuhuolletun moottorin...

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit