C5 ja korjaaminen

8 kommenttia

Olen miettinyt, että jos perheen kasvamisen takia vaihtaisi jossain välissä autoa, pitäisi tilaa, turvallisuutta ja ilmastointia saada pitkäksi ajaksi kohtuullisella hinnalla. Citroenin C5 tuntuu yhdeltä ihan kohtalaiselta vaihtoehdolta. Kuitenkin monet tutut varoittelevat korkeistä huolto- ja etenkin korjauskuluista. Kuulemma kaasunestejousitus on todella kallis laittaa kuntoon jos jotain laitettavaa tulee, koko etupää pitää purkaa jos tulee tarve vaihtaa pyörän laakeri jne. jne.

En tiedä yhtään pitävätkö nuo väitteet paikkansa. Jotenkin olen kuvitellut, etteivät sitikat ja pösöt enään olisi samanlaisia mystisesti kokoon pantuja rapeita ranskalaisia kuin joskus aikanaan.

Osaako kukaan kertoa kuinka kallista tai halpaa cee vitosen omistaminen oikeasti on vai joudunko tyytymään kaupunkitarinoihin?

  
  • c5 on hyvä auto ,eikä jousituksen korjaaminen niin kallista ole,tai ainakaan paljon kalliimpaa kuin normaalijousituksen korjaus ,ei c5 ole bx, sähkövikoja kyllä löytyy jonkin verran .merkkiliike kyllä osaa ottaa rahasi.nykyisin voi käyttää myös muita korjaamoita eikä takuu häviä

      
  • Ei normaalijousituksia tarvitse kunnon autoista korjata!

    C5 on edullinen ostaa, tilava ja hyvin varusteltu auto. Miinuksina on vika-arkuus, räminät ym. viimeistelystä johtuvat kiusat, suurehkot käyttökulut (kulutus, vakuutukset, huollot) sekä huono jälleenmyynti arvo. Ajettavuus jakaa mielipiteitä tehokkaasti - toiset tykkää, toiset ei.

    Itse jättäisin väliin tuon ostamisen, mutta jonkunhan noillakin on ajettava, jotta eivät jää seisomaan. Päätös on sinun.

      

  • Käytin C5 automaattia 3 vuotta ja 120 000 km.
    Huollon lisäksi ainoa ylimääräinen toimenpide oli radion sähköjen palauttaminen toimintaan. :smile: :innocent: . Mukava auto , kulutus 8-8,5 litraa 100 kilometrillä. Ohjauksen epätarkkuus moottoritieajossa pilasi muuten hyvän ( lähes täydellisen ) auton.

      
  • Lainaus:
    13.10.2005 klo 19:35 A Tapio kirjoitti
    Ei normaalijousituksia tarvitse kunnon autoista korjata!

    C5 on edullinen ostaa, tilava ja hyvin varusteltu auto. Miinuksina on vika-arkuus, räminät ym. viimeistelystä johtuvat kiusat, suurehkot käyttökulut (kulutus, vakuutukset, huollot) sekä huono jälleenmyynti arvo. Ajettavuus jakaa mielipiteitä tehokkaasti - toiset tykkää, toiset ei.


    Jaa, iskunvaimentimet ja laakerit siis ovat "kunnon" autoissa ikuisia vai? En ole vielä ajanut yhdelläkään, jossa iskunvaimentimet olisivat olleet ikuisia.

    Kulutus on minusta täysin samaa luokkaa kuin muillakin saman kokoluokan autoilla, tuota voi farmarina verrata lähinnä vain Vectraan ja Passatiin. 2.0 bensafarmarilla yhdistetty n. 8 litraa ja samankokoisella Hdi:llä reilu pari litraa vähemmän. Vakuutukset samaa hintaluokkaa esim. Fordin kanssa. Huoltokuluissa ei merkeittäin ole kovin suuria eroja tässä luokassa, paikoittain kylläkin.

      
  • Marraskuun Tuulilasi-lehdessä kerrotaan Xantian koneremontista. Auto on vanha ja paljon ajettu, joten viat sinänsä eivät ole poikkeuksellisia. Sen sijaan korjaamisen hankaluus on. Ote tekstistä:
    "Vaikuttaa siltä, että Xantian suunnittelijat ovat pitäneet korjaajia henkilökohtaisina vihamiehinään. Suunnittelussa on ajateltu remontteja harvinaisen vähän." Tekstissä on sitten lukuisia esimerkkejä korjaamisen hankaluudesta.

    Toivottavasti uudemmissa malleissa tilanne on toinen.

      
  • MatLog, vertaatko nyt 11 vuotta ja yli 240 000km ajettua Xsantiaa ja C5 keskenään???? :blush: Tuon xsantian hinta tasi olla joku vähän päälle tuhat euroa :grin: Sitäpaitsi Xsantia ja C5 on ihan eri autot

    [Loeb muokkasi tätä viestiä 07.11.2005 klo 13:12]
      
  • Lainaus:
    07.11.2005 klo 13:11 Loeb kirjoitti
    MatLog, vertaatko nyt 11 vuotta ja yli 240 000km ajettua Xsantiaa ja C5 keskenään???? :blush: Tuon xsantian hinta tasi olla joku vähän päälle tuhat euroa :grin: Sitäpaitsi Xsantia ja C5 on ihan eri autot

    Oliko Xantia uutena todella noin edullinen? Jotenkin muistelin että se olisi maksanut enemmän. Loeb, lue viestini uudestaan: en ihmettele Xantian vikoja, vaan lainaan Tuulilasi-lehteä, joka harmittelee KORJAAMISEN VAIKEUTTA; siihen vaikuttaa vain auton suunnittelu, eivät ikä ja kilometrit. Jos C5 on todella NIIN eri auto, että sen korjaaminen on tehty helpoksi, niin asia on OK.

      
  • Niin ei sitä jousitussysteemiä tartte pelätä. Helpompi BX:ään oli niitä jousipalloja vaihtaa, kun tavalliseen autoon iskareita. Ja viat tuli siinä vaiheessa, kun hydrauliikkaputket ruostui puhki. Ja on kai C5 jo eri planeetalta. Ehkä se kannattaisi ruostesuojata, jos meinaa pitää pidempään. Vois säästyä monelta hydrauliikkamurheelta. Mutta noista sähkövioista olisin huolissani. Niitä on ollut liikaa. Koneet kyllä kestää PSA konsernin tuotteissa. Huollosta en tiedä. Noita vanhoja C5:sia alkaa saada mukavasti, onkohan ne ekat niin surkeita ajaa talvella kun niitä on haukuttu?

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit