Laatuautot

13 kommenttia

Joku täällä taisi kerran mainita, että laatuautoon ei tarvitse vaihtaa mitään osia ennen 350.000 km. Onhan tuo nyt aika alakanttiin otettu arvo, kun perkkules Dodge Cumminsista hajosi ensimmäisenä vesipumppu 1.127.000 km kohdalla, turbo ja suuttimetkin vielä vakiot. Pakko kai nyt nostaa laatuauton kriteerit sitten reilun miljoonaan km! Ei kai nyt kukaan paalaa autoaan alle 1 mio km? Hankkineet romun uutena silloin, eikö?

www.woodalls.com/cforum/index.cfm/fuseaction/thread/tid/13151087.cfm

  
  • Noissa keskusteluissa tahtoo monilta unohtua, että onhan pienempää sälää uusittu jo enemmänkin. Tai sitten ne vain halutaan luokitella normaaliin kuluvien osien joukkoon, ei ne oikeastaan ole edes vikoja.

    Eiköhän esimerkiksi laatuauton nivelet pitäisi kestää pidempään kuin muiden? Voi olla tuossakin jenkissä aika löysät paikat, jos alkuperäisillä mennään. En kyllä myöskään tiedä, miten Bemarimiehet perustelevat joka toisessa huollossa ilmenevän nivelen vaihtotarpeen sille Nissanmiehelle, jonka autossa paikat on kunnossa vielä 200 000 km jälkeenkin.

      
  • Tosi asia on, että autoa joka kestäisi edes 150 tkm. ilman nivelien, iskunvaimentimien vaihtoa ei ole valmistettu. Puhumattakaan muista nippeliestä. Moottorithan käy ja vie eteenpäin hyvin hoidettuina vielä 500 tkm kohdalla melkein autossa kuin autossa.

      
  • Lainaus:
    22.11.2005 klo 20:02 sapsa kirjoitti
    Tosi asia on, että autoa joka kestäisi edes 150 tkm. ilman nivelien, iskunvaimentimien vaihtoa ei ole valmistettu. Puhumattakaan muista nippeliestä. Moottorithan käy ja vie eteenpäin hyvin hoidettuina vielä 500 tkm kohdalla melkein autossa kuin autossa.

    Sitten et ole lukenut käsitettä Laatuauto vanhoissa threadeissä. Japsiautoilijat kertovat aivan pokkana yhteen hiileen miten mikään ei kulu ennen 350tkm, ei edes alustan osat. Mutta Nissan ja Toyota foorumeissa vieraillessa voi lukea hieman toisenlaistakin tietoa. Sitä, että nekin ovat vain autoja.

    Tuo Dodge oli vain moottorin osalta, vesipumppu oli ensimmäinen osa joka hajosi 1.127.000 km, mutta jenkkimoottorien osalta tämä ei ole tavatonta, varsinkaan Cummin dieseleissä. Toki muut, jarrut, iskarit, puslat jne. ovat kuluvaa osaa.

    [SixPack muokkasi tätä viestiä 22.11.2005 klo 21:28]
      
  • Viittaat ilmeisesti minun kertomukseen Toyota Carinasta.
    Kuten kerroin: autoon on vaihdettu iskareita mutta 350tkm mennessä alustaan ei ole yhtään niveltä uusittu. Sen takaan. Toyotissa on muutenkin vahvat nivelet - tämän voit tarkastaa vaikka kysymällä kuinka suuri on tarvikeliikkeen varasto. Väitän, että esim. Golfin niveliä myydään kymmenen kappaletta vastaavan Corollaan yhtä vastaan, vaikka Corolla on yleisempi kulkine. Samalinja muissakin osissa. Toki meneehän niitä osia joskus japanilaisiinkin mutta vähemmän jokatapauksessa.

    Kunnioitus tuolle jenkkivehkeen vesipumpulle. Kyse on kaiketi sen alan kestävyys ennätyksestä!


    Kyse "laadusta" on sangen suhteellinen ja täysin riippuvainen autoilijan omista odotuksista.

    Opelisti tai Volkkaristi voi väittää täysin vilpittömästi, että autossa ei ole ollut vikoja, vaikka siihen olisi vaihdettu pyörienlaakerit, tukivarret, vesipumppu, keskuslukituksen ovimoottorit, puolat, raidepäät. Toyotan omistajalle on katastrofi, jos joku lista irvistää.

    Siinä missä Toyotan omistajat ovat vakuuttuneita autonsa luotettavuudesta niin esim. Alfa Romeota ajavat kokevat ajavansa maailman parhaalla ajettavuudella ja muotoilulla varustetulla autolla. Alfa kuskit taas ihmettelevät kuinka joku voi ajaa noin tylsällä ja intohimottomalla autolla kuin Toyotalla... kyse on siis odotuksista.

    * Silti esim. Toyotan ja VW:n ostajilla on usein samantapaiset odotukset autojen suhteen (kummatkin samanhintaluokan volyymimerkkejä). VW:n omistajat vetoavat enempi taloudellisuuteen ja Toyotan omistajat kestävyyteen jne. Samalla lailla esim. Audin omistajat vetoaa edistykselliseen nelivetoon ja korkeaan varusteluun kun taas MB:n omistajat statukseen.

    [A Tapio muokkasi tätä viestiä 22.11.2005 klo 22:18]
      
  • Lainaus:
    22.11.2005 klo 22:04 A Tapio kirjoitti
    Viittaat ilmeisesti minun kertomukseen Toyota Carinasta.


    En viittaa sinun kertomukseesi.
    Sivuilla on vanhempi juttu, johon viittaan, että laatuautoon ei tarvitse suorittaa minkäänlaisia kulutusosien vaihtoja jne. ennen 350tkm Löytyy jostain vanhoista topiceista.

    Voisin myös ottaa ukin Ford Fairlane -55 jonka hän piti v. 1981, n 700 tkm, kone ja laatikko avaamaton, sohva vaihdettu ja polkimet, keltainen väri haalistunut, polkimet vaihdettu, mummolassa lähes kaikki km sorateillä. Dokumentoitu tieto autosta, iskareita, puslia ja nieveliä. Perä ei lonksunnut eikä huutanut vielä. Kaikenkaikkiaan ollakseen senajan tuote, kesti hyvin. Ukkini vanha hävittäjälentäjä tosin huolsi itse lähes kaiken. Mistä innostus minulle lie periytynyt? Harmi, että kuolinpesä myi sen toiselle. Siinä olisi ollut nostalgiaa ja perinteitä.

    Mitä kuuluu sille vanhalle Hankolaisrouvalle joka ajaa miesvainaan Dodge -48 ympärivuotisesti. Hän käy avantouinneilla ym. reissut vielä autovanhuksella. Taitaa silläkin jo kunnioitettava määrä km takana.

    [SixPack muokkasi tätä viestiä 23.11.2005 klo 06:58]
      
  • Lainaus:
    23.11.2005 klo 06:48 SixPack kirjoitti
    En viittaa sinun kertomukseesi.
    Sivuilla on vanhempi juttu, johon viittaan, että laatuautoon ei tarvitse suorittaa minkäänlaisia kulutusosien vaihtoja jne. ennen 350tkm Löytyy jostain vanhoista topiceista.

    Vaikeaa kuvitella, että esim. sytytystulppia, öljyn- ja ilmansuodattimia, käyttöhihnoja ja renkaita ei tarvitsisi vaihtaa 350 tkm matkalla. Nämähän ovat kulutusosia.

      
  • Tuo Dodge oli vain moottorin osalta, vesipumppu oli ensimmäinen osa joka hajosi 1.127.000 km, mutta jenkkimoottorien osalta tämä ei ole tavatonta, varsinkaan Cummin dieseleissä. Toki muut, jarrut, iskarit, puslat jne. ovat kuluvaa osaa.




    Onhan auto toki paljon laajempi kokonaisuus kuin moottori.
    Mielestäni on totta, että mainitsemasi DIESEL kone kestää
    isältä pojalle ja monesti enemmänkin. Entä päästöt ja polttoaineenkulut. USA autojen sisustus ja alusta laatu ei ole läheskään samalla tasolla kuin euroopassa/ aasiassa. 1,127.000 km:iin on eurooppalaisen auton omistaja on voinut vaihtaa useamman auton samoilla kustanuksilla. Ajanut vielä suht uusilla, ehjillä, sekä luontoystävällisilllä autoilla. Siksi meillä euroopassa puutkin vielä vihertää kesäisin.

    [sapsa muokkasi tätä viestiä 23.11.2005 klo 19:05]
      
  • Joskus pistää silmään paljon ajettuja yksilöitä. Kyseinen Dodge Ram TDI on vm. 1995, joten ei ole aivan loppu vielä, vaikka kunnioitettavat kilometrit on moottori kerännyt. Omistaja kertoo sillä olevan paljon kilometrejä edessä. Linkki tuolla ylimmäisenä.

      
  • [quote title="22.11.2005 klo 22:04 A Tapio kirjoitti"]
    Viittaat ilmeisesti minun kertomukseen Toyota Carinasta.
    Kuten kerroin: autoon on vaihdettu iskareita mutta 350tkm mennessä alustaan ei ole yhtään niveltä uusittu. Sen takaan. Toyotissa on muutenkin vahvat nivelet



    Jos katsatusmies ei pakota vaihtamaan niveliä, ei se tarkoita että ne eivät olisi kuluneet. Sinulle neuvoksi. Aja vaikkapa uutta Toyota Avensista. Heti perään kokeilet vaikkapa vain 200 tkm ajettua Avensista. Ero on valtava, joku vielä väittää, että Toyotan alusta kestää 350 tkm.

      
  • Meilläpäin oli vanha kaveri, joka kehui että hänellä on 100 vuotta vanha kirves. Siihen ei kuulemma ollut vaihdettu kuin pari kertaa varsi ja kerran terä :grin: :grin: :grin:

      
  • Lainaus:
    24.11.2005 klo 15:23 AkiK kirjoitti
    Meilläpäin oli vanha kaveri, joka kehui että hänellä on 100 vuotta vanha kirves. Siihen ei kuulemma ollut vaihdettu kuin pari kertaa varsi ja kerran terä :grin: :grin: :grin:

    Oliko sama jonka Audi kesti "290 tkm täysin ilman ongelmia"?

      
  • Lainaus:
    24.11.2005 klo 15:35 MatLog kirjoitti

    Oliko sama jonka Audi kesti "290 tkm täysin ilman ongelmia"?


    Ei ollut, tämä oli vähän vanhempi. Käytti jo kävelykeppiä

    Mutta, Audi tosiaan kesti ilman ongelmia tuon kilometrimäärän, eiköhän se vieläkin jossain rullaile menemään. Itse taisit mainita, että ongelmiksi lasketaan määräaikaishuoltojen ulkopuolella tulevat ongelmat. Tuolla perusteella Audi oli kokonaan ongelmaton. Kyllähän siihen osia vaihdettiin, mutta ne eivät tulleet vikoina vaan normaaleina huollon yhteydessä tehtyinä vaihtoina :grin:

      
  • Lainaus:
    25.11.2005 klo 17:13 AkiK kirjoitti
    Mutta, Audi tosiaan kesti ilman ongelmia tuon kilometrimäärän, eiköhän se vieläkin jossain rullaile menemään. Itse taisit mainita, että ongelmiksi lasketaan määräaikaishuoltojen ulkopuolella tulevat ongelmat. Tuolla perusteella Audi oli kokonaan ongelmaton. Kyllähän siihen osia vaihdettiin, mutta ne eivät tulleet vikoina vaan normaaleina huollon yhteydessä tehtyinä vaihtoina :grin:


    Tällä palstalla moni näyttää ajattelevan, että 350 tkm on autolle mahdoton saavutus ilman korjaustoimenpiteitä. Minulla on taas muistikuva monestakin 80-luvun lopun ja 90-luvun alkupuolen autosta, jotka ovat suoriutuneet ao. matkasta pelkillä määräaikaishuolloilla. Mm. Mersuja, Volvoja, Toyotoja, Mazdoja ja Nissaneita.

    Kun esimerkiksi etuvetoiset Mazda 626:t olivat olleet muutaman vuoden markkinoilla, vaihtoautohalleissa huomattiin, että 300-350 tkm ajetuista yksilöistä voi kätevästi ottaa parisataa tuhatta mittarista pois, eikä kukaan huomaa mitään; autot olivat lähes kuin pakasta vedettyjä. Samoin 123- ja 124-korimalliset Mersut olivat hyvin pidettyinä "isältä pojalle"-autoja.

    Ovatko nykyautot sitten huonontuneet "vanhoista ajoista", vai onko vain niin, että sama omistaja ei enää pidä autoa kuin muutaman kymmenen tuhatta km, jolloin kestävyyskokemuksia ei synny??

    Nykyajan auto on monimutkainen kokonaisuus, joten jossain autoyksilössä saattaa esiintyä vika tai pari, joka yleensä ilmenee aika pian auton hankinnan jälkeen. Minusta on kuitenkin skandaalimaista, että jossakin automallissa esiintyy yleisesti lukuisia vikoja, ennen kuin edes 100 tkm on täynnä. Silloin täytyy olla vikaa joko autojen /alihankintaosien suunnittelussa tai niiden valmistuksen laadussa.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit