Käytetyn takuu - nokkaremmi!?

26 kommenttia

Miten on nykykäytäntö paljon puhutun 6 kk käytetyn auton takuun kanssa? Poikani osti pikkuperheelleen -97 Astrafarkun 1,6 koneella, oululaisesta autoliikkeestä. Auto hyvin pidetty, huoltokirja säntillä täytetty, hihna 60:n välein vaihdettu. Ostohetkellä mittarissa 183000 km, hihna vaihdettu 180:n huollossa. Nyt sitten paukahti, 16000 km vaihdon jälkeen!! Auton ostosta vajaa 4 kk. Myyjä pallottaa vastuuta hihnan vaihtaneelle huoltoliikkeelle. Mutta eikös tilanne nykyisin ole, että vastuu on nimenomaan myyjällä, kun ilmennyt vika on sellainen, ettei sitä ole voinut tietää eikä huomata - ja etenkin, kun tässä tapauksessa Astran lyhyen remminvaihtovälin tietäen asiaan ostettaessa erityinen huomio kiinnitettiin.

Nimim. "pappa betalar" :confused:

  
  • No käsittääkseni myyjän pitäisi korvata vahingot sinulle ja sehän saa sitten itse velkoa rahoja siltä huollon tehneeltä.

      
  • Yritä vain saada myyjäliike ensisijaisesti vastuuseen, periköön he hihnan vaihdon tehneeltä liikkeeltä.

    Nokkahihna ei yleensä katkea vedon ollessa tasainen ajon aikana kuten sen yhtäkkiä kuvittelee, että naps poikki. Useimmiten hihnaa ei ole kiristetty oikein, tarkoittaen, että asennuksen jälkeen moottoria pyöritetään kampiakselin päästä kierroksen tai pari, ja tarkistetaan sekä kohdemerkit että kiristys uudestaan. Turhat löysät otetaan tällä pois, ja havaitaan uudelleen kiristyksen tarve. Nimittäin ajaessa, varsinkin kiihdytyksen jälkeen löysättäessa kaasua, pääsee hihna suurenemaan "kaarelle" ja voi hypähtää senverran hammastuksien yli, että venttiilit paukahtaa mäntiin, sillä seurauksella, että hihnaa myös katkeaa/repeää. Alkuperäinen vika on yleensä hieman toisaalla, huolimaton työ, kuin esim. hihnan laadussa tai sen kestävyydessä. Continental on tuonut markkinoille jakopäänhihnan joka bensa-autoissa kestää moottorin iän edellisessä, Auto-Bild lehdessä olevan artikkelin mukaan.

    [SixPack muokkasi tätä viestiä 27.10.2005 klo 21:14]
      
  • Lainaus:
    27.10.2005 klo 21:13 SixPack kirjoitti
    Yritä vain saada myyjäliike ensisijaisesti vastuuseen, periköön he hihnan vaihdon tehneeltä liikkeeltä.

    Nokkahihna ei yleensä katkea vedon ollessa tasainen ajon aikana kuten sen yhtäkkiä kuvittelee, että naps poikki. Useimmiten hihnaa ei ole kiristetty oikein, tarkoittaen, että asennuksen jälkeen moottoria pyöritetään kampiakselin päästä kierroksen tai pari, ja tarkistetaan sekä kohdemerkit että kiristys uudestaan. Turhat löysät otetaan tällä pois, ja havaitaan uudelleen kiristyksen tarve. Nimittäin ajaessa, varsinkin kiihdytyksen jälkeen löysättäessa kaasua, pääsee hihna suurenemaan "kaarelle" ja voi hypähtää senverran hammastuksien yli, että venttiilit paukahtaa mäntiin, sillä seurauksella, että hihnaa myös katkeaa/repeää. Alkuperäinen vika on yleensä hieman toisaalla, huolimaton työ, kuin esim. hihnan laadussa tai sen kestävyydessä. Continental on tuonut markkinoille jakopäänhihnan joka bensa-autoissa kestää moottorin iän edellisessä, Auto-Bild lehdessä olevan artikkelin mukaan.

    Nykyään useimmat autovalmistajat, mm. Opel harrastaa jousilla varustettuja"automaattikiristimiä". Jakohihnan katkeamisen syitä saattaa olla lukuisia: ao. kiristin on "nurjahtanut" tai sen jousi katkennut, vaihdossa on "säästetty", eli välipyörät ja/tai vesipumppu on jätetty vaihtamatta. Välipyörien kuluminen saattaa tehdä hihnasta selvää, samoin vesipumpun laakerien leikkaaminen kiinni - bensaOpeleissa todella jakohihna pyörittää myös vesipumppua (paitsi twinporteissa). Opelin vesipumppu ei aina kestä edes 60 tkm, saati sitten 120 tkm.

    Jos jakohihna on vaihdettu ennen autokaupan tekoa, myyjäliike on asiakkaan suuntaan yksiselitteisesti vastuussa. Ei kannata antaa myyjien "pompottaa", vaan ilmoittaa, että jos homma ei ala heti sujua, kuluttajaneuvoja tulee ottamaan yhteyttä. Myyjät kyllä oikeasti tietävät, miten asiat ovat.

      
  • Tuohan kesti kauan! Meillä meni 3tkm jälkeen, vaihto oli tehty Opelilla, korjas kyllä takuuseen, kesti pari viikkoa, taas rempaan, takuuseen, oli vena tippunut, takuu ja palvelu OK, mutta mun pinna palo ja Opeli lähti kiertoon, ei kuitenkaan yksityiselle! :innocent:

      
  • Lainaus:
    27.10.2005 klo 22:17 MatLog kirjoitti
    Nykyään useimmat autovalmistajat, mm. Opel harrastaa jousilla varustettuja"automaattikiristimiä". Jakohihnan katkeamisen syitä saattaa olla lukuisia: ao. kiristin on "nurjahtanut" tai sen jousi katkennut, vaihdossa on "säästetty", eli välipyörät ja/tai vesipumppu on jätetty vaihtamatta. Välipyörien kuluminen saattaa tehdä hihnasta selvää, samoin vesipumpun laakerien leikkaaminen kiinni - bensaOpeleissa todella jakohihna pyörittää myös vesipumppua (paitsi twinporteissa). Opelin vesipumppu ei aina kestä edes 60 tkm, saati sitten 120 tkm.


    Etpä ole Matloggi tainnut paljoa sinne konehuoneen puolelle kurkkia... Opelilla on myös osassa myllyjä nokkaketju... Taitaa muuten olla aika monessa autossa niin, että se nokkahihna pyörittää myös vesipumppua (siis tietenkin sellaiset missä ei ole ketjua). Kerrotko missä autossa näin ei ole, kun "bensaOpeleissa TODELLA jakohihna pyörittää myös vesipumppua"

      
  • Useimmissa moniurahihna pyörittää vesipumppua, Opeli ja Volkkari enempi poikkeuksia! :sunglasses:

      
  • Vesipumppu on harvemmin rikki menevä osa. Itselläni tällaista ei ole tapahtunut. Autoissa jossa on nokkahihna, ja mikäli hihna vaihdetaan ja se pyörittää samalla vesipumppua, yleensä koko pumppu vaihdetaan syystä, että koko työ on melko kallis ja uuden vesipumpun hinta on siinä € 25. Ovat kevytmetallia, alumiinia, joskus muovisiivet. Tietysti jossain tapauksissa vesipumppu saattaa jumiutua ehkä, mutta silloin on ajettu vuositolkulla vanhoilla jäähdytysnesteillä tai vaihdettu sekaisin eri nesteitä. Toisaalta jäähdytin menee kyllä korroosiosta ennemmin tukkoon kuin vesipumppu jostain syystä hajoaisi.

    Jakoketjulliset autot eivät yleensä enää pyöritä ketjun avulla vesipumppua, se olisi aika turhaa koska vesipumppua ei yleensä tarvitse uusia, ja ketjullisissa se olisikin entistä kalliimpi toimenpide, jolloin pumppua pyörittää laturin ym. apulaitteiden moniurahihna. Mutta on ilahduttavaa, että ketjukoneet tulevat joukolla takaisin, myös pieniin autoihin. Pääsee eroon eräästä kriittisestä huoltotoimenpiteestä ja murheesta.

      
  • Lainaus:
    28.10.2005 klo 22:35 JOXA kirjoitti
    Useimmissa moniurahihna pyörittää vesipumppua, Opeli ja Volkkari enempi poikkeuksia! :sunglasses:


    VAG, Opel, Peugeot, Volvo, Citroen nokkaremmi pyörittää pumppua, osassa Fordeja, Relluja EI, mutta taitaa se poikkeus olla juuri toisinpäin.

    Mersu, BMW, Toyota ainakin käyttää ketjua...

      
  • Lainaus:
    29.10.2005 klo 11:42 Opelixi kirjoitti
    Lainaus:
    28.10.2005 klo 22:35 JOXA kirjoitti
    Useimmissa moniurahihna pyörittää vesipumppua, Opeli ja Volkkari enempi poikkeuksia! :sunglasses:



    VAG, Opel, Peugeot, Volvo, Citroen nokkaremmi pyörittää pumppua, osassa Fordeja, Relluja EI, mutta taitaa se poikkeus olla juuri toisinpäin.

    Mersu, BMW, Toyota ainakin käyttää ketjua...

    Minua ei sinänsä kiinnosta, missä autoissa nokkahihna pyörittää pumppua ja missä ei, mutta Opelin pumpun laakerit ovat ikävä kyllä nopeasti kuluvaa sorttia. Tiedän kyllä, että Opelilla on myös nokkaketjuilla varustettuja bensamoottoreita, ainakin tuo "amerikan lahja" 2,2-litrainen. Mutta Opelkin on tavallaan myöntänyt aikaisempien jakohihnalla varustettujen moottorimalliensa heikkoudet leventämällä Twinport-moottoreissa jakohihnaa ja poistamalla pumpun pois jakolinjalta.

    [MatLog muokkasi tätä viestiä 29.10.2005 klo 16:52]
      
  • Ollut yli 10 eri merkkiä, muistaakseni vain yhdessä hihna pyöritti vesipumppua. Jäi kyllä Audi, Alfa ja Citikka tarkistamatta joten niistä ei tietoa, mutta hulluahan on laittaa vesipumppu nokkaremmin pyöritettäväksi kun muutenkin lujilla kahden nokan kanssa. :innocent: Ei ole onneksi yhtään hihnaa mennyt omaan piikkiin poiki, yksi ketju kylläkin, mutta se vaan hyppäs pari hammasta kun oli venynyt liikaa! :sunglasses:

      
  • Lainaus:
    29.10.2005 klo 21:17 JOXA kirjoitti
    Ollut yli 10 eri merkkiä, muistaakseni vain yhdessä hihna pyöritti vesipumppua.


    No heitätkö muutaman esimerkin...

      
  • Lainaus:
    29.10.2005 klo 15:50 MatLog kirjoitti
    Minua ei sinänsä kiinnosta, missä autoissa nokkahihna pyörittää pumppua ja missä ei, mutta Opelin pumpun laakerit ovat ikävä kyllä nopeasti kuluvaa sorttia. Mutta Opelkin on tavallaan myöntänyt aikaisempien jakohihnalla varustettujen moottorimalliensa heikkoudet leventämällä Twinport-moottoreissa jakohihnaa ja poistamalla pumpun pois jakolinjalta.


    En tiedä mikä sinua kiinnostaa, mutta ajattelin vain mainita, ettei se ole mikään ihme, jos nokkaremmi pyörittää pumppua.

    En minäkään Opelin nokkaremmi ongelmia kiistä, vesipumppujen ongelmista olen lukenut, mutta parempaa tietoa ei ole.

      
  • Opelissa pyöritti. Audi, Alfa ja Citikka jäi tosiaan tarkistamatta. Muutama merkki aluksi: Volvo, Fiat, Mitsu, Honda, Tojo, Nissan, Ford, Mazda........... :sunglasses:

      
  • Lainaus:
    30.10.2005 klo 22:16 JOXA kirjoitti
    Opelissa pyöritti. Audi, Alfa ja Citikka jäi tosiaan tarkistamatta. Muutama merkki aluksi: Volvo, Fiat, Mitsu, Honda, Tojo, Nissan, Ford, Mazda........... :sunglasses:


    Volvon S60 ja S80 näyttäis pyörittävän. Mitsu Carisma, Honda Civic myös. Ei jaksa kaikkia merkkejä kaivaa.

    Tojolla käyttävät varmaan kaikissa ketjua, Fordilla ainakin Mondeossa. Taitaa enemmän olla poikkeuksia nuo missä ei pyörittäisi.

      
  • Lainaus:
    30.10.2005 klo 22:16 JOXA kirjoitti
    Opelissa pyöritti. Audi, Alfa ja Citikka jäi tosiaan tarkistamatta. Muutama merkki aluksi: Volvo, Fiat, Mitsu, Honda, Tojo, Nissan, Ford, Mazda........... :sunglasses:

    Alfan V6 ei pyöritä uudemmissa TS koneissa pyörittää ja uusista juuri ilmestyneistä ketjukoneista ei tietoa. Eipä noita vesipumppuja tarvitse pahemmin vaihdella.Paitsi että Alfakin on vaihtanu metallisiipiset pumput muovisiipisiin jotka ovat herkempiä rikkomaan siivekkeitä.Vaihto ei maksa hirveästi joten pumpun vaihto vaikka joka toisella hihnan vaihdolla voi olla paikallaan ja kutoskoneeseen voi vaihtaa vanhan mallin metallisiipisen pumpun jonka jälkeen se on käytännössä ikuinen ,)

      
  • Vanhemmissa - ketjuttomissa Toyotissa ja Mazdoissa vesipumppu ei ole jakohihnalla, mikä on erittäin viisasta. Ja urahihnallahan ne luonnollisesti ovat ketjukäyttöisissäkin.

    Joissakin autoissa, kuten monissa uudemmissakin Volkkareissa ja Opeleissa (itsellä oli Audissa) vesipumppua käyttää jakohihna ja siksi ei ole kovinkaan tavatonta, että vesipumpun petettyä menee koko moottori uusiksi. Tämän ennalta ehkäisemiseksi vesipumppu kannattaakin uusia aina kun jakopää on auki, sillä vanha pumppu ei välttämättä kestä seuraavaan hihnanvaihtoon. Vesipumpuissakin on eroa ja sikälikin tuollainen olisi huonoa suunnittelua, sillä useissa japanilaisissa autoissa vesipumppu voi kestää hyvinkin 200-300tkm. Sen vaihtaminen esim. 100tkm välein on turhaa rahan haaskausta.

    Omasta puolestani jakohihnoista olisi jo syytä luopua, vaikka Continental onkin keksinyt moottorin iän kestävän hihnan. On vain tainnut suunnittelussa unohtua, että moottorin tulisi kestää yli 200tkm. Toivottavasti noille hihnoille ei laiteta yhtään vesipumppua kun hihnaakaan ei ole tarkoitettu vaihdettavaksi.

    Ketjun aloittajalle sanon, että ilman muuta myyjän piikkiin. Automyyjällä on kuuden kuukauden vastuu myymästään tuotteesta.

    [A Tapio muokkasi tätä viestiä 31.10.2005 klo 20:44]
      
  • Lainaus:
    31.10.2005 klo 20:39 A Tapio kirjoitti


    Omasta puolestani jakohihnoista olisi jo syytä luopua, vaikka Continental onkin keksinyt moottorin iän kestävän hihnan. On vain tainnut suunnittelussa unohtua, että moottorin tulisi kestää yli 200tkm - toivottavasti noille hihnoille ei laiteta yhtään vesipumppua kun hihnaakaan ei ole tarkoitettu vaihdettavaksi.


    ei riitä että hihna kestää usein sieltä leviää esim hihnapyörä, kiristin tms
    nyt näyttää siltä että hihnat alkavat taas vaihtua (tai ovat jo vaihtuneet) ketjuihin monissa merkeissä

      
  • Ei sillä nyt taida suurta merkitystä olla, vaikka se pumppua pyöritetäänkin jakohihnalla, nykyään se remmi kiertää muutenkin niin monen rullan ja kiristimen kautta ja laakeroituhan ne on nekin. Vesipumppuhan ei maksa paljoa paskaakaan, ettei se nyt mikään kustannuskysymys ole vaikka sen 100tkm välein vaihtaakin.

    Itse samaa mieltä siitä, että hihnat sais jo hävittää ja palata ketjuun. Siinä vaiheessa kun siirryttiin moniventtiilikoneisiin eikä moottorit ole enään vapaastipyöriviä, niin hulluahan se on jättää koko moottorin kesto remmin varaan...

      
  • En tiedä mikä pyörittää mitä Ooppelin konehuoneessa, mutta maailmaa ja bisnestä pyörittää hölmö raha! Kuluttajia on helppo viedä kuin pässiä narusta, koska ne useimmiten he uskovat mitä tahansa heille kertoo.

    Kuluttajasuojalain mukaan myyjäliike vastaa myymästään tuotteesta, piste. Eli myyjäliike korvaa vahingot kun nätisti pyytää ja viittaa kuluttajansuojalakiin. Jos ei usko niin pyytää tarkastamaan asian paikalliselta kuluttaja-asiamieheltä.

    Vanha kikka tehdä asia mahdollisemman monimutkaiseksi ja hankalaksi saa asiakkaat pääsääntöisesti luopumaan korvausvaatimuksistaan. Kannattaako alistua?

      
  • Heh, vanhemmanmallisessa Audi A6:ssa myös termostaatti pyörii hihnan avulla... termostaatti rikki = keula auki (tulee kalliiksi) jne. Onneksi tajusivat vaihtaa ketjuun uuden mallin kanssa.

      
  • Itse en Audia ole omistanut, mutta...

    Termostaatti...
    Pyörii?
    Jakopäänremmillä?

    :open_mouth:

      
  • Hämmästyttävää tuo VAG:n moottoritekniikka! Kuinka suurella nopeudella se sitä termaria pyörittää? Oliskohan mahdollista, että siinä olis huonot laakerit, mitkä sitten leikkaa kiinni ja hajottaa auton maskista vetokoukkuun asti, kun venttiilit muuttuu mäntäohjatuiksi?


    :confused: :wink: :kiss: :grin: :sleepy:

      
  • Ihmemies on tosiaan ihmemies. Amikseen takaisin tai moottoritekniikan oppikirja auki. Paljastuu auton sielunelämä perustoiminnoilta.
    :grin:

    [SixPack muokkasi tätä viestiä 22.11.2005 klo 20:04]
      
  • Lainaus:
    22.11.2005 klo 20:03 SixPack kirjoitti
    Ihmemies on tosiaan ihmemies. Amikseen takaisin tai moottoritekniikan oppikirja auki. Paljastuu auton sielunelämä perustoiminnoilta.
    :grin:


    Sinuna en Sixpacki paljoa naurais, eikös se sunkin autos ollut Audi merkkinen vai epäiletkö että ne on saaneet vaihdettua paremmat laakerit tähän uudempaan malliin? Sinuna kävisin ainakin merkkihuollossa kysymässä... :sunglasses:

      
  • Olen vaihtanut viimeisen viiden vuoden aikana satoihin opeleihin jakohihnan ja voin sanoa, että ongelmia ei tule jos työ tehdään valmistajan ohjeen mukaan, kaikki rullat ja vesipumppu vaihdetaan ja käytetään alkuperäisiä osia. Hintaa tulee n.250-270€ merkkiliikkeessä. vaihtovälinä on pidettävä 60tkm/4vuotta. Se on fakta ja kaikki muu on turhaa jossittelua. Vauriotapaukset johtuvat yleensä siitä, että kaikkia osia ei ole vaihdettu kerralla tai että kiristin säädetty väärin. Olen törmännyt esim. siihen, että tarvikepumppu ollut pari milliä väärin mitoitettu josta seurannut kiero hihnan kulku, rispaantuminen ja lopulta remmin katkeaminen. Muistan, että x16xel-moottorin alkupään tuotanto sarjoissa (joskus 95-96) oli väärä mitoitus alahammaspyörässä josta seurasi hihnan hankaaminen moniurahihnan alapyörään. joka saattoi johtaa hihnan katkeamiseen. Tämä on korjattu tuotannossa kuitenkin jo reippaasti viimevuosituhannella. Jos moottorissa nyt kuitenkin on jakohihna ja sen riskit tiedetään, niin voidaan kysyä, että eikö säästetä hieman väärässä paikassa jos osista, vaihtovälistä tai työstä tingitään riippumatta automerkistä.

      
  • Lainaus:
    Vauriotapaukset johtuvat yleensä siitä, että kaikkia osia ei ole vaihdettu kerralla tai että kiristin säädetty väärin.
    Kiristin on automaattisäätöinen joissain malleissa ja voi rikkoa hihnan. Meillä katkesi kiristimen pultti, mikä on kait harvinaista? Vaihto tehtiin merkkipajalla ja kesti 3tkm! :innocent:

    [JOXA muokkasi tätä viestiä 25.11.2005 klo 23:25]
      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit