Polon nokkaketju

12 kommenttia

Vaihdoin hetki sitten diesel golffini bensa poloon (1.2 TSI). Auto on vm. 2010 ja ajettul 85 tkm, eli ei mikään ehtoopuolen kärry. Auto pelasi ihan normaalisti, mutta ostaessani sen, tinkasin tuulilasin vaihdon kaupanpäälle. Kun auto vietiin tuulilasinvaihtoon Laakkoselle, autoon olikin ilmestynyt vika. Käynistyksen yhteydessä jakopäästä kuului paha ääni. Minä en tätä

ollut kuullut kertaakaan. Olin iloinen autoa ostaessani, että siinä oli ketjukone, eli ei kalliita hihnanvaihtoja tiedossa. Nyt olin ajanut ehkä 1tkm ja edessä jakopään remppa, kustannusarvio 1300 € !!! Varsinaiset osat, jotka vaikuttavat jakopäässä, on ketju ja öljynpaineella toimiva ketjunkiristin. Näiden hinta on 154 €. Laakkosen tuntihinta on muuten 101,50 €. Laskun loppusumma oli 1129 €. Kallein yksittäinen osa oli ketjukotelon kannet 375 €. Työssä kuluu mm. uskomaton määrä kertakäyttöisiä pultteja ja ruuveja, esim. yhden pultin arvo oli 10,80 €. Öljyt, suodattimet, tiivisteet, tiivisteaineet ym. tietysti tekee hintaa lisää myös.



Autossa on virityslastu, jonka takia takuu ei korvannut mitään. Itse olin sairaalassa, kun auto vietiin huoltoon, joten tämän onnettoman sattuman kautta lastu jäi poistamatta huollon ajaksi. En jaksa uskoa, että virilastu (Race Chip)voisi tehdä nokkaketjulle jotain.



Mistä tämä vika on voinut tulla? Rattaita jotka pyörittävät ketjua, ei vaihdettu. Eikö nämä ole juuri todennäköisin syy? Mieleen tulee myös mahdollisuus, että Laakkonen on kusettanut köyhää. Jakopäästähän lähtee aina pieni ääni kylmäkäynnistyksessä, ennenkuin öljynpaine kerkiää kiristämään ketjun.



Jos työn olisi teettänyt pikkupajalla, he olisivat käyttäneet samoja kansia, samoja pultteja, tuntihinta olisi ollut puolet halvempi jne. Laskun loppusumma olisi ollut aivan eri hehtaarilla. Olisitko sinä vienyt pari vuotta vanhan kärryn jakopään remppaan remonttireiskalle?

  
  • Siis veit auton Laakkoselle itse, mutta olit samaan aikaan sairaalassa, kun auto vietiin Laakkoselle?

    Ja sitten tämä Laakkonen päätti tuulilasin vaihdon yhteydessä noin vaan rempata sinulta kysymättä jakopään 1300 eurolla?



    Uskomatonta soopaa koko juttu

      
  • Okei, tekstissä oli kirjoitusvirhe. Minä en vienyt autoa huoltoon. Tämä ei ole nyt se pointti.



    Kyllä Laakkoselta soitettiin ja kysyttiin, että saako jakopään rempan aloittaa.

      
  • Kannattiko sitten ostaa lastutettu auto? etenkin kun on yleisessä tiedossa, että edes tehtaan perusvirityksellä tuo ketju ei kestä.



    Pulteissa on momentit, joita jaket ja sepit peräkylillä ei tiedä, eivät voi tietää, kun ne tiedot ovat vain valmistajan tietokannassa. kun pultti kiristetään oikeaan momentiin se venyy hieman, kun se eitten avataan ja kiristetään uudelleen, venyy pultti taas riski tietenkin kasvaa, ja kuka sitten haluaa, että se pultti napsahtaa jaopäästä poikki?



    oliko tuo "puolta halvempi" ihan oikeas hinta, vai vaan pers arvio, ja otettiinko huomioon työn kesto joka on taas merkkiliikkeessä huomattavasti pienempi (asentajilla kokemusta työstä jo ennestään ja asiaan kuuluvat ohjeet)



    Kirjotat myös:

    Varsinaiset osat, jotka vaikuttavat jakopäässä, on ketju ja öljynpaineella toimiva ketjunkiristin.

    Ja:

    Rattaita jotka pyörittävät ketjua, ei vaihdettu

    Tiedätkö nyt itse 100% varmuudella mitä tehty ja mitä ei? terve ketju ei rallata edes kylmänä, ei ainakaan omassa autossani, tosin merkki on eri...

    _________________________
    http://batracer.com/-1FrontPage.htm?XqI
      
  • Pyydä Laakkosta todistamaan, miten virilastu on vaikuttanut jakoketjun kulumiseen ja muistuta heita samalla siitä, että jakoketjuongelmat ovat olleet viime aikoina julkisuudessa laajalti.

      
  • Köyhää tietysti ketuttaa iso rahanmeno, mutta tarkoituksenani ei ollut nyt ruotia tätä takuuasiaa. Se oli oma mokani. Katsokaapa nyt missä tekstissäni on noita kysymysmerkkejä ja ilmaiskaa niihin mielipiteenne.



    DaViega: En ole puhunut puolta halvemmasta, vaan sanoin että eri hehtaarilla. Tiedän 100% varmuudella mitä on vaihdettu. Kahlasin tätä asiaa todella perusteellisesi huoltopäällikön kanssa lävitse. Itse huoltopäällikkö sanoi, että kylmäkäynnistyksessä ehjäkin ketju pitää ääntä (muutamia sekuntteja).



    NHB: Laakkosen politiikka on, että jos virilastu on, niin kaikki takuut laukeaa. Eipä siinä voi paljo todisteluja pyydellä.

      
  • DaViega: Kirjoitat "etenkin kun on yleisessä tiedossa, että edes tehtaan perusvirityksellä tuo ketju ei kestä"



    Mistäs tälläinen tieto? Ainakaan huoltopäällikkö ei myöntänyt, että tämä olisi auton tyyppivika.

      
  • chris70:

    DaViega: Kirjoitat "etenkin kun on yleisessä tiedossa, että edes tehtaan perusvirityksellä tuo ketju ei kestä"

    Mistäs tälläinen tieto? Ainakaan huoltopäällikkö ei myöntänyt, että tämä olisi auton tyyppivika.




    Viime keväänä nämä ongelmat tulivat julkisuuteen. Valitettavasti VW:n tapana on yrittää pistää tyyppiviat asiakkaan piikkiin.



    http://www.talouselama.fi/uutiset/suosikkivolkkareita+vaivaavat+kalliit+konerikot/a2095472

      
  • Täälläkin on ollut tuosta juttua niin paljon, että tulee jo korvista, samoin Tuulilasi perehtyi asiaan hyvinkin kattavasti, kannattaa käyttää googlea, löytää sivuittain pelkästään suomenkielisiä juttuja TSI:n ketjuista.



    Vieläkin on epäselvää, mitä sille autolle sitten on tehty. Mitä jos vaikka kokeilisit uudelleen tuon aloitusviestin kirjoitusta :wink: ei tarvitsisi sitten jälkikäteen korjailla. Laakkonen (kuin muutkin korjaamot) antaa takuun vain työlle, osille on oma takuu valmistajan puolesta, samoin autolla, työn takuu tarkoittaa sitä, että korjaus tehdään onnistuneesti, jos joain menee pielee, esim. asennusvirhe, niin silloin korjaamo korvaa.



    Lastun kanssa valmistaja päätöksellä takuu menee umpeen

    _________________________
    http://batracer.com/-1FrontPage.htm?XqI
      
  • Kyseessä on yleisesti tiedetty tyyppivika, johon virilastulla ei ole edes teoriassa mitään vaikutusta. Jos uskot Laakkosen höpinöitä, niin luonnollisesti silloin myös maksat kaiken.

      
  • Ja asiakkaat tuntuvat hyväksyvän tuon(kin) volkkarin tyyppivian. Monessa maassa asiasta on nostettu meteliä (myös ja etenkin Saksassa), jonka seurauksena tehdas on saatu vastuuseen suunnitteluvirheestään. Suomessa asiasta vähemmän puhutaan ja ilmeisesti omistajille on ok maksaa satojen tai tuhansien eurojen laskuja omasta pussistaan jonkun sellaisen osan rikkoutuessa, minkä pitäisi kaiken järjen mukaan kestää ainakin lähelle auton järkevän käyttöiän.

      
  • Olisiko kuulolla ketään, jolla tämä ketjunvaihtotyö olisi mennyt takuuseen? Kestääkö nyt uudet vaihdetut ketjut?

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit