C 250 D-turbo A

7 kommenttia

Onko kellään kokemuksia Mersun edellisestä C-sarjasta? Tähtäimessä olisi vuosimallin 97 farmarikorinen C 250 Turbodiesel 5-pykäläisellä automaatilla. Kestääkö Mersun viisipyttyinen diesel, entä miten on automaatin laita? Heräsi epäilykset, kun harkitsemani auton kokonaisajomäärä oli 255 tkm, mutta autoon oli uusittu vuonna 2004 vaihteisto ja moottori, vain hieman yli 100 tkm ajettuna! Muuten auto vaikutti erittäin siistiltä, huoltokirjat löytyi ja ainoastaan yksi omistaja.

Jos joku on ajanut/omistanut vanhempaa C-Mersua, olisi mukava kuulla käyttökokemuksia.. Esimerkiksi onko autossa suurehkot käyttökulut? Onko auto niin nykyaikainen, että kaikki huollot pitää tehdä Veholla? Pelaako 5-lovinen automaatti hyvin yhteen turbodieselin kanssa?ymv..

Oman käsitykseni mukaan tuon ikäiset Mersut ovat vielä suhteellisen luotettavia. Voin olla toki väärässäkin.

  
  • Kovinhan tuo vaikuttaa luotettavalta???

      
  • Joo se mersu vaikuttaa luotettavalta, mutta miten on kilometrilukeman kanssa? Laittaa epäilyttään mittarilukema / tehdyt korjaukset? Tai sitten käyttö? Onko ollut jollain kohnolla taksirengillä tmv.

      
  • Kyseinen auto on kaikinpuolin siisti, yhdeltä omistajalta ja täydellisellä huoltokirjalla. Autoon tehdyt korjaukset olivat merkkiliikkeen tekemiä. Mersuja tutkiessani tein kuitenkin mielenkiintoisen havainnon liittyen MB:n automaattiin. Havaitsin, että sangen useisiin 5-vaihteisella automaatilla varustettuihin Mersuihin vaihteisto oli remontoitu, jopa vaihdettu uuteen. Kaiken lisäksi suurimpaan osaan vaihteisto oli vaihdettu viimeistään 200 tkm:n jälkeen. Kyseessä näyttäisikin olevan Mersun tyyppivika. Jos palstalla on mersumiehiä, olisi mukava tietää MB:n utomaateista lisää.

      
  • Oletko kysellyt jo tuolta ?

    http://www.mersuforum.net/

      
  • En ole mersumies mutta opiskeluaikana vuosituhannen taitteessa ajelin henkeni pitimiksi taksia. Tuolloin kokemusta kertyi useammasta kuin kymmenestä vuosimallin 99-02 automaattimersusta.

    Useimmissa tehtiin laatikkoremppaa sadantonnin korvilla. Kuulemma joku laakerointiongelma.

      
  • Mersun 5-v automaatin tyyppivika oli tosiaan laakeri vika.(2000 luvun vaihteessa.) Moottorin lisälämmittimenä toimivan Webaston kanssa
    on ollut paljon ongelmia. Renkaistaan KO. auto on tosi tarkka erityisesti talvella. Oma kokemukseni on, että piikkipyörä mahdollisimman jäykällä rungolla on paras.
    Ihmetyttää kuitenkin toi koneen vaihto noilla kilsoilla.
    Mersun C 250 D suomessa aika vähän myyty malli. Ei kai ole tuontiauto?
    Onko muuten CDI kone. Muistaakseni 5-v automaatit tuli CDI moottoreiden myötä.

      
  • Tuontiautohan ko. Mersu on. Tuo 250 turbodiesel ei ole CDI-moottori, vaan perinteinen esikammiodiesel. Kulutus on toki korkeampi kuin vastaavalla CDi:llä (220), mutta eipähän pitäisi olla niin kylmä talviajossa. Vanhanaikaisen dieselin vääntö ei ole niin alhaisilla kierroksilla, eikä sitä välttämättä ole yhtä paljon kuin CDI-moottoreissa. Toisaalta C 250 turbodieselissä moottori kiertää korkeammalle ja vetoalue on laajempi. Esimerkiksi suurin vääntömomentti (280 Nm) esiintyy kierrosalueella 1800-3600 rpm ja suurin tehokin (150 hv) 4400 rpm. Esikammiodieselissä on myös useimmiten ruiskutusdieseleitä hiljaisempi ja tasaisempi käynti. Mainittakoon vielä, että C 250 D turbossa on viisipyttyinen kone (jos joku ei sattunut tietämään).

    Edelleen mieltäni askarruttaa, voiko autoon vaihdettuun uuteen automaattilaatikkoon olettaa samat viat kuin vanhaankin, vai onko laatikon ongelmat jo korjattu? Kyllä harmittaa, kun vuosia sitten parhaana pitämäni autonvalmistaja on nykyään laadultaan selvästi heikompi. Hintaansa nähden suorastaan huono.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit