Öljynvaihtoväli

37 kommenttia
«1

Kuinka usein vaihdatte autoihinne öljyt? Mulla auto vm 2003 ja ajattelin jatkaa tottumaani vaihtoväliä, vaihto aina 10 000km välein....

  
  • Eiköhän 10-15tkm ole ihan normaali vaihtoväli joka autoon.

      
  • 15000 - 20000 tai kerran vuodessa. Härvelissä vaihtoväli 20000 välein tai 12 kk:n välein riippuen kumpi ensin täyttyy. Ensimmäiset öljyt uuteen autoon vaihdoin myyjän suosituksesta ennen ensimmäisen kymppitonnin täyttymistä. Osui vielä sopivasti ennen pahimpia talvikelejä ja pakkaskautta.

      
  • Keväällä ja syksyllä. Talven jälkeen on ihan hyvä vaihtaa öljyt ja pakkasilla kylmäkäynnistyksissä on hyvä olla uudet oilit.

      
  • Huoltoväli näyttää olevan 30tkm/1 vuosi. Turhan usein suoritettu öljynvaihto on suoranaista rahanhaaskausta. Kyllä nykyöljyt kestävät sen mikä on huoltoväli. Tai kestäisivät paljon pidempäänkin.

    Olen kuullut huhun, että uudessä VW:ssä olisi huoltoväli 100tkm. En oikeen jaksa uskoa, mutta onko jollakulla parempaa tietoa asian tiimoilta?

      
  • Nämä esim. VW-konsernin käyttämät long life -öljyt ovat niin kalliita, ettei tulisi mieleenkään vaihtaa useammin kuin ajotietokone näyttää. Viimeksi meni 32 tkm.

    Litra long life -öljyä maksaa 20 euroa.

    [chamade muokkasi tätä viestiä 13.04.2005 klo 14:18]
      
  • On se vaan niin tyhmää maksaa liikaa. :sunglasses:

      
  • Olen kuullut huhun, että uudessä VW:ssä olisi huoltoväli 100tkm. En oikeen jaksa uskoa, mutta onko jollakulla parempaa tietoa asian tiimoilta?



    Olisikohan kyseessä VW-konsernin mainoskikka--> Auto, jossa ei huollettavaa 5:n vuoteen tai 100000km:iin. Tuntuu aika erikoiselta. Auto kun auto, niin tossa ajassa huollettavaa tulee ihan riittävästi.

    Itelläni autossa on käytössä 0W40-öljyä, joten ei sen vaihto onneksi mikään älyttömän kallis juttu ole. Ei vaan viittis ottaa riskiä, että autoon tulee vikoja öljyjen vuoksi. Ilmeisesti aikoinaan mun yhteen vanhaan autoon tuli venttiilivika öljyjen vuoksi.
      
  • tai sitten VW:lläkin ovat huomanneet, että ko. konsernin autojen öljynvaihdot on kätevä suorittaa takuukorjausten yhteydessä :grin:

      
  • Lainaus:
    13.04.2005 klo 07:54 Luu5 kirjoitti
    Huoltoväli näyttää olevan 30tkm/1 vuosi. Turhan usein suoritettu öljynvaihto on suoranaista rahanhaaskausta. Kyllä nykyöljyt kestävät sen mikä on huoltoväli. Tai kestäisivät paljon pidempäänkin.

    Olen kuullut huhun, että uudessä VW:ssä olisi huoltoväli 100tkm. En oikeen jaksa uskoa, mutta onko jollakulla parempaa tietoa asian tiimoilta?


    Niin. Itsehän ajelin sillä 15v Ooppelilla, eikä siihen nyt 5W/50 oilit ole kovin kalliiksi tullut pari kertaa vuodessa vaihtaa (itse). En tiedä onko siittä mitään hyötyä, mutta ei ainakaan haittaa, onhan noita kilometrejäkin tullut jo reippaasti yli 300tkm. Mitäs väliä niihin uusiin autoihin on turhia huoltoja tehdä, jos sen kuitenkin vaihtaa pian pois. Ongelmathan tulee vasta niille seuraaville omistajille, jos tulee.

      
  • Lainaus:
    13.04.2005 klo 17:27 Opelixi kirjoitti
    Niin. Itsehän ajelin sillä 15v Ooppelilla, eikä siihen nyt 5W/50 oilit ole kovin kalliiksi tullut pari kertaa vuodessa vaihtaa (itse). En tiedä onko siittä mitään hyötyä, mutta ei ainakaan haittaa, onhan noita kilometrejäkin tullut jo reippaasti yli 300tkm. Mitäs väliä niihin uusiin autoihin on turhia huoltoja tehdä, jos sen kuitenkin vaihtaa pian pois. Ongelmathan tulee vasta niille seuraaville omistajille, jos tulee.


    Nykyautoihin kun ei itse passaa tehdä mitään ja merkkiliikkeellä on tunnetusti merkkiliikkeen hinnat. Kalliiksi se ei tule, jos itse (voi)vaihtaa. Haittana lähinnä taloudellinen menetys, hyötyä vaikea todistaa.

      
  • Tuo VW:n 100 000 huoltoväli kuulostaa ainakin Suomen oloihin minun korvaani lähinnä vitsiltä :grin:

    Tietysti jos öljynkulutus on sitä luokkaa että öljyt käytännössä tulee 100 000 aikana viitisen kertaa vaihdettua...niin mikä jottei. Tosin sama paskainen suodatin siellä köllöttää koko ajan.

    Monet ovat noista longlife-öljyistä sitä mieltä että parempi vaihtoehto täällä pohjolan oloissa on käyttää halvempia ja hyvälaatuisia 0-W40 öljyjä ja vaihtaa hiukka useammin... esim 20 000 / kerran vuosi.

      
  • No se nyt on ihan sama paljonko noissa long-life öljyissä on huoltoväli, ne vaihtuu öljyn syönnintakia 20-30tkm välein.Niissä vaan kusetetaan hölmöjä ihmisiä jotka luulevat että huollattaminen tulee halvaksi kun on pitkät huoltovälit. Itsellä lisättävä reilu litra 10000km välein maksaa 20e purkki niin 30000km kustannus 60e.Onneksi ei tarvii itse maksaa(työpaikan auto).Samainen auto 15000km huoltovälillä ja normaalit 0w-40 koneessa niin halvemmaksi varmaan tulis.

      
  • Kannattaisi ehkä vaihtaa automerkkiä jos öljynkulutus on litran luokkaa 10.000km, normaali kulutus esim. 15000km huoltovälillä on mittatikusta lukien 2-3mm skaala 15mm/0,5l tämä siis kun puhutaan laatuautosta!
    Esimerkiksi omissa autoissani en ole tarkastanut öljyntasoa koskaan ennen vaihtoa 15.000km ja tämä on ollut vakiotilanne jo 15 auton aikana.

      
  • Joo, Itse olen kanssa sitä mieltä että 10000 - 15000 km aikana kunnossa olevassa moottorissa ja laatuöljyillä mittatikussa ei pitäisi tapahtua mitään kovin dramaattisia muutoksia eikä ainakaan tarvetta öljyn lisäykseen pitäisi olla.

    Edellisessä autossani 15000 huoltovälillä öljyn pinta ei muuttunut mihkään eikä nykyinen härvelikään edes uutena tunnu öljyä kadottavan.

    Sen takia pidän lähes huvittavana että ohjekirjan mukaan moottorin vielä normaaliksi laskettava öjlynkulutus voi olla tilanteesta riippuen jopa 1l / 1000 km. Jos autoni kuluttaisi litran tuhannella kilometrillä öljyä, ajaisin sen saman tien vaihtoon...siis vaihtaisin kärryä.

    Aikaisemmin jotkut koneet (esim ensimmäiset Toyotan kattikoneet 90-luvun alussa oli kuulemani mukaan jopa suunniteltu kuluttamaan hiukan öljyä ja omanikin niin teki. Silloisen 10000 vaihtovälillä koneeseen joutui hiukan lisäämään öljyä...puolisen litraa ehkä.

    Mutta nämä nykyiset ei kyllä tunnu öljystä tykkäävän

      
  • Ooppelissa olisi vaihtoväli 35000 km mutta ensimmäisen öljynvaihdon tein jo tuossa 5000km:n kohdalla ja eiköhän sitä tule vaihdettua seuraavan kerran tuossa 15000 km:n kohdalla vaikka olisi kuinka LongLife-öljyt, ja halvempaahan tuo Ooppelin oma öljy 5 litran purkissa on kuin 4 litran Mobilin ykkönen.

    Moottoripyörässä on vaihtoväli 12000km mutta tulee siihenkin vaihdettua 6000km:n kohdalla, harrasteautossa, Saab900:seen on tullut vaihdettua 7500km:n välein jo alusta alkaen, vaikka vaihtoväli on siinäkin 20000km.

    Öljy on moottorin paras ystävä, sen vuoksi sitä on tullut vaihdeltua useasti....

      
  • Sen olen huomannut, että öljymerkin vaihtaminen aiheuttaa toisinaan jopa huomattavaakin öljyn kulutusta. Jos toinenkin annos häviää kuin pieru Saharaan, silloin on yleensä moottorissa vikaa. Vanhemmista autoissa oli myös sellaista ominaisuutta, että tietyissä automerkeissä tietyn merkkiset öljyt eivät pysyneet koneessa.

      
  • Öljy on moottorin henkivakuutus ja sillä on monia tehtäviä. En näe mitään syytä venyttää vaihtoväliä äärimmilleen. Itse vaihdan -98 mallisen auton moottorin öljyt n. 12 tkm:n välein, vaikka huollonilmaisin antaisi ajaa pidemmälle. Öljynä Valvoline 5W-30 täysynteettinen.

    Öljynvaihdon kustannukset kilometriä kohden ovat vain n. 0,5 centtiä, kun esim. pa-kulut ovat n. 13 c/km. Ns. long-life öljyjä en käytä, koska se tulisi vähintään yhtä kalliiksi ja 30-40 tkm ajettuna öljyn ominaisuudet ovat varmasti heikentyneet merkittävästi. Suodin on myös tuossa vaiheessa aika likainen.


      
  • Lainaus:
    14.04.2005 klo 19:18 HäRVeli kirjoitti

    Aikaisemmin jotkut koneet (esim ensimmäiset Toyotan kattikoneet 90-luvun alussa oli kuulemani mukaan jopa suunniteltu kuluttamaan hiukan öljyä ja omanikin niin teki. Silloisen 10000 vaihtovälillä koneeseen joutui hiukan lisäämään öljyä...puolisen litraa ehkä.


    Kaikki autothan on suunniteltu kuluttamaan hiukan öljyä! Mites sitä moottoria muuten voideltaisiin? Sylinterin seinämillehän sitä kuluu koko ajan, mutta ei tietenkään paljoa.

      
  • Toki öljyä hiukka kuluu...toisissa enemmän ja toisissa vähemmän.
    Tosin viimeisin corollani vvt-i koneella ei syönyt yhtään öljyä 15000 vaihtovälillä...ainakaan mittatikusta sitä ei huomannut.

    Olen tosin sitä mieltä että jos auton ostaa uutena ja malttaa ns. sisäänajon tehdä rauhallisesti, kone kestää paremmin jatkossa eikä syö sitä öljyäkään.

    Tietysti autoissa on eroja siinäkin mitä ne alleen laskevat eli öjyjä saa monen 3-4 vuotta vanhan auton jäljiltä etsiä myös parkkipaikoilta ja tallin lattialta :smile:
    Kaikki öjjyt kun ei katoa pakoputken kautta.

      
  • 5000 km välein olen nuo litkut vaihtanut, kuten huolto-ohjelmakin kehoittaa. Täyssynteettistä, talvella 5W-50 ja kesäisin 10W-60.

    Ainakaan niin paljoa ei 300 tkm ajettu turbo-Nissan öljyä syö, että tikusta mitään tuolla välillä huomaisi, vaikka välillä vähän tossua saakin. :smile:

      
  • Longlife öljyt on jokin uusi keksintö myydä ööliä ja tienata rahaa. Vaihdoimme huoltofirmaa, kun edellinen valituksista huolimatta myi aina samaa öljyä, jota auto vei huoltovälin aikana huomattavasti. Toisen kaupungin merkkikorjaamo vastasi valituksiin, että vaihdetaan toisenlaiset öljyt. samalla loppu öljyn kulutus. Kyseessä on vm.2002 auto, joka vei uudesta alkaen öljyä. Hauskaa sikäli, että firman vaihtaessa samanlaiseen uuteen myyjä löi käteen purkin tätä longlife öljyä ja käski tarkkailla öljyn kulutusta. Mikähän nimi näille öljyille sopisi paremmin? Lowlife?

      
  • tätähän olen tässä vähän uumoillutkin.

    Käytännössä nämä lowlife-öljyt tulee 30000 km:n ajosuoritteella kalliimmaksi öljynkulutuksen muodossa kuin tavallinen hyvä öljy joka pysyy koneessa. Eli lowlife öjyt vaihtuvat aivan itsekseen koneessa kun oikein huonosti on asiat.

    Asiakkaita ilmeisesti vaan hämätään mukamas pidempien vaihtövälien muodossa. :grin:

      
  • Itse ihmettelen täällä esiintyvää pessimismiä longlife-öljyjä kohtaan. Miksei tekniikka voisi mennä eteenpäin tälläkin alueella? Joskus 70-luvulla oltiin iloisia, kun öljynvaihtoväli venyi 5 tkm:iin. 80-luvulla päästiin 10:tkm:iin, 90-luvulla synteettisten tullen 15-20tkm:iin ja nyt longlife-öljyjen tullen ollaan parhaimmillaan n. 40-50tkm:n vaihtoväleissä.

    Noin tuplasti kalliimpaahan tuo longlife on. Itselläni öljynkulutuksesta ei ole ollut suurempaa haittaa, muutama desi vaihtovälillä. Vaihtovälissä en tosin ole päässyt 30 tkm:iin, kaupunkipainotteinen ajo on tiputtanut sen 23-24:tkm luokkaan. Eli pääsisin varmasti halvemmalla tavallisilla synteettisillä mutta ero ei ole valtava.

    Edit: Tein vähän laskelmia. Omassa kärryssä öljytilavuus on 3,2 litraa. Jos synteettinen kustantaa n. 7€/litra (Mobil Hessumobiilissa), 30 tkm:n matka maksaisi 65 euroa (6,4 l öljyä + 2 x 10 e suodatin). Ja työt päälle.

    Long-life-öljy kustantaa 14,5€ litra (Mobil Motonetissä). Nykyisen kokemuksen mukaan longlife-vaihtoväli oli minulla 23 tkm, jonka mukaan laskettuna 30 tkm:n matkalla öljyt maksaa n. 60 euroa ja suodattimet tuolta osalta 13 euroa päälle. Öljyn lisäykset vielä päälle, niin ollaan n. omalta osalta alle 80 eurossa ilman työosuutta. Eli minulle yhden ylimääräisen öljynvaihdon aiheuttaman vaivannäön hinta olisi n. 10-15 euroa.

    [jalkkis muokkasi tätä viestiä 03.05.2005 klo 10:10]
      
  • Jeps!
    Hyvä on kun tekniikka kehittyy. Eikä se raha tässä asiassa mielestäni ratkaise. En vaan ymmärrä miksi mennään siinnä kohtaan takapakkia, kun ennen uusien autojen käytön huolettomuuten on kuulunut, ettei aina ole pakko pitää takakontissa purkillista öljyä lomareissulla, että voi sitten aina tankatessa lisätä öljyä. Tiedä sitten, onko sattunut huonoja yksilöitä uusissa autoissa kohdalle, mutta en pidä ajatuksesta, että uuteen autoon on lisättävä öljyä joka toisen tankkauksen yhteydessä. Jos ostaa uuden auton on onnellisella omistajalla tietenkin varaa siihen lisäöljyyn. Jos kaipaat huolettomuutta, kannattaa kysäistä huoltofirmalta ainankin takuuajan puitteissa, voisiko kokeilla toisia öljyjä. Totuus on myös se, että jotkut auton valmistajat on jollakin tavalla kimpassa tietyn öljymerkin kanssa.

    [kimpuli muokkasi tätä viestiä 03.05.2005 klo 18:55]
      
  • Vaihdan yleensä 10tkm välein. Kanisteri 15€, joten ei paljon kustanna! :sunglasses:

      
  • No, kaikki koneet on suunniteltu kuluttamaan öljyä...

    Kulutuksen määrä on pitkälti kiinni käytöstä, jos autolla ajetaan 70% kilometreistä 90 km/h vakionopeudensäätimellä, niin asetelma on varmasti helpomi kuin nuoren miehen sporttiajossa työpaikalle ja takaisin.

    Vaikka kone lähtee aina eeberinlämpöisenä nollakeleistä lähtien ja ajossa on longlife-öljyt, vaihdan silti ne 25.000 kohdalla. Tuona aikana öljyä kuluu aikas tarkkaan puoli litraa.

    Kustannus...? Eikös öljyihin mene vähemmän rahaa kuin renkaisiin??

      
  • Kyllä nykyautot kestävät 20 000 km tai pidemmän vaihtovälin ihan tavallisillakin synteettisillä öljyillä saatikka longlife-öljyillä. Miksi joissakin autoissa on suosituksena lyhyempi vaihtoväli, lienee vain valmistajan varmuuden varalta suositus varsinkin, jos moottorilla on taipumus kuluttaa öljyä. Nykyisin aika harva enää viitsii tarkkailla öljynkulutusta mittatikun kautta, mutta jos mitta-antureihin tulisi vikaa, saattaisi öljyn loppumisen takia tulla kallis remontti.

    Useammin vaihtavat tekevät kyllä turhaa työtä ja heittävät rahansa sanotaanko vaikka Kankkulan kaivoon! Vanhemmat autot ovat sitten asia ihan erikseen.

      
  • Vaihdan itse 10-12 tkm välein, 5W-50, kone 2,5 Tdi. Bensakoneiseen autoon voisi pitää pidemmätkin vaihtovälit. Onhan meillä toki rikitön diesel, mutta öljy sitoo paljon epäpuhtauksia itseensä, joita en halua motissa kierrättää eestaas. Suodattimen vaihdan vain joka toinen kerta. Tyhjennän silti vaihdon yhteydessä "vanhan suodattimen" ja täytän sen uudella öljyllä, että voitelee heti käynnistyksestä. Tämä rutiini on jatkunut eri Audeilla jo kohta 10 v.

      
  • Itse olen katsonut asiaa niin, että jos kone kestää tietyllä öljynvaihtomeiningillä 500.000 km, niin se on sitten ihan jees - auton voi sen jälkeen ajaa kaatopaikalle.

    Kannattaa muistaa, että kylmänä ajamiset ja vedättämiset tappaa Suomessa aivan varmasti kymmenen kertaa enemmän koneita kuin väärät öljynvaihdot tai öljyvalinnat ikinä.

    Typerin valinta taitaa yhä olla hankkia se trendikäs TDI, HDI tms DI-päätteinen kone sille 4-5 km työmatkalle, mille lähdetään pihalta kylmänä.

      
  • Suodatin yleensä alle 10€. Kannattaako sen kans "läträtä" eli kait sama laittaa uusi jos vanhan poistaa? :sunglasses:

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit