Öljynvaihtoväli

37 kommenttia
2»
  • Lainaus:
    13.11.2005 klo 19:18 Cruise control kirjoitti
    Typerin valinta taitaa yhä olla hankkia se trendikäs TDI, HDI tms DI-päätteinen kone sille 4-5 km työmatkalle, mille lähdetään pihalta kylmänä.

    Dieselissä on käyttövoimavero, mutta jos joku nielee sen, niin miksei?
    Minun värkki nakuttaa tavalliset 60-80 tkm/v. Tänä vuonna ei ole tarvinnut kiertää niin paljon, toivottavasti jatkossakin näin.

    Joxalle. Jos hyllyssä sattuu suodatin olemaan, vaihdan sen tottakai. Mutta pakko suodatinta ei ole vaihtaa joka kerta, joten joskus teen kuten kuvailin. Uudenkin täytän öljyllä ennen kiinniruuvaamista. Yllättävän paljon sinne menee suodattimen takaiskuventtiilin "taakse".

      
  • Lainaus:
    13.11.2005 klo 21:05 JOXA kirjoitti
    Suodatin yleensä alle 10€. Kannattaako sen kans "läträtä" eli kait sama laittaa uusi jos vanhan poistaa? :sunglasses:


    Niimpä. Maksaa jotain 5-10 ja aika vaikea selvittää onko vanha enään kunnossa, saattaahan siitä öljy mennä läpi "varoventtiilin" kautta, mutta eipä se silloin mitään putsaakkaan. Minäkin vaihdan suodattimen aina, samalla vaivalla se menee ja jos on sen verran säästänyt, että itse vaihtaa öljyt niin eipä se suodattimen hinta siinä mitään paina. Samasta marketistahan sen suodattimen saa kuin sen Mobilin Rally Formulankin :D

    EDIT: korjailtu kirotusvihreitä...

    [Opelixi muokkasi tätä viestiä 14.11.2005 klo 19:07]
      
  • longlife on ihan huuhaata, 28tkm öljyllä joka maksaa 18€ litralta. sen lisäksi pitää ostaa 1-2l öljyä joka kuuluu ennen seuraava vaihtoa. voitteko kuvitella. Vw golf 100tkm normaalihuolto öljyt suodattimet 270€. Halpaa longlife ei ei... Parempi tämä työkaverin on kun 1,5 vuotta vanha golf v 2.0 tdi 140hp joka kuluttaa 2litraa 1000km, menee kone vaihtoon. volkswagen=kansanauto ei kyllä päde enää.

    Mitä pitää tehdä autolle että voi siirtyä käyttämään tavallista mobil rally formulaa, vaihtaa tilalle öljyt ja vaihtaa sitten useammin 15tkm välein öljyt??

      
  • Muistan tämän julkaisun testanneen noin 10 vuotta sitten synteettiset moottoriöljyt silloisilla huippuviskoositeeteillä 5 - W40. Olen sen testin jälkeen ajanut huolettomia kilometrejä erilaisilla VW-konsernin malleilla ja kaikessa rauhassa vaihtanut öljyt 30' km välein. Koskaan en jätä suodatinta vaihtamatta, jos öljytkin kerran vaihdetaan.

    Silloiseen testiin vielä. Loppulausuma senaikaisen huippuöljyn Mobil1 Rally Formula 5 - W40 kertoi öljynmyyjän painajaisen. Teknisesti öljy oli uuden veroista. Viskositeetti ei ollut muuttunut uudesta lainkaan, väri oli tummunut muutamien uuteen verrattuna ylimääräisten partikkelien vuoksi 15' km testijakson aikana ja voiteluominaisuuksia sekä kuumana että kylmänä pidettiin erinomaisina. Lisäksi sanottiin:
    - nykyaikaiset öljyt kestävät erinomaisesti normaaliajossa öljynvaihtovälin ja niillä voisi huoletta ajaa toisen mokoman lisää.

    Nyt, kun Rally Formula on 0 - W50, pidän itsestäänselvänä, että 15' km välein tapahtuva öljunvaihto on rahan haaskausta. Kun vaihtaessaan huolehtii, että öljyä on aivan ylämerkkiin asti voi jopa tarkastamatta määrää ajaa 20' km. Silloinkaan ei vielä olla lähellä alamerkkiä.

    Vain kerran olen kohta 6-vuotiaan Passattini kanssa joutunut lisäämään öljyä kesken matkan, mutta ennen tätä autolla oli ajettu erittäin lujaa ja kiihdytyksiä ja jarrutuksia paljon sisältänyttä ajoa useita viikkoja Euroopassa.

      
  • Olempa muuten pannut merkille, että monessa autossa missä on pitkä öljynvaihtoväli on myös huomattavasti suurempi öljytilavuus. Eli kait sillä toisella autolla voi ajaa tuplasti pitempään, jos sinne vaihdetaan 2x määrä öljyäkin...

      
  • Lainaus:
    04.12.2005 klo 22:11 Lapsi Ratissa kirjoitti
    Nyt, kun Rally Formula on 0 - W50, pidän itsestäänselvänä, että 15' km välein tapahtuva öljunvaihto on rahan haaskausta. Kun vaihtaessaan huolehtii, että öljyä on aivan ylämerkkiin asti voi jopa tarkastamatta määrää ajaa 20' km. Silloinkaan ei vielä olla lähellä alamerkkiä.

    Olen ottanut tavakseni nopeasti tsekata, miten huolto on hommansa hoitanut. Sellaisen mielenkiintoisen ilmiön merkkihuoltojen öljynvaihdosta olen huomannut - liekö sattumaa: omistamieni "eurooppalaisautojen" huolloissa öljyä on täytetty tikun maksimimerkkiin asti. Sen sijaan "japanilaismerkkien" öljyt on täytetty minimi - ja maksimimerkkien välissä olevan rasteroidun "optimialueen" ylärajalle - siis selvästi alle maksimin.


      
  • VW Golf V 1.6 FSI. Ensimmäinen longlife-öljynvaihtoväli 27,5 tkm. Kuluihan tuolla matkalla huimasti öljyä. Peräti puoli litraa. Ei tarvinnut lisäillä.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit