Onko ideoita?
Omistan Citroen C5 farkun, joka sammuu aina silloin tällöin ilman mitään ymmärrettävää syytä tai logiikkaa. Sammumisen jälkeen auto käynnistyy heti tai pienen veivaamisen ja kaasuttelun jälkeen. Sammumisia sattuu täydessä vauhdissa, risteykseen tultaessa tai siitä lähdettäessä, tasaisella ja epätasaisella, vajaalla tai täydellä tankilla, maantiellä, kaupungilla ja kotipihassa.
Ajotietokone ei tiedä asiasta mitään näytöllä tai huollossa. Vika ei ole akussa, venttiileissä ei ole ohivuotoa, polttoainepumpun virransaanti on tuplavarmistettu, ajotietokoneeseen ei ole saatavissa uudempaa päivitystä...
Kaikki neuvot ja vinkit otetaan ilolla vastaan sillä Citikka-huollot tai maahantuoja eivät osaa auttaa. Mitä pitäisi siis tehdä?
Auto: C5 2,2 HDi, automaatti, vm. 2001, ajettu 318tkm.
Niinpä, tähän on tultu, eikä noi autot maksa 25 dollaria eivätkä kulje 400km/litra polttoainetta, mutta toimivat pian yhtä varmasti kuin alla on esitetty!
At a recent computer expo (COMDEX), Bill Gates reportedly compared the computer industry with the auto industry and stated.. "If GM had kept up with technology like the computer industry has, we would all be driving twenty-five dollar cars that got 1000mi/gal."
General Motors recently addressed this comment by releasing the statement "Yes, but would you want your car to crash twice a day?", and offered the following comparisons:
1. Every time they repainted the lines on the road you would have to buy a new car.
2. Occasionally your car would die on the freeway for no reason, and you would just accept this, restart the car and drive on.
3. Occasionally, executing a maneuver would cause your car to stop and fail and you would have to reinstall the whole engine. For some strange reason, you would accept this too.
4. You could only have one person in the car at a time, unless you bought "Car95" or "CarNT". But, then you would have to buy and install more seats.
5. Macintosh would make a car that was powered by the sun, was perfectly reliable, ran five times faster, and was twice as easy to drive, but would only run on 5% of the roads.
6. The Macintosh car owners would get expensive Microsoft upgrades to their cars which would make their cars run much slower, and begin to crash.
7. The red "oil", "gas" and "alternator" warning lights would be replaced by a single blue "general protection fault" warning light.
8. New seats would force everyone to have the same size butts.
9. The airbag system would ask "are you sure?" before going off.
10. If you were involved in a crash, you would have no idea what caused it, or what you can do to prevent subsequent crashes from occurring in the future.
Hyvä WXYZ,
Taitaa asia olla juuri niin, että autoni harrastaa aika (ajo)tietokonemaista käytöstä. Lisää elektroniikkaa (ranskalaisiin) autoihin...
Onko kellään tai kenenkään tutulla kokemuksia vastaavasta?
Vika tai häiriö viittaisi sammuttimen solenoidin toimintaan joka sulkee polttoaineen tulon. Diesel ei sammu itsestään noin vain. Saattaa olla löysä tai hapettunut solenoidin virtajohto. Heiluuko raskas avainnippu virtalukossa joka saattaa kääntää virtalukon pohjan pari milliä sammumissuuntaan? Polttoaineen syöttö kuitenkin aika ajoin katkeaa jostain syystä, se on selvä. Arvailuja nämä ovat, mutta aina syyn selvitessä asia on yksinkertainen, diagnoosin tekeminen hankala.
Muistan kuulleeni tai lukeneeni C5:n kohdalla samanlaisista ongelmista aiemminkin.
Mikäli kiinnostaa, niin katso olisiko täällä vinkkiä:
http://groups.yahoo.com/group/C5-L
Itse en viitsinyt lähteä rekisteröitymään, kun en ole "citroenisti".
Voit myös katsoa suomalaisen Citroen sivuston jossa vaikka mitä, eli kaikkea. Nämä ovat yleensä kattavammat kuin ulkolaiset sivut;
http://groups.msn.com/sitruunapatonki/messageboard.msnw
Voisiko vika mielestänne olla liikaa lataavassa laturissa tai moottorin maadoituspiuhassa?
Kiitos linkkivinkeistä. Pitää kahlata läpi josko niistä löytyisi apuja.
Vaihda avainten (kauko-ohjainten) paristot tai pyydä huoltoa tekemään se ja varmistamaan että "avain on synkronoitu ajoneston kanssa. Uudemmissa autoissa on avaimen ja ajoneston välillä "jatkuva" yhteys tai tunnistus. Ja ohjelmistovikoja esiintyy.
Ystävpiirissä ajostakuolleita (moottori 'vaan' sammui) alle 2 vuotiatia autoja: Audi, BMW. Opel, Citroen..
Huollossa kaikkien kanssa vikakoodit tyhjiä ja 'ei se testeri mitään sanonu' huumoria tarjottiin selitykseksi. Avaimen pariston vaihto ja uudelleenohjelmointi "parantanut" kuitenkin kaikki.
Oiskohan Billy Gates (lue Billu Kateus) saanut myytyä sinne Wintoosan tai Mäsädossin?
Tänään auto varoitti ensimmäistä kertaa sammumisestaan "pätkimällä" juuri ennen sammumista. Käynnistyi taas ekalla.
Lisäksi Ajotietokone varoittelee silloin tällöin ja nyt yhä useammin "Antipollution fault" vikakoodilla. Se tulee näyttöön nimenomaan maantienopeudella pitkään ajettaessa. Joka toinen kerta se vie tehot koneesta. Kierroksia riittää, mutta auto kiihtyy erittäin hitaasti. Käsittääkseni tämän vaivan pitäisi esiintyä vain kaupunkiajossa...?!? Lisäksi tämän varoituksen kylkiäisenä tulee joka kerta "ESP-pois pelistä" ilmoitus?!?
Olikohan sammumisella jotain tekemistä ilmoitusten kanssa vai ovatko erillisiä vikoja? Jos erillisiä niin avainteoria saattaisi toimia sammumisiin...
Resetoi keskusyksikkö tai vaihda autoa, jos et ole "sissiluonnetta" kuten minä joka haluan väkisellä selvittää vian vaikka siinä ei ole mitään järkeä!
HELLO JMJM JOKO SE MYSTEERI SELVISI????
Jmjm:n kuvaamat mysteerit ovat niitä minun pahimpia painajaisia. Elektroninen vika, mutta missä? Koskaan ei ole jäänyt matka kesken vielä, sellaista vikaa ei ole ollut jota en olisi voinut korjata, edes välttävästi, että pääsee perille.
Autoissa olisi oltava mahdollisuus ohittaa kaikki käskyt, kuten tavallisen tietokooneen vikasietotila, jossa pääsee korjaamaan vahingot, tai pääsee tietyn edellytyksin perille, vaikka ontuen.
Onneksi Saksalaiset käyttävät paineanturin jalustassa lasia, turvatyynyjen sensorien sisään on suihkutettu lasiakielikytkin on lasiputki, kiihdytysanturi on lasinen, laturin säädin on nykyään lasia ja metallia, rengaspaineen valvonta lasi toimii eristeenä, tankin läpiviennin mittaelektroniikka on suojattu lasilla, sadeanturi toimii optisen lasisuodattimen kautta, uusissa autoissa optiset kuidut, eri antureiden rungot on suojattu lasilla, auton tiedonvälitys varmistetaan lasisuojin datakaapeleissa, vilkun päällysteet ja monet pintapäällysteet ovat lasia ja tekevät näytöistä entistä luettavampia. Hapettuminen, ruoste, huonot liitokset ym. varmistetaan lasilla. Lasi ei vanhene, ei syövy, ruostu tai hepetu, kestää kylmyyttä ja kuumuutta paremmin kuin muovi.
Tämän otin Auto-Bild lehden infosivuilta.
Autossa on n. 30 kg lasia, muuallakin kuin ikkunoissa.
Asiasta toiseen, mielenkiinnosta kyselen onko ikkunoissa lasia vai onko ne jotain muovin tapaista tai noiden sekoitusta?
Oisko jollakin tietoa, onhan Suomessa autolasiteollisuuttakin?
Tämän otin Auto-Bild lehden infosivuilta.
Autossa on n. 30 kg lasia, muuallakin kuin ikkunoissa.
Oisko jollakin tietoa, onhan Suomessa autolasiteollisuuttakin?
Tämän otin Auto-Bild lehden infosivuilta.
Autossa on n. 30 kg lasia, muuallakin kuin ikkunoissa.
Tuulilasissa taitaa olla lasia ja muovia (muovi välissä mm. estämässä sirpaloitumista) mutta sivulasit taitavat olla ihan lasia. Joihinkin autoihin saa erikoisvahvoja "turva"-laseja sivulaseiksikin, niissä varmaan joku tuulilasin kaltainen rakenne.
Alkuperäiseen ongelmaan... Itselläni oli aikanaan Peugeotissa vastaavanlainen ongelma, jota pitkään selviteltiin. Kyseessä oli bensa kone vm 95 ja 306XSi sammuili satunnaisesti ajossa. Vaihdelaatikosta vaihdettiin aluksi kierrosluku anturi, jonka piti kuulemma vaikuttaa koneen käyntikierrosten tunnistamiseen. No eipä auttanut, mutta maksoi ihan kivasti! Seuraavaksi ehdottelivat lambda anturia huollossa, mutta kun siitä sain eri tietoa eri korjaamoilta jätin työn onneksi tekemättä. Välissä vaihdettiin tyhjäkäynnin askelmoottori, joka sekään ei auttanut. Lopulta huollosta löytyi oikea asentaja, eikä töiden vastaanottaja, joka totesi että usessa vastaavanlaisessa tapauksessa ongelma on ratkennut paineanturia vaihtamalla. Ja simbsalabim itselläni kiusallinen sammahtelu onneksi kaikkosi tuon jälkeen. Eli Ranskattaren mystinen sähkömaailma on sinullakin ehkä ratkottavissa.
Hei
Aiheeseen C5 liittyen: Olemme katselleet tuollaista C5:n automaattiversiota, vm. 2003 ja koneena 2.2 HDi. Ajokilometrejä on tällä hetkellä 125000km. Mietityttää vain, kun auto on tuotu Suomeen Ranskasta, että kuinka auton talvikestävyys? Olen kuullut esim. vaihteisto-ongelmista tuon vuosimallin automaateissa, ja ne ovat olleet ihan suomiautoja, joten sen vuoksi hieman huolestuttaa. Toisaalta liike antaisi autoon vuoden takuun..
Niin siis alkuperäisenä ideana oli kysellä, että onko millaisia kokemuksia Tiptronic-automaateista Suomen talvessa
Laatikon ongelmat johtunee siitä ettei huolto-ohjeissa ole lainkaan kunnollista automaattilaatikon öljynvaihto-ohjelmaa. Ohjeet mitä Vehollon on tehtaalta ovat aika ihmeelliset. Laatikkoon vaihdetaan aina vain hyvin pienen osan öjystä meidän oloissa laatikko kuulemma kestää hyvin jos öljyt vaihtaa (kaikki) säännöllisin väliajoin.
Vielä, tämän topikin alla oleva mystinen sammuminen voi johtua ruiskutuspumpusta joka nyky moottoriessa kestää vain (on tehty kestämään) tietyn määrän tunteja ja muistaakseni kyseisellä autolla oli ajettu yli 300 tkm joten pumppu on luultavasti valmis vaihtoon. Sama pätee jopa Sisun uusimissa dieseleissä.
JMJM Onko viika jo selvinnyt?
Onkos dieselin polttonestejärjestelmä tutkittu perinpohjaisesti_-jos siellä vaikka on vettä tai sitten saa ilmaa jostain?
Minun veikkaukseni on kyllä tuo sammutussolenoidin meneminen päälle itsekseen jostain syystä.
KERRO MITEN MENEE?