Mikä käyttöautoksi? Mb 220cdi, Volvo V70, Passat tdi, Bmw 3-5-sarja Audi a4/a6?

9 kommenttia

Moro!

Autonhakureissua Saksaan suunnittelen. Ja pitäisi saada tukevahko käyttödiiselifarkku, ja mieluiten pienemmällä rahalla. Eli vuosimalli olisi n.2002-2005. Kilometrejä max.180t. Mikähän noista otsikon autoista olisi mukavin ja helpoin/halvin ylläpidettävä? Tämä on varmaan melko yleinen topicci, mutta en jaksanut kahlata viestejä läpi... Kokemuksia ja mielipiteitä arvostan!

  
  • BMW ja Audi ovat koeajojen perusteella kivoja autoja, mutta minulla ei niistä ole käyttökokemusta.



    Pattikylki-V70 ja S60 aloitti taipaleensa jatkuvien alustan nivelien vaihtojumpalla, ensimmäisestä huollosta alkaen. Sen lisäksi erilaiset sähkö- ja mittaristo-ongelmat eivät ole täysin tuntemattomia. Oma kokemus S60 / 2001 vahvistaa tämän.



    Facelift-version 2004 alkaen tunteen ulkoa pienemmistä kulmikkaammista peilin kuorista. Se on selvästi parempi ja oma 2004 S80 vahvistaa myös tämän. On ollut erittäin viaton auto pian 10 vuotta ja 187 tkm. Kulutuksen ja suorituskyvyn suhde on vanhaa Volvoa. Lukemat, jotka 15 vuotta aiemmin olivat 740 GLE:lle aivan kohtuulliset eivät enää 2000-luvulla ole tätä päivää.



    Volvon kori kestää keskimääräistä paremmin ja 140.000 kohdalla vaihtuneita alatukivarren puslia ja 180.000 kohdalla hajonneita Nivåmatic-vaimentimia lukuunottamatta on alusta edelleen tehtaan paketissa.



    Automaatin öljyjen ja hihnojen vaihto on väärin päin asennetun moottorin vuoksi tarpeettoman työlästä ja tarpeettoman kallista.



    Tuon ikäistä Mersua yritin ostaa, koska löysin Volvomiehelle tutun auton: Taksin tilat, valtava tavaratila, ison farkun käytännöllisyys ja automaattinen tasonsäätö, suuren takavetoisen helppo, mutta ei urheilullinen ajettavuus ja hieman vanhanaikainen kulutuksen ja suorituskyvyn suhde.



    Eli Mercedes E-sarjan farkku. En onnistunut vakuuttamaan itseäni. Automaatilla itseään kiusaavia rasittaa W211 sarjan kahden ensimmäisen vuoden automaatin öljynjäähdyttimestä johtuvat vaihteistovauriot, 2006 saakka SBC jarruyksikön ongelmat ja isossa farkussa vakiona olevan ilmajousituksen rikkoutuessaan kallis korjaus. Ceessä ei näitä ole, mutta eipä ole sitten samoja tilojakaan.



    Oma valintani olisi joko 2007 facelift-versio E-sarjan Mersusta tai V70 facelift malli.



    Saksassa tuontiautona oleva Volvo voi olla hyväkin ostos jo tuon ikäisenä.



    Toisaalta VW pitää arvonsa Suomessa hämmästyttävän hyvin, joten siinä voi löytyä hintaetua myös?



    Jos on yksittäisiä kysymyksiä Volvosta, niin kysy.

      
  • Juuri tuonkaltaisten kokemusten takia moni päätyy tylsiin, mutta ah niin luotettaviin japanilaisiin autoihin :smile:

      
  • Zagarat:

    Juuri tuonkaltaisten kokemusten takia moni päätyy tylsiin, mutta ah niin luotettaviin japanilaisiin autoihin :smile:


    Aivan. Ei tarvi edes uudessa autossa huolehtia tasonsäädöstä ja saa ajaa koko perheen kanssa perä lintassa jo ihan uudella autolla ennen sen siirtymistä perheen kakkosautoksi.



    Käytetyn Volvon omistaja valitsee 200.000 km välein jatkaako sama auto perheen etulinjan kuormamuulina vai ei. Jos jatkaa, on Nivåjen vaihto auton vaihtoa halvempaa. Jos ei jatka, voi minun tavoin vaihtaa ihan tavalliset iskunvaimentimet, koska dieselfarkun rinnalla kakkosautona palveleva bensasedan ei oikeasti tarvi tasonsäätöä taakse. Enää. Jos pelottaa, tilaa vakioalustalla ja nauti samasta kuorman kantavuuden kompromissista kuin muissakin.



    Sen verran tuli virhettä uuden auton tilauskaavakkeeseen, että olisi pitänyt tilata auto vakiojousin ja lisätä tasonsäätö vaikka ekassa huollossa, kuten 740 GLE:kin. IMHO tasonsäätö + vakiojouset on optimipaketti ja Nivåtkin kestävät hyvin kun eivät joudu ihan niin kovaan rasitukseen vahvojen vakiojousien parina. Ja vakioiskareihin siirtyminen on vielä muutaman kympin halvempaa, kun ei tarvi vaihtaa hentojen tasonsäätöjousien tilalle vahvempia vakiojousia.



    Automaatin osalta olisin todella mielelläni päätynyt johonkin muuhun kuin tuohon japanilaiseen (Toyotan isännöimään) Aisin-Warner automaattiin. AW 55-50 vaatii omat erikoisöljynsä, joka on kallista. Tämä riippuvuus japanilaisesta huonosti toimivasta automaatista on Volvon ihan itse aiheuttama, mitäs asensivat moottorin väärin päin.



    Mutta kun ei tinaviitosen sivulle enää mikään taloudellinen ja hyvin toimiva ZF mahdu. Jos huono japanilainen automaatti pelottaa, tilaa omasi manuaalilla, kuten japanilaiset autotkin myydään.



    Se on minustakin ärsyttävää, että uuden korimallin ostamisessa on aina se riski, että merkistä riippumatta saattaa joutua beta-testaajaksi.

      
  • Heh. Viimeisimmällä japanilaisellani ajoin 251000 km eikä tekniikan takia olisi tarvinnut autoa hylätä. En ole koskaan kohdannut viesteissäsi mainitsemiasi ongelmia tai ominaisuuksia. Aina on vakiojouset riittäneet enkä mitään tasonsäätöjä ole osannut kaivata. No, kukin tavallaan.

      
  • No aika harvassa taitaa olla ne euroautot, joilla ylipäänsä ajetaan edes 300 000 kilometriä: kyllä ne siihen mennessä on niin surkeassa kunnossa, poikkeuksena toki dieselit. Melko kivasti tuntui pelaavan Lexus IS:n automaatti, liekö sitten ZF-loota kyseessä. Ylipäänsä Euroopassa ei ajeta automaateilla kuin hyvin pienessä määrin. Entäs Japanissa? Tai jenkeissä? Myydäänkö jenkeissä edes manuaalivaihteisia japsiautoja? Japanissa ainakin todella harvassa.



    Mutta nämä on aina näitä "japanilaiset autot ruostuu, ovat huonoja ajaa, meluisiakin vielä" -juttuja. Jos noista tämän kirjoituksen autoista pitäisi nimenomaan käyttöauto valita, niin Volvo varmasti vähävikaisin. Noissa saksalaisissa sitten enemmän tai vielä enemmän vikoja, jos noin "paljon" ajettuja katselet. Jos raha ei suuren suuri kynnyskysymys, niin ota 5-sarjan bemari. Vikoineenkin vielä todella hyvä paketti.

      
  • Zagarat:

    Heh. Viimeisimmällä japanilaisellani ajoin 251000 km eikä tekniikan takia olisi tarvinnut autoa hylätä.


    Miksi mennyt aikamuoto "ajoit"? Nykyisellä ruotsalaisellani ajoin yli 300.000 km 20 vuoden aikana, aivan kuten uutta autoa ostaessa suunniteltiin. Osa-aikaeläke joko 20 vuotta tai 400.000 km, kumpi täyttyy ensin ja sitten siisti harrasteauto talteen.



    Koska tekniikassa ja korissa ei ole imperfektiä, on sama matching numbers auto nyt 25-vuotiaana ja yli 400.000 ajettuna edelleen perheen kesäisenä nostalgiavaununa lähtövalmiina mihin tahansa reissuun, minkä miehistö kestää ilmastoimattomassa autossa istua.



    Jos "viimeisin" japanilaisesi oli niin hyvä kuin kerrot, miksi et aja sillä edelleen?



    Zagarat:

    Aina on vakiojouset riittäneet enkä mitään tasonsäätöjä ole osannut kaivata. No, kukin tavallaan.


    Aivan, teknisiä riskejä pitääkin peilata ostajan vaatimustasoon. Kun puhutaan sen kokoluokan farmariautosta, jota sinä et tarvi, saattaa joku arvostaa myös täydellä kuormalla ryhdikkäästi kulkevaa autoa. Minä kerroin asiasta kysyneelle aiheesta vuosien varrella oppimaani.



    Nykyinen käyttöautoni on täysin immuuni tasonsäätörjärjestelmän ja automaattivaihteiston riskeille. Osoittaakohan tämä sen valmistaneen saksalaistehtaan ylivoiman?



    _Jarski_:

    Melko kivasti tuntui pelaavan Lexus IS:n automaatti, liekö sitten ZF-loota kyseessä.


    Käsittääkseni ei, mutta Volvon käyttämä A-W 55-50 se ei ole, koska Toyota oli riittävän fiksu rakentaakseen Lexuksen takavetoiseksi, että kunnollinen automaattikin mahtuu mukaan.



    Aloittaja muuten kysyi MB, Volvo, BMW, Audi, VW kokemuksia.



    _Jarski_:

    Ylipäänsä Euroopassa ei ajeta automaateilla kuin hyvin pienessä määrin.


    Myös oman autoni manuaaliversioiden prosenttiosuus on selvästi suurempi vaikkapa Saksassa.

      
  • Miksi mennyt aikamuoto "ajoit"? Nykyisellä ruotsalaisellani ajoin yli 300.000 km 20 vuoden aikana, aivan kuten uutta autoa ostaessa suunniteltiin. Osa-aikaeläke joko 20 vuotta tai 400.000 km, kumpi täyttyy ensin ja sitten siisti harrasteauto talteen.




    Ajoin 251 tkm hiukan alle kahdeksassa vuodessa. Vaihdoin, koska en enää tarvinnut niin suurta autoa ja korvattavien työajojen vähentyessä halusin pienikulutuksisemman dieselin bensakoneen sijaan.

    Annan arvoa autoharrastukselle, mutta minulle auton pito mahdollisimman pitkään ei ole itsetarkoitus saati harrastus. Auto on käyttökapine, joka vaihdetaan tietyin väliajoin, eri syistä. Muuhun minulla ei ole kommentoitavaa, ei kiinnosta.

      
  • 740 GLE:


    _Jarski_:
    Ylipäänsä Euroopassa ei ajeta automaateilla kuin hyvin pienessä määrin.

    Myös oman autoni manuaaliversioiden prosenttiosuus on selvästi suurempi vaikkapa Saksassa.




    Oliskohan kummallakin aika päivittää tietojaan. Mobilen haku E-klasse 2007- antoi tällaisen tuloksen:

    Getriebe

    Automatik (12010)

    Schaltgetriebe (1392)

    Halbautomatik (7)

      
  • NHB:

    740 GLE:

    _Jarski_:
    Ylipäänsä Euroopassa ei ajeta automaateilla kuin hyvin pienessä määrin.

    Myös oman autoni manuaaliversioiden prosenttiosuus on selvästi suurempi vaikkapa Saksassa.

    Oliskohan kummallakin aika päivittää tietojaan. Mobilen haku E-klasse 2007- antoi tällaisen tuloksen:
    Getriebe
    Automatik (12010)
    Schaltgetriebe (1392)
    Halbautomatik (7)


    EDIT: Oho, ilmankos keskustelu ei oikein konvergoidu, kun osa vertaa automaattien määrää manuaaleihin ja osa automaattien prosenttiosuutta Suomessa ja Saksassa.



    Otit esimerkiksi yhden Saksassakin suosituimmista automaateista, mutta silti samojen vuosien haku nettiautosta E-sarjalaisia:

    Automaatti: 457

    Manuaali: 34



    Manuaaleja on siis Saksassa 10.3 % ja Suomessa 6.9 %.



    Omalle autolleni laskettuna ( Cee S204 2008 -> )

    Saksa:

    automaatti: 5830

    manuaali: 3235 (35%)

    halbauto: 2



    Suomi:

    automaatti:224

    manuaali: 81 (26 %)



    Tilannetta taitaa vielä vääristää se, että Suomessa vielä monien ostajien pelisuunnitelmana on edelleen ostaa koko budjetilla niin pitkästi peltiä kuin rahat riittävät, joten ainoastaan automaattina valmistettavien isomoottoristen ja nelivetoisten osuus lienee meillä pienempi?



    Jos suomalaiselle Mersun ostajalle jää perushinnasta yhtään yli, hän rastittaa automaatin, joten Nettiauton haku haukkaa tyhjää aika pikaisesti, kun vaurstelistaa jatketaan muihin valintoihin.



    Niinpä moottorin tehoversio, xenonit, ortopediset istuimet, parametriohjaus, parkkitutkat, navi ja Harman & Kardon manuaalivaihteiston kanssa löytyy Suomesta vain jälkituontina.



    Esimerkkejä voi olla toisinkin päin, mutta itse tarkistamani autot menevät juuri näin, että Suomessa automaatti koetaan tärkeämmäksi kuin Saksassa.



    Ei mulla ole tämän asian kanssa mitään ongelmaa, uuden ostaja valitsee kuten haluaa. Mutta huomasinpa vain jo viime vuonna kun yritin ostaa autoa Suomesta.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit