Onko vanha termostaatti yhtä hyvä kuin uusi?

6 kommenttia

Tapsan ylellisempi auto tarvitsi uudet jäähdyttimen nesteet ja samalla kertaa ajattelin vaihtaa termostaatin.



Autoon saa vain tasan yhtä mallia alkuperäistä termostaattia, aukeamislämpötilaltaan 73 astetta Celsiusta.



Hintaa tuolle uudelle - täysin entisen kaltaiselle- letkuun asennettavalle termarille tuli 41€.



Kun vanhat pakkasnesteet oli ulkona, irrotin alavesiletkusta termarin. Keitin kiehuvaa vettä ja kuumensin uuden ja vanhan termarin niin, että laipan sisäaukosta saattoi pujottaa ompelulangan läpi. odottelin, että termostaatit jäähtyivät niin, että aukeavan laipan ja seinämän väli meni kiinni ja termareita saattoi roikuttaa langasta.



Sitten panin haaleaa vettä korkeaan parsakattilaan, sidoin molemmat termarit langalla kattilan kahvoihin ja asettelin termarit kattilan sisään veden yläreunaan. Sitten annoin veden lämmetä levyllä.



Mittasin veden lämpötilaa sekä tavallisella lasi-alkoholi lämpömittarilla, jonka asteikko yltää 100 asteeseen, että Black & Deckerin Thermal Leak Detectorilla, joka ei vedessä anna oikein hyvin lukemia.



Molemmat termarit pitivät langan laipan välissä 50, 55, 60, ja 65 asteeseen saakka. Sitten vanha termari kolahti kattilan pohjalle lukemassa 68.



Olin aika lailla yllättynyt, kun uusi termari kolahti kattilan pohjaan vasta lukemassa 75,5 astetta.



Eroa siis 16 vuotta vanhana originaalin ja uuden originaalin välillä on tullut 7,5 astetta.



Saapas nähdä, lämpiääkö auto nopeammin oikein käytännössä. Ainakin teoria antaa siihen uskomusta.



Olisiko sinun aika vaihtaa uusi termari?



:smile: :smile: :smile:

  
  • Kun nyt on ajettu kuukauden verran uusitulla termostaatilla, voin kertoa, että ero on SUURI.



    Vanhalla termarilla auton sai "lopulliseen" lämpötilaan vasta 1-2 tunnin ajon jälkeen, jos pakkasta oli yli 10 astetta.



    Nyt pitää jäähdytysnesteen lohkon puolella pidemmän aikaa eikä avaa liian aikaisin termaria. Tuloksena se, että pelkästään kaupunkiajossa jo vartissa täydet lämmöt mittarissa.



    Lämpötilamittarin viisarissa on neljä pitkää viivaa, ja vanhalla termarilla nousi juuri ja juuri ensimmäisen viivan päälle puolen tunnin ajossa. Nyt menee alle puolen tunnin ajossa lähelle toista pitkää viivaa. Toisen viivan kohdalla nimittäin lähtee sähköflekti pyörimään.



    Kuumaa ilmaa tulee lämppäristä lähes heti ajoon lähtemisen jälkeen.



    Varmaan tällä on jokin merkitys myös bensan kulutukseen, vaikka nyt kaupunkiajossa 33km/h ja 11 L/ 100km ei sitä ehkä huomaakaan.



    Suosittelen lämpimästi termarin vaihtoa aina 15 vuoden välein!



    :sunglasses: :sunglasses: :sunglasses:

      
  • "Onko vanha termostaatti yhtä hyvä kuin uusi?"



    "Ei ole yhtä hyvä vaan on paljon parempi"




    :open_mouth: :open_mouth: :open_mouth:

      
  • Voi sen vaihtaa useamminkin, syksyllä ja keväällä.

    Minulla oli Lancia Thema, joka oli varsin hidas lämpiämään. Termari aukesi jossain 80 asteessa. Huollossa antoivat 90 asteessa aukeavan, mikä paransi lämpiämistä oleellisesti. Termari oli hyvin esillä ja vaihto oli tehty parissa minuutissa kaksi kertaa vuodessa.

      
  • 70-luvun autoissa minulla oli kesä- ja talvitermostaatti, jotka siis aina keväällä ja syksyllä vaihdoin. Sen jälkeen ei ole tuntunut tarpeelliselta.



    Nykyisessä autossa on sähköisesti ohjattu termostaatti, jota auton tietokone ohjaa ajo-olosuhteiden ja -tavan mukaan. Joten termostaatin vaihdolla ei ole merkitystä, ellei mene muuten epäkuntoon. On muuten tosi hankalassa paikassa ja varmaan kalliskin. Anturi, jolta tietokone lämpötilasta tiedon saa, lienee tarvittaessa on helpohkosti ja edullisesti vaihdettavissa.

      
  • 70-luvun autoissa minulla oli kesä- ja talvitermostaatti, jotka siis aina keväällä ja syksyllä vaihdoin. Sen jälkeen ei ole tuntunut tarpeelliselta.

    Nykyisessä autossa on sähköisesti ohjattu termostaatti, jota auton tietokone ohjaa ajo-olosuhteiden ja -tavan mukaan. Joten termostaatin vaihdolla ei ole merkitystä, ellei mene muuten epäkuntoon. On muuten tosi hankalassa paikassa ja varmaan kalliskin. Anturi, jolta tietokone lämpötilasta tiedon saa, lienee tarvittaessa on helpohkosti ja edullisesti vaihdettavissa.




    Nykyään uskotaan, että tekniikka on niin hieno ja hyvä, että ei tarvitse ajatella. Kuitenkin valitetaan autojen huonoa lämpenemistä talvella. Olisiko sittenkin tuollainen termostaatin säätelyn mahdollistaminen ihan manuaalisesti tarpeellinen?

      
  • Tapsa vaihtoi myös kohta 12 vuotta palvelleen alkuperäisen termostaatin 103kW bensa-Volvoon. Hintaa merkkiliikkeen alkuperäisosalle tuli 32 €. Vaihtoa varten piti irrottaa 5 ruuvia ja virittää rautalangalla ylävesiletku aukiolevan nokkapellin reunaan, niin ei valunut kuin 0,5 dl nestettä ulos. En edes lisännyt nestettä.



    Sama testimetodi, kuin ennenkin, eli lanka termarin "portin" väliin ja uusi sekä 12 vuotias termari vesikattilaan kuumenemaan.



    Aikas ällikälllä olin lyöty, kun vanha aukesi jo 75 asteen lämmössä ! Uusi sentään sitkeili 88 asteeseen, ennen kuin kolahti kattilan pohjalle. Eroa siis 13 astetta-aikas paljon. Volvon lämpömittarissa ero oli yli 1/4 asteikolla. Suoraan klo 12 näyttää nyt mittari, niin kuin teki uutenakin. Molemmissa leimana 90 C.



    Mittasin myös lämmityslaitteen lämpötilan anemometrillä. Tuulta puhkuu 10m/s nopeudella keskisuuttimista ja lämpötila -1 pakkasessa nousi vain 34 asteeseen - siis puhallusilma vanhalla termarilla. Uudella pääsin +40C vaikka ulkona -5 astetta.



    Auto on tietysti paljon läpimämpi, kuin jo virttyneellä vanhalla termostaatilla. Molemmissa luki muuten " Made in Germany" ja ihan samanlaisia olivat.



      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit