BMW E60 xdrive -kokemuksia

7 kommenttia

Onko palstalaisilla kokemuksia edellisen vitossarjalaisen nelivedosta? Pääseekö talvella hyvin liikkeelle ja toimiiko ajossa loogisesti?



Alkavat olla käytettyjen hinnat järkevällä tasolla ja olen harkinnut moisen hankkimista. Nykyinen takavetoiseni (Lexus GS) on muuten mainio kiesi, mutta mikään liukkaiden kelien auto tuo ei ole.

  
  • Olen toista vuotta ajellut E60 xDrivella, hyvin on toiminut. Lähtee liukkaalla reippaasti liikkeelle eikä heitä perää yhtään.

      
  • Kohtahan tuota pääsee testaamaan kun tänne eteläänkin on lupailtu oikein kunnolla lunta :grin:

      
  • Hommasin tuollaisen E60 530xd LCI:n syksyllä ja nyt on talven aikana ajeltu joku 6000km. Mittarissa on nyt 170tkm ja autoa ei kuntoisuudeltaan, ryhdiltään eikä ajoltaan voi uudesta erottaa. Yksinkertaisesti paras auto mitä minulla on ollut. Talven liukkailla etenee kuin juna ja kulutuslukemat on todella maltilliset voimavaroihin nähden. Edellinen auto oli B8-koppainen Audi A4 Quattro, joka tuntuu näin jälkeenpäin aika lelulta tähän verrattuna. Tai voisi sanoa että Audista puuttui lähinnä ajamisen riemu. Huono se ei ollut mutta umpitylsä, ja meluisa BMW:hen verrattuna. X-Driven neliveto ei ole missään suhteessa ainakaan huonompi kuin Audin torsen. Käytännön ajossa varmaan ihan yhtenevästi etenevät quattro ja x-drive. Ennen Audia minulla oli myös E46 330XD, enkä siinäkään huomannut mitään huonoutta quattroon verrattuna, vaikka ko. bemu ei virallisesti x-drive ollutkaan. Itseasiassa se oli hulvattoman hauska tehonsa ja nelivedon takapainotteisuuden ansiosta.



    Parinkymmenen erilaisen auton jälkeen tämä E60 X-Drive on selkeästi ensimmäinen ajopeli, josta vielä puolen vuoden jälkeenkin nauttii aina vain enemmän. Ajamisessa on joku sellainen selittämätön spesiaalifiilis, jota on vaikea kuvailla sanoin. Istuu käteen kuin hanska. Ainakaan tässä vaiheessa en keksi käytön kannalta mitään negatiivista sanottavaa missään suhteessa. Huoltaminen on arvokasta jos ei itse osaa tehdä. Termostaatit ja akku näissä vain täytyy pitää priimakunnossa, jos ongelmia haluaa välttää...

      
  • Nojoo, kyllä nelivetoa voi jo tässä vaiheessa kehua (530xd LCi). Auton toiseen autoon verrattuna (Volvo XC60) neliveto antaa hieman enemmän luistoa mutta perä ei kyllä karkaa. Molemmat käyttäytyvät äärimmäisen loogisesti eikä moitittavaa ei ole. Kunnon vetotilannetta minulle ei tule vasta kun keväällä, mutta perusajosta tämän voi jo sanoa.



    Vaimon sydämmeen bemu ei ole päässyt vaan volvo on "parempi", itse pidän kyllä bimmeristä. Vakaa auto, mutta ei pääse volvon mukavuuteen moottoritiellä. Tosin mutkaisilla teillä asetelma on toisinpäin.



    Termarijumpat on itselläkin takana, muuta vikaa autossa ei ole ollut - tosin käytössä vasta pari kuukautta.



    Summa summarum, suosittelisin.

      
  • Jopa Bemarin myyjä sanoo, että 5-sarja vetelee Suomen uraisilla teillä.



    Miten ne nelivedot vetelee urissa? Onko eroa takavetoiseen?

    Millä renkailla on ajettu, jos ongelmia ei ole? Mikä ero on XC60 ja Bemarin välillä suoraan ajossa moottoritiellä?

      
  • Ei vetele.



    Bemarissa on alla Yokohaman kitkat (ei mitkään runflatit) aika konservatiivisella rengastuksella ja Volvossa Nokian nastat. Urien vetelyä en pitäisi minään ongelmana, mutta Volvo on tässä suhteessa vielä mukavampi. Tosin Volvossa on profiilisuhde 65 vs bimmerin 55 joten vähän menee omenat ja appelsiinit sekaisin tämänkin suhteen. Takavetoiseen verrattuna en osaa urien vetelyn suhteen ottaa kantaa.



    Motariajossa ero tulee suuntavakaudesta ja mukavuudesta. Molemmat ovat hiljaisia mutta Volvoa tarvitsee ohjata hieman vähemmän vaikka tunto tiehen on hyvä. Volvossa myös tien epätasaisuudet vaimentuvat (renkailla tähänkin vaikutus) vähän paremmin. Ei bemu missään nimessä huono ole vaan erittäin mukava matka-auto, ja kommentit "pitää ajaa suoraan rystyset valkoisena" voi jättää omaan arvoonsa.

      
  • Kiitoksia kokemuksien jakamisesta! Volvo ei imagonsa takia ole minulle vaihtoehto, mutta juurikin tuo E60 LCI x-drive on erittäin houkutteleva paketti.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit