Mistä erottaa VAG-konsernin pumppusuutin dieselit yhteispainekoneista

3 kommenttia

Käytettyä autoa kattelen ja common rail moottorit kiinnostaa enempi. Mutta esimerkiksi Scoda Octaviassa on 2.0 TDI moottoria sekä pummpusuuttimilla (PD) että yhteispaineruiskutuksella (CR). Mallimerkintä on täysin sama. Miten ne oikein erottaa toisistaan?

  
  • VAGarena:lta löytyi pari hyödyllistä linkkiä:

    Tämän ( http://vag-codes.info/files/engines/skoda-engines.pdf ) listauksen mukaan esim 103 kw 2.0 TDI moottoria on asenneltu Skoda Octaviaan CR versiona ensimmäisen kerran helmikuussa 2010 ja viimeisen kerran PD versiona toukokuussa 2010. Eli jos Octavia on valmistettu syksyllä 2010 tai myöhemmin niin 103 kw TDI moottori pitäisi olla commonrail versio. Jos Octavian valmistuvuosi on 2009 tai vanhempi niin 2.0 TDI 103 kw moottori pitäisi olla pumppusuuttimilla. Vuoden 2010 ensimmäisellä puoliskolla on asennettu kumpaakin versiota.



    Moottorin koodi pitäisi selvitä rekisteriotteesta ja huoltokirjaan lätkäistystä tarrasta. Osa moottorikoodien selityksistä löytyy wikipedian listauksesta ( http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Volkswagen_Group_diesel_engines )Mutta tämä lista ei ole ihan täydellinen.

      
  • kokemukseni mukaan pumppusuuttimelliset moottorit kuluttavat hiukan vähemmän kuin commonrail, mutta ovat äänekkäämpiä

    onko samanlaisia käsityksiä?

      
  • Pumppusuutin koneissa kaiketi ne suuttimet ovat kuluneet varsin nopeasti. Muistankohan oikein, että selviä kulumajälkiä oli jo TM:n 60tkm käyttötestin jälkeen mikä ei lupaa monen vuoden käyttöikää (Skodan TDI 1,9?).



    Eli noista ehdottamasti commonrail - jos aikoo ko.konsernin värkkeihin langeta.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit