Työmatka-auto

6 kommenttia

Mulla on ollut 9 vuotta työmatka-autona diesel Passatti -98. Mainio peli ajaa, mutta moottori vuotaa pahasti öljyä ja hihnakin pitäisi vaihtaa. Mittarissa on jo 440tkm ja olen alkanut miettiä seuraajaa.



Kriteerit

* Mukava ajaa että jaksaa jumputtaa samaa 90km reittiä (pääasiassa moottoritiet&#228:wink: joka päivä. Tämän takia olen mieltynyt isompiin autoihin, mutta kai pienempikin voisi toimia. Muuta ajoa tulee noin 5tkm vuodessa.

* Halpa kokonaiskustannus, siis ostohinta, huollot ja käyttökulut

laskettuna yhteen ja jyvitettynä per vuosi. Yleensä olen ostanut n. 6-10v vanhan ja pitänyt auton loppuun asti.

* Diesel, tykkään väännöstä ja rauhallisesta menosta

* Automaatti-ilmastointi

* Hinta jotain 4-7 t€



Olisiko ajatuksia / suosituksia? Yleensä olen päätynyt toyotaan tai volkkariiin, mutta uskon olevani avoimin mielin etsimässä.

  
  • Yksi tuttu ajeli galantilla yli 700 tkm. Sanoi että ei viitsi vaihtaa kun ei ole vikaa ja ei mitään vanhasta enään saisi. Mitsubishit saattaa olla hyvä vaihtoehto. Katsele myyntipalstoilta millä autoilla on ajettu paljon, ne lienee kestäviä. Taksikuskit tietää kanssa hyvin autoista, niiltä kannataa kannattaa kysyä.

      
  • Ceedejä saa jo aika edullisesti.

      
  • Vuosia sitten 'joku', en muista nimeä, harrasti puolipiloillaan Skoda Fabian SDI-moottorista kulkinetta.



    Itsekin olin ajatellut hankkia edes koekäyttöön perusautoista perusauton ilman turhia hienouksia.



    Siispä minimalistina ja masokistina, oman pohdinnan ja tämän näille sivuille kirjoittaneen yllyttämänä hankin itselleni 1,9 SDI farkun, kun sattui hieno yksilö kohdalle, josta tarjouksesta ei voinut kieltäytyä. Pian mittarissa on 150 tkm. Paljon matka-ajoa 2*600 km, mutta välillä Tuusulan tietä ja kehiä.



    Auto on laiska ja äänekäs. Tosi yllättävää on, että noin laiskalla autolla pärjää oikeasti normaaliliikenteen tahdissa. Itse asiassa ajan useimmiten varsin vauhdikkaasti, jota on tietysti vaikea bemaristin uskoa. Pohjoisen reissuilla keskinopeus kesällä yli 100 km/h ja talvella pikkuisen alle.

    Äänekkyyskin tasaantuu matka-ajossa - mutta onhan sitä kyllä riittävästi.



    Joka tapauksessa voin sanoa, että auto on todella vähävikainen. Kulutus 4,8 l satasella nurkkapyörityksessä (vauhdikasta ajoa). Maantiellä ja lähes täyteen lastattuna 100 km tuntinopeudella noin 4,8 satasella. Pihistellen olen testannut tyhjänä 3,8 l / 100 km. Taituri pääsee vähemmälläkin.



    Passatin jälkeen Fabia ei ehkä tule heti mieleen, mutta paljon edullisia kilsoja on tämän tyyppisellä autolla jäljellä!

      
  • ajelin 6v sdi moottorisella ja täytyy sanoa, että kulutus oli siinä se hyvä puoli. Ääni vain alkoi ottaa päähän moottoritievauhdissa, niin että kokeilin i30 ja ceed 1.6 dieseleinä.

    i30 meni vähän yli 5l/100km, mutta en pyrkinyt säästelemään. 15 kw tehokkaampi ceed on n. 5.5 - 6.5 l/100 kesä/talvi lukemilla.

    i30 meni vaihtoon myöskin äänen takia. uusilla renkailla ei ollut häiriöksi asti, mutta kuluneilla riitti minulle. Ceed tuntuu hiljaisemmalta, mutta vuosimalleissakin on eroja.

      
  • hepe67:

    Mulla on ollut 9 vuotta työmatka-autona diesel Passatti -98. Mainio peli ajaa, mutta moottori vuotaa pahasti öljyä ja hihnakin pitäisi vaihtaa. Mittarissa on jo 440tkm ja olen alkanut miettiä seuraajaa.

    Kriteerit
    * Mukava ajaa että jaksaa jumputtaa samaa 90km reittiä (pääasiassa moottoritiet&#228:wink: joka päivä. Tämän takia olen mieltynyt isompiin autoihin, mutta kai pienempikin voisi toimia. Muuta ajoa tulee noin 5tkm vuodessa.
    * Halpa kokonaiskustannus, siis ostohinta, huollot ja käyttökulut
    laskettuna yhteen ja jyvitettynä per vuosi. Yleensä olen ostanut n. 6-10v vanhan ja pitänyt auton loppuun asti.
    * Diesel, tykkään väännöstä ja rauhallisesta menosta
    * Automaatti-ilmastointi
    * Hinta jotain 4-7 t€

    Olisiko ajatuksia / suosituksia? Yleensä olen päätynyt toyotaan tai volkkariiin, mutta uskon olevani avoimin mielin etsimässä.




    Ostin talvella 2013-mallisen 1,6 TDI Golfin ja nyt on usean tuhannen kilometrin keskikulutus 3,4 l / 100 km eli en kyllä tiedä tuon halvemmalla kulkevaa autoa. Sähköauto ja ladattava hybridi kulkevat halvemmalla lyhyen matkan mutta jos ajosuoritteet ovat edes joskus satoja kilometrejä yhteen putkeen niin eipä taida olla Golfin voittanutta. ( Audi kulkee samalla mutta siinä on kyse samasta moottorista)

      
  • MINKÄ OSTAIS ?:



    Ostin talvella 2013-mallisen 1,6 TDI Golfin ja nyt on usean tuhannen kilometrin keskikulutus 3,4 l / 100 km eli en kyllä tiedä tuon halvemmalla kulkevaa autoa. Sähköauto ja ladattava hybridi kulkevat halvemmalla lyhyen matkan mutta jos ajosuoritteet ovat edes joskus satoja kilometrejä yhteen putkeen niin eipä taida olla Golfin voittanutta. ( Audi kulkee samalla mutta siinä on kyse samasta moottorista)




    Vähällä menee. Kuvailisitko vähän ajoprofiiliasi. Millaisessa käytössä olet päässyt tuohon ja miten olet mitannut kulutuksen?

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit